خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

چرا خرید کمپکتور دست دوم به ضرر شماست؟

کمپکتور بنزینی چیست؟

فهرست مطالب

کمپکتور

خاک ترکیبی از مواد معدنی، آب، هوا و مواد آلی است، در فرآیند ساختمان سازی، تثبیت خاک امری ضروری و حیاتی شناخته می شود. وقتی در جایی مخلوط خاک و سنگدانه ریخته می‌شود، آنجا به مرور زمان در اثر وزن و فشار، متراکم می‌شود و نشست می‌کند.

برای اینکه آن قسمت نشست نکند باید پیش از ساخت شروع به فشرده‌سازی آن تا حد مطلوبی نماییم در غیر اینصورت اگر بر روی آن خاک، بدون فشرده‌سازی شروع به ساخت یا کف‌سازی کنیم، در اثر زمان نشست نموده و نهایتا سازه ساخته شده ترک خورده و تخریب می‌شود.

به تجهیزاتی که جهت فشرده سازی، افزایش تراکم و مقاومت خاک به کار می روند کمپکتور یا زمین کوب گویند.  در ادامه در مورد انواع کمپکتور که شامل کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای می باشد صحبت می کنیم.

کمپکتور چیست؟

کمپکت کردن یا فشرده سازی را فرآیندی گویند که در آن با نیرویی مکانیکی چگالی یک ماده را افزایش می دهند. در عملیات فشرده سازی، با کاهش فضای خالی بین ذرات تشکیل دهنده خاک و آسفالت آنها را متراکم می نمایند، به مرور زمان ماده سست و کم مقاومت نشست می کند و به صورت طبیعی خود را متراکم خواهد ساخت.

در عمل فشرده سازی یا کمپکت کردن با اعمال نیروهای مکانیکی گوناگون، زمان موردنیاز برای فشرده سازی را از سال ها به ساعت ها کاهش می دهیم.

مکانیزم عملکرد در کمپکتورهای صفحه ای به این صورت است که در کمپکتورهای صفحه ای ارتعاش ایجاد شده از روتور گریز از مرکز به صفحه کمپکتور منتقل می شود. ارتعاش در صفحه کمپکتور، ماشین را رو به جلو حمل می کند. حرکت ارتعاشی همراه با وزن دستگاه عمل فشرده سازی یا کمپکت کردن را ممکن می سازد.

کمپکتور دارای کاربری های متعددی از جمله فشرده سازی، کمپکت ، کوبنده خاک، زیرسازی، پی سازی، پی ریزی، متراکم کننده خاک می باشد.

در حقیقت کمپکتورها خاک را پی سازی نموده تا امکان بتن ریزی و عملیات بعدی همچون بتن ریزی، ستون ریزی، از بین بردن هوای بتن با استفاده از موتور ویبراتور و شیلنگ ویبراتور و صاف سازی سطح بتن به وسیله عملیات شمشه کشی، ماله کشی و … فراهم گردد.

کمپکتور بنزینی چیست؟

مزایای کمپکت کردن (فشرده سازی)

1.    ظرفیت تحمل بار را افزایش می دهد.

2.    از نشست خاک جلوگیری می کند.

3.    ثبات خاک را فراهم می کند.

4.    کاهش میزان تورم، انقباض و نفوذپذیری مایعات در خاک.

5.    از آسیب هایی همچون یخ زدگی خاک جلوگیری می کند.

انواع کمپکتور

1.    کمپکتور صفحه ای (Plate Compactor)

2.    کمپکتور قورباغه ای (Tamping rammer)

کمپکتور صفحه ای (Plate Compactor)

کمپکتور صفحه ای یا فشرده ساز صفحه ای که به آن کمپکتور دستی نیز می گویند، یکی از ضروری ترین تجهیزات ساختمانی می باشد که از آن جهت  فشرده سازی و کمپکت انواع مختلف خاک، شن و ماسه استفاده می گردد.

از مکانهایی که می توان از این کمپکتور استفاده کرد مواردی مانند پیاده رو ها ، جاده کوه های کوچک و جاهایی که نمی توان در آنجا از غلطک  استفاده کرد میباشد. از دلایل مهم استفاده از این کمپکتورها سطح بزرگ آن است که با سطح زمین در ارتباط است.

هرکدام از کمپکتورهای صفحه ای یک داستان جداگانه برای خود داشته اما اکثر آن ها متشکل از صفحه فولادی سنگینی است که به پایه دستگاه و ساپورت نصب گردیده است و دارای طرح ها و متعلقات مختلف می باشد. اما هسته اصلی تمام آن ها متشکل از یک صفحه ی صاف و سنگین است که توسط یک موتور بنزینی یا دیزل به سمت بالا و پایین حرکت یا ویبره می نماید.

همچنین کمپکتورهای صفحه ای در اندازه، قدرت و مکانیزم عملکرد متفاوت می باشند. یکی از عوامل اصلی شناسایی در کمپکتورها ابعاد صفحه ی پایین آنها می باشد. کمپکتورهای صفحه ای یا کمپکتورهای رو به جلو در ابعاد کوچکتر جهت مساحت های کاری پایین استفاده می گردد.

کاربرد کمپکتورهای صفحه ای

۱- مورد استفاده در مکان هایی که مانور کاری زیاد وجود دارد و فضا محدود نیست
۲- جهت پی سازی و ساخت زیربناهای مختلف
۳- صنایع راه سازی، محوطه سازی، تعمیرات آسفالت، ساخت پیاده رو،حیاط و پارکینگ
۴- برای فشرده سازی خاک، ماسه، شن و آسفالت به کار می روند
مزایای کمپکتور صفحه ای
۱- دارای ابعاد صفحه بزرگ جهت فضاهای وسیع
۲- قیمت مناسب در مقایسه با کمپکتورهای قورباغه ای و کمپکتورهای دارای تناژ بالا
۳- به دلیل بزرگی ابعاد صفحه و پخش شدن نیرو امکان آسیب رسیدن به خاک کمتر می گردد.
۴- مکانیزم ساده ای دارند و تعمیر و نگهداری آن ها بسیار ساده است.

کاربردهای دستگاه کمپکتور صفحه ای

کمپکتورهای قورباغه ای (Tamping rammer)

کمپکتور قورباغه ای ماشینی است که زمین را می کوبد و ذرات خاک را بهم می چسباند اما طرز کار آن نسبت به کمپکتور صفحه ای متفاوت است. این دستگاه به جای استفاده از ارتعاش برای نشست دادن خاک، نیروی ضربه را برای فشرده سازی ذرات به کار می گیرد.

نام دیگر این کمپکتور کمپکتور پرشی است و دلیل این نام گذاری نوع حرکت دستگاه است که ارتفاع بلند و حالت پرشی مانند کانگرو دارد.

نحوه کارکرد کمپکتور قورباغه ای

نحوه کارکرد یک کمپکتور قورباغه ای که به آن جک پرنده نیز گویند، به این صورت است که پا دستگاه را از زمین بلند کرده و با ضربه ای سنگین آن را بر روی خاک می کوبد، این عمل به معنی افزایش عمق فشرده سازی و راحتی مانور و کارکرد در گودال ها و فضاهای محدود کاری است.

طراحی عمودی کمپکتورهای قورباغه ای به این دلیل است که اغلب آن ها در مکان هایی که فضاهای کاری محدود و کار کردن سخت است مانند کانال ها توانایی کار کردن داشته باشد. صفحه ی کوبنده کوچک و ضربه بزرگ باعث میشه که به راحتی و بدون هیچ مشکلی بتوان با آن ها کار کرد.

چگونه کمپکتور برای شما مفید می باشد :

1- کمپکتورها دستگاه های جمع و جور با سطح پایه کوچک هستند.

2- طراحی آنها امکان مانور دهی را به راحتی ایجاد می کند.

3- عمق تراکم آنها می تواند بیشتر از کمپکتور صفحه ای ویبره ای باشد.

4- آنها متفاوت از یک فشرده ساز صفحه ای ارتعاشی کار می کنند و این امکان را به شما می دهد تا سطوح گوناگون را فشرده سازی کنید.

کاربرد کمپکتورهای قورباغه ای

۱ -  فضای محدود و مکان های که جای مانور برای دستگاه وجود ندارد.

۲-  کانال سازی، حفاری، پی سازی، تعمیرات آسفالت

۳-  جهت کاربردهای خاص و مکان هایی که امکان استفاده از کمپکتورهای صفحه ای در آن وجود ندارد.

مزایای کمپکتور قورباغه ای

۱ -  ماشین هایی باریک با صفحه ای کوچک هستند از همین جهت حمل و نقل آن ها آسان است.

۲-  طراحی آنها این اجازه را می دهد که قدرت مانور عالی در فضاهای محدود داشته باشند.

۳-  عمق کوبش آن ها نسبت به کمپکتورهای صفحه ای بسیار بیشتر است.

۴-  نحوه عملکرد آن ها به طور کامل متفاوت از کمپکتورهای صفحه ای است، همین امر باعث می شود بتوان از آن ها برای فشرده سازی مواد مختلف استفاده نمود.

کمپکتورهای قورباغه ای

روش مناسب متراکم کردن یا کمپکت کردن

برای انجام عملیات فشرده سازی، بایستی به برخی نکات توجه داشت:

1.    قبل از شروع عملیات، یکپارچگی خاک بررسی شود. (بخشی از یکبارچگی خاک از طریق جذب آب، تامین می شود)

2.    قبل از متراکم سازی، سطح موردنظر آبیاری شود و 24 ساعت به حال خود رها گردد.

3.    با توجه به تراکم مورد نیاز، کمپکتور مناسب انتخاب شود.

4.    از تکرار کوبش و خرد شدن سنگدانه ها جلوگیری شود، زیرا مقاومت خاک از بین می رود.

انواع کمپکتورها از لحاظ سوخت به دو دسته تقسیم می شوند :

1. کمپکتور دیزلی

2. کمپکتور بنزینی

ملاک تشخیص میزان کارایی کمپکتورها چیست؟

دو مشخصه مهم کمپکتورها که ملاک تشخیص میزان کارایی آن ها می باشند عبارتند از :

1. ابعاد صفحه

2. مقدار نیرویی که در هر بار ضربه وارد می سازد بر حسب کیلونیوتن

کمپکتورها در ابعاد گوناگون و از قدرت کوبش 1500 تا 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در بازار موجود هستند.

ملاک تشخیص میزان کارایی کمپکتورها چیست؟

نوع سوخت و مصرف سوخت کمپکتورها از چه نوعی می باشد؟

کمپکتورها از لحاظ تامین نیرو به سه دسته کلی بنزینی گازوئیلی و کمپکتور برقی تقسیم می شوند که البته اغلب آنها بنزینی می باشند . مصرف سوخت در دستگاه به راندمان کاری مربوط می شود که حدودا یک لیتر در ساعت است. اما در دستگاه های گازوئیلی مصرف کمتر می باشد در حالتی که در موتورهای برقی که خیلی کم از آنها استفاده می شود بسیار بالا بوده و توجیه اقتصادی ندارد.

تعمیر کمپکتور

همانطور که در بخش های قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، امروزه بسیاری از شرکت ها داخلی و خارجی انواع مختلفی از دستگاه های کمپکتور را تولید می کنند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های مختص خود می باشد. از مهمترین انواع دستگاه کمپکتور می توان به مدل صفحه ای و قورباغه ای اشاره کرد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که وجود دارد موتورهای استفاده شده در دستگاه های کمپکتور بسیار مهم و حساس می باشد و هر چقدر از موتور بسیار قوی و مناسب تری در ساخت این دستگاه ها استفاده شود بی شک می توان بهترین و ایده آل ترین دستگاه را تهیه و خریداری کرد.

از مهمترین برندهایی که در موتور این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موتور هوندا، موتور سوبارو، موتورهای چینی و موتور روبین اشاره کرد که هر کدام از این موتورهای نیز انواع این دستگاه را مشخص می کنند.

لازم به ذکر است برای تعمیر کمپکتور می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید ولی اگر بی تجربه هستید، بهتر است از یک فرد متخصص کمک بخواهید. چرا که تعمیر و نگهداری کمپکتور نیازمند دقت فراوان است.

در نظر داشته باشید که اصلی ترین ملاک برای کارایی دستگاه های کمپکتور، مقدار نیروی می باشد که در هر بار بر روی زمین وارد می کند به طوری که به شکل میانگین این دستگاه ها می توانند در هر بار نیرویی در حد 1500 تا 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع را بر روی زمین وارد کنند که بی شک هر چه موتور این دستگاه ها قدرتمند و قوی باشد میزان نیروی وارد شده نیز بیشتر خواهد شد.

باید به این نکته توجه داشت که فردی که با دستگاه کار می کند ، در زمان کار کردن باید از آن به درستی استفاده نماید . تمیز کردن و تعویض روغن به موقع و به صورت منظم می تواند در عمر دستگاه و کیفیت کار انجام شده اثر مطلوبی داشته باشد.

سرویس روزانه کمپکتور

•    تمیز کردن صفحه زیر کمپکتور

•    تمیز کردن کمپکتور از گل ولای

•    تمیز کردن هواکش موتور کمپکتور

•    کنترل تمامی پیچ و مهره های کمپکتور

سرویس هفتگی کمپکتور

•    روغن را خالی کرده و مجددا با روغن جدید پر نمایید.

•    تمیز کردن هواکش دستگاه

سرویس ماهانه کمپکتور

برای سرویس ماهانه کافیست به صورت دستی روغن دستگاه را تعویض نمایید.

نکات مربوط به نگهداری موتور کمپکتور

1. اولین کار قبل از هر بار روشن کردن موتور کمپکتور چک کردن میزان روغن موتور است. میزان روغن دستگاه باید به اندازه ای  باشد که زمانی که شما گژ روغن را از سمت جلو باز می کنید بتوانید سطح روغن را تا رزوه چهارم از بالا مشاهده کنید.

2. محکم بودن پیچ هایی که موتور را به شاسی متصل می کند. در صورت شل بودن این پیچ ها میتواند در زمان کار شکستگی رخ دهد.

3. سالم بودن تسمه های دستگاه چک شود.

4. محکم بودن پیچ هایی که باک موتور را به سر سیلندر متصل می کند.

در صورتی که این موارد قبل از روشن کردن کمپکتور صفحه از سوی کارگران رعایت شود میزان استهلاک و خرابی دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

تعمیر کمپکتور

دو اشتباه رایج در استفاده از کمپکتور

1-  ضربه زدن بیش از حد به کمپکتور

ممکن است فکر کنید و نگران باشید که نمی توانید خاک را بیش از حد فشرده کنید ، ایا فشرده سازی بیش از حد باعث می شود خاک مقاوم تر شود ، درست است؟ نه

هر ماده ای نقطه شکست دارد. ضربه زدن بیش از حد باعث خرد شدن خاک شده و به دلیل جدایی که در ترکیب خاک اتفاق می افتد باعث تقویت و به دام افتادن آن می شود. ضربه زدن بیش از حد باعث ضعف می شود ، نه قدرت.

به این شکل فکر کنید: اگر یک دسته از سنگ های کوچک دارید و می خواهید آنها را با یک چکش تراز کنید ، می توانید آن را با مقدار مناسب نیرو انجام دهید ، اما اگر همچنان به پا زدن ادامه دهید ، آنها به قطعات شکسته می شوند. کوچکتر و درنهایت شن و ماسه ای کاملاً متفاوت با موادی که با آن شروع کرده اید ، خواهید داشت.

در نتیجه ، فشرده سازی بیش از حد مواد داخل خاک را می شکند و ترکیب شما را تغییر می دهد. بعضی اوقات ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما عملکرد خوبی ندارد.

اگر به نظر می رسد دستگاه غیر طبیعی است ، این ممکن است نشانه ای از فشرده سازی بیش از حد خاک باشد.

2- ضربات کم فشرده سازی

ضربات پا یین می تواند نتیجه این موارد باشد:

اولا ، نداشتن وسیله کافی به اندازه کافی برای انجام کار می تواند نتیجه ضربات ناکافی باشد.

دوما اگر اپراتور به اندازه كافی با كمپرسور کار نکرده و اطلاعات لازم را بدست نیاورد.

پایین آمدن و ارتفاع نامناسب نیز می تواند منجر به فشردگی ضعیف خاک شود ، زیرا سطح خاک فشرده تر می شود ، تأثیر تجهیزات کاهش می یابد و بیشتر انرژی  نیز به خود دستگاه باز می گردد. خاک با ارتفاع و عمق زیاد می تواند باعث ایجاد برآمدگی شود.

ضربات نادرست می تواند باعث نشستن نا مناسب شود. از آنجا که خاک به درستی فشرده نشده است ، نمی تواند به طور موثر وزن سازه را تحمل کند. به همین دلایل ، عدم توازن مونتاژ می تواند منجر به مشکلات ساختاری شود.

نحوه کمپکت سازی خاک توسط کمپکتور

معایب کمپکتور دست دوم

1-استهلاک بالا

اغلب کمپکتورها برای مدت مدیدی کارکرده و دارای استهلاک بالا هستند. از همین رو اگر قصد استفاده طولانی مدت از یک وسیله را دارید، ممکن است خرید کمپکتور کارکرده ایده خوبی نباشد.

2-خراب شدن زود هنگام این وسایل

ممکن است در حین خرید کمپکتور یا پس از چندبار تست آن از کیفیت عملکرد دستگاه راضی باشید. اما بسیاری از این کمپکتورها ، ممکن است تعمیر شده باشند و پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی خراب شوند. خرید این‌گونه لوازم به نوعی مانند خرید هندوانه است و نمی‌توان خوب و بد آن را از روی ظاهر تشخیص داد.

3-ظاهر کهنه

اگرچه خرید کمپکتور کارکرده ، مزایایی را به دنبال دارد؛ اما چنین کالاهایی هرگز، ظاهر یک وسیله نو را ندارند. البته ممکن است استثناً در بین آن‌ها کمپکتورهایی که بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پیدا شود. اما به‌طورکلی، این کمپکتورها اغلب ظاهر نو و آراسته‌ای ندارند.

4-کاهش تولید کارخانجات داخلی

با همه گیر شدن فرهنگ خرید لوازم دست دوم ، تقاضا برای خرید لوازم نو، کاهش یافته؛ درنتیجه کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده برخی وسایل با کاهش تقاضا مواجه خواهند شد. این امر سبب کاهش تولید این کارخانه‌ها و درنهایت ورشکستگی آنان می‌شود.

5.     خراب بودن صفحه زیر کمپکتور

به دلیل استفاده زیاد ازاین دستگاه در هر جایی و مکانی، ممکن است صفحه زیر کمپکتور به مرور زمان در اثر کوبش زیاد آسیب دیده باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر