خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاربردهای اصلی کمپکتور صفحه ای کجاست؟

کمپکتور صفحه ای میکاسا

فهرست مطالب

کمپکتور صفحه ای می تواند در مکان های مختلف جهت کاربری های گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. هدف اصلی کمپکتور صفحه ای کوبش خاک، سنگ، شن و ماسه قبل از ساخت بنا، جاده و عملیات آسفالت ریزی است. امروز برخی از مدل های قدرتمند و پیشرفته کمپکتور جهت کوبش آسفالت در فضاهایی کوچک و باریک که امکان کار با غلطک و کوبش به واسطه آن وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلفی از کمپکتور وجود دارد که اساس کار آن ها عملیات کوبش بوده، اما میزان کوبش (تناژ) و ابعاد صفحه آن ها متفاوت بوده و به همین دلیل جهت کاربردهای مختلف به کار گرفته می شوند. که در این قسمت انواع آن ها را برای شما بیان می نماییم.

کمپکتور هیدرولیک:

جهت انجام پروژه های وسیع با مقیاس های بالا از کمپکتورهای هیدرولیک که به آن ها کمپکتورهای برگشت پذیر نیز گفته می شود، استفاده می گردد. این دسته از کمپکتورها به طور انحصاری توسط پیمانکاران و کارشناسان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپکتور قورباغه ای:

این دسته از کمپکتورها دارای بدنه ای باریک و ابعاد کوچک هستند و جهت کار در مناطقی که با محدودیت فضا روبرو هستید به کار گرفته می شوند. جهت کار در کانال ها، خیابان و معابر باریک، گوشه های تنگ از این دسته از کمپکتورها استفاده می گردد.

کمپکتور صفحه ای:

پراستفاده ترین و رایج ترین نوع کمپکتور، کمپکتور صفحه ای می باشد. این دسته از کمپکتورها که به کمپکتور دستی نیز مشهورند دارای یک صفحه ارتعاشی بوده که عمل کوبش بر روی خاک را انجام می دهد. این دسته از کمپکتورها به دلیل ابعاد متعادل صفحه، تناژ مناسب و قابلیت مانور مناسب به عنوان پرکاربرد ترین نوع کمپکتور شناخته می گردند.

کمپکتور صفحه ای میکاسا

اجزای کمپکتور:

حال که با انواع کمپکتور آشنا شدید، در این قسمت سعی داریم قبل از خرید و انتخاب کمپکتور صفحه ای مناسب توسط شما، نگاهی دقیقتر به اجزای این نوع کمپکتور بپردازیم.

1-    صفحه کمپکتور:

بخشی از دستگاه که در تماس مکرر با خاک می باشد. شکل صفحه کمپکتورهای دستی به صورت مکعب مستطیل و یا مکعب مربع بوده و ابعاد آن ها به طور معمول بین 40 تا 50 سانتی متر می باشد. صفحه کمپکتور یکی از اجزای بسیار حائز اهمیت بوده که عملیات توسط آن انجام می گیرد از همین نظر در هنگام خرید کمپکتور صفحه ای باید به صفحه کوبنده آن توجه فراوان نمایید.

2-    سرعت محرک:

سرعت محرکه کمپکتور مورد بعدی حائز اهمیتی است که باید به آن توجه داشته باشید این مورد که با نام فرکانس کمپکتور شناخته می شود نشان دهنده تعداد ارتعاشاتی است که کمپکتور در هر دقیقه ایجاد می کند. بر اساس ماده ای که قرار است بر روی آن کار کنید شما باید کمپکتور موردنظر خود را انتخاب نمایید. هر چه ماده ای که می خواهید بر روی آن کار کنید سخت تر باشد، شما به کمپکتور با میزان ارتعاشات بالاتری نیاز خواهید داشت. بنابراین برای شن و ماسه و یا خاک شما می توانید به کمپکتوری با میزان سرعت کمتر نسبت به آسفالت یا سنگ استفاده کنید.

3-    جنس صفحه کمپکتور

یکی از موارد مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، جنس صفحه کوبنده کمپکتور است. به طور معمول جنس صفحه کوبنده از فولاد بوده اما بعضی از صفحات نیز از جنس چدن تهیه می گردند. برای ساختمانسازی، فولاد عالی بوده اما برای کارهای سنگین تر و مقاصد پیچیده تر استفاده از کمپکتور با صفحه چدنی مناسب می باشد. چدن از فولاد سخت تر بوده و این امر باعث افزایش قدرت فشرده سازی و کوبش آن در پروژه های سنگین می گردد.

4-    شکل صفحه کمپکتور دستی

شکل صفحه کمپکتور دستی نیز تاثیر شگرفی بر عملکرد دستگاه دارد. عموما اکثر صفحات کمپکتورها مستطیلی شکل هستند، اما بعضی از آن ها دارای انحنای بیشتری در گوشه های صفحه می باشند که این امر از گیر کردن کمپکتور در گوشه ها جلوگیری به عمل آورده و به قابلیت حرکت کمپکتور روی سطوح مختلف می افزاید.

نکته: امروزه بعضی از کمپکتورهای حرفه ای دارای صفحه ای بازشونده می باشند. به این صورت که شما در انتهای روز میتوانید صفحه را باز نموده و عملیات تمیز نمودن و تعمیر و نگهداری را بر روی آن انجام دهید.

5-    دسته های کمپکتور صفحه ای

 کمپکتورها ماشین های بسیار سنگینی هستند که با هل دادن به مدت زمان زیاد توسط اپراتور، عملیات کوبش خاک را انجام می دهند. پی بردن به این مطلب که دسته کمپکتورها به چه اندازه حائز اهمیت هستند، امر دشواری نیست. وجود دسته ضدارتعاش بر روی کمپکتور باعث می شود اپراتور در حین عملیات بسیار کمتر خسته شده و میزان ارتعاش کمی به او منتقل گردد. همچنین نصب دقیق دسته کمپکتور در مرکز ثقل دستگاه باعث می شود وزن  به صورت متوازن توزیع شود و کنترل دستگاه راحت تر گردد.

6-    میزان سرعت در دقیقه در حرکت رو به جلو کمپکتور

این سرعت در حقیقت بالاترین سرعتی است که کمپکتور در هر دقیقه می تواند طی کند. این سرعت بستگی به ماده ای که می خواهید بکوبید و پستی و یا بلندی که روی زمین وجود دارد تعیین می گردد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر