خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاربرد موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی برند کت چرخ و دسته دار استارتی

فهرست مطالب

 امروزه تجهیزات بسیار گوناگونی برای امنیت  و رفاه  مردم ساخته شده است که می توان گفت وجود این تجهیزات در زندگی ما بسیار مهم است. همیشه مهندسان و دانشمندان به دنبال راهی  برای ارتقا سطح کیفیت زندگی ما انسان ها هستند از این رو در هر سال وسایل و تجهیزات بسیار مختلفی ساخته می شود این وسایل هم در صنعت کشاورزی و هم چنین در صنعت برق و الکترونیک و ... به وفور دیده می شود. یکی از تجهیزات بسیار ضروری و مورد استفاده در زندگی امروزی، موتور برق ها هستند و ما در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ قصد داریم تا به بررسی موتور برق بنزینی و کاربرد آن بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موتور برق چیست؟

لازم به ذکر است که موتور برق یا مولد الکتریکی، دستگاهی می باشد که انرژی مکانیکی حاصل از سوخت گاز یا بنزین و حتی گازوئیل را به انرژی الکتریسیته یا همان انرژی برق تبدیل می نماید. البته می توان اذعان داشت که موتور برق همان موتور ژنراتور است که در بازار به ژنراتورهای کوچک هوا خنک و پرتابل شناخته می شود.

موتور برق یکی از وسایل و تجهیزات بسیار پرکاربرد در مکان‌هایی است که امکان دسترسی به برق وجود ندارد، البته ممکن است با خود فکر، کنید که امروزه دیگر برق در سرتاسر کشور وجود دارد و وجود موتور برق امری ضروری نیست، باید بیان کنیم که به هیچ وجه این چنین نمی باشد همان گونه که اشاره کرده ایم، موتور برق با نام موتور ژنراتور هم شناخته شده است و انواع مختلفی دارد و در باغ، سفر کمپینگ و ... بسیار کاربرد دارد. ژنراتورهای برقی در هر سه مدل سوختی خود؛ یعنی بنزینی، گازوئیلی ( دیزلی ) و یا گاز مایع ( LPG ) سبب تامین برق مورد نیاز شما در مواقع ضروری که به منابع برق شهری دسترسی ندارید، می شوند و برای شما جریان الکتریکی را به ارمغان می آورند، به همین دلیل است که داشتن موتور برق حتی در مجتمع های مسکونی به هنگام قطع برق و برای راه اندازی مجدد آسانسور کاربرد دارد.

همان گونه که می دانید این قبیل از محصولات مصرفی امروزه در انواع و و اقسام مدل های مختلف طراحی و به بازار عرضه می شوند که شما می توانید بسته به نوع نیاز و هم چنین میزان بودجه در نظر گرفته از سوی خود برای تهیه این تجهیز، اقدام به خرید هر کدام از انواع موتور برق یا ژنراتور نمایید.

موتور برق بنزینی برند کت چرخ و دسته دار استارتی

بخش های مختلف موتور برق:

می توان اذعان داشت که موتور برق ‌ها از انواع تولید کننده‌ های برق هستند که با استفاده از نیروی مکانیکی با هر سوخت یا منبع انرژی برق را توسط همان منبع سوختی تولید می ‌کنند و از این طریق شما می توانید به نیروی برق دسترسی داشته باشید. این فرایند طولانی با سرعت بالا در موتور برق انجام می ‌گیرد. لازم به ذکر می باشد ؛که این دستگاه یک پکیج کامل از چندین بخش مختلف است که هر کدام به چند قسمت نیز تقسیم می گردند که آن ها را به صورت زیر بیان می کنیم:

  • موتور
  • ژنراتور
  • شاسی
  • اگزوز
  • بورد دیجیتال
  • تابلو امرجنسی
  • استارت
  • باتری
  • خروجی جریان برق

انواع موتور برق از نظر سیستم روشن و خاموش:

شایان به ذکر می باشد که موتوربرق ها را از نظر  سیستم روشن و خاموش شدن، می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • موتور برق های هندلی
  • موتور برق های استارتی
  • موتور برق های اتوماتیک

در زیر به تشریح هر یک از این موتور برق ها می پردازیم:

موتور برق های هندلی:

قابل ذکر است که سیستم استارت این نوع موتور برق ها به صورت دستی و همان هندل انجام خواهد شد. هندل در حقیقت همان طنابی می باشد که با دست کشیده و  سپس باعث چرخش موتور می گردد. پس از آن  با ورود سوخت و زدن جرقه موتور روشن شده و شروع به کار می کند.

موتور برق های استارتی:

این نوع موتور برق ها که دارای موتور استارت الکتریکی و باطری می باشند. ( البته ترکیب استارت و هندل نیز وجود دارد ). باید بیان شود که نوع استارتی با دکمه استارت یا سوئیچ تعبیه شده بر روی خود به راحتی روشن و خاموش می گردد و نیازی به هندل زدن و دور گرفتن موتور جهت روشن شدن نخواهد داشت.

موتور برق های اتوماتیک:

این نوع موتور برق ها دارای سیستم سوئیچ اتوماتیک برق شهر و ژنراتور (ATS) می باشند ، یعنی با قطع برق موتور برق به صورت اتوماتیک روشن شده وبا  برگشت برق شهر، فرمان خاموش شدن موتور برق ارسال می گردد.

نکات بسیار مهم:

  • سیستم راه اندازی موتور برق یا همان دیزل ژنراتور برای برق اضطراری هم می تواند به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک باشد.
  • در نوع موتور برق دستی که در زمان بی برقی یک اپراتور موتور برق را روشن می کند و آن را وارد مدار برق می کند.
  • در نوع موتور برق اتوماتیک، به وسیله یک تابلو برق که به آن تابلوی امرجنسی گفته می شود، توسط یک برد کنترلر بی برقی را حس کرده و فرمان استارت موتور برق را صادر و در نهایت موتور برق به صورت خودکار روشن شده و توسط کنتاکتور مربوطه وارد شبکه برق می گردد.

 

موتور برق بنزینی چرخ و دسته دار استارت باطری

انواع موتور برق از نظر سوخت مصرفی:

موتور برق ها از نظر سوخت مصرفی خود به چند دسته گوناگون تقسیم بندی می شوند. که پیش تر، شما را با آن ها آشنا کرده ایم، اما قصد داریم که در ادامه بیشتر به توضیح انواع موتور برق از لحاظ سوخت مصرفی بپردازیم. می توان اذعان داشت که موتور برق ها از لحاظ مصرف سوخت به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • موتور برق بنزینی
  • موتور برق گازوئیلی یا دیزلی
  • موتور برق گازی

در زیر به تشریح هر کدام از انواع موتور برق خواهیم پرداخت:

موتور برق بنزینی:

لازم به ذکر است که این دسته از ژنراتورهای برقی یا موتور برق ها، با سوختی کاملا رایج در کشورمان کار می کنند و به دلیل قدرت اشتعال پذیری بنزین، میزان کارایی مفید آن ها کم می باشد و خیلی مناسب استفاده در محیط های سرد نیستند.

موتور برق گازوئیلی:

این نوع از موتورهای برقی با سوختی نسبتا ارزان کار می کنند. از صدای به مراتب بیشتری برخوردار می باشند و آن گونه که مشخص است، بهتر است از آنان در محیط های خیلی بزرگ استفاده شود،تا قدرت واقعی خود را نشان دهند، اما معمولا این موتور برق ها از قدرت بیشتری برخوردار هستند.

موتور برق گازی:

 این دسته از موتور برق ها،  با گاز مایع یا همان LPG کار می کنند و از ضریب ایمنی و بهداشتی به مراتب بیشتری نسبت به دو مدل قبلی برخوردار می باشند. لازم به ذکر می باشد که تعدادی از این محصولات دارای قابلیت دوگانه سوز؛ یعنی هم با گاز و هم با بنزین می باشند که این خود نشان از یک مزیت بزرگ برای تهیه این موتور برق ها یا ژنراتورها خواهد بود.

نکات بسیار مهم:

  • هر یک از این موتورها سوخت مخصوص به خود را دارند.
  • موتور برق گازی از گاز به‌عنوان سوخت استفاده می ‌کند و معمولاً کم‌ خطر تر و کم‌ هزینه ‌تر از دو مدل دیگر می باشد.
  • موتور برق بنزینی از بنزین به ‌عنوان سوخت استفاده می نماید که پر هزینه ‌تر از موتور برق گازی است.
  • هم چنین آلودگی حاصل از موتور برق بنزینی بیشتر از موتور برق گازی است.
  • موتور برق گازوئیلی که با نام موتور برق دیزلی هم شناخته شده از گازوئیل، به ‌عنوان سوخت استفاده می ‌کند.
  • موتور برق‌ های خودکار یا موتور برق های اتوماتیک، در ساختمان ‌ها و شرکت‌ ها بسیار پر کاربرد هستند، آن ‌ها در هنگام قطعی برق شهری وصل می ‌شوند و در هنگام وصل شدن دوباره برق شهری خاموش می ‌شوند.

در زیر به توضیحات بیشتر درباره انواع موتور برق ها از نظر سوخت، خواهیم پرداخت:

موتور برق گازسوز استارتی چرخ دار

انواع موتو برق

موتور برق بنزینی:

حال که درباره موتور برق های بنزینی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دادیم، می توان اشاره داشت که موتور برق بنزینی توان تولیدی از 800 وات تا 10 کیلو وات دارند. وزن آن ها کم و هم چنین حمل و نقل بسیار آسانی دارند، به صورتی که به راحتی با 5 حرکت می توان دستگاه را برای استفاده آماده نمود. شایان به ذکر می باشد که از این موتور برق در منازل و مکان هایی از جمله داروخانه ها، سرد خانه ها، فرودگاه ها، مغازه ها، هیئت ها و مکان هایی از این قبیل می توان استفاده کرد.

دو قسمت از مهم ترین بخش های موتور برق بنزینی به صورت زیر می باشد:

  • موتور
  • ژنراتور

موتور‌ برق های بنزینی کاربرد های بسیاری دارند و آن ها می ‌توانند برای برآورده ساختن نیاز و الزامات هرگونه ماشین قدرتمندی مانند موارد زیر، به کار گرفته شوند:

  • اتومبیل‌ های مسافری
  • کامیون ‌های کوچک و اتوبوس
  • هواپیما‌ های عمومی
  • واحد‌ های کوچک دریایی
  • سیستم ‌های پمپاژ متوسط
  • ماشین آلات و ابزار‌های برقی

همان گونه که پیش تر اشاره داشته ایم، موتور برق بنزینی، یکی از انواع ژنراتور‌ها و البته می توان اذعان داشت که تا حدی جزء بهترین انواع موتور برق برای ما به حساب می آیند به دلیل آن که سوخت آن ها در دسترس است، با این که معایب خاص خود را دارد اما مزایای این نوع از ژنراتورها بسیار زیاد می باشد شایان به ذکر است که از این موتور برق ها می ‌توان برای طولانی مدت و هم چنین به طور مداوم استفاده کرد و به دلیل استحکام بالا، گزینه‌ی مناسبی برای ما می باشد. البته می توان اشاره داشت، از آن جایی که سوخت این ژنراتورها یا موتور برق ها، بنزین است، حین تولید انرژی، دی اکسید کربن بسیاری نیز تولید می کنند، لذا این دستگاه مناسب برای استفاده در فضای آزاد می ‌باشد و نمی ‌تواند در فضای بسته از آن استفاده کرد، به دلیل آن که سبب خفگی و هم چنین مسمومیت خواهد شد.

از کاربرد های بسیار مهم موتور برق بنزینی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از موتور برق بنزینی در باغ ها، ویلا ها و زمین های کشاورزی
  • بهره گیری از موتور برق بنزینی در مجتمع های مسکونی
  • استفاده از موتور برق بنزینی برای مسافرت ها و کمپینگ ها
  • استفاده و بهره گیری از موتور برق بنزینی در انواع ماشین های قدرتمند و ...

موتور برق های بنزینی مزایای خاص خود را دارند که می توان به صورت زیر به آن ها اشاره داشت:

  • بهره مندی از سوخت مصرفی همیشه در دسترس ( بنزین در کشور ما به وفور یافت می شود )
  • کیفیت بسیار بالا و مناسب در ساخت و قطعات
  • کاربری بسیار راحت و آسان
  • جا به جایی و حمل و نقل آسان و ...  

موتور برق بنزینی آگرو با کیفیت بالا و قابلیت حمل آسان

موتور برق گازوییلی یا دیزلی:

همان گونه که بیان کردیم، موتور برق دیزلی یا گازوئیلی با سوخت گازوئیل کار می کنند که به موتور برق دیزلی هم معروف هستند. لازم به ذکر می باشد میزان توان تولیدی آن ها 15 تا 20 کیلو وات است. از این موتور برق ها در مناطق خارج از شهر و یا مکان هایی که از مناطق مسکونی دور هستند استفاده می شود، بنابراین مناسب برای کارهای صنعتی می باشند. دلیل آن هم دود و سر و صدای بسیار زیادی است که دارند. علاوه بر این برای تعمیر و نگه داری آن ها نیاز به نیروی متخصص می باشد. نکته بسیار مهمی که باید درباره موتور برق گازوئیلی بدانید این است که فروش موتورهای گازوئیلی در مقایسه با نوع بنزینی کمتر است.

 

موتور برق دیزلی کیپور مدل کانوپی دار

موتور برق گازسوز:

می توان اذعان داشت که موتور برق های گازی یکی از جدید ترین انواع موتور برق هستند که به تازگی وارد کشورمان شده اند. این دستگاه در مقایسه با گازوئیلی و بنزینی با استقبال زیادی مواجه نشده است. دلیل آن هم این است که از برق شهری یا LPG گاز می گیرد این باور اشتباه وجود دارد که احتمال منفجر شدن در آن وجود دارد و کمتر مورد اطمینان قرار میگیرد در حالی که اصلا این گونه نمی باشد. علاوه بر این امکان که قدرت یا توان مصرفی مورد نیاز را نتواند تامین نماید هم وجود دارد. به همین خاطر تنها شرکت های خاصی وجود دارد که از این دستگاه استفاده می کنند.

موتور برق گازسوز گرین پاور استارت باطری

کاربرد موتور برق:

به جرأت می توان گفت که کاربرد موتور برق در صنعت ، به عنوان یک انقلاب صنعتی به شمار می رود. از این دستگاه بسیار مهم در مکان ها و یا سازمان هایی که وجود برق برای آن ها بسیار مهم می باشد استفاده می شود. از کاربرد موتور برق ها به صورت کامل می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

  • تولید برق برای انواع پمپ، پمپ کف کش، بوستر پمپ، پمپ های لجن کش
  • استفاده از موتور برق ها در مکان های فاقد برق شهری مثل صحرا و کوه
  • در بیمارستان ها و بانک ها و مراکز مهم امنیتی که نباید برق برای لحظه ای قطع شود، از موتور ژنراتور برق استفاده می شود.
  • برای مصارف شخصی برای مثال در منازل و ویلا ها برای مواقع قطع برق
  • استفاده از موتور برق به عنوان منبع تولید برق اضطراری جهت استفاده در نقاط ضروری مانند آسانسور و روشنایی راه پله قابل جاگزینی می باشد

علاوه بر این کاربردها، موتور های برق در صنعت نیز از جایگاه خوبی برخوردار هستند. به دلیل آن  که امروزه در بسیاری از فرآیند های صنعتی هر دستگاه می تواند مجهز به موتور برق اختصاصی خود گردد تا در مواقع لزوم از خارج شدن دستگاه در خط تولید جلوگیری شود.

نحوه راه اندازی موتور برق:

همان گونه که اشاره کرده ایم، راه اندازی موتور برق به عنوان تامین کننده برق اضطراری ، هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک قابل استفاده می باشد، در نوع تنظیم دستی در زمان قطعی برق یک مامور و فرد آشنا به سیستم این کار را انجام می دهد و کلید مربوطه را روشن می نماید تا برق تولیدی توسط موتور برق بنزینی یا موتور برق گازسوز وارد مدار آن گردد. اما در حالت تنظیم اتوماتیک یک برد کنترلی که بر روی تابلو برق اضطراری نصب شده است، این برد یا تابلو برق قطعی برق را تشخیص داده و فرمان استارت موتور برق را صادر می کند تا برق به صورت خودکار وارد سیستم آن شود.

نکات مهم برای خرید موتور برق بنزینی:

شما باید در هنگام خرید موتور برق به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید و بر اساس آن ها موتور برق را تهیه فرمایید. از جمله نکات بسیار مهم که در هنگام خرید موتور برق باید به آن توجه داشتخ باشید، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

محیطی که قصد تهیه موتور برق برای آن دارید:

لازم به ذکر است که اولین نکته ای که هنگام خرید موتور برق بنزینی باید به آن توجه کنید، نوع محیطی است که می خواهید از ژنراتور برقی خود در آن استفاده نمایید. معمولا از این نوع محصولات تولید کننده جریانات الکتریکی در محیط های خانگی، اداری و یا حتی صنعتی با توجه به قطعی برق و یا نیازهای  بزرگتری بهره گیری می شود که شما باید به محیط مصرفی آن حتما توجه داشته باشید.

نحوه انتخاب موتور برق بنزینی

مصرف سوخت موتور برق:

 با توجه به گرانی سوخت در کشورمان، بهتر است همواره به سراغ خرید موتور برق هایی بروید که از میزان سوخت بهینه ای برخوردار می باشند و با یک ضریب اطمینان بالا، از کمترین مقادیر بنزین مصرفی در خود برایتان بیشترین بهره وری را به ارمغان می آورند.

نوع استارت موتور برق:

به صورت کلی نوع استارت یا همان فرآیند ایجاد اشتعال در محصول جهت استفاده از آن به دو صورت هندلی و یا الکتریکی می باشد که شما باید به هنگام انتخاب و تهیه یک موتور برق به این گزینه نیز توجه کافی داشته باشید.

مقاومت و کیفیت موتور برق:

شایان به ذکر می باشد که قبل از اقدام برای خرید یک موتور برق بنزینی به محیط مصرفی آن توجه کافی داشته باشید؛ برای مثال اگر قرار است یک ژنراتور برقی در یک فضای پر ریسک برای تامین برق مورد نیاز مانند محیط های ساخت و سازی مورد استفاده قرار گیرد و خطر سقوط مصالح بر روی آن نیز وجود دارد، بهتر است شما به فکر خرید یک موتور برقی باشید که بیشتر بدنه آن از جنس فلز ساخته شده باشد نه از پلاستیک یا موارد مشابه آن.

سیستم خنک کننده در موتور برق:

باید بیان شود که امروزه برای خنک سازی فضای داخلی و پر حرارت موتورهای برقی از سیستم های خنک کننده مختلفی استفاده می گردد که البته خیلی نیازی نمی باشد که بر روی انتخاب یک کدام از این سیستم ها تمرکز نمایید؛ به دلیل آن که اصولا بهترین ژنراتور های برق دنیا هم با ایجاد یک جریان هوا در محیط داخل خود، دچار کاهش دمای درونی خواهند شد.

قدرت موتور ژنراتور:

از دیگر نکات ساده اما فوق العاده پر اهمیتی که توصیه می کنیم به طور قطع، به هنگام خرید موتور برق بنزینی یا موتور برق های دیگر، به آن توجه نمایید، تناسب میان قدرت موتور با میزان برق مصرفی تک تک وسایل الکتریکی است که در محیط وجود دارد. برای این منظور شما می بایست میزان برق مصرفی هر یک از وسایل الکتریکی خود را از روی دفترچه راهنما و یا برچسب های زده شده به محصولاتتان نگاه کنید و اعداد رویت شده را که بر حسب وات و یا کیلووات هستند را با هم جمع کرده و در نهایت با توجه به عدد بدست آمده اقدام به خرید یک ژنراتور برقی پر قدرت و یا کم قدرت کنید.

موتور برق بنزینی چمپیون چرخ و دسته دار برای حمل آسان

ظرفیت مخزن سوخت موتور برق:

شایان به ذکر می باشد که این فاکتور نیز از دیگر موارد قابل توجهی است که باید به هنگام انتخاب یک موتور برق بنزینی به آن توجه لازم را داشته باشید؛ به دلیل آن که اگر قرار است شما از ژنراتور برقی خود برای زمان بیشتری استفاده به عمل آورید، مخزن دستگاه شما باید از ظرفیت بیشتری برخوردار باشد تا بتوانید از آن بهره گیری به مراتب بیشتری را نیز داشته باشید.

امکانات جانبی ژنراتور:

هم اکنون کمپانی ها و شرکت های مختلفی بر روی طراحی و تولید موتورهای برق بنزینی وقت می گذارند و هر یک برای محصول نهایی خود از امکانات جانبی جذابی مانند موارد زیر استفاده می کنند که البته بر روی قیمت کلی محصول آنان نیز این قبیل موارد قطعا تاثیرگذار است.:

  • چرخ
  • دسته
  • حفاظ
  • صفحه نمایشگر
  • سیستم های هشدار دهنده و ...  

 

موتور برق بنزینی با چرخ و دسته و استارت باطری

تفاوت موتور برق بنزینی و موتور برق دیزلی چه می باشد؟

بین موتور برق بنزینی و موتور برق دیزلی تفاوت های خاصی وجود دارد و می توان بیان کرد که تفاوت اصلی آن ها در واقع به کاربرد آن ها مربوط خواهد شد. در کشورمان ایران، موتور برق بنزینی بیشتر مورد توجه کاربران برای خرید قرار گرفته است به دلیل آن که این نوع موتور برق ها مناسب برای مصارف خانگی و نیمه صنعتی می باشند باید بیان شود که موتور برق های گازوئیلی هم سنگین وزن هستند و هم برای ولتاژهای بالای 15 و 20 کیلوات استفاده می گردند، علاوه بر این مناسب برای  مصارف صنعتی نیز می باشند. این دستگاه ها از ابتدای شروع پروژه در مکانی که برای آن در نظر گرفته شده قرار می گیرند و تا پایان پروژه هم تا زمانی که انتقال داده نشود همان جا باقی خواهند ماند.

نکات بسیار مهم درباره تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی:

سوخت رسانی موتور برق بنزینی:

لازم به ذکر می باشد که نحوه‌ی سوخت رسانی، حرارت، صدا، سرویس و‌ تعمیر، ساعت کار، بازدهی و‌حجم انواع موتور‌ها را باهم متمایز خواهد کرد. سوخت موتور برق دیزلی و‌ بنزینی همان گونه که از نامشان مشخص است، گازوییل و‌بنزین است. موتور برق دیزلی سوخت کمتری نسبت به موتور برق بنزینی مصرف می نماید.

صدای موتور برق :

صدای موتور برق دیزلی بیشتر از نمونه بنزینی است اگر شما یک موتور برق ۷ کیلو‌ وات بنزینی را در نظر بگیرید حدود ۷۶Db صدا دارد، اما یک موتور برق دیزلی حدود ۹۸Db صدا تولید می ‌کند.

حجم موتور برق بنزینی:

شایان به ذکر است که  موتور برق دیزلی حدود ۲۰‎٪ بزرگتر و ‌سنگین ‌تر از هم توان بنزینی خود است.

کاربری موتور برق دیزلی و بنزینی:

موتور بنزینی برای مصارف خانگی به دلایل ذکر شده و آلایندگی کمتر مناسب است. موتور برق دیزلی بیشتر جنبه صنعتی دارد و مناسب برای دستگاه‌های صنعتی است.

تعمیر موتور برق دیزلی و بنزینی:

موتور برق بنزینی نسبتا اصطکاک زیادی دارد، چون هم از بنزین استفاده می کند و هم دور بسیار بالایی دارد و به ازای هر ۱۸۰۰ تا ۶۰۰۰ ساعت نیاز به تعمیر اساسی خواهد داشت شما می توانید برای کسب اطالاعات بیشتر درباره موتور برق ها به وب سایت نیکا کورپ مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه مشورت نمایید.

موتور برق دیزلی کیپور مدل سایلنت

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر