خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پمپ دیافراگمی debem

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
پمپ دیافراگمی DEBEM
  • پمپ دیافراگمی DEBEM
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

پمپ دیافراگمی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

برای بسیاری از آنها که در فضای مهندسی سیالات هستند، پمپ دیافراگمی تجهیز نسبتا آشنایی است. لکن برای این پمپ نه چندان متداول معرفی مطلوب صورت نگرفته است. از این رو برای خیلی ها این سوال مطرح است که پمپ دیافراگمی چیست؟ در جواب به اینکه پمپ دیافراگمی چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است تا از نیاز به وجود چنین پمپ هایی صحبت کنیم. پمپ ها را با هدف جا به جایی تحت کنترل انواع سیالات طراحی کرده ‌اند. در این بین ایده های متنوعی برای رسیدن به قدرت پمپاژ بالا تا تأمین سطح دبی مطلوب همراه با طراحی انواع پمپ ‌ها می ‌باشد. پمپ دیافراگمی بادی یکی از همین مدل های متنوع در تامین جا به جایی سیالات است که در صنایع پتروشیمی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ دیافراگمی DEBEM

پمپ دیافراگمی بادی از گونه پمپ ها با طراحی جا به جایی مثبت است و همراه با تامین هوای فشرده از طریق کمپرسور ها کار می کند. در ایده طراحی یک پمپ دیافراگمی هدف آن است که بتوانیم با قدرت بالای هوای فشرده که از طریق کمپرسور ها تأمین شده است، شرایط پمپاژ سیالات را برقرار سازیم. لذا از ایده نصب دیافراگم هایی که تحت تاثیر فشار هوای فشرده در داخل هوزینگ باعث جا به جایی مثبت و در امتداد آن مکش سیال شده استفاده می ‌کنند. پمپ دیافراگمی بادی از ویژگی خودمکشی برخوردار است و اصول طراحی آن به گونه ای است که می تواند در مقابل حرارت سنگینی مانند انفجار نیز دوام بیاورد. از این رو برای نصب در فضا های پرخطر مانند سایت های پتروشیمی بسیار مناسب است. اصلی ترین مشخصه برای پمپ دیافراگمی بادی داشتن سطح بالایی از آب بندی می باشد. نشتی در طراحی این نوع از پمپ تقریباً وجود ندارد و این ویژگی را می توان از امتیازات سطح بالای این گونه از پمپ ها دانست.

کاربرد های پمپ دیافراگمی بادی

پمپ دیافراگمی بادی به مدد طراحی ساده و در در عین حال کارآمد همراه با راندمان بالایی که دارد، توانسته است برای تامین اهداف متوسط تا حرفه ای بسیاری از فضا های صنعتی مورد توجه قرار گیرد. عمده کاربرد پمپ دیافراگمی بادی در صنایع پتروشیمی و شرکت ‌های حفاری و پالایش نفت و گاز می باشد. یک دلیل ساده برای انتخاب در چنین فضا هایی به دلیل طراحی عاری از نشتی آن است. اگر در طرح ساخت پمپ دیافراگمی بادی دقت کنید، متوجه وجود یک فضای کاملا ایزوله شده از قسمت فرمان تا محفظه ‌های جریان سیالات خواهید شد.

در تمام پمپ های دیگر که همراه با جا به جایی پیستون های پروانه ‌ها است، قسمت متحرک از طریق شفت هایی در ارتباط با مولد ها هستند. برای آب بندی لازم است تا از انواع اورینگ ها و پکینگ ها و کاسه نمد ها در اطراف شفت متصل از مولد تا قسمت متحرک پمپ استفاده کنیم. این الزامات اگر چه می تواند آب بندی مطلوبی را به وجود آورد؛ اما هرگز نمی تواند آن را به صفر برساند. از طرفی چنین آب بندی هایی همواره مستعد نفوذ انفجار ها هستند. در نتیجه برای کار در فضا های حساسی مانند صنایع نفت و گاز کارایی بالایی ندارند.

اما در طراحی یک پمپ دیافراگمی بادی هیچ اتصال فیزیکی میان قسمت متحرک با مولد برقرار نیست؛ بلکه این جریان هوای فشرده است که با قطع و وصل آن می توانیم دیافراگمی را جا به جا کرده و مکش لازم را پدید آورد. چنین طراحی ای کاملاً فضای عبور سیال را از دیگر فضا های پمپ ایزوله کرده و برای کار در محیط های پرخطر و حساس مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مناسب است. جدا از این پمپ دیافراگمی بادی در بطن صنایع گوناگون دیگری مانند صنایع دارویی، حفاری، آب و فاضلاب، تصفیه خانه ها، آزمایشگاهی، صنایع معدنی و حفر تونل نیز استفاده می شود.

جنس صفحه دیافراگمی از چیست؟

ویژگی بارز در کارکرد پمپ پنوماتیک که با طراحی دیافراگمی است، در جا به جایی صفحات دیافراگم نصب شده در آنها می باشد. از این رو باید از متریال ها همراه با انعطاف بالا در ساخت این صفحه های دیافراگمی استفاده کنیم. بهترین متریال برای ساخت دیافراگم در پمپ پنوماتیک و یا هیدرولیک دیافراگمی، استفاده از مواد پلاستیکی و یا لاستیکی است. این مواد از انعطاف بالایی برخوردار هستند و در عین حال قابلیت مقاومت مطلوبی در برابر انواع سیالات دارند. متریال تفلون هم از ایده های مطلوب در ساخت دیافراگم پمپ های اینچنینی می باشد. اما جدا از انتخاب این متریال های پایه در ساخت دیافراگم لازم است تا با توجه به نوع سیال، جنس دیافراگم را انتخاب کنیم. دیافراگم در تمام مدت کار پمپ دیافراگمی بادی در معرض مستقیم سیال مورد هدف قرار دارد. از این رو باید در مقابل تمام اثرات منفی سیال مانند خوردگی، فرسودگی و یا فشار بالای آن و حتی غلظت و دمای غیرمتعارف از سیال مقاومت کند. لذا نمی‌ توان یک متریال پایه را برای ساخت دیافراگم در نظر گرفت.

پمپ دیافراگمی DEBEM

مشخصات فنی در پمپ دیافراگمی بادی

عموما انواع پمپ دیافراگمی بادی را در سایز های کوچک تا حداکثر قطر ۳ اینچ در ورودی و خروجی تولید می کنند. دلیل اصلی در انتخاب چنین سایز های کوچک همراه با ماهیت دیافراگم است که نمی ‌توان آن را بیش از اندازه بزرگ کرد. از طرفی قدرت فشار باد برای سایز های بزرگتر از ۳ اینچ پاسخگو نمی باشد. عمده اتصالات رایج در طراحی و نصب انواع پمپ دیافراگمی بادی همراه با اتصالات رزوه ای و فلنچی هستند. قسمت های تعریفی در طراحی پمپ دیافراگمی بادی شامل بخش های دیافراگم، توپک ها، نشیمنگاه و اورینگ ها می باشد که به ترتیبی دقیق و آب بندی شده در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

ویژگی های کاربردی در پمپ دیافراگمی بادی

در پمپ دیافراگمی بادی، حرکت رفت و برگشتی دیافراگم ها است که باعث مکش و دهش سیال شده و در نهایت پمپاژ مورد نظر حاصل خواهد شد. لذا خروجی پمپ دیافراگمی بادی از شرایط نوسان گونه برخوردار است. اگر چه می ‌توان با افزایش سرعت قطع و وصل باد، به نحوی سعی در ایجاد جریان یکنواختی در خروجی پمپ دیافراگمی بادی داشت؛ اما به هر صورت نمی ‌توان این خروجی ضربان گونه را از بین برد. مگر آنکه از یک منبع انبساط و یا پالسیشن دمپر شکل در خروجی پمپ استفاده کنیم. از پمپ دیافراگمی بادی مانند نمونه های متداول از آنها که می ‌توان به پمپ دیافراگمی Debem اشاره کرد، برای انتقال سیالات گران قیمت، سمی، گازی شکل و یا قابل به اشتعال استفاده می شود.

نکته کلیدی در انتخاب پمپ دیافراگمی بادی مانند پمپ دیافراگمی Debem برای چنین سیالاتی، خاصیت ضد نشتی آنها می باشد. به هر صورت هیچ کسی مایل نیست در انتقال یک سیال با ارزش و یا سمی و شاید قابل به اشتعال، نشتی آن هم به مقدار بسیار اندک دیده شود. از آنجا که در طرح ساخت پمپ دیافراگمی بادی به هیچ حالت از آب بندی های مکانیکی استفاده نمی ‌شود، این ویژگی ضد نشتی بالا برای آنها قابل به تامین است. لازم است تا پمپ دیافراگمی بادی را همراه با نصب شیر های توپی یعنی بال ولو ها در قسمت ورودی و خروجی به کار اندازیم. این بال ولو ها در هنگام مکش سیال، مسیر خروجی و در هنگام دهش سیال مسیر ورودی را مسدود می ‌کنند.

آب بندی های لازم در قسمت نشیمنگاه برای شیر دیافراگمی بادی انجام می پذیرد. از طرفی عدم به کارگیری قطعات مکانیکی در حرکت های رفت و برگشتی، تولید صدای حداقلی در حین کارکرد پمپ دیافراگمی بادی دارد. عمده صدای تولید شده از جانب تزریق هوای فشرده در محفظه پمپ دیافراگمی بادی می باشد که می ‌توان با نصب فیلتر های مخصوصی مقدار قابل توجهی از این صدا را حذف نمود.

محدودیت ها و مزیت ها در کار با پمپ دیافراگمی

حذف قسمت های مکانیکی در جا به جایی سیالات و جایگزینی آنها از طریق یک صفحه دیافراگمی قابل انعطاف باعث کاهش قابل توجهی در وزن دستگاه پمپ دیافراگمی بادی شده است. این موضوع شرایط نصب پرتابل و قابل حمل برای آن را فراهم می ‌کند. ویژگی ای که برای بسیاری از مصرف کنندگان مورد توجه قرار دارد. این ویژگی پمپ دیافراگمی بادی را به یک گزینه بسیار مطلوب برای استفاده در صنایع بالا دستی مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تبدیل کرده است. البته در صنایع نفت و گاز وجود سیالات بسیار سمی و یا با قابلیت انفجار بالا است که دلیل اصلی برای استفاده از انواع پمپ دیافراگمی بادی شده است.

پمپ دیافراگمی بادی DEBEM

با این وجود ظرفیت کم این نوع از پمپ ها در انتقال سیالات محدودیت قابل توجهی در آنها است. محدودیتی که برای کار در فضا های بزرگی مانند سایت های پتروشیمی دردسر آفرین خواهد شد. لکن اگر انتقال کاملا امن سیال بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، می توان با نصب موازی چند پمپ دیافراگمی بادی نیاز انتقال با حجم بالای سیالات خاص را مرتفع نمود. پمپ دیافراگمی بادی از جمله پمپ های کمتر استفاده شده در صنایع است. چرا که تا حساسیتی در انتقال سیالات نباشد، نیازی به استفاده از آنها نخواهد بود و می توان با یک پمپ ساده تر انتقال سیال را انجام داد. با این وجود وقتی قرار است سیالی را تحت امنیت بالا انتقال دهیم هیچ پمپی نمی تواند جایگزین پمپ دیافراگمی بادی باشد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5