خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

همه چیز در مورد کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر

فهرست مطالب

معرفی دستگاه کاتر آسفالت بر

با فرسوده شدن بافت شهر، نیاز به انجام پروژه های مختلف شهرسازی خواهیم داشت. یکی از این خدمات به بازسازی آسفالت خیابان و ... مربوط می شود. برای انجام تعمیرات، برش و ترمیم بافت آسفالتی نیاز به یک کاتر آسفالت بر دارید. این کاتر در حکم یک دستگاه قوی و مستحکم می باشد که از آن می توان برای برش آسفالت و بتن استفاده نمود.

تیغه آسفالت بر برای برش آسفالت سطوح مختلف از جمله پشت بام، خیابان و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این کاتر دارای ساختمان بدنه بسیار ساده می باشد. اجزای اصلی کاتر آسفالت بر در نمونه های مدرن و پیشرفته به یک سیستم هیدرولیک و خنک کننده مجهز می باشد که این سیستم جهت تعین عمق کار کاتر(عمق برش) مورد اهمیت است و تیغه مستحکم، شاسی نگه دارنده و موتور از سایر لوازم به کار رفته در آن است، که وظیفه انتقال نیرو از موتور به تیغه توسط تعدادی تسمه انجام می شود.

کاتر آسفالت بر

نام های دیگر دستگاه کاتر آسفالت بر، کاتر برش آسفالت و کاتر بتن بر می باشد و بر اساس سوخت به دو نوع تقسیم می شوند: 1-کاتر آسفالت بر دیزلی 2- کاتر اسفالت بر بنزینی

انواع شاسی کاتر آسفالت بر

1- کاتر با شاسی هوپت (Hoopt) که ساخت کشور سنگاپور است.
2- کاتر با شاسی کوپاژ (Copaz) که ساخت کشور کره است.

3- کاتر با شاسی تایو (Tayo) که ساخت کشور مالزی است.

4- کاتر با شاسی چینی

5- کاتر با شاسی ایرانی

شرکت های تولید کننده کاتر آسفالت بر

1- کاتر آسفالت بر تهران کاتر یا ایرانی

2- میکاسا کشور ژاپن

3-هوپت کشور سنگاپور

4-روتین کشور چین

5- کاتر آسفالت بر خلیج فارس

6- کاتر آسفالت بر جهان نما

کاربرد دستگاه های برش آسفالت در صنایع مختلف

این دستگاه ها کاربردهای فراورانی در خدمات شهری و تاسیسات شهری نظیر ترمیم و برداشت آسفالت خراب شده از سطح شهر، کابل گذاری، تغییر مهندسی در شهر سازی دارد.

لکه گیری و آسفالت کردن معابر و حفاری کردن کانال های فاضلاب، برق، گاز و کابل گذاری و ایجاد کانال هایی برای عبور آب در سطح وسیعی از شهر، برداشت کامل کف پل و سالن باز کردن حرفه هایی که نیاز به کندن زمین دارد یا حفره های عمقی، برش بتن و برش سرامیک از استفاده های دیگری که می توان از این دستگاه نام برد.

استفاده از دستگاه کاتر جهت ترمیم آسفالت

کاتر آسفالت بر چیست؟

دستگاهی که می تواند آسفالت، بتن و سرامیک را ببرد و از انواع تیغه کاتر آسفالت بر در جنس و اندازه های مختلف برای اهداف و کاربری های بسیار متنوع  استفاده می کند و نحوه سرهم بندی شدن و عملکرد دستگاه اینگونه است که موتور روی شاسی کوپل می شود و نیروی گشتاور حاصل شده موتور از طریق تسمه به تیغه کاتر آسفالت بر هدایت می شود و اینگونه عمل برش آسفالت زمین یا هر چیزی که دستگاه روی آن مشغول به کار می باشد، انجام می شود.

بر اساس نوع و حجم عملیات از دستگاه های کاتر آسفالت بر در مدل ها و اندازه های مختلف وجود دارد که برای هر کاری ساخته یا آن کار را راحت تر انجام دهند.

نکات مهم در هنگام خرید کاتر آسفالت بر:

یکی از مهم ترین شاخصه هایی که باید برای انتخاب دستگاه کاتر آسفالت بر بدانید این است که لرزش دستگاه را مد نظر داشته باشید، لرزش دستگاه یعنی کیفیت دستگاه، تیغه دستگاه هر چی کمتر بلرزد یعنی دستگاه باکیفیت تری خواهد بود.تیغه برش آسفالت این دستگاه ها به خاطر اینکه تیغه توسط موتور حرکت می کند و به دلیل داشتن شکل کنگره ایی مانند یا اشکالی دیگر به لرزش در می آیند و دیگر اینکه تیغه دستگاه هنگام برش زمین یا هر چیزی دچار اصطکاک فراوان و سایش شده که به همین خاطر به سیستم خنک کننده که با آب خنک می کند و سیستم هیدرولیک که عمق برش تیغه را تنظیم می کند که این سیستم مختص مدل های پیشرفته می باشد و در مدل های معمولی مکانیکی می باشد.

از اصلی ترین نکات ساخت دستگاه کاتر آسفالت بر تعیین وزن آن می باشد، در صورتی که مرکز ثقل در بهترین جای ممکن قرار دارد تا کمترین لغزش ایجاد شود. از مزایای کاهش لرزش می توان به افزایش طول عمر تیغه و افزایش دقت کاتر آسفالت بر در پیمودن مسیر مستقیم خواهد بود. زمانی که با کاتر آسفالت بر قسمت های سفت و سخت و دارای مقاومت زیاد آسفالت را برش میدهید به فشار وارده به تیغه بیشتر می شود به خاطر اصطکاک و مقاومت به وجود آمده و موجب انحراف دستگاه از مسیر مستقیم خودش می شود.

کاترزنی آسفالت با دستگاه کاتر

عوامل تأثیر گذار در سرعت حرکت دستگاه کاتر آسفالت بر

1-    تحمل کردن تیغه

2-    توانایی نگه داشتن دستگاه کاتر برش آسفالت در نگه داشتن تیغه درون زمین: زمانی که سرعت پیشروی دستگاه زیاد می شود، تیغه آسفالت بر تمایل بیشتری به خروج از زمین دارد. این نیرویی که تیغه را در درون زمین نگه می دارد، وزن دستگاه می باشد. وزن دستگاه دلیلی می شود برای محدود کردن سرعت دستگاه، در واقع می توان بر اساس وزن دستگاه و نیروی وارده زمین به تیغه حداکثر سرعت را برای عمق خاصی تعریف کرد.

3-    محدودیت قدرت موتور: یکی از اصلی ترین موارد محدود کننده سرعت پیشروی دستگاه، توان خروجی موتور می باشد.

قطعات و اجزاء کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر از اجزا زیر ساخته شده است که به ترتیب توضیح مختصری داده ایم:

1-شاسی 2- موتور 3- تیغه 4- مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

انواع شاسی را در موارد فوق ذکر کرده ایم.

مدل های موتور کاتر آسفالت بر

با توجه به نوع شاسی و قدرت مورد انتظار از دستگاه، قابلیت سوار شدن موتورهای مختلف روی دستگاه وجود دارد. لیست موتور های به کار رفته در کاتر آسفالت بر به شرح ذیل می باشد:

-         موتور هوندا

-         موتور روبین

-         با موتور کاوازاکی

-         با موتور سوبارو

-         با موتور راتو

-         با موتور های چینی

تیغه برش کاتر:

کاربری تیغه ها، دو دسته می باشد:

1-    تیغه آسفالت بر که فقط برای برش آسفالت مورداستفاده قرار می گیرد.

 تیغه بتن بر، که از این نوع تیغه ها برای برش بتن استفاده می شوند و دارای استحکام بیشتر و گران قیمت‌تر از قیمت تیغه آسفالت بر می باشد.

تیغه کاتر آسفالت بر برند مرسی

سایز بندی تیغه های دستگاه برش آسفالت یا برش بتن بر اساس  قطر تیغه است. لازم است که بدانید میزان برش دستگاه کاتر آسفالت بر تقریبا برابر با یک سوم قطر تیغه می باشد، یعنی اگر قطر تیغه 60 باشد، عمق برش 20 سانتی متر می باشد.

تیغه های دستگاه کاتر آسفالت بر در سایز بندی های35، 40، 45، 50، 60، 70 و برند های مختلف مانند برندهای لوکیا، کرومکس، کات دیاموند،نورتن، امپریار که ساخت کشورهای کره، چین، ایتالیا، آمریکا و آلمان می باشد که در جهت کاربری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مدل های تیغه کاتر

نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که در صورت بستن تیغه بتن بر روی دستگاه کاتر آسفالت بر، امکان برش بتن وجود دارد اما حتما دقت داشته باشید که بتن بدون آرماتور باشد مگر آنکه از تیغه بتن بر مسلح بوفالو یکی از بهترین تیغه های برش موجود در بازار استفاده نمایید.

تیغه بتن بر برند بوفالو

مخزن آب و سیستم خنک کننده تیغه کاتر آسفالت بر

نحوه عملکرد سیستم خنک کننده دستگاه کاتر آسفالت بر با پاشیدن آب روی تیغه انجام می گردد که باعث افزایش عمر تیغه می شود. مخزن آب سیستم خنک کننده دستگاه کاتر آسفالت بر به راحتی از دستگاه جدا می شود و بدون اینکه دستگاه برش آسفالترا جابه‌جا کنید می توان مخزن را پر کرد. اگر چه آب در دستگاه به دو طرف تیغه بپاشد باعث می شود که عمل خنک کاری بهتر صورت گیرد. دستگاه کاتر آسفالت بر مجهز به محفظه ایی برای جلوگیری از پاشیده شدن آب و پرتاب شدن مصالح تراشیده شده زمین یا آسفالت به اطراف می باشد که ایمنی دستگاه را افزایش می دهد.

سیستم خنک کاری دستگاه کاتر آسفالت بر

نکته قابل توجه دیگر این است که محفظه نسبت به تیغه قابل تغییر می باشد، یعنی محفظه در نزدیک ترین فاصله به زمین یا در تماس با زمین تنظیم می شود.

مقدار و اندازه مصرف سوخت موتور کاتر آسفالت بر

در مدل های هندا جی ایکس مقدار و مصرف موتور نمایش داده می شود و شماره ایی که بعد از اسم موتور می آید نشانگر قطر پیستون موتور می باشد، به عنوان مثال HONDA GX390  عدد 390 عضوی از موتورهایی است که با قدرت یک اسب بخار می باشد. بر روی کاتر آسفالت بر ها معمولا از موتور HONDA GX390 بکار گرفته می شود که سوختی که این موتورها استفاده می کند بنزین بوده و تقریبا مصرف این مدل 1.3 لیتر در ساعت می باشد که نسبت به فشار وارده به موتور متغیر می باشد.

سوخت دستگاه های کاتر آسفالت بر

همه‌ی دستگاه های کاتر برش از جمله کاتر آسفالت بر و بتن بر و بتن مسلح بر دارای موتور قوی با قدرت 13  یا 16 اسب بخار می باشد که به راحتی بتوانند عمل برش را انجام دهند که برای دستگاه کاتر آسفالت بر می‌توان انواع موتور های بنزینی مانند هوندا و... و یا از موتورهای کاتر آسفالت بر دیزلی  مانند مارگو و... و برخی مدل الکترو موتور قرار داد و استفاده کرد که تمامی این مدل ها نیروی محرکه ایجاد شده توسط موتور را به تسمه و تسمه  به تیغه کاتر آسفالت بر انتقال می دهد.

دستگاه های کاتر سایز بزرگ

عمر مفید کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر که از سه قسمت شاسی، تیغه برش و موتور می‌باشد که هر 50 ساعت استفاده از کاتر آسفالت بر باید روغن موتور عوض شود و با مقدار تقریبی یک لیتر می باشد و هر 500 ساعت استفاده از کاتر آسفالت بر باید یک سرویس اساسی از قبیل: هندل و سیم گاز موتور باید سرویس شده و رعایت شود که موتور تحت فشار نباشد. همچنین اپراتور نباید شاسی را بیش از حد حرکت دهد و اینکه دستگاه به زمین چپ نکند.

دستگاه کاتر برش آسفالت مدل بنزینی

اما یکی از مهم‌ترین نکات اصلی که باید رعایت شود پر بودن مخزن آب است که تیغه دستگاه کاتر آسفالت بر نباید با مخزن خالی کار کند. همچین در قسمت شاسی اطمینان خاطر شوید که موتور به شاسی و تیغه به شاسی محکم اتصال شده باشند. لازم به ذکر است که در هنگام استارت زدن حتما تیغه کاتر آسفالت بر بالا باشه و روی زمین نباشد و سپس استارت زده شود، بخاطر اینکه اگر در هنگام استارت زدن تیغه کاتر آسفالت بر روی زمین باشد احتمال آسیب دیدگی موتور وجود دارد و اینکه تیغه در اکثر مواقع خراب و یا کاملا می‌شکند و از بین می رود.

حجم مخزن کاتر آسفالت بر ها

آب در اکثر تجهیزات و تاسیسات ها به عنوان خنک کننده کاربرد دارد، به خاطر خاصیت دماپا بودن آب و اینکه اینکه از این مایع حیاتی فراوان موجود هست.

تیغه کاتر بتن که از فلزات ساخته شده است و در اثر اصطکاک با سطوح مختلف نظیر آسفالت، بتن و ... ایجاد حرارت می کند که باعث مستهلک شدن تیغ دستگاه برش آسفالت یا بتن شده و دیگر  آن کارآیی قبل را نخواهد داشت. در مدل های قدیمی کاتر آسفالت بر به صورت دستی آب روی تیغه می ریختند که خنک شود اما امروزه با پیشرفته شدن علم و صنعت، کاتر های آسفالت بر مجهز به یونیت آب خنک شده اند که اغلب در قسمت انتهایی دستگاه کاتر آسفالت بر تجهیز می شوند و 30 لیتر آب در خود ذخیره می‌کند و به وسیله لوله  یا شیلنگ های مخصوص به سمت تیغه کاتر آسفالت بر هدایت می‌شود. در هنگام عملیات برش توسط دستگاه کاتر آسفالت بر آب روی تیغه ها ریخته و باعث می شود که آب حرارت تیغه را جذب کرده و بخار شود و همین امر موجب سرد شدن تیغه کاتر آسفالت بر شده و در نتیجه باعث افزایش طول عمر تیغه می شود.

کاتر بنزینی با موتور چهارزمانه

چرخ‌های دستگاه کاتر آسفالت بر

   شاید به جرأت می توان گفت که یکی از بهترین اختراعات بشر، اختراع چرخ می باشد.

دستگاه های کاتر آسفالت بر برای حرکت و بریدن نیاز به چرخ دارند که به همین منظور چرخ های استفاده شده در کاتر آسفالت بر کوچک و بسیار مقاوم در برابر وزن می‌ باشد. همچنین چرخ های کاتر آسفالت بر در معرض گرد و غبار و اصطکاک بر روی زمین هستند که به همین دلیل از چرخ های بلبرینگی گریس خور استفاده می شود که گرد و غبارها در حین عملیات باعث قفل شدن چرخ های کاتر آسفالت بر نشود. جنس چرخ های کاتر آسفالت بر از لاستیک ضد فرسایش و تو پر می باشد، به این معناست که چرخ های کاتر آسفالت بر بدون تیوب بوده و در برخی مدل های از چرخ های ترمزدار استفاده شده  است.

تشخیص اصلی و تقلبی بودن دستگاه کاتر آسفالت بر یا بتن بر رنگ دستگاه کاتر آسفالت بر یک دست بوده و بدون لکه گیری و دانه دانه باشد.

نام، آرم و لوگو، شماره سریال یا بدنه در قسمت سیلندر و قسمت های بدون رنگ موتور کاتر آسفالت بر موجود و به طور صحیح نوشته شده باشد.

علائم زبری و برجستگی که نشانه از ضرب خوردگی یا برش غلط در لبه ها نباشد و باید حتما صاف و صیقلی باشند. همچنین دیگر اجزای دستگاه برش آسفالت مانند شمع، وایر و قسمت های پلاستیکی نیز باید به همین منوال باشد.

اتصالات و پیچ های اتصال موتور به شاسی کامل و بدون نقص بوده و موتور را محکم به شاسی متصل کرده باشند. همچنین تسمه و فولی دستگاه کاتر آسفالت بر را بررسی کرده که از متریال درجه یک استفاده شده باشد و شیر و شیلنگ یا لوله یونیت سیستم خنک کننده کاتر آسفالت بر را هم مورد بررسی قرار دهید.

نحوه برش زنی با دستگاه کاتر

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر