خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاتر آسفالت بر بنزینی یا دیزلی ؟

تحلیل کاتر ها

فهرست مطالب

برای بریدن سطوح سخت مانند سطوح بتنی و آسفالتی از دستگاهی به نام کاتر استفاده می شود .این دستگاه یک دیسک گردان است  با این قابلیت که سطوح  سخت را برش می دهد و توسط موتور های قدرت مند به حرکت در می آیند. نوع موتوری که در این دستگاه به کار برده شده نکته کلیدی محسوب می شود چون اندازۀ قدرتی که موتور دارد ، نوع کارکرد آن،ظرفیت استفاده و همچنین فضای کاری این دستگاه را مشخص می کند.

در طراحی کاتر آسفالت بر اصلا از موتور های برقی استفاده نمی شود چون قدرت لازم برای بریدن سطوح سخت را ندارند و معمولا انواع کاتر های آسفالت بر همراه با موتورهای احتراق داخلی است . کاتر آسفالت بر بنزینی بیشتر از دیزلی استفاده می شود اما در مقابل مشخصات فنی ای که در دیزلی به کار رفته است برای انجام برخی از اهداف برشی مناسبتر خواهد بود . در ادامه  به تحلیل انواع کاتر آسفالت بر بنزینی و کاتر آسفالت بر دیزلی می پردازیم : 


تحلیل کاتر ها 

موتور های دیزلی و بنزینی در ساخت انواع مختلف کاتر با هدف تامین کردن قدرت مورد نیاز برای چرخش سرعت تیغه آن هم با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند .در شاخص های فنی انواع کاتر برای  برش های عمیق تر به نصب تیغه های پهن تری نیاز است . از طرف دیگر هرچه تیغه های استفاده شده پهن تر باشد متقابلا قدرت تامین گردش آن نیز باید بیشتر باشد پس برای برش های عمیق تر باید از موتورهای قوی تر استفاده شود . 

برای ساختن یک دستگاه با قدرت و ظرفیت معمولی در بریدن سطوح ، فقط کافی است که از موتور بنزینی ساده استفاده می شود با افزایش قدرت موتور بنزینی ظرفیت کار کرد دستگاه کاتر آسفالت بر بنزینی را افزایش می یابد  اما خب موتور های بنزینی فقط تا حدودی می توانند پاسخگویی تامین قدرت لازم برای برش های عمیق تر باشند. پس در چنین شرایطی برای تامین قدرت برش بالاتر نیاز است که از موتورهای قوی تر استفاده شود ایده ای که در اخر ملزم به ساختن کاتر آسفالت بر دیزلی خواهد کرد .

در نتیجه مهم ترین تفاوت بین انواع کاتر آسفالت بر بنزینی با دیزلی قدرت آنهاست . موتورهای دیزلی قدرتمند تر از موتورهای دیزلی هستند پس به مراتب بهتر و کارآمدتر می توانند قدرت مورد نیاز را برای تامین برش های عمیق تر فراهم کند. 

تحلیل کاتر ها


نوع شاسی به کار رفته شده در طراحی انواع کاتر آسفالت بر

در ساخت کاتر آسفالت بر  این موضوع مد نظر است که تیغه های دیسکی شکل بسیار قدرتمند را از طریق موتورهای بنزینی و یا دیزلی به گردش بیاندازد و عملیات برش را نهایی می کند. لذا باید به شکل منظم و مهندسی شده و خیلی مستحکم این قطعات کنار یکدیگر قرار بگیرند. پس موضوع شاسی در طرح انواع کاتر مطرح می شود . شاسی یک ساختار فلزی است که در آن موتور در کنار تیغه های به شک دیسک سوار می شوند و در کنار یکدیگر با قدرت بالایی کار کنند.

اما با افزایش قدرت در کاتر لازم است تا ابعاد و استحکام شاسی هم بیشتر شود . موتورهایی که قدرت زیادی دارند قاعدتا لرزش بالاتری را تولید می کند و شاسی ضعیف تر در مواجهه با شاسی قدرتمند تر آن را تخریب می کند . دومین تفاوت میان این دو نوع کاتر نوع موادی است که در شاسی آنها به رفته است .شاسی که در کاتر با موتور دیزلی استفاده می شود خیلی بزرگتر و همراه با ورق های ضخیم تر است نسبت به شاسی مه در کاتر بنزینی به کار رفته شده است .

نوع شاسی به کار رفته شده در طراحی انواع کاتر آسفالت بر


نوع سوخت در طرح ساخت انواع کاتر

دو نوع کاتر نام برده شده از نوع موتور های احتراق داخلی به حساب می آیند.  پس در نتیجه به سوخت های فسیلی نیاز دارند اما نوع سوخت استفاده شده در هر نوع کاترها با هم متفاوت است طبیعتا سوخت بنزینی برای کاتر آسفالت بر بنزینی به مراتب مطلوب تر است که نسبت به سوخت گازوئیل از قیمت بالایی برخوردار است و در عین حال قابلیت آتش سوزی بیشتری دارد در نتیجه نگهداری آن نیز سخت تر از سوخت گازوئیل است . از این صحبت ها می توان نتیجه گرفت که در کار با کاتر آسفالت بر با موتور دیزلی که سوخت ارزانی دارد شرایط نگهداری بهتری نسبت به کاتر با موتور بنزینی وجود دارد . 


شرایط تعمیر و نگهداری از کاترها 

یکی دیگر از وجه تفاوت میان این دو نوع کاتر شرایط راحت تر و ارزان تر در کاترهای بنزینی در برابر نمومنه های دیزلیس و نگهداری و تعمیر آن ها خیلی آسان تر است  زیرا در موتورهای دیزلی ، موتورهایی هستند با قطعات بزرگتر و قدرتمندتر که اگر خراب شوند به سختی تعمیر می شوند و قطعا تامین کردن قطعات آن خیلی پرزحمت تر و گران تر نسبت به انواع کاترهای بنزینی خواهد بود.

پس کاتر آسفالت بر با موتور بنزینی کار کردن با آن خیلی بهتر است و به مراتب بهتر می توان از آن نگهداری کرد لذا در تامین کردن اهداف متوسط خیلی به صرفه تر است به این دلیل است که بسیاری که در زمینه مورد نظر فعالیت دارند نمونه های بنزینی را بیشتر ترجیح می دهند اما خب زمانی که نیاز به بریدن سطوح سخت است مانند بتن هایی که بسیار سفت هستند نیاز به یک قدرت حداکثری دارند در این حالت است که کاتر آسفالت بر بنزینی به کار می آید .

یک اصلی که باید در انتخاب به آن توجه بسیار کرد این است که کاتر دیزلی با توجه به اینکه قدرت بسیار بالایی دارد می تواند در اعماق عمیق تر نفوذ کند و بسیار کار آمد تر نشان دهد . موتورهای دیزلی صدایی بیشتری تولید می کنند که در فضاهای شهری غیر قابل تحمل است و با تمام توضیحاتی که بیان شد بهتر می تواند کاتر مورد نظر را البته بستگی به کار مورد نظر انتخاب کرد. معمولا قیمت کاتر ها را می توان با توجه به نوع شاسی و نوع موتوری که در آن به کار رفته تعیین کرد .کاترهای دیزلی اغلب در پروژه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر