خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

روش های تیز کردن زنجیر اره موتوری

زنجیر تیز کن اره موتوری

فهرست مطالب

روش های تیز کردن زنجیر اره موتوری

آشنایی با روش های تیز کردن زنجیر اره موتوری برای مصرف کنندگان این دستگاه پرکاربرد که جزء تجهیزات باغبانی و کشاورزی به حساب می آید، بسیار لازم و ضروری می باشد. چرا که مثل بسیاری از لوازم برنده، تیغه اره موتوری نیز پس از مدت ها استفاده از آن کند می شود. برای آن که بدانید چه زمانی برای تیز نمودن تیغه اقدام کنید باید با نشانه های کند شدن آن آشنا باشید، پس در نتیجه به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه با مقاله ما همراه باشید. در این میان اگر قرار باشد برای هر باز تیز کردن زنجیر به تعمیرکار مراجعه نمایید، باید وقت و هزینه بسیاری را متحمل شوید. پس در نتیجه ما در این مقاله قصد داریم ۳ روش برای تیز کردن زنجیر اره بنزینی را به شما آموزش دهیم تا خودتان بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید، پس با ما همراه شوید.

 آشنایی با تیز کردن زنجیر اره موتوری به روش دستی

برای انجام دادن این کار تنها چیزی که شما نیاز دارید، یک سوهان می باشد. این سوهان باید به شکل گرد و قطر آن دقیقا با قطر هر دندانه ی تیغه اره زنجیری، برابر باشد. در نهایت این روش دارای معایبی می باشد که به شرح زیر است:

  • دشوار و از نظر زمانی بسیار وقت گیر می باشد.
  • عمل تیز نمودن دندانه ها به طور صحیح صورت نمی گیرد.
  • تیز کردن دندانه ها به صورت یکدست صورت نمی گیرد.

در این روش تنها کافی می باشد سوهان را بر روی دندانه های زنجیر اره موتوری متناسب با زاویه هر تیغه به یک سمت حرکت دهید. برای این کار نخست با یک ماژیک اولین تیغه را علامت بزنید تا از دوباره کاری پیشگیری کنید.

بکار گیری از دریل شارژی برای تیز کردن زنجیر اره موتوری

در واقع روشی که ما به شما پیشنهاد می کنیم، بکار گیری از دریل شارژی برای تیز کردن تیغه اره موتوری می باشد که هم راحت و آسوده است، هم موجب صرفه جویی در زمان شما می شود و مهمتر از همه این که دندانه ها بدون صرف هیچ هزینه ی خاصی به خوبی تیز می شوند. وسایلی که در این روش به آن ها احتیاج دارید، شامل موارد زیر است:

  • دریل شارژی
  • سوهان گرد
  • بلبرینگ
  • ماژیک

مرحله نخست: انتخاب سوهان مناسب

در مرحله ی نخست بعد از آن که اره زنجیری را برروی یک سطح صاف قرار دادید، دستگاه را با استفاده از یک گیره در جای خود محکم نمایید یا بوسیله یک طناب آن را به میز ببندید. توجه کنید برای تیز کردن تیغه ها احتیاج نیست زنجیر را از قسمت ساطوری آن جدا کنید. بعد از این کار نیاز است سوهانی که به آن احتیاج دارید را انتخاب کنید. شکل سوهان مورد نیاز شما حتما باید گرد باشد تا بتواند به طور درست در داخل نیم دایره هر دندانه قرار بگیرد. با در نظر گرفتن قسمت گرد هر دندانه شما می توانید اندازه سوهان مورد احتیاج خود را مشخص کنید. سایز سوهان هایی که شما برای انجام این کار به آن ها نیاز دارید، شامل موارد زیر است :

  • سوهان ۴ میلی متری
  • سوهان ۴/۸ میلی متری
  • سوهان ۵/۵ میلی متری

مرحله دوم: بستن سوهان به دریل شارژی و نصب بلبرینگ

در این مرحله شما باید سوهان را در داخل سه نظام دریل شارژی قرار دهید. در واقع با نصب یک بلبرینگ در طرف دیگر سوهان شما می توانید کنترل مناسب تری برای انجام این کار داشته باشید.

مرحله سوم: شروع تیز کردن تیغه اره موتوری

در این مرحله نخست بوسیله یک ماژیک اولین دندانه ای که قصد تیز کردن آن را دارید را علامت بزنید تا آغاز و پایان کار برای شما تعیین شود و دندانه هایی که یک بار تیز کردید را مجدد تیز نکنید. سپس سوهان را متناسب با زاویه قسمت برش دهنده هر دندانه، برروی آن قرار دهید و دست خود را چند بار به سمت جلو و عقب حرکت دهید. از نکات قابل توجه زمان تیز کردن تیغه ها با بکار گیری از این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱) برای آن که در زمان سوهان کشیدن دندانه ها هم اندازه دیده شوند، همیشه از کوتاه ترین دندانه آغاز کنید.
۲) همین اندازه که دندانه تیز شود کافی است، پس در نتیجه وسواس به خرج ندهید و از سوهان زدن بیش از اندازه نیاز جلوگیری کنید.
۳) لازم نیست با دست به سوهان، دندانه و دریل فشار بالایی وارد کنید.
۴) جهت سوهان کشیدن بهتر است به یک طرف باشد.
۵) توجه کنید غالبا بیشتر تیغه ها دارای زاویه ی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه می باشند.
۶) زنجیر اره زنجیری را به زمان تیز کردن قفل کنید تا حرکت نکند.

بکار گیری دستگاه زنجیر تیزکن

روش پایانی برای تیز کردن تیغه اره موتوری بکار بردن دستگاه تیز کننده زنجیر می باشد، که یا باید هزینه ی جداگانه ای برای تهیه ی این دستگاه بپردازید یا از اشخاصی که این کار را انجام می دهند کمک بگیرید. اگر قصد دارید دستگاه تیز کننده زنجیر را خریداری کنید، برای آگاه شدن از زاویه قرار دادن زنجیر باید دفترچه راهنمای آن را مطالعه نمایید تا بتوانید برای تیز کردن زنجیر دستگاه خود اقدام کنید.

زنجیر تیز کن اره موتوری

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر