خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نسبت ماسه به سیمان در ملات چقدر باشد؟

ترکیب ماسه و سیمان

فهرست مطالب

ملات ماده ای خمیری می باشد که مصالح بنایی مانند آجر را به هم چسبانده و در آخر، آن را به یک دیوار یا ساختمان تبدیل می کند.

ملات که از ترکیب ماسه و سیمان به وجود آمده است؛ موجب چسباندن قطعات به یکدیگر، پر سازی فضای بین آن ها، ایجاد یکپارچگی، توزیع یک نواخت نیرو و جبران اختلاف اندازه در اجزا می شود.

همان طور که می دانید؛ در هر پروژه ساخت و ساز، به تعدادی ابزار، مواد و مصالح نیاز است. یکی از بهترین مواد که در ساخت و ساز و در بسیاری از پروژه های دیگر قابل استفاده است، ملات 1 به 6 بوده که بسیار پر کاربرد است.

همه ی ملات ها اغلب از مقدار معینی ماسه و سیمان تشکیل شده اند. در این مقاله سعی داریم نسبت ماسه به سیمان در ملات را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که این میزان به چه عواملی بستگی دارد.

ترکیب ماسه و سیمان

ترکیب ماسه و سیمان

همان طور که گفتیم ملات از مقداری ماسه و مقدار مشخصی هم سیمان تشکیل می شود. پس از مخلوط شدن این دو ماده باهم، آب نیز به این ترکیب اضافه می شود تا ملات به وجود بیاید.

نکته حائز اهمیت در ساخت ملات این است که هنگام ترکیب، کیفیت مواد حفظ شده و دو ماده ی سیمان و ماسه به بهترین شکل ممکن، با هم مخلوط شوند.

اگر قصدتان این است که ملاتی درست کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد؛ باید حتما از مخلوط کننده های مکانیکی و دستگاه های حرفه ای در این زمینه، بهره ببرید.

علت این امر آن است که دانه ها به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. پس از اینکه ماسه و سیمان با دستگاه های گفته شده کاملا باهم مخلوط شدند؛ باید یک ناظر آن ها را تایید کند.

ملات پس از تایید ناظر، در پروژه های کوچک و بزرگ به کار گرفته می شود. اگر قصد دارید به صورت دستی سیمان و ماسه را ترکیب کرده و ملات درست کنید باید در ابتدا ماسه و سیمان را کاملا باهم قاطی کنید تا به صورت پودر یکدستی شود. پس از پودر شدن، کم کم به آن آب اضافه کنید تا جایی که ملات شما درست شود و از آن حالت پودری خارج شود.

یک نکته ی بسیار مهم در ساخت ملات این است که ملات، پس از یک ساعت سفت شده و دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید؛ پس پیشنهاد می شود که حتما همان مقداری که مورد نیازتان است و در طول یک ساعت می توانید از آن استفاده کنید را درست کنید زیرا بیشتر از این مقدار ممکن است سفت شده و دیگر به کارتان نیاید.

شاید با خودتان بگویید که اگر کمی آب به ملات اضافه کنیم سفتی آن ازبین می رود و به راحتی می شود از آن استفاده کرد. افزودن آب می تواند ملات را نرم کند اما در مقابل از کیفیت آن بسیار کم شده و کارتان را هم بی کیفیت می کند. علت این است که با افزودن آب، خواص فیزیکی ملات از بین می رود.

انواع ملات ماسه و سیمان

انواع ملات ماسه و سیمان

ترکیب ماسه و سیمان، باعث تشکیل ملات در گونه های مختلفی می شود. علت تفاوت ملات ها باهم، میزان سیمان و ماسه موجود در آن ها می باشد. ملات ماسه و سیمان 4 نوع است:

1.در این ملات ماسه و سیمان، مقدار سیمان در ملات 1 به 3 می باشد . در این نوع، حداقل مقاوت فشاری 28 روزه، 220 کیلو گرم بر سانتی متر می باشد. به بیان دیگر برای 258 کیلو گرم سیمان باید 0.99 متر مکعب ماسه به کار گرفته شود.

2.مقدار فشاری 28 روزه در این مدل نسبت به تیپ قبلی کمتر است. در این مخلوط، نسبت سیمان به ماسه 1 به 4 است. یعنی هر 1 واحد سیمان، 4 واحد ماسه می خواهد. حداقل مقاومت فشاری 28 روزه این ملات، 135 کیلو گرم بر سانتی متر مربع می باشد.

برای درست کردن این ملات، باید 285 کیلو گرم سیمان با 0.99 متر مکعب ماسه را با استفاده از دستگاه مکانیکی و یا به صورت دستی مخلوط کنید . پس از ترکیب این دو ماده به مقدار لازم مقدار 260 لیتر آب را به آن بیفزایید تا در آخر ملات 1 به 4 درست شود.

3.در این قسمت می خواهیم به درست کردن ملات 1 به 5 بپردازیم و بفهمیم که در این نوع ملات چه میزان ماسه و چه میزان سیمان مورد نیاز است. در این نوع، یک واحد سیمان و 5 واحد ماسه مورد نیز است. حداقل مقاومت فشاری این ترکیب، در 28 روز، 40 کیلو گرم بر سانتی متر است. در این نوع ملات به 225 کیلو گرم سیمان، 100 متر مکعب ماسه و پس از ترکیب این دو ماده به 262 لیتر آب نیاز است.

4.نوع چهارم ملات، در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این ملات 1 به 6 می باشد که یعنی میزان سیمان در آن 1 و میزان ماسه 6 می باشد. این نوع از ملات ماسه و سیمان، نسبت به سایر مدل های ملات، از مقاومت فشاری کمتری برخوردار است و با این مزیت، در بسیاری از قسمت های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تشکیل این ملات، باید 200 کیلو گرم سیمان با 1.033 متر مکعب ماسه با یکدیگر مخلوط شوند و در نهایت به آن ها 265 لیتر آب افزوده شود.حداقل مقاومت فشاری 28 روزه در ملات 1 به 6، 40 کیلو گرم بر سانتی متر مربع می باشد.

در مخلوط این نوع ملات؛ که کاربرد های بسیاری در فعالیت های ساختمانی دارد؛ بهتر است که از مخلوط کننده های مکانیکی استفاده کنید. علت این کار، همان طور که گفته شد حفظ کیفیت ملات می باشد.

هر فرغون ماسه چقدر سیمان می خواهد؟

هر فرغون ماسه چقدر سیمان می خواهد؟

هر فرغون به طور معمول 50 عدد آجر فشاری در خود جای می دهد. به بیان ساده تر گنجایش هر فرغون، 170 لیتر می باشد. بر این اساس و بر اساس انواع ملات ها که در قسمت قبل هر کدام را به صورت جدا توضیح دادیم؛ میزان ماسه و سیمان مورد نیاز برای ساخت ملات را به دست آورید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر