خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه کار با علف تراش

شخص در حال استفاده از دستگاه علف زن

فهرست مطالب

همان طور که می‌دانید امروزه یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات کشاورزی دستگاه علف تراش می‌باشد. از این محصول پرکاربرد در بسیاری از اماکن استفاده می شودکه برای نمونه می ‌توان به هرس علف‌های داخل باغ و باغچه ها، زمین‌های کشاورزی یا حتی درو کردن بعضی محصولات کشاورزی اشاره کرد.

دستگاه علف تراش دستگاهی است که تیغه‌های مختلفی روی آن بسته شده که استفاده از این تیغه ها کارایی این محصول را چند برابر می‌کند. توجه داشته باشید که با استفاده از این دستگاه می‌توان علف‌های هرز نازک را تراشیده و علاوه بر آن می‌توان شاخه‌های درختان را کوتاه تر کرد.

البته توجه داشته باشید که برای انجام هر یک از کارهای گفته شده باید از تیغه مخصوص آن کار استفاده کرد. برای انجام این عملیات کافی است تا تیغه مخصوص را بر روی دستگاه نصب کنید. جالب است بدانید که کار کردن با دستگاه علف زن اصلاً کار دشواری نیست اما توجه داشته باشید که ممکن است خطراتی در حین انجام کار وجود داشته باشد.

حمل و جابجایی دستگاه داس موتوری

طریقه کار با علف تراش

تا این قسمت از مقاله تا حدی با دستگاه علف زن آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم تا به مراحل نحوه کار با دستگاه علف زن پرداخته و آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان بیشتر با این دستگاه پر کاربرد آشنا شوید.

گام اول: چک کردن بنزین یا روغن دستگاه علف زن

تمامی علفزن‌ها دارای موتور بنزینی تک سیلندر دو زمانه یا چهار زمانه هستند. برای موتورهای دو زمانه، از ترکیب روغن و بنزین به نسبت 1 به 25 یا 1 به 20 استفده کرده ولی در موتورهای چهار زمانه مخزن روغن و بنزین جداگانه است و باید حداقل 100 سی سی روغن نمره 40 داخل مخزن روغن و 500 سی سی بنزین داخل مخزن بنزین ریخته شود. عدم وجود روغن در مخزن دستگاه می‌تواند صدماتی نظیر شاتون زدن و گریپاژ پیستون داخل سیلندر را برای موتور به وجود آورد.

آماده سازی روغن برای دستگاه علف زن

گام دوم: انتخاب تیغه مناسب برای علف زن

امروزه برای دستگاه علف زن تیغه های بسیار گوناگون و متفاوتی تولید شده است که هر کدام از آن‌ها کارایی مخصوص خود را دارند. از این تیغه‌ها برای برش یا تراشیدن انواع شاخه‌ها و گیاهان استفاده می‌شود. رایج ترین تیغه جهت تراشیدن علف های مختلف زمین های کشاورزی و باغ داری نخ علف تراش می باشد که داخل قسمت توپی پلاستیکی قرار گرفته است.

با کمک این نخ می‌توان علف‌های نازک را به راحتی برش داد. جالب است بدانید که خود محصول نخ علف تراش انواع بسیار مختلفی دارد که شامل نخ علف تراش گِرد، نخ علف تراش مارپیچ، نخ علف تراش چهارگوش، نخ علف تراش تیتانیوم و ... است.

نخ‌های علف تراش برای تراشیدن علف‌های دور درختان، کنار دیوار ها، جوی های آب و داخل کانال ها به کار می‌رود که در برخورد این نخ ها با دیوار و درختان نه آسیبی به موانع رسیده و نه صدمه‌ای به دستگاه وارد می‌شود.

با این حساب اگر جنس علف های هرز داخل باغ شما ضخیم باشد حتماً باید از تیغه دیگری استفاده کنید. تیغه ها انواع بسیار مختلفی دارند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و عملیاتی که قرار است با استفاده از دستگاه علف تراش انجام دهید تیغه‌های مختلف را انتخاب کرده و از آنها استفاده کنید.

تیغه دستگاه علف تراش

گام سوم: نحوه درست بستن تیغه علف زن و باز و بسته کردن تیغه علف تراش

  • جهت باز کردن تیغه مورد نظر در قسمت هد علف تراش سه تیغه بر روی آن بسته شده است. پیچ موجود را با آچار آلن باز و بسته کنید به این ترتیب که آن را روی پیچ قرار داده و با کمک آچار بوکس مهره روی تیغ را باز کنید.
  • برای اینکه تیغه مورد نظر را ببندید در ابتدا باید تیغه را داخل شفت قرار دهید.
  • در مرحله بعد قاب پلاستیکی یا فلزی را روی تیغه بگذارید و مهره مورد نظر را داخلش قرار دهید. آلن را نیز از زیر گرفته و با کمک آچار بوکس مهره مورد نظر را کاملاً محکم و سفت کنید.

گام چهارم: روشن کردن دستگاه علف زن

چهارمین قدم در نحوه کار با علف تراش روشن کردن دستگاه علف زن می‌باشد که برای روشن کردن باید در ابتدا اهرم دریچه گاز را که روی موتور تعبیه شده است باز کنید. پس از آن باید ساسات باز شود و پس از این کار نیز هندل را بکشید.

توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد که با چند بار هندل زدن نیاز باشد تا موتور دستگاه روشن شود. در ابتدای راه اندازی می‌توانید تا 5 بار پرایمر کاربراتور را فشار داده تا سوخت از داخل مخزن وارد کاربراتور شده تا دستگاه با سهولت بیشتری روشن شود.

شخص در حال هندل زدن برای روشن کردن دستگاه علف زن

گام پنجم: استفاده از تجهیزات ایمنی

در هنگام کار باید از تجهیزات ایمنی در هنگام کار با انواع علف تراش ها مانند علف زن بنزینی، علف زن دوشی، علف زن پشتی و علف تراش چند کاره استفاده کرد. همچنین در هنگام کار باید تا فاصله ۱۵ متری شما هیچ فردی قرار نگیرد. این رقم بسیار استاندارد می باشد که سازمان های ایمنی در استفاده از تجهیزات کشاورزی برای این دستگاه عنوان کرده اند.

برای ایمنی بیشتر در هنگام کار با دستگاه علف تراش چهار زمانه باید از وسایل ایمنی مانند کفش عینک و کلاه ایمنی استفاده کنید. این کار برای این توصیه می‌شود که در هنگام کار با این دستگاه به شما و اطرافیانتان صدمه‌ای وارد نشود.

  • نحوه کار با علف تراش دوشی راحت تر است یا با علف تراش پشتی؟

    اگر مهارت کافی برای کار با علف تراش داشته و سرعت کار هم برای شما مهم است، کار با مدل علف زن دوشی راحت تر است اما در مدل کوله پشتی از انعطاف پذیری بالاتری کاربر برخوردار است.

  • مهره نگه دارنده تیغه علف تراش در کدام جهت باز و بسته می‌شود؟

    در اکثر علف زن‌ها، در جهت چپگرد مهره بسته و در جهت راستگرد مهره باز می‌شود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر