خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

چکش تخریب مناسب تخریب دیوار

چکش های تخریب

فهرست مطالب

برای این که بتوان ساختمان ها و بناهای مستعمل و کهنه را با سازه های مدرن و تازه جایگزین کرد، لازم است تا بناهای کهنه را از بین برده و به عبارتی تخریب نمود.

جهت تخریب یک سازه می بایست با توجه به نوع و استحکام مصالح به کار رفته در آن، ابزار و وسیله های مختلفی که در این حوزه طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند را به کار برد تا بناها با سهولت و سرعت بیشتری مورد تخریب قرار گیرند.

در واقع با توجه به نوع ساختار و مصالح به کار رفته در هر ساختمان، باید از وسیله ای استفاده کرد تا قادر باشد نیروی لازم برای در هم شکستن و از بین بردن یکپارچگی سازه مورد نظر را فراهم کند. از میان انواع تجهیزات و ابزار به کار رفته در جهت تخریب بناها، می توان به چکش تخریب اشاره کرد که در ادامه متن به بررسی کاربرد و موارد استفاده از این وسیله خواهیم پرداخت.


چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب از جمله ابزارهایی است که به طور وسیع جهت انجام امور تخریبی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و موارد استفاده از آن بسیار گسترده می باشد. این چکش در نوع و شکل های متفاوتی در بازار عرضه شده است که با نام هیلتی نیز آن را می شناسند.

به طور کلی، چکش های تخریب بر اساس نوع کاربری می توانند یا ساده باشند یا به عنوان چکش تخریب صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. چکش های تخریب ساده برای از بین بردن بناهایی استفاده می شوند که انهدام آن ها به نیروی زیادی احتیاج نداشته و بدون دشواری چندانی قابل تخریب هستند.

در مقابل، چکش های تخریب صنعتی از توانایی بالاتری جهت در هم کوبیدن اجزای ساختمان ها برخوردارند و با قدرت زیادی که تولید می کنند، بیشتر در اعمال سنگین و برای تخریب بخش های مستحکم و سازه های غیر قابل نفوذتر به کار می روند. 

این چکش ها همچنین در حفاری ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند حفره هایی با ابعاد مناسب و دقیق و بدون ایراد را در سطوح مختلف ایجاد کنند.

در امر تخریب هم جز تجهیزات رایجی هستند که در انواع بناها و برای انواع مختلف مصالح قابل استفاده بوده و به کمک آن می توان سطح های مختلف من جمله سنگ، بلوک، بتن، موزائیک، کاشی و ... را تخریب نمود. 

چکش های تخریب


موارد استفاده از چکش تخریب

سازندگان یک پروژه مهندسی، پیش از آن که بخواهند بنایی را بسازند لازم است تا تمام تمهیدات لازم جهت ساخت بنیاد آن به گونه ای که توانایی حفظ استحکام و استقامت کافی در شرایط مختلف را داشته باشد اندیشیده و سپس اقدام به بنا نهادن آن کنند که در این راستا از مواد و مصالح با کیفیتی نظیر بتن، فولاد، تیر آهن و ... استفاده می کنند.

اما از طرفی وقتی قصد تعمیر، بازسازی یا تخریب این اماکن را داشته باشید به ابزاری به همان اندازه محکم و قدرتمند نیاز خواهید داشت تا بتوانید این بناها را تخریب کنید.

چکش تخریب در انواع مختلف یکی از این وسیله های پر کاربرد می باشد که کارگران به کمک این ابزار قادر به تخریب سازه های ساخته شده با بتن مسلح و یا حتی مواردی از این محکم تر هم خواهند بود. زیرا که هدف از طراحی این چکش ها منحصرا اعمال نیروی کافی جهت تخریب بناها و سطوح گوناگون می باشد. 


ویژگی های چکش های تخریب 

چکش های تخریب در شکل ها و گونه های مختلف، شامل یک بدنه با وزنه نسبتا بالا هستند که به دسته هایی جهت نگه داشتن و هدایت دستگاه متصل شده است. به کمک موتوری که در داخل قسمت بدنه تعبیه شده است، فرکانس هایی در دستگاه ایجاد می شود که منجر به اعمال ضربات مکرر در قسمت انتهایی آن خواهد شد.

این فرکانس ها از آنجایی که دامنه شان کوتاه است از انرژی بالاتری برخوردار بوده که این نیروها پس از تولید، به سمت مته قرار گرفته در انتهای آن منتقل خواهند شد. این مته ها به گونه ای ساخته شده اند که قادر به تخریب هر نوع سطح و سازه ای بوده و محکم ترین بخش یک چکش تخریب به شما می روند. 
برای این که بتوان این دستگاه را به راه انداخت می بایست آن را به جریان برق متصل نمود. با این کار، جزئی از دستگاه روتور در داخل آن به نام بالشتک یا استاتور (stator) شروع به چرخیدن کرده و باعث حرکت پیستون در سیلندر خواهد شد.

بدین ترتیب، نیرویی به شکل مکیده شدن در بخش مربوط به وارد کردن ضربه در دستگاه ایجاد شده و ضربه های پشت سر هم را سبب خواهد شد. هر کدام از این ضربه ها قدرت کافی برای کوبیدن و تخریب سازه های گوناگون را دارند. پس از اعمال هر ضربه، قلم یا مغار موجود در نوک دستگاه به کمک یک فنر محکم و قوی به عقب برگردانده می شود تا بتواند ضربات بعدی را وارد کند. 

چکش های تخریب سنگین


چکش تخریب، یک تخریب کننده هدفمند

همان طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، چکش های تخریب کاربردهای وسیعی در صنعت ساخت و ساز و احداث انواع سازه ها و بناها دارند که ویژگی بارز و کاربردی آن ها، قابلیت تخریب هدفمند است. منظور از تخریب هدفمند، تخریبی است که بتواند تمهیدات لازم برای ایجاد سازه ای مشخص را فراهم سازد.

پیش تر گفته شد که این چکش ها از قدرت بالایی برخوردارند؛ اما این قدرت همیشه در جهت نابودی سازه ها به کار گرفته نمی شود. گاهی از توانایی های بالای این چکش ها در ایجاد شرایط مناسب برای احداث سازه ای در خلال بنایی دیگر یا تغییر کاربری آن به شکلی که ویژگی های جدیدی به آن اضافه شود استفاده می کنیم.

به عبارتی در تخریب هدفمند می خواهیم فضا را برای گنجاندن امکانات تازه ای در یک سازه مهیا سازیم.

جهت درک بهتر این مفهوم، آن را در قالب یک مثال ساده توضیح خواهیم داد. به طور مثال تصور کنید پس از اتمام مراحل بتن ریزی یک بنا، اکنون سازه ای از جنس بتن دارید که می خواهید آن را به مکانی برای تعبیه در و پنجره تبدیل کنید.

بدین منظور لازم است تا شما قاب هایی با اندازه مورد نظرتان را در این سازه ایجاد کنید که برای این کار، چکش تخریب جز اصلی ترین ابزارهایی است که به کمک شما خواهد آمد.

با استفاده از این چکش شما می توانید پس از مشخص کردن اندازه ها، قسمت های اضافی این سازه بتنی را جهت نصب در و پنجره مورد نظر خود از میان بردارید. این نمونه به وضوح مفهوم تعبیر تخریب هدفمند به کمک چکش های تخریب در انواع گوناگون را روشن می سازد. 


چکش های تخریب چند نوع اند؟

چکش های تخریب با توجه به نحوه کار، تامین انرژی و روشن شدن شان، به انواع زیر تقسیم بندی می شوند: 


چکش تخریب بنزینی

این دسته از چکش های تخریب، به کمک موتورهایی که با بنزین کار می کنند اقدام به تخریب سازه ها می کند.


چکش تخریب پنوماتیک

اصل اساسی در تامین نیروی ضربه ای در این نوع از چکش ها، بهره گیری از قدرت موجود در هوای فشرده می باشد. با استفاده از این نیرو می توان سیستم سیلندر که مسئول ایجاد ضربه ها می باشد را به کار انداخته و با بیشترین قدرت، این ضربه ها را القا کند.

مسئول تولید نیروی حاصل از فشرده شدن هوا، کمپرسورهای بادی می باشند. این تجهیزات در کنار هم قادرند انرژی لازم را جهت به کار انداختن چکش هایی با وزن بالا که از مته هایی با قطر زیاد برخوردارند نیز تامین کنند. 


چکش تخریب هیدرولیکی

به کار گیری نیروهای هیدرولیکی در صنعت از جمله پر قدرت ترین سیستم های تامین انرژی مورد نیاز جهت انجام امور صنعتی می باشد. به همین دلیل برای طراحی گونه ای از چکش های تخریب که بتواند از قدرت بالایی جهت ایجاد خرابی در انواع سازه ها و تخریب در مقیاسی گسترده برخوردار باشد، استفاده از نیروی هیدرولیکی یکی از انتخاب های مناسب و عملی در این زمینه می باشد.

هیلتی های بسیاری با استفاده از نیروی هیدرولیکی ساخته می شوند که همگی بسیار سنگین و بزرگ می باشند که ممکن است نقل و انتقال آن ها را با مشکلاتی رو به رو سازد. عمده استفاده این تخریب گر های عظیم الجثه و قوی در پروژه های بزرگی نظیر تخریب در فرایند راه سازی یا حفاری معادن و تونل ها می باشد. 


چکش تخریب برقی

در چکش های برقی از نوع بتن کن ها، نیروی دورانی در موتورهای الکتریکی ایجاد می شود که این نیرو به کمک یک سیستم گیربکس کوچک موجود در دستگاه هدایت شده و این گونه از چکش های برقی را به کار می اندازد.

در هیلتی ها نیز یک سیستم با پیستون تعبیه شده است که به کمک نیروی حاصل از حجم مشخصی از هوای فشرده شده حرکت می کند و به این صورت نیروی کوبنده ای را ایجاد خواهد کرد. در واقع گردشی که توسط موتور الکتریکی ایجاد می شود توسط یک سیستم مکانیکی به پیستون منتقل شده و آن را جا به جا می کند.

عموما موتورهای الکتریکی نسبت به سایر انواع سیستم های به کار رفته در دیگر چکش های تخریب از قدرت کمتری برخوردار بوده و برای انجام امور سخت که نیازمند نیروی تخریبی بالایی هستند گزینه مناسبی به شمار نمی روند. با این حال این چکش ها از وزن کمتری برخوردار بوده و حمل و نقل آن ها هم راحت تر از سایرین انجام می گیرد. 

تخریب زمین با بتن کن


دسته بندی انواع چکش های تخریب بر اساس وزن آن ها

برای این که بتوانیم هر نوعی از سازه یا هر شکلی از سطوح را تخریب کنیم، لازم نیست که حتما از پر قدرت ترین و بزرگترین چکش های تخریب استفاده کنیم. بعضی اوقات ممکن است انجام تخریب در پروژه های کوچک و محدود را بتوان با کمک یک دریل بتن کن به انجام رساند و گاه نیز آن قدر عملیات وسیع و گسترده باشد که ما را ملزم به استفاده از چکش هایی حجیم با وزن و قدرت بالا کند.

بنابراین می توان گفت که این سطح سختی یا آسانی و حجم عملیات مورد نظر است که می تواند ابزار با سایز مناسب جهت پیشبرد کارهای ما را تعیین کند. انواع چکش های تخریب وزن های مختلفی دارند که با توجه به وزن هر یک، در دسته ای جدا قرار می گیرند. دسته بندی انواع چکش های تخریب با توجه به وزن هر کدام به شرح زیر می باشد: 


چکش های تخریب زیر 7 کیلوگرم

چکش های تخریبی که وزن آن ها کمتر از هفت کیلوگرم باشد جز چکش های سبک دسته بندی می شوند. این دسته از چکش ها به گونه ای طراحی شده اند که زیاد دست و پا گیر نبوده و طراحی ساده تری دارند.

در این نوع چکش ها، دسته هایی برای نگه داشتن دستگاه تعبیه شده است و این امکان را به استفاده کننده می دهد که بتواند آن را در ارتفاع نیز به کار برده و کنترل کند. با استفاده از این چکش ها می توان تخریب های ساده همچون تخریب سرامیک، دیوارهای آجری، کاشی و ... را انجام داد که جز عملیات سبک محسوب می شوند.

این چکش ها توانایی تخریب سازه های بتنی را نداشته و قیمت آن ها هم از مدل های با وزن بالاتر و قدرت بیشتر، پایین تر می باشد. 


چکش های تخریب ده کیلوگرمی

این دسته از چکش ها می توانند نیرویی بیشتر از انواع چکش های برقی زیر هفت کیلوگرم تولید کنند و در ضربه ها، قدرت بیشتری را اعمال کنند اما همچون دسته قبلی در تهیه آن ها از دسته هایی استفاده شده تا قابلیت استفاده از آن را در ارتفاعات هم به کاربران بدهد.

چکش های ده کیلوگرمی قادر به تخریب دیوارهایی از جنس آجری تا بتنی، سنگ های به کار رفته در نمای ساختمان ها، حفاری به میزان محدود و سایر امور ساختمانی می باشند. با وجود وزن بالاتر، این چکش ها همچنان در گروه سبک وزن ها قرار می گیرند اما تفاوت اصلی آن ها با دسته قبلی، قدرت نفوذ آن هاست که اجازه دخول آن ها به دیوارهایی از جنس بتن را نیز داده است.

با وجود برخورداری از قدرت بالاتر، تفاوت قیمت آن ها نسبت به گروه قبلی چندان فاحش نمی باشد؛ بنابراین می تواند انتخاب مناسبی برای انجام اکثر عملیات ساختمانی باشد. 


چکش های تخریب 15 تا 17 کیلویی

این چکش ها از جمله ابزارهای تخریب نیمه سنگین وزن هستند که می توانند سقف های بتنی، سنگ های معدنی، انواع سرامیک، سنگ نماهای به کار رفته در ساختمان ها، دیوارهای آجری و بتنی و ... را تخریب کنند. این چکش ها را نمی توان در ارتفاع حمل کرد. با این حال یک دسته محکم برای آن ها تعبیه شده تا بتواند مته موجود در انتهای آن را به سطح پهنای دیوار های کوتاه برساند.

 
چکش های تخریب 29 تا 32 کیلویی

این چکش ها جز سنگین ترین و بالتبع پر قدرت ترین چکش های تخریب موجود هستند که به کمک آن ها انواع تخریب های سنگین و فوق سنگین از قبیل تخریب سنگ ها، آسفالت، سقف و ستون های بتنی، پی های بتن ریزی شده، سازه های بتن مسلح و غیر مسلح، حفاری و گود برداری صورت می پذیرد. این چکش ها به اندازه ای پر قدرت می باشند که نمی توان آن ها را به راحتی کنترل کرده تا بتوان در ارتفاع از آن استفاده کرد و تنها بر سطح فضاهای هدف تخریب کاربرد دارند. 

 دسته بندی انواع چکش های تخریب بر اساس وزن آن ها

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر