خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاتر آسفالت بر تراکتوری چیست؟

کاتر آسفالت بر یا کاتر بتن بر

فهرست مطالب

آسفالت یک ماده پایدار در پوشش جاده ها می باشد که از مخلوط سنگدانه ‌ها، چسب و قیر ساخته شده است. رنگدانه‌ها شامل مواد معدنی و فرآوری شده مانند سنگ خرد شده شن، ماسه و یا دیگر مواد مختلف قابل بازیافت می باشند. آن‌ها به کمک قیر به عنوان پایه برای آسفالت عمل می نمایند. مواد دیگری موجود است که در تولیدات به کار گرفته می گردد. همین موضوع باعث کیفیت بالای آن‌ها هنگام اجرای آسفالت در شهرها است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

کاتر آسفالت بر بر یا بتن بر که با نام های دیگر از جمله دستگاه برش آسفالت، دستگاه آسفالت بر، کاتر برش آسفالت، دستگاه برش بتن و دستگاه کاتر زنی آسفالت نیز معرفی می گردد.

دو نوع موتور بنزینی و دیزلی و با تیغه های 45 و 60 و 90 سانتیمتر به مشتریان عرضه می شود که در مدل های مختلفی از جمله کاتر آسفالت بر دیزلی،کاتر آسفالت بر بنزینی،کاتر آسفالت بر برقی و کاتر آسفالت بر تراکتوری می باشد که در این مقاله قصد داریم شما را با کاتر آسفالت بر تراکتوری آشنا نماییم.

به طور کلی  کاتر آسفالت بر از لحاظ ظاهر و مشخصات به این صورت است که  کاتر به تراکتور متصل می گردد و نیروی برش از طریق خروجی گیربکس ماشین تأمین می شود و چون برای استفاده به قدرت بالا احتیاج دارد، تنها بر روی تراکتور رومانی قابل نصب می باشد. کاتر آسفالت بر تراکتوری در پروژه های بسیار سنگین می تواند آسفالت را تا عمق 30 الی 40 سانتی متر برش دهد.

کاتر آسفالت بر یا کاتر بتن بر

دستگاه برش آسفالت وسیله‌ای می باشد که با توجه به کمک ابزار دیگر از جمله چکش هیدرولیک، لودر، ماشین حفاری، تراکتور و ترازگر موتوری می‌ آید و تا پروژه‌ها راحت ‌تر به اتمام برسد. جهت برش آسفالت یا بتن، در قسمت موردنظر خطوط موازی با عمق مناسب مشخص می شود. و سپس با استفاده از بیل مکانیکی جداسازی انجام می گردد.

از جمله اجزاء این دستگاه می توان به سیستم هیدرولیک برای تنظیم عمق برش، همچنین به سیستم خنک کننده اشاره داشت و نیز دارای یک شاسی، یک موتور و یک تیغه است، قدرت توسط  چند تسمه از موتور به تیغه انتقال پیدا می کند. بیشتر دستگاه‌های برش آسفالت دارای تیغه‌های چرخان می باشند. بعد از نصب تیغه بر روی دستگاه، با روشن کردن آن دستگاه به سمت جلو حرکت می‌ کند و نسبت به فشار وارد شده و تنظیمات انجام شده، آسفالت را برش می ‌دهد.

کاتر آسفالت بر یا کاتر بتن بر

کاربرد کاتر آسفالت بر

دستگاه‌های برش آسفالت تنها به جهت برش دادن آسفالت استفاده  نمی شود، بلکه برای اره کردن دیوارهای بتنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. چنین چیزی می‌ تواند در پروژه‌های ساختمانی مانند ساختن یا عریض‌ تر کردن اتاق یا پنجره بسیار عالی باشد.

دستگاه‌های برش را همچنین می‌ توان برای جابجایی آوار نیز کاربرد دارد، با استفاده از برش‌هایی دقیق در جاهایی که از قبل توسط مهندسین تعیین گردیده است. سرعت کار را بیشتر کرده و هزینه‌ها را کاهش خواهد داد در متن ذیل به صورت تیتر وار کاربرد های این ابزار اشاره گردیده است .

  1.  کابل گذاری
  2.  برداشت قسمت های خراب کف خیابان و سالن جهت ترمیم .
  3.  لکه گیری و آسفالت معابر
  4. حفاری کانال های فاضلاب
  5. برداشت کامل کف پل و سالن
  6. برش آسفالت
  7. برش بتن
  8. برش سرامیک
  9. باز کردن حفره های عمقی در کف سالن

تیغه کاتر آسفالت بر

تیغه کاتر آسفالت بر یا تیغه برش آسفالت مورد استفاده در دستگاه آسفالت بر با توجه به کاربرد به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  1. تیغه های آسفالت بر: جهت برش آسفالت ااین تیغه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. تیغه های بتن بر: برای بریدن بتن به کار می روند و دارای سختی بیشتر وقیمت بالاتری نسبت به تیغه های برش آسفالت هستند.

تیغه های مورد استفاده در دستگاه برش آسفالت بر یا بتن بر در سایز های مختلف و در دو نوع خشک و مرطوب موجود هستند که بهتر است در دستگاه کاتر آسفالت براز تیغه خشک استفاده شود تا در مواقع استفاده از دستگاه، گرد و غبار کمتری پیش آید. همچنین سایز تیغه در حقیقت بیان کننده قطر تیغه مورد نظر است.

نکته مهم اینکه در دستگاه آسفالت بر میزان برش دستگاه تقربباً برابر با یک سوم قطر تیغه است. به طور مثال: عمق برش یک تیغه به قطر 60 برابر با 20 سانتی متر است. معمولاً تیغه های بتن بر، قیمت بالاتری نسبت به آسفالت بر دارند. تیغه ها در سایز ها و جنس های مخلتف جهت کاربری های متفاوت در سایز های 40، 45، 50، 60، 70 با برندهای لوکیا، کرومکس، کات دیاموند، نورتن، امپریار، ساخت کشورهای کره، چین، ایتالیا، آمریکا و آلمان آماده ارائه به مشتریان است.

تیغه کاتر آسفالت بر

شیوه مناسب برای برش آسفالت و بتن

در عملیات برش آسفالت یا بتن باید به نکات زیر توجه داشت:

  • قبل از شروع عملیات، سطح آسفالت یا بتن از هرگونه مواد اضافی و سنگ ریزه تمیز گردد.
  • محدوده ای که قصد برش آن را داریم، به دقت نشانه گذاری و خط کشی شود.
  • تیغه مناسب انتخاب شود و برای برش در عمق مطلوب، تنظیم گردد.

تعمیر و نگهداری کاتر آسفالت بر

  1.  دقت داشته باشید دستگاه کاتر آسفالت بر دارای آب می باشد و به هیچ وجه مخزن آب خالی نگردد.
  2. برای روشن کردن دستگاه کاتر آسفالت بر دستگاه را اول در حالت بالا قرار داده سپس روشن و بعد از آن شاسی به صورت کاملاً آرام پایین آمده و تیغه وارد سطح گردد.
  3. از هول دادن و فشار بی مورد پرهیز گردد.
  4. برای هر نوع برش از  تیغه های مناسب استفاده شود.
  5. موتوری هر 6 ماه یک بار و سالیانه سرویس جامع و کامل شود.
  6. سرویس روغن و بازرسی موتوری ماهیانه.
  7. بازدید و سرویس فیلتر هوا به صورت هفتگی باشد.
  8. از چپ شدن و واژگونی کاتر آسفالت بر پرهیز شود.
  9. تیغه کاتر آسفالت بر در مواقع مناسب تعویض شود.
  10. شیر و نازل آب مخزن به تیغه مورد بررسی قرار گیرد تا در مواردی که گرفتگی ایجاد می شود سریعاًرفع شود.
  11. به هیچ عنوان تیغه کاتر آسفالت بر بدون آب استفاده نشود.
  12. محورهای دستگاه کاتر همیشه گریس کاری شوند.
  13. باتوجه به اینکه موتور استفاده شده در کاتر آسفالت بر یا دستگاه برش زن، هوا خنک می باشد باید پس از هر چند ساعت کار دستگاه خاموش شود.
  14. پس از هر 100 ساعت کار، شمع بررسی و درصورت نیاز تعویض گردد.
  15. تسمه های کاتر آسفالت بر بیش از حد سفت نشود، زیرا باعث ایجاد کشش در تسمه شده و به موتور فشار می آورد. 

تعمیر و نگهداری کاتر آسفالت بر

مشخصات دستگاه برش آسفالت بر

دستگاه برش آسفالت معمولا از تيغه‌هاي آلياژ فولاد استفاده می نماید. تيغه آن را مي‌توان حرارت داد تا تيزي و دوام بيشتری پیدا کند. صفحه برش دهنده اغلب باريك می باشد، چرا كه چنين چيزي مي‌تواند باعث برش‌هاي دقيق‌تر گردد. ممكن است بعضي از برش دهنده‌ها حتی شامل لبه‌های الماسی باشند.

معمولاً این تيغه‌ها را مي‌توان تعويض نمود، چرا كه ممكن است به خاطر برش دادن مواد سخت فرسوده گردد. يكي از عوامل فرسودگي زود هنگام تيغه بالا رفتن دماي آن می باشد.

مزایای کاتر آسفالت بر یا بتن

  1. در مقایسه با دستگاه واترجت ( همان برش آب ) و سیم الماسه ( سیم دورانی ) ارزان تر می باشد.
  2. دادن برش با پرتی بسیار پائین 
  3. مقرون به صرفه بودن استفاده از کاتر آسفالت بر یا بتن

مزایای کاتر آسفالت بر یا بتن

مراحل پایانی کار با دستگاه کاتر آسفالت بر را از یاد نبرید

خیلی ‌ها از دستگاه تا پایان کار مراقبت می ‌کنند و وقتی کار به اتمام رسید، انگار وظایف آنها هم تمام شده است. این افراد قطعاً از اصول حرفه ‌ای کارکرد تجهیزات تا نگهداری از آنها اطلاع ندارند. مراقب باشید تا در این دسته قرار نگیرید.

تیغه در پایان کار نباید در بطن دستگاه کاتر آسفالت بر باقی بماند. ماندن آن در دستگاه موجب آسیب رسیدن به تیغه می گردد. آب نیز باید از مخزن دستگاه به طور کامل تخلیه گردد تا سبب زنگ زدگی دستگاه نگردد. روغنکاری اصولی، بازدید تسمه ها، اطمینان از عدم شل شدگی در قسمت های مختلف دستگاه و در نهایت جا به جایی درست و اصولی دستگاه از الزامات انتهای کار با دستگاه کاتر آسفالت بر است.

اگر دستگاه شما در حین کار می لرزد، احتمال آنکه سوراخ تیغه از شفت کاتر بیشتر باشد، بسیار زیاد می باشد. بدون آگاهی و کسب مهارت های لازم هرگز به استفاده از این ابزار قدرتمند استفاده نکنید. در زمان کسب مهارت نیز رعایت نکات ایمنی الزامی می باشد..

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر