خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نکات کلیدی نگهداری از موتور بالابر ساختمانی

موتور بالابر ساختمانی

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی وسیله‌ای است که در جهت بالابردن افراد یا ابزار، تجهیزات، وسایل و مصالح به ارتفاع دلخواه به کار می‌رود تا اشخاص کار مورد نظر خود را بتوانند انجام دهند. بالابرهای ساختمانی، نیروی خود را از موتور بالابر می‌گیرند. به این ترتیب موتور بالابر ساختمانی، اصلی‌ترین نقش را در کارکرد درست آن دارد. به همین دلیل نگهداری از موتور بالابر ساختمانی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه می‌تواند به افزایش کارآیی بالابر و همچنین کاهش هزینه‌ها کمک کند. در این مطلب به بررسی راهکارهایی در زمینه نگهداری از موتور بالابر ساختمانی خواهیم پرداخت.

البته پیش از پرداختن به موضوع، توجه داشته باشید که هر وسیله ممکن است روزی خراب شود و از این نظر نمی‌توان خراب شدن موتور بالابر ساختمانی را نشانه ضعف آن دانست. با این وجود رعایت نکات نگهداری از موتور بالابر ساختمانی می‌تواند عمر مفید آن را بالاتر می‌برد.

کاربردهای بالابر ساختمانی

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، بهتر است نگاهی کوتاه به اصلی‌ترین کاربردهای بالابر ساختمانی داشته باشیم. به‌طور کلی بالابر ساختمانی در موارد زیر به کار می‌رود:

  • انتقال مصالح و بارهای ساختمانی در مقیاس‌های مختلف و خاص
  • حمل بارهای داخل کامیون و همچنین تخلیه آن‌ها
  • در بخش‌های صنعتی برای انتقال بار در کارخانه‌ها و انبارها از بالابرها استفاده می‌شود
  • برای انتقال آب از داخل چاه می‌توان از بالابرها استفاده کرد.
  • برای بارگیری در تمامی ماشین آلات ساختمانی مانند کامیون و وانت و...

 اصول نگهداری از موتور بالابر ساختمانی

همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین راهکار نگهداری از هر وسیله‌ای درست استفاده کردن از آن است. این مسئله در مورد موتور نگهداری از موتور بالابر ساختمانی نیز صادق است. به‌عنوان نمونه اعمال فشار بیش از حد به موتور یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی آن است. به‌طور مثال، الکتروموتور بالابر ساختمانی ۳۵۰ کیلویی برای ظرفیت بارگیری تا ۳۵۰ کیلوگرم طراحی شده است. در این حالت شاید بتوان ابری با وزن بیشتر را نیز با این بالابر جابجا کرد ولی این کار به موتور و گیربکس بالابر ساحتمانی آسیب می‌رساند.

الکتروموتور دستگاه هر شش ماه یک‌بار توسط یک برقکار سرویس و چک گردد. در هنگام زیر بار بودن دستگاه می‌توان با توجه به صدای الکتروموتور و نحوه بالا کشیدن بار توسط آن به مشکلات در صورت بروز پی برد. همچنین سیم اتصال دستگاه به برق بازرسی شود تا فاقد هرگونه زدگی و آسیب‌دیدگی باشد. سیم بکسل بالابر ساختمانی دستگاه به‌صورت دوره‌ای مورد بازدید قرار گیرد تا فاقد هرگونه زدگی، آسیب‌دیدگی یا پیچ‌خوردگی باشد. گیربکس دستگاه به‌صورت دوره‌ای چک شده و داخل آن واسکازین ریخته شود، همچنین به‌صورت سالانه تمامی قسمت‌های دستگاه چک و سرویس گردد.

در این زمینه می‌توانید مقاله نحوه تعویض گیربکس بالابر ساختمانی را هم بخوانید.

معیار انتخاب موتور بالابر ساختمانی، وزنی است که باید تحمل کند و این مسئله نقش مهمی در افزایش طول عمر بالابر ساختمانی دارد. پس توجه داشته باشید که در بالابرهای ساختمانی سنگین‌تر باید از موتور سه فاز استفاده کرد. در نگهداری موتور تک فاز و سه فاز، اصول مشترکی وجود دارد که برای مثال می‌توان به چک کردن سیم‌ها و قطر کابل و همچنین استفاده از طول سیم مناسب اشاره کرد. این موتورها ساختار به خصوصی دارند؛ یعنی از سیم‌پیچی‌های مسی ساخته شده‌اند. پس پیش از خرید این محصول باید توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه موتور بالابر ساختمانی که دارای سیم‌پیچ‌های آلومینیومی است را خریداری نکنید.

در زمینه خرید موتور بالابر ساختمانی می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

موتور بالابر ساختمانی

موارد مرتبط با انتخاب کابل برق در نگهداری از موتور بالابر ساختمانی

یکی از موارد مهم در زمینه نگهداری از موتور بالابر ساختمانی انتخاب کابل برق مناسب است. الکتروموتور بالابر در حین کار نیاز به آمپر بالای برق دارد و به همین دلیل استفاده از کابل برق مناسب برای این منظور لازم است. یک کابل برق ضعیف، در زمان انتقال جریان به‌شدت داغ می‌کند و به همین دلیل برای انتقال برق دچار مشکل می‌شود. به‌علاوه خطر سوختن این کابل نیز وجود دارد.

انتخاب کابل مناسب کلید بالابر ساختمانی

نخستین نکته برای نگهداری از موتور بالابرهای ساختمانی این است که کابل مناسب کلید بالابر ساختمانی را انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید در این زمینه محصولات بسیار مختلف و متنوعی در بازار وجود دارد.ما در این قسمت از مقاله قصد داریم بهترین کابل جهت موتور بالابر ساختمانی را که به کلید این دستگاه وصل می‌شود معرفی کنیم. برترین کابل برای موتور بالابر ساختمانی متناسب با آن باشد؛ کابل‌های ۲ در ۲.۵ است.

توجه داشته باشید که این کابل‌ها به‌طور کامل از جنس مس هستند و بنابراین هادی بسیار خوبی به‌حساب می‌آیند. توجه داشته باشید که منظور از ۲ در ۲.۵ دو رشته بوده و قطر آن هم حدود ۲.۵ میلی‌متر است. درنتیجه می‌توان گفت که این کابل‌ها از ضخامت مناسبی برخوردار هستند. پس بهترین کابل برای موتور بالابر ساختمانی به‌حساب می‌آیند. ازجمله ویژگی‌های دیگر این کابل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اندازه کابل برق موتور بالابر ساختمانی

نکته بعدی در نگهداری موتور بالابر ساختمانی این است که اندازه کابل برق موتور بالابر ساختمانی باید کاملا متناسب بوده و خیلی کم یا خیلی زیاد نباشد. علت این امر این است که زمانی که طول کابل موتور بالابر ساختمانی زیاد باشد؛ قدرت جریان برق آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر طول کابل برق الکتروموتور بالابر ساختمانی شما زیاد باشد و یا این‌که خیلی کم باشد مشکل افت ولتاژ پیش می‌آید که این مشکل برای الکتروموتورها آسیب‌رسان است. متراژ کابل بر روی قدرت موتور بالابر ساختمانی اثر زیادی می‌گذارد و به همین علت ازجمله نکات نگهداری موتور بالابر ساختمانی به‌حساب می‌آید. توجه داشته باشید که این کابل نهایتاً باید بین ۲۴ تا ۳۵ متر باشد. توجه داشته باشید که این مقدار کاملا به نوع موتور شما که می‌تواند تک فاز یا سه فاز باشد بستگی دارد.

نکات کلیدی در استفاده از بالابر ساختمانی

موارد عنوان شده در بالا، هرچند شامل اصول نگهداری از الکتروموتور بالابر ساختمانی هستند، اما بد نیست مروری کلی بر اصلی‌ترین نکات در زمینه استفاده از بالابر نیز داشته باشیم. این موارد علاوه بر افزایش طول عمر بالابر، به ایمنی کار با بالابر ساختمانی نیز کمک می‌کنند.

  • پایه‌ها بالابر را با استفاده از وزنه سنگین نموده تا امکان کنده شدن و سقوط بالابر از بین برود.
  • از بالابر ساختمانی فقط و فقط برای حمل کالا استفاده می‌گردد، به‌هیچ‌وجه نباید از آن برای حمل افراد استفاده نمود.
  • همیشه با توجه به ظرفیت بالابر با آن بار حمل کنید، قرار دادن بارهای بیش از حد همیشه حادثه آفرین خواهد بود.
  • بسیاری از مصالح همچون تیر آن‌ها وزن بالایی داشته و حمل آن‌ها بدون رعایت اصول ایمنی و بسته‌بندی می‌تواند منجر به حادثه گردد.

دلایل خرابی بالابر ساختمانی

پیش از این در مقاله‌ای با دلایل اصلی خرابی بالابر ساختمانی پرداخته‌ایم اما در اینجا، موارد کلیدی را دوباره مرور خواهیم کرد.

خرابی الکتروموتور بالابر ساختمانی دو فاز شدن موتورهای الکتریکی سه فاز است. این عامل باعث داغ شدن سیم‌پیچ‌های درون الکتروموتور می‌شود. و روکش سیم‌پیچ‌ها آب شده و سیم‌پیچ‌ها اتصالی کنند. در این صورت راکتانس الکتروموتور کاهش زیادی پیدا می‌کند و اگر فیوز نتواند جریان موجود را قطع کند، الکتروموتور بالابر آتش خواهد گرفت .

از اصلی‌ترین دلایل خرابی الکتروموتور بالابر ساختمانی می‌توان به میزان جریان ورودی برق بیشتر اشاره کرد، اگر بالابر حمل مصالح شما تک فاز باشد نباید آن را به برق سه فاز متصل کنید، زیرا میزان توان مصرفی آن‌ها کمتر از این مقدار است و باعث سوختن الکتروموتور بالابر می‌شود.

در زمینه موضوع این مقاله همچنین می‌توانید مقاله تعمیر موتور بالابر ساختمانی را نیز بخوانید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر