خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی

پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی

فهرست مطالب

ویژگی های پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی

پمپ دیافراگمی با طراحی کاملاً آب‌بند شده از بهترین پمپ‌ها در صنایع غذایی هستند. سیالات بخش کلیدی در عموم فضاهای صنایع غذایی می‌باشند. در تولید انواع نوشیدنی‌ها، تولید مواد خوراکی و تنقلات و... با حجم قابل‌ توجه انواع سیالات روبرو هستیم که باید همگی آنها تحت شرایط کاملاً بهداشتی پمپاژ شوند. پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی برای حصول اطمینان از جابه‌جایی بهداشتی سیالات است. پمپ‌های دیافراگمی بدون بخش روتاری (چرخشی) و بدون نیاز به مکانیکال سیل طراحی می‌شوند. این پمپ‌ها کمترین تماس را با سیالات غذایی دارند و تاثیری در میکروبی شدن آنها ندارند. این نکات ساده و البته مزایای دیگر باعث شده تا استفاده از پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی متداول باشد.

متریال‌های پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی

انتخاب متریال بحث کلیدی طراحی انواع پمپ است. برای طراحی انواع پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی نیز با بحث کلیدی انتخاب متریال مناسب عبور سیالات خورنده مواجه هستیم. معمولاً در این‌باره با دو بحث متفاوت اما درگیر با هم روبرو هستیم.

  • انتخاب متریال پوسته: پوسته پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی را از جنس استیل انتخاب می‌کنند. معمولاً از انواع استنلس استیل نمره ۳۰۴ و یا ۳۱۶ در طراحی پوسته این پمپ‌ها استفاده ‌شده است. اما در کل استیل ۳۱۶ متداول‌تر است. استیل، آلیاژ مقاوم فولادین است که به خاطر حضور عناصری مانند نیکل، کربن و کروم خاصیت ضد زنگ، ضد سایش و ضد میکروبی دارد. استیل فلز ایده‌آل طراحی تجهیزات بهداشتی و هایژنیک است. بنابراین متریال کاملاً ایده‌آل طراحی بدنه پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی نیز می‌باشد.
  • انتخاب دیافراگم: دیافراگم بخش پمپاژی در پمپ‌های پنوماتیک است که کاملاً در مسیر عبور سیال قرار دارد. دیافراگم پمپ‌های صنایع غذایی باید از نفوذ عوامل میکروبی جلوگیری کنند. قابلیت مکش سیالات چگال را داشته باشند و بتوانند در دماهای مختلف کارآمد باشند. معمولاً برای طراحی انواع پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی از دیافراگم‌های استیل و یا تفلون استفاده می‌شود. دیافراگم استیل، ضد سایش و ضد زنگ‌زدگی است که خواص ضد میکروبی نیز دارد. اما تفلون گزینه ایده‌آل‌تری است. زیرا از قابلیت ارتجاعی خوبی برخوردار است. ضد چسبندگی است و می‌تواند در گستره دماهای متفاوت کارایی عالی داشته باشد. هر دو متریال در طراحی انواع پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی متداول هستند.

ویژگی‌های پمپ دیافراگمی در صنایع غذایی

  • این پمپ‌ها با قابلیت هایژنیک طراحی‌ شده‌اند. آب‌بندی آنها کامل است و تأثیری در میکروبی شدن سیال ندارند.
  • پمپ‌های دیافراگمی در صنایع غذایی با روش باز و بسته شدن ساده قطعات فنی طراحی می‌شوند. به ‌این ‌ترتیب مراحل شست‌وشوی آسانی دارند. همچنین با قابلیت شستشوی بخار طراحی‌ شده‌اند.
  • این پمپ‌ها با بدنه‌های استنلس استیل ساخته می‌شوند تا ضد خش و ضد زنگ باشند.
  • توانایی سیالات چگال، سیالات با ویسکوزیته بالا و در کل سیالات غلیظ و خمیری شکل متداول در صنایع غذایی را دارند.
  • در رنج دمایی گسترده از ۲۰- الی ۱۲۰+ درجه سانتی‌گراد طراحی می‌شوند. در این رنج می‌توانند برای عبور هر نوع سیال در هر نوع فرآیند صنایع غذایی کارایی داشته باشند.

مزایای استفاده از پمپ دیافراگمی صنایع غذایی

طراحی پمپ‌ها متنوع هستند و تقریباً می‌توان از انواع پمپ برای جابجایی سیالات صنایع غذایی استفاده کرد. اما پمپ‌های دیافراگمی مزایایی دارند که استفاده از آنها را به نسبت دیگر پمپ‌ها در صنایع غذایی مناسب کرده ‌است.

  • این پمپ‌ها از میکروبی شدن سیال جلوگیری می‌کنند.
  • این پمپ‌ها باعث تلاطم عبور سیال نمی‌شوند. لذا باعث به ‌هم خوردن تعادل فیزیکی سیال‌های ترکیبی نمی‌شوند.
  • برای جابجایی سیالات چگال بهترین هستند.
  • توان پمپاژ سیالات با قطعات خرد و جامد را دارند.
  • بدون نیاز به هواگیری کار می‌کنند.
  • جداسازی قطعات و شستشوی داخل آنها ساده است.
  • تعمیر و نگهداری آسان و کم‌هزینه‌ای دارند.

پمپ دیافراگمی بادی از پمپ های ایده آل صنایع غذایی است. زیرا تاثیری در میکروبی شدن سیالات خوراکی ندارد و به خوبی می تواند سیالات تقریبا چگان صنایع غذایی را پمپاژ نماید. البته قطعا باید از پمپ های بدنه استیل در این صنعت استفاده کنید.

انواع پمپ دیافراگمی صنایع غذایی

پمپ‌های دیافراگمی مناسب فعالیت در صنایع غذایی، طراحی کم‌وبیش یکسانی دارند. همگی آنها دارای پوسته‌های استیل هستند و در طراحی دیافراگم آنها از متریال‌های مقاوم و ضد سایش استفاده‌ شده است. تفاوت این پمپ‌ها در ظرفیت آنها است. انواع پمپ دیافراگمی صنایع غذایی را در سایزهای ، 1، ، 2 و 3 اینچی طراحی می‌کنند. حداکثر دبی بزرگترین پمپ دیافراگمی صنایع غذایی در حدود 1000 لیتر در هر دقیقه است. اما هر اندازه چگالی سیال بالاتر باشد، از مقدار توانایی پمپاژ پمپ نیز کاسته می‌شود.

پمپ دیافراگمی با طراحی ضد میکروبی از بهترین پمپ‌ها با کاربری هایژنیک است. کمتر پمپی را می‌توانید مثال بزنید که بتواند الگوی کار تمام هایژنیک داشته باشد. از طرفی عموم سیالات صنایع غذایی غلظت بالایی دارند که پمپاژ آنها از عهده عموم پمپ‌ها خارج است. این سیالات را فقط می‌توان با پمپ‌های توانمند دیافراگمی جابجا کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر