خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ویبره بدنه چیست؟

فهرست مطالب

ویبره بدنه یک وسیله پرکاربرد و الکتریکی می باشد که در صنایع مختلفی مانند صنعت عمران و ساختمان جهت عملیاتی مانند ارتعاش، لرزش و ویبره کردن انواع قالب های بتنی، میزهای ویبراتور و سرند ها کاربرد دارند. علاوه بر اماکنی که گفته شد این محصول همچنین در صنایع غذایی و آرد سازی و صنایع مشابه کاربرد فراوانی دارد.

نام دیگر ویبره بدنه، موتور ویبره، موتور ارتعاشی، ویبراتور و الکترو ویبره می باشد. موتور ویبره در صنایع مختلف و در بخش هایی که نیاز بسیاری به لرزش و ارتعاش می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اگر در صنعتی به ارتعاش چه در ابعاد کوچک و چه در ابعاد بزرگ نیاز باشد؛ باید از این محصول استفاده کرد.در این مقاله قصد داریم به معرفی محصول ویبره بدنه پرداخته و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم.
معرفی ویبره بدنه

موتور ویبره صنعتی یکی از ویبراتور های خارجی محسوب می شود که همان طور که از نامش پیداست دستگاهی است که برای ایجاد لرزش بر روی سطوح خارجی یا بدنه انواع اجسام مورد استفاده قرار می گیرد. اما یک ویبراتور داخلی به صورت کاملا مستقیم به داخل ماده مثل حفره ها یا بتن ورود پیدا می کند.

در بسیاری از مواقع استفاده از ویبراتور خارجی نسبت به ویبراتور داخلی مزیت های بیشتری دارد که برای نمونه می توان به فشرده سازی لایه های ضخیم و نازک از بتن تازه ریخته شده اشاره کرد. در این جا از ویبراتور خارجی به خصوص برای پروفیل ها و فرم های خاص استفاده می شود.

کاربرد های ویبراتور بدنه

ویبراتور بدنه کاربردهای بسیاری دارد که برای نمونه می‌توان به انبارک ها، گیف های بزرگ صنعتی، سیلوها، شناورها، تجهیزات غربال گری و انتقال و فشرده سازی اشاره کرد. جالب است بدانید که گاهی از یک ویبراتور می‌توان در زیر بدنه یک کامیون یا یک واگن قطار نیز استفاده کرد.

با پیشرفت تکنولوژی استفاده از ویبراتور ها نیز گسترش یافته است. به طور مثال در تجهیزات کارخانه های تولید لوازم آرایشی امروزه بیشتر از میزهای ویبراتور صنعتی استفاده می شود. هدف از استفاده از این محصول فشرده سازی می باشد. لوسیون و دیگر لوازم آرایشی در داخل ظروف این محصول قرار می گیرد.

کاربرد ویبره بدنه به انواع آن نیز بستگی دارد. این محصول انواع مختلفی دارد که در صنایع مختلف مانند صنایع سیمان و بتن، صنایع آرد، صنایع کشاورزی، تجهیزات دانه بندی در سیلوها، سرند ها، صنایع غذایی، نان و ماشین آلات و صنایع خشکبار استفاده می شود.

بهتر است بدانید که از آن دسته از موتور ویبره ها که برقی و کوچک هستند می‌توان در واگن کامیون ها و میکسر بتن استفاده کرد. ویبره بدنه برقی یکی از انواع ویبراتور ها محسوب می شود که یک موتور الکتریکی و روتور دارد.

وزنه ای که به روتور دستگاه متصل می باشد با حرکت چرخشی روتور لرزشی به وجود می آورد و سپس این لرزش را به بدنه قالب بتن منتقل می کند. این کار باعث چرخش هوای داخل بتن می شود.

ویبره بدنه در صورتی که دور های آن بالا باشد بوق می زند که این محصول بیشتر برای قالب هایی مناسب است که به ضربه ریز و پیوسته احتیاج دارند. بدنه قالب در دور هایی که پایین است ضربات درست و گسسته ای دارد. همچنین محصول قالب در بدنه‌هایی مورد استفاده قرار می گیرد که مواد در داخل به دیواره های داخلی دستگاه چسبیده باشد و حتماً باید به وسیله ضرباتی از هم جدا شود.

اگر ویبره بدنه تکی باشد ارتعاشات آن به صورت دایروی می باشد. در صورتی باید از دو یا چند ویبره بدنه استفاده کرد که به ارتعاشات جهت‌دار نیاز باشد. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این دستگاه دمای آن نباید بیشتر از ۸۰ درجه سانتی گراد باشد. علت این امر این است که دمای بسیار کارایی آن را کاهش داده و به موتور محصول صدمه وارد خواهد کرد.

ییییÓÊ¿\concrete-vibration-vibrator-motor-6_1000.jpeg همچنین برای حفظ کارایی ویبراتور نحوه استفاده از آن بسیار مهم است. به طور مثال برای موتور ویبراتور هایی که از آن ها برای قالب بتن استفاده می شود؛ سینی های مخصوص آن باید به صورت کاملا دقیق نصب شود. بتن مورد نظر در ابتدا باید درون سینی مخصوص قرار گیرد و پس از آن ویبره بدنه روشن شود.

پس از مدت کوتاهی بتن مورد نظر هواگیری می شود و بتن صیقلی شده به دست می آید. توجه داشته باشید که بتن باید با استفاده از پیچ و مهره کاملا محکم شود و روی آن قرار بگیرد. همچنین توجه داشته باشید که هنگامی که برای اولین بار از ویبراتور بدنه استفاده می کنید پس از ۴ ساعت استفاده از آن حتماً باید اتصالات آن را چک کنید.

پس از این مدت نیز به صورت هفتگی اتصالات دستگاه باید بازبینی شود. علت این کار این است که بازده کارکرد آن کاهش پیدا نکند. هنگامی که فردی وارد کارگاه یا کارخانه می شود پس از مدتی متوجه دستگاهی می شود که با سر و صدا در حال ارتعاش است.

این دستگاه همان ویبراتور می باشد که عمل لرزاندن و ارتعاش را بر عهده دارد. ویبراتور ها بر روی دستگاه‌های مختلفی نصب می‌شوند و با استفاده از ایجاد ارتعاش فعالیت مورد نظر را مانند سورت کردن، جداسازی، حباب زدایی، انتقال مواد و یا تنش زدایی را انجام می دهند. همان طور که گفتیم از موتور ویبره در صنایع گوناگونی مثل صنعت بتن و سیمان، صنعت ساختمان، صنعت پلیمر و پلاستیک، صنعت کشاورزی، کارخانه های مواد غذایی، معادن، صنایع شیمیایی و رنگ سازی استفاده می شود.

همچنین دستگاه هایی هستند که موتور ویبره قالب در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها شامل خرد کن های سنگ، پودر کن های سنگ، سیلوها، حمل کننده های مواد، میز های بیبر، قالب های تولید سنگ مصنوعی، خشک کن بتن و بسیاری از دستگاه های دیگر هستند.

ویبراتورها در سورتر ها و برای جدا کردن مواد طبق دانه بندی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در هنگام تخلیه مواد، اغلب اصتحکاک بین مواد با دیواره بدنه به علت فشار زیادی که به خاطر وزن مواد اعمال می شود زیاد است و مواد در هنگام خروج گیر می کند. این مشکل بزرگ توسط ضربه زدن به دیواره ها می تواند برطرف شود که این ضربه ها به وسیله ویبراتورها صورت می گیرند. همچنین بدنه بر روی قالب بتن نیز نصب می شود و وظیفه آن ایجاد ارتعاش قالب برای منتقل کردن ارتعاش به سطح بتن می باشد.

علت این امر این است که حباب هوای گیر کرده در سطح بتن بین قالب و بتون از آن جا به سمت بالا حرکت کرده و از آن خارج شود. توجه داشته باشید که بیشترین کاربرد ویبراتور بدنه در بتن های اکسپوز و در زمانی است که به سطح صیقلی شده و کاملاً صاف نیاز باشد. از ویبره بدنه همچنین در فیدرها نیز استفاده می‌شود. فیدرها دستگاه هایی هستند که برای منتقل کردن مواد به روش های مختلف به کار می آیند. برای انتقال مواد در دستگاه های مختلف می توان از ابزارهای مختلفی برای به وجود آمدن انرژی لازم استفاده کرد که یکی از این ابزار ها ویبراتور قالب است.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر