خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه روشن کردن علف زن بنزینی

شخص در حال روشن کردن علف تراش بنزینی

فهرست مطالب

مراحل راه‌اندازی و روشن کردن علفزن

علف زن‌های بنزینی به عنوان کاربردی­‌ترین مدل علف تراش شناخته شده که طیف گسترده‌ای از بازار را در بر می‌گیرد. روشن نمودن مدل بنزینی چالشی است که همواره مشتریان عزیز با آن همراهند. از همین جهت در این مقاله قصد داریم نحوه روشن کردن علف زن بنزینی را را از صفر تا صد شرح دادیم تا در هنگام نصب و راه‌اندازی دستگاه با مشکل مواجه نشوید.

مرحله اول: نصب دسته علف زن

در ابتدا اقدام به نصب دسته دستگاه علف زن بر روی موتور نمایید. اگر دستگاه از نوع دوشی است شفت آن به صورت یک تکه به موتور وصل می­شود. 

دستگاه علف تراش به همراه دسته نصب شده بر روی آن

و چنانچه دستگاه از نوع پشتی است اتصال بین موتور و دسته از طریق شفت انعطافذیر و فنر انجام می­گیرد. 

علف تراش پشتی بنزینی

در تصویر زیر نحوه نصب دسته به موتور به طور کامل نشان داده شده است. پین را کشیده شفت را داخل غلاف جا زده و جابجا کنید تا پین داخل سوراخ بیافتد، سپس پین را رها کنید تا در داخل سوراخ قفل گردد. 

نحوه اتصال دسته به موتور در علف تراش بنزینی

همچنین 2 عدد سیم برق با رنگ‌های مختلف روی دسته دستگاه داریم که باید آن‌ها را به سیم همتا روی موتور علفچین وصل کنید. با اتصال این سیم‌ها برق دستگاه وصل می‌گردد.

اتصال سیم برق علف تراش بنزینی

مرحله دوم: نصب سیم گاز علف زن

سپس اقدام به نصب سیم گاز علفزن و قرار دادن سیم داخل پیچ نمایید. بدین صورت که در ابتدا یک مهره را از سر سیم گاز باز کنید، به این مورد توجه داشته باشید که دو مهره روی سیم گاز بسته شده است. سیم گاز را از قاب رد کنید، سپس مهره‌ای که باز نمودید را بسته و سیم را داخل پیچ قرار دهید و دو عدد مهره را سفت نمایید. نحوه درست جا خوردن سیم گاز را با کم و زیاد کردن گاز روی دسته می‌توانید چک نمایید. 

مراحل نصب سیم گاز علف زن

مرحله سوم: ریختن روغن و بنزین موتور علف تراش

پس از نصب دسته علف تراش اقدام به آماده‌سازی موتور دستگاه می‌نماییم. موردی که در این قسمت باید توجه کامل به آن داشت، دوزمانه یا چهارزمانه بودن موتور علف چین است.

 در موتورهای دوزمانه احتراق در دو مرحله انجام گرفته و تنها یک مخزن برای سوخت موتور وجود دارد. 

موتور علف تراش بنزینی

در حالی که در موتورهای چهارزمانه مراحل احتراق در چهار مرحله انجام پذیرفته و دو مخزن جداگانه برای روغن و بنزین وجود دارد. 

موتور علف تراش بنزینی

پس حتی اگر آگاهی ندارید که کدام نوع موتور علفزن را خریداری نمودید، با توجه به مخازن سوخت به راحتی متوجه دوزمانه یا چهارزمانه بودن دستگاه می­گردید. 

حال که متوجه نوع موتور گردید به آموزش روشن کردن هرکدام از مدل­ها می پردازیم:

الف- روشن نمودن موتور علف­زن بنزینی چهارزمانه

مخزن بنزین یا همان مخزن بزرگی که روی موتور قرار دارد را به طور کامل با بنزین تمیز پر کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر حجم موتور علف زن چهارزمانه شما 40 سی سی است، داخل مخزن بنزین آن 600 سی سی بنزین جا می گردد. اکثر موتورهای علفزن­های چهارزمانه 40 سی سی و دارای مخزن سوخت با ظرفیت 600 سی سی هستند، که از معروفترین آن­ها می­توان به برند هوندا اشاره نمود. 

مخزن بنزین موتور علف تراش

سپس مخزن روغن دستگاه، یا همان مخزن کوچکی که روی موتور قرار دارد را به طور کامل با روغن نمره 40 از نوع باکیفیت پرنمایید. 

پر کردن مخزن روغن دستگاه علف تراش بنزینی

نکته مورد توجه آنکه اگر موتور علف­تراش 40 سی سی است، ظرفیت مخزن روغن آن 150 سی سی روغن است. به هیچ وجه بیشتر از این میزان داخل دستگاه روغن نریزید. چنانچه بیشتر از مقدار موردنظر داخل دستگاه روغن بریزید، روغن وارد کارتل و قسمت‌های مختلف دستگاه شده و با دردسر مواجه خواهید شد.

 بهترین روش برای تعیین مقدار روغن به میزان 150 سی سی، استفاده از یک ظرف نوشابه بطری کوچک با ظرفیت 300 سی سی است. بدین صورت که تا نصف بطری نوشابه کوچک را از روغن پر می‌کنیم.

ب- روشن نمودن علف تراش بنزینی دوزمانه

در علف تراش دوزمانه شما تنها یک مخزن جهت پر کردن سوخت دارید. که باید با نسبت 1به 20 یا 1 به 40 از روغن و بنزین پر شود. نسبت ریختن روغن به طور معمول روی دفترچه راهنما علف زن درج گردیده است چنانچه دفترچه همراه دستگاه نبود نسبت را 1 به 20 انتخاب کنید. 

نسبت ترکیب روغن و بنزین علفتراش دوزمانه

 منظور از نسبت ترکیب 1 به 20 آن است که: اگر 1 لیتر یا 1000 سی سی بنزین در ظرفی ریختید، 50 سی سی روغن بریزید. برای آنکه گیج نشوید از ظرف مخصوصی که همراه دستگاه علف چین است استفاده کنید. طبق شکل زیر تا خط نارنجی را بنزین ریخته و از خط نارنجی تا آبی را روغن موتور دوزمانه بریزید. 

ظرف برای ترکیب روغن و بنزین علف تراش دوزمانه

چنانچه ظرف مخصوص همراه دستگاه نبود یک ظرف دلستر 1 لیتری را کمی بیشتر از نصف با بنزین پر نمایید. به اندازه یک درب بطری داخلش روغن موتور دوزمانه یا در صورتی که پیدا نکردید، روغن نمره 40 بریزید و به خوبی با هم ترکیب کنید سپس داخل مخزن سوخت موتور بریزید. 

مرحله چهارم: هندل زدن و روشن نمودن علف­تراش

پس از آنکه مخزن روغن و بنزین به طور کامل با سوخت مناسب پر شد، نوبت به هندل زدن و روشن نمودن موتور دستگاه می‌گردد. در این مرحله ابتدا کلید دسته را روی حالت روشن یا حالت یک قرار دهید.

  

دسته علف تراش بنزینی

 

سپس ساسات را به سمت بالا قرار دهید، سپس دیافراگم علف چین را چندین باز زده تا سوخت به طور کامل وارد موتور گردد و شروع به هندل زدن می‌نماییم. پس از آنکه دستگاه روشن شد ساسات را برگردانید تا دستگاه روشن بماند. همچنین به این مورد توجه داشته باشید که با درجه تنظیم گاز می‌توانید سرعت خروجی دستگاه و دور موتور را تنظیم کنید. 

چند نکته مهم پس از روشن نمودن علف تراش

اگر دفعه اولی است که دستگاه را روشن می‌کنید اجازه دهید علف تراش به مدت بیست دقیقه با گاز خیلی کم درجا کار کند، تا به اصطلاح آب‌بند شود. سپس دستگاه را خاموش نموده، روغن را تعویض و مجدد اقدام به راه‌اندای نمایید.  

همیشه جهت خاموش نمودن دستگاه از کلید خاموش و روشنی که روی دسته قرار گرفته است استفاده نمایید و با کم کردن گاز یا تغییر جهت ساسات اقدام به خاموش کردن دستگاه ننمایید.

 

جمع بندی در مورد روشن کردن علف زن

روشن نمودن علف تراش کار سهل و آسانی است و تنها با رعایت چندین نکته میسر می‌گردد، پس الکی در دل خود ترس ایجاد نکنید و فقط به نکات که ذکر کردیم حین روشن نمودن علف تراش توجه نمایید. 

به این مورد نیز توجه داشته باشید که همیشه قبل از راه‌اندازی دستگاه، میزان روغن و بنزین چک شود. همچنین هر 30 ساعت کاری روغن را تعویض نموده و به هیچ وجه دستگاه علف تراش را بدون روغن روشن نکنید.

  • اگر مخزن سوخت علف چین دوزمانه‌ای که دارم 600 سی سی باشد چقدر باید روغن و بنزین بریزم؟

    همان طور که بیان کردیم نسبت روغن به بنزین را 1 به 20 در نظر می‌گیریم. از همین جهت باید 30 سی سی روغن و 570 سی سی بنزین بریزید.

  • پس از اینکه علف تراش را با روغن پر کردم، از کنار موتور روغن بیرون می‌آید، مشکل از کجاست؟

    به این نکته توجه کنید که 150 سی سی باید روغن داخل موتور دستگاه بریزید، چنانچه میزان روغن بیشتر از این مقدار باشد، در هنگام روشن شدن به مشکل خورده و دستگاه روغن‌ریزی پیدا خواهد نمود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر