خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ژنراتور برق اضطراری

ژنراتور دیزلی جهت تامین برق اضطرای

فهرست مطالب

ژنراتور ها در نقش مولد کاربرد دارند به این صورت که قابلیت تولید الکتریسیته یا همان جریان برق را دارند. این وسیله جهت تولید انرژی برق از نیروی مکانیکی حاصل از یک منبع بیرونی مصرف می نماید و توسط  آن می توان نیروی الکتریسیته لازم جهت ادامه فعالیت های دستگاه های مختلف را به وجود آورد.

از کاربرد های مهم و ضروری  ژنراتور برق اضطراری می توان به استفاده آن ها در  بیمارستان ها ، محیط های صنعتی و تجاری اشاره کرد. ژنراتور یا آلترناتور که دینام هم نامیده می گردد، به طور کلی،  اصلی ترین بخش است که با کوبل شدن شفت خروجی آن به محور موتور و با به گردش درآمدن آن محور در بخش درونی و سیم پیچی خود بار الکتریکی ایجاد می نماید  و ما را به هدف اصلی می رساند مولدهای تولید برق زمانی کاربرد پر رنگتری دارند که شبکه برق سراسری به هر دلیلی با قطعی مواجه شده است  و یا به علت اختلال قطع شده می باشد، در چنین شرایطی لازم به استفاده از دستگاه بیش از پیش خواهد شد تا بتوان برق جایگزین را تولید و مصرف کرد در بسیاری از محیط ها از جمله مرغ داری ها و بیمارستان ها قطع برق می تواند  باعث  خسارت های مالی و یا حتی انسانی شود . به همین دلیل مجهز بودن چنین فضا هایی به ژنراتور برق اضطراری حائز اهمیت می باشد.

 اجزای تشکیل دهنده موتور برق:

  • موتور: این قسمت از موتور برق  به عنوان اصلی ترین بخش موتور برق می باشد که در نقش  تامین کننده انرژی اصلی مکانیکی تعبیه شده است. موتور قسمت اصلی یک موتور برق محسوب می شود  که در آن انرژی مکانیکی دستگاه تبدیل به انرژی برق می شود و هرچقدر توان موتور افزایش یابد مقدار برق تولید آن نیز افزایش می یابد.
  • سیستم سوخت: وظیفه سوخت رسانی به موتور را دارد.
  • پانل برق : تجهیزات خروجی برق AC , DC همچنین کنترل و محافظت از موتور و ژنراتور را بر عهده دارد.
  • روغن:  به دلیل کار کردن طولانی مدت با موتور برق در روز ممکن است اجزا دستگاه با  سائیدگی مواجه شود  که با بودن سیستم روغن کاری این ایراد خیلی کمتر رخ می دهد.

عملکرد ژنراتور برق اضطراری

همانطور که گفته شد ژنراتور برق اضطراری یکی از مهم ‌ترین مولدهای برق محسوب می که توانسته توانایی‌ های مختلفی را به خود اختصاص دهد که از جمله آن‌ ها می ‌توان به تولید الکتریسیته و یا جریان برق اشاره داشت. محیط های مختلفی وجود دارند در صورت عدم برق با مشکلات فراوانی روبه رو خواهند شد. از این رو برای اینکه صنعت تعطیل نشود، به انواع مختلفی از این ژنراتورها نیاز می باشد.این وسیله جهت تولید انرژی برق از نیروی مکانیکی حاصل از یک منبع بیرونی استفاده می کند و به وسیله آن می توان نیروی الکتریسیته لازم جهت ادامه فعالیت های دستگاه های مختلف را فراهم نمود .

ژنراتور دیزلی جهت تامین برق اضطرای

نحوه عملکرد این دستگاه ها به این صورت می باشد که  ژنراتور ها به تابلوی برق اتوماتیک موجود در محل مورد نظر اتصال داده می شوند و هنگامی که جریان برق دچار اختلال شود این دستگاه به کمک سوئیچ های اتوماتیک فعال می گردد و در کوتاه ترین زمان و به صورت کامل ایمن شروع به تولید انرژی الکتریکی می کند و نیروی برق مورد نیاز محل را مهیا می نماید .موضوع مهمی در به کار گیری این مولد ها قابلیت فعال شدن اتوماتیک آن ها وجود دارد.

از موارد حیاتی و کاربردی وجود برق اضطراری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراکز درمانی و بیمارستانی (از جمله  اتاق های عمل ،بخش های مراقبت ویژه و … )
  • مراکز ارتباطی و اطلاعاتی (ایستگاه های مخابراتی ،پایگاه های اطلاعاتی و ماهواره ای و … )
  • صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی (پالایشگاه ها ،سکوهای نفتی ،پست های تقویت فشار و … )

در ابعاد بسیار کوچک و زمان محدود جهت برق اضطراری این توان با دستگاه های UPS و یا مولدهای کوچک تامین می گردد .

سیستم یو پی اس چیست؟

UPS برای اجرای یک تجارت بسیار ضرورت دارد. یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه وسیله ای می باشد که به افراد این قابلیت را می دهد تا در صورت قطع برق ، با هیچ خرابی مواجه نشوید. این دستگاه ها در صورت خراب شدن منبع ورودی یا منبع اصلی ، برق اضطراری را تولید می نمایند، تفاوتی که در بین سیستم های UPS  و  ژنراتور برق اضطراری وجود دارد این است که  با تأمین انرژی ذخیره شده در باتری ها ، می توانند تقریباً فوری از قطع برق ورودی محافظت نمایند . زمان اجرا برای اکثر سیستم های UPS بیشتر از چند دقیقه نمی باشد. این سیستم ها بدون وقفه می باشند و برای محافظت از سخت افزار مانند رایانه ، مراکز داده ، تجهیزات ارتباط از راه دور یا سایر تجهیزات الکتریکی کاربرد دارند  تا زمانی که برق غیر منتظره قطع گردید از سیستم به خوبی مراقبت نماید.

بهترین ژنراتورهای برق اضطراری کدامند؟

امروزه ژنراتورهای مختلفی توسط برندهای گوناگونی طراحی و عرضه می شوند . هرکدام از این برند ها می تواند از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار باشند. زمانی که می‌خواهید مراکز موردنظر را به این ژنراتورها مجهز کنید، باید به دنبال بهترین مدل این دسته مولد ها  باشید.

ژنراتور دیزلی مدل شاسی ثابت

بهترین ژنراتورهای برق در برخی فاکتورها باید بسیار خوب عمل کنند که از آن ‌ها می ‌توان به قدرت و توان خروجی اشاره  داشت. لازم به ذکر این موضوع می باشد که در این زمینه بهترین برند ها یاماها و هیوندای می باشند که به عنوان  ژنراتورهای برق اضطراری  به بازار ها عرضه می شوند.

دیزل ژنراتور گاز سوز

نوع دیگر مولد برق، مدل گاز سوز آن است، ژنراتور های پایه گاز سوز در مقابل دیزلی از قیمت بیشتر ی  برخوردار می باشند  اما  در عین حال  در بحث هزینه سوخت آن به مراتب پایین تر و به صرفه تر می باشد. عموماً در مکان هایی که نیاز است ژنراتور برق به صورت مداوم استفاده شود و دسترسی به گاز شهری وجود دارد  استفاده از ژنراتور گاز سوز از نظر هزینه مصرف سوخت در دراز مدت به صرفه تر خواهد بود.

برای خرید موتور برق باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همانطور که می دانید موتور برق انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می نماید . این وسیله  دارای  قطعات و لوازم کوچک و بزرگی می باشد که در زمان  خرید باید به توان و ظرفیت آن ‌ها  دقت زیادی داشت. همچنین توجه به اصل نوع موتور  ازلحاظ کاربرد  پیش از خرید می بایست توجه ویژه ای داشت ، برخی از موتور برق ‌ها قابل ‌حمل و مناسب برای سفر و پیک‌ نیک می باشند در صورتی که نمونه های دیگری از آن ها  ثابت و مناسب برای ساختمان‌ های چند طبقه می باشد. همچنین نوع سیلندر در هر مدل موتور برق متفاوت می باشد ، برخی از آن‌ ها تک سیلندری و برخی دیگر دو تا چهار سیلندری می باشند. ولتاژ خروجی هر یک از آن ‌ها نیز تفاوت زیادی با هم دارند،  که بهتر است  قبل  از خرید به همه موارد توجه کرد.

سخن پایانی

به علت امر وابسته بودن عملکرد وسایل برقی و مایحتاج زندگی به نیروی برق، وسیله‌ ای اختراع شد که بتواند در صورت قطعی برق، سریعا برق مورد نیاز را تامین و به صورت موقت تا زمان وصل شدن برق به جای برق شهری عمل نماید. ژنراتور برق اضطراری در زمان قطع برق مشکل گشای افراد می باشد.  همچنین وجود  برق اضطراری برای مکان‌هایی مثل بیمارستان، هتل، ادارات، پاساژ، پمپ بنزین و جاهایی که با وسایل برقی فعالیت دارند بسیار اضطراری تر می باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر