خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاربرد کاتر آسفالت بر برقی چیست؟

کاربرد کاتر آسفالت بر

فهرست مطالب

کاربرد کاتر آسفالت بر

این وسیله برای برش سطح بتن و یا آسفالت جاده استفاده می شود و همچنین در کندن آسفالت در قطعه های کوچک برای کابل گذاری و لوله گذاری کاربرد دارد. در زمینه فروش، دستگاه برش بتن در مقایسه با کاتر بیشتر مورد توجه است. به کاتر اسفالت بر، کف بر هم می گویند. این وسیله کاربرد های دیگری نیز دارد از جمله :

بریدن جاده، قطع بتن و قطع کردن آسفالت ، بریدن  سنگ فرش و پیاده رو و موزاییک که در این موارد نیز از کاتر استفاده می شود. در کاتر دو نوع موتور هندلی و موتور کاتر استارتی قرار داده شده است که کاربرد موتور هندلی بسیار بیشتر از موتور استارتی است.

کاتر ها انواع مختلفی دارند. کاتر آسفالت بر با موتور بنزینی که از نظر کاربرد عمومی تر است و حتی از لحاظ قیمت هم به نسبت مناسب می باشد و در موارد زیادی استفاده می شود. نوع دیگر کاتر، کاتر آسفالت بر دیزلی می باشد که موتوری که در آن به کار برده شده توان و قدرت بالایی دارد.

انواع کاتر آسفالت بُر بر اساس نوع و قدرت موتور آنها :

1) کاتر آسفالت بر با موتور هندا13 بنزینی 

2) کاتر آسفالت بر با موتور هندا 16 اسب

3) دستگاه آسفالت بر با موتور راتو 16 اسب 

4) دستگاه برش بتن با موتور ای تی کیو 16 

5) شاسی کاتر برقی سه فاز.

کاربرد کاتر آسفالت بر

اجزای کاتر آسفالت بر

چهار بخش مهم و اساسی در این وسیله وجود دارد : شاسی، موتور، تیغه و مخزن آب و سیستم خنک کننده تیغه و موتور 

شاسی: از انواع ایرانی و خارجی آن با عنوان هیساکی در بازار وجود دارد. رایج ترین شاسی که در کاتر استفاده می شود شاسی ایرانی تهران کاتر، تهران کار و خایج فارس می باشد. تیغه تعبیه شده در دستگاه باید از نوع مرغوب و با دوام باشد. می توان با ریختن آب بر روی تیغه از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری کرد.

دستگاه کاتر آسفالت برای پیمانکاران و شرکت های حفاری بسیار حائز اهمیت است به این دلیل که به قطر 7 سانت تا 17 سانت قابلیت برش دارد . از نکات قابل توجه در مورد این وسیله می توان به این  ویژگی مهم اشاره کرد که کاتر قابلیت نصب تیغه برش بتن و تسمه برش آسفالت را دارا می باشد .

اما با نصب کردن تیغه آسفالت بُر بر روی دستگاه دیگر قابلیت برش بتن وجود ندارد و وقتی که این تیغه با بتن برخورد کند این تیغه از بین می رود و برعکس این کاربرد هم وجود دارد . بیش از حد نباید از این وسیله استفاده کرد و باید اجازه داد موتور برای چند ساعت خنک شود. البته باید این نکته را هم دانست که بر روی دستگاه کاتر سیستم خنک کننده تعبیه شده است . شاسی کاتر دارای یک مخزن آب است که برای خنک کردن تیغه نیز کاربرد دارد.

تفاوت بین دستگاه آسفالت بر با کاتر برش بتن به نوع تیغه ای که در آن استفاده می شود بستگی دارد . اما به طور کلی کاتر هم همانند دیگر وسیله ها ویژگی هایی را دارا می باشد که شامل موارد زیر است: 

• موتوری که قدرت بالایی را دارا می باشد 

• دارای قاب مناسب که از ورود گرد و خاک به داخل موتور جلوگیری می کند

• یک مخزن آب بزرگ و قابل شستشو برای خنک کردن دستگاه و تیغه قرار داده شده است

• قرار داشتن یک فرمان و چرخ مناسب برای راحت کار کردن اپراتور 

اجزای کاتر آسفالت بر

نکات لازم در نگهداری کاتر آسفالت

این وسیله کاربردی علاوه بر کارکردی که دارد نیازمند مراقبت است به خصوص در مورد کاتر آسفالت بر بنزینی که باید همواره موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• روغن موتور باید برای هر بار استفاده شدن چک شود و هر 100 ساعت کاری تعویض شود

• فیلتر هوا باید هر بار بررسی شده و بعد از 50 ساعت کاری چک و تعویض گردد

• مخزن صافی سوخت هر 100ساعت کاری تعویض شود

• شمع موتورش باید هر 100 ساعت کاری بررسی و تعویض شود 

• مسیر سوختی که در آن استفاده می شود هرسال یک بار تعویض گردد

• تیغه کاتر در زمانی که نیاز است باید تعویض شود

• تسمه هایی که در کاتر وجود ندارد نباید بیش از حد سفت باشد چون باعث فشار بر موتور می شود و در روند کار خلل وارد می شود 

نکات لازم در نگهداری کاتر آسفالت

انتخاب کاتر آسفالت بر یا بتن بر مناسب : 

با توجه به امکانات و کار مورد نظر خود از بین مدل های بنزینی ، دیزلی و برقی باید کاتر مورد نیاز خود را انتخاب کنید. حتما پیش از انتخاب به مواد و عمق برش توجه داشته باشید تا موتور توان لازم برای چرخش را داشته باشد. همچنین ورقه های کاتر باید ضخامت مورد نظر را داشته باشند.

نحوه انتخاب تیغه کاتر آسفالت بر

انواع تیغه های کاتر آسفالت بر شامل موارد زیر می شود ، دقت کتید که انتخاب تیغه کاتر آسفالت بر بسته به کارکرد شما متفاوت است :

• تیغه 35 سانتی برای برش های 8 تا 10 سانتی

• تیغه 40 سانتی برای برش های 10 تا 12 سانتی

• تیغه 45 سانتی بریا برش های عمق 15 تا 18 سانتی

انتخاب کاتر آسفالت بر یا بتن بر مناسب

نوع سوخت دستگاه های کاتر 

کاتر اعم از اینکه آسفالت بر یا بتن بر و بتن مسلح بر باشد، به یک موتور قدرت مند نیاز دارد تا  کار برش مورد نظر را به خوبی انجام دهد. در این دستگاه ها از موتورهایی با قدرت 8 اسب بخار به بالا استفاده می شود که شامل موتورهای بنزینی مانند هوندا و غیره است و یا از موتورهای دیزلی مانند مارگو و یا در بعضی از موارد از الکتروموتور استفاده می شود که همۀ موتورهای نام برده شده به وسیلۀ فولی و تسمه ، نیروی چرخشی را از موتور به تیغه انتقال می دهند. کاترهای برقی به خاطر وجود خطراتی که دارند خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند.

سرعت حرکت و برش کاتر آسفالت بر و بتن بر

سرعت برش کاترها با توجه به نوع مواد مورد استفاده مختلف است؛ به این صورت که سرعت بریدن در بتن و بتن مسلح بسیار متفاوت است و با آسفالت نیز تفاوت اساسی دارد . علاوه بر این که اندازه و قطر میل گردها و هم چنین تعداد به کار برده شده در بتن نیز محاسبه می شود.

توجه به این نکته هم مهم است که توانایی موتور یک نکته کلیدی و موثر در اندازۀ استهلاک کار است. کاتر آسفالت بر بیشتر از بتن کاربرد دارد به گونه ای که در آسفالت به نوع قیر، جنس سنگ ها ، تعداد لایه های قیری که در جاده ها استفاده شده و حتی اقلیم آن منطقه نیز باید توجه شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر