خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاربرد شیلنگ ویبره بتن در ساختمان سازی

فهرست مطالب

چرا در ساختمان سازی به شیلنگ ویبراتور نیازمند هستیم؟

از شیلنگ ویبراتور با هدف سخت سازی بتن استفاده می ‌شود. بدین جهت شیلنگ ویبراتور را می ‌توان یکی از مهمترین تجهیزات ساختمان سازی در مرحله ی بتن ریزی دانست؛ اما شیلنگ ویبراتور چیست و چگونه می تواند همراه با عملکردی که دارد، سخت سازی بتن را باعث شود؟

لزوم استفاده از شیلنگ ویبراتور

قبل از آنکه به تشریح ساختار شیلنگ ویبراتور بپردازیم و اینکه بدانیم این تجهیز چگونه کار می کند، بهتر است در باب چرایی استفاده از آن صحبت کنیم. همانطور که در ابتدای مقاله متوجه ی آن بودید، هدف از طراحی تا ساخت و کارکرد شیلنگ ویبراتور، سفت سازی سطوح بتنی در انتهای عملیات های بتن ریزی می باشد.

ماجرا از این قرار است که بتن در حین عملیات بتن ریزی نمی ‌تواند در یک فضای همگن و یکدست پخش شود. گرانروی بتن در فاز سیالی آنچنان زیاد است که در زمان پخش شدن در فضا های آرماتور بندی شده مقدار قابل توجهی از حباب های هوا را در خود نگه می دارد. از طرفی بتن می تواند به خوبی در تمام فضا های هدف پخش شود. از این رو اگر در همان حالتی که بتن از حجم قابل تأملی، حباب هوا در خود دارد، رهایش کنیم تا سخت شود، جدا از حجم بالایی که مصرف خواهد کرد، استحکام مطلوبی را نیز تامین نخواهد نمود.

بتونی که در خود حباب‌ های هوا دارد، جدا از عدم استحکام کافی، احتمال ایجاد ترک در سطح و عمق آن بسیار زیاد خواهد شد. اصلی ترین دلیل استفاده از شیلنگ ویبره با هدف خارج سازی حباب های مانده در بطن بتن می‌ باشد. البته مواردی دیگر مانند ایجاد شرایط به جهت گرفتن آب اضافی از بتن نیز در موارد استفاده از شیلنگ ویبره قید شده است. لزوم رسیدن به یک بتن همگن و عاری از حباب که آب اضافی آن کشیده شده است، دلیل استفاده از شیلنگ ویبره می باشد. البته استفاده درست از این ابزار است که می تواند شرایط مطلوب بتن را تامین سازد. چرا که در صورت انتخاب نوع نادرست شیلنگ و یا فرکانس کاری نامطلوب و یا زمان بیش اندازه ماندن شیلنگ فعال در دل بتن می تواند باعث تخریب ترکیب نهایی بتن باشد و این موضوع باعث ضعف نهایی ساختار خواهد بود.

استفاده از شیلنگ ویبره با هدف پخش یکنواخت بتن در فضای آرماتور بندی شده صورت می گیرد. این دستگاه می تواند سیال سنگین بتن را در تمامی فضا های هدف پخش سازد. البته بسته به نوع بتن ریزی و حجم مورد نظر از بتن باید شیلنگ مخصوص و مناسب تهیه شود. گاها عمق فضای بتن ریز بسیار زیاد می شود، مانند یک ستون بلند و یا یک پی عمیق. در این حالت باید از یک شیلنگ ویبراتور بلند بهره مند باشید. اپراتور باید دقت داشته باشد که شیلنگ باید به صورت عمودی در قلب بتن رخنه کند. وارد کردن مورب شیلنگ باعث عدم کارایی لازم خواهد بود.

شیلنگ ویبراتور چگونه ابزاری است؟

شیلنگ ویبراتور بتن با ایجاد لرزش های سنگین همراه با فرکانس کاری بالا در اعماق بتن، می ‌تواند حباب های مانده در بتن را خارج سازد. از این رو انواع شیلنگ ویبراتور، ابزاری شبیه به شیلنگ هستند که توسط یک موتور قدرتمند الکتریکی، مکانیکی، پنوماتیکی، دستی و یا بنزینی به لرزش در می آیند.

نکته ی اصلی در تحلیل ساختار شیلنگ ویبراتور، اصول تبدیل نیروی گردش موتور به یک نیروی لرزشی می باشد. این اتفاق توسط ابزاری با نام پوکر صورت می ‌گیرد. پوکر یک ترکیب خاص از چرخ ‌دنده ‌ها است که با نصب در انتهای شیلنگ ویبراتور می ‌تواند نیروی گردش انواع موتور ها را دریافت کرده و آنها را به نیروی لرزشی تبدیل سازد.

انواع شیلنگ ویبراتور کدامند؟

اصولاً تفاوت در انواع شیلنگ ویبراتور ناشی از منبع نیروی لرزشی خواهد بود. تقریباً ساختمان تمام شیلنگ های ویبراتور یکسان است و نیروی متنوع فعال سازی آنها است که تفاوت ها را شامل می ‌شود تا انواع شیلنگ ویبراتور ایجاد شوند.

در نمونه ‌های عادی و آشنای شیلنگ ویبراتور می توانید مواردی مانند شیلنگ ویبراتور برقی، شیلنگ ویبراتور دریلی، شیلنگ ویبراتور دستی، شیلنگ ویبراتور بنزینی و انواع دوشی و پرتابل را شاهد باشید. در ادامه با برخی از این انواع شیلنگ ویبراتور با جزئیات بیشتر آشنا شوید.

شیلنگ ویبراتور دستی:

 این نوع شیلنگ ویبره بتن را به اصطلاح با عنوان شیلنگ ویبراتور دریلی نیز می ‌شناسند. دلیل این نامگذاری، شباهت ‌های نیروی محرکه آن به انواع دریل ها می باشد. این نوع از شیلنگ ویبره بتن از آن جهت که به راحتی توسط دست جا به جا خواهد شد، با نوع ویبراتور دستی نیز معروف شده است. ویبراتور دستی، از انواع سبک است که به راحتی قابل حمل بوده و با نیروی برق کار می کند. طول شیلنگ آنها نیز محدود است. این نوع از شیلنگ ویبراتور به جهت ویبره ی فضا های کم از بتن ریزی ها، سقف ها و ستون ها بسیار مناسب است. کارکرد با ویبراتور دستی ساده است، وزن مناسبی دارد، طول شیلنگ آن غالباً از ۳ متر تجاوز نمی کند و در نهایت قدرت پایینی خواهد داشت. به هر صورت شرایط کارکرد آسان، حمل و نقل راحت و تعمیر و نگهداری کم دردسر، این نوع از شیلنگ ویبراتور را بسیار محبوب کرده است.

شیلنگ ویبراتور برقی:

 اگر چه انواع ویبراتور دستی را به جهت استفاده از نیروی برق می‌ توان در جمع ویبراتور برقی قرار داد؛ اما خانواده ویبراتور برقی بسیار بزرگتر از انواع دریل ساده و سبک وزن است. در شیلنگ ویبراتور برقی، نیروی مولد نیز به مانند انواع دستی، نیروی برق خواهد بود؛ اما به جهت رسیدن به توان های بالاتر و قدرت ‌های بیشتر و در نهایت مانور بهتر در عملیات حباب گیری از بتن، موتور های قدرتمند تری به نسبت انواع دستی تعریف شده است. یک ویبراتور برقی قدرتمند، دیگر شبیه به انواع ویبراتور دستی، قابلیت حمل و نقل آسان را ندارد. غالبا توسط یک موتور برقی سنگین و قدرتمند به گردش در می آید و می تواند در حجم های بسیار بیشتر از انواع ویبراتور دستی مورد استفاده قرار گیرد.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی:

در انتخاب نیروی مولد انواع ویبراتور، هدف، تامین نیروی گردشی است تا از طریق پوکر یک نیروی لرزشی فرکانس بالا تولید شود. تامین ‌نیروی گردشی می تواند همراه با شرایط متنوعی باشد؛ اما هر چه بتوان از قدرت بالاتری بهره ‌مند شد، می ‌توان لرزش های قویتری نیز تولید نمود. شیلنگ ویبراتور بنزینی، یکی از متداولترین انواع در خانواده شیلنگ ویبره بتن می باشد. در این نوع از شیلنگ ویبراتور شاهد یک موتور ساده ی تک و یا دو سیلندر بنزینی هستیم که همراه با کارکرد خود نیروی گردشی قدرتمندی برای پوکر تولید خواهد کرد؛ اما جدا از مبحث قدرت، چه چیز ویبراتور بنزینی است که این تجهیز را کارآمد و محبوب کرده است؟

-         بیشتر پروژه ‌های ساختمانی در فاز ابتدایی فاقد نیروی برق هستند. در این پروژه ها که می ‌تواند در یک بیابان با هدف راهسازی و یا یک ساختمان نیمه کاره بدون جوازِ استفاده از نیروی برق باشد، هر تجهیزی که خارج از نیروی برق فعالیت کند، مطلوب به نظر می ‌آید.

-         ویبراتور بنزینی قابلیت مانور بالایی در سطح پروژه ‌ها را دارد. بدون نیاز به سیم های رابط و تنها با جا به جایی موتور تقریباً سبک وزن آنها، می توان در هر زمان و مکانی از قدرت لرزش شیلنگ ویبراتور بهره ‌مند شد.

بنزین، دم دست ترین سوخت است. سوخت های بسیاری مانند گازوئیل، نفت، گاز و... وجود دارند؛ اما هیچ کدام به اندازه ی بنزین سهل ‌الوصول تر نمی باشد.

ویژگی های مطلوب در کارکرد شیلنگ ویبراتور:

جدا از نیروی محرکه شیلنگ ویبراتور، تقریباً تمام این ابزار ها از هر نوعی، شرایط کاری یکسانی را تجربه خواهند کرد. شرایط کاری ای که می تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. به هر حال کار کردن در اعماق بتن سیال که بسیار سنگین و سرسخت است به این سادگی ها هم نیست. ابزار با جان سختی بالا می خواهد. اگر شیلنگ ویبراتور نتواند تحمل فشار بالای بتن را داشته باشد، یقیناً به سرعت در مسیر تخریب قرار گرفته و دردسر های مضاعفی برای شما و پروژه تولید خواهد کرد. از این این رو در باب ویژگی ‌های مطلوب شیلنگ ویبراتور به شرح مختصر می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

-     بهره ‌مندی از مقاومت بالا در برابر له شدگی، تاب خوردن و پارگی

-     انعطاف پذیری بالا در مواقع خم شدن و پیچ خوردن

-     تامین ارتعاش یکسان و یکدست در اعماق بتن

-     تعمیرات و نگهداری آسان و راحتی در روغنکاری آنها

-     خدمات پس از فروش مطلوب

در نظر داشته باشید که شیلنگ ویبراتور دائماً در اعماق بتن وظایف خود را به انجام می ‌رساند و این بتن در هر عملیاتی بر سطح آن باقی خواهد ماند. عدم نظارت و یا روغنکاری به موقع و دائمی به سرعت هر شیلنگ ویبراتور خوبی را به یک ابزار خراب شده و بدون کاربرد تبدیل خواهد کرد. کارکرد مطلوب و دائمی شیلنگ ویبراتور، جدا از کیفیت ساخت آن، به شرایط نگهداری شما بستگی دارد. شیلنگ ویبراتور در هر مدل، سایز و یا برندی که باشد یک تجهیز با ارزش و گران قیمت است. از این رو هر اپراتوری باید در حفظ و نگهداری حرفه ای آن کوشا باشد تا بتواند از این تجهیز نهایت استفاده را ببرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر