خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نخ علف زن چیست؟

انواع نخ علف تراش

فهرست مطالب

اگر با امور کشاورزی و فعالیت‌های این حیطه آشنایی داشته باشید حتماً با وسیله‌ای به نام علف زن مواجه شده‌اید. کاربرد علف‌زن همانطور که از نام آن پیداست کوتاه کردن گیاهان هرزی است که کاربر خواهان حذف آن‌ها از باغچه خود را دارد. در ماشین علف‌زن نخ علف‌زن یا نخ علف‌تراش تنه گیاهان و علف‌ها را بریده و کوتاه می‌کند. در حقیقت سرعت بالای چرخش علف‌زن باعث می‌شود تا نخ، به ابزاری برنده تبدیل شود. نخ علف‌زن در جنس‌ها، متراژ‌ و قطرهای خاصی خریداری شده و مطابق دستورالعمل خاصی در بخش انتهایی علف‌زن نصب می‌شوند.

شخص در حال استفاده از دستگاه علف زن

دستگاه علف‌ زن؛ چرخش برای بریدن

در چمن‌زن‌های مرسوم اگر به بخش زیرین وسیله دقت کرده یا سابقه باز کردن و تعمیر آن را داشته باشید، متوجه خواهید شد که وظیفه بریدن و کوتاه کردن چمن‌ها بر عهده یک پره فلزی است، اما در دستگاه علف‌زن داستان کمی فرق دارد. 

اساس کار دستگاه علف تراش نیز مشابه چمن‌زن بوده و بر مبنای چرخش مداوم موتور ایجاد شده است، اما با این تفاوت که در علف‌زن خبری از تیغه فلزی نیست و نخ وظیفه برش علف‌ها را بر عهده دارد.

نخ علف زن

موارد مهم انتخاب هنگام خرید نخ علف زن

توجه به قدرت موتور علف تراش

نخ علف‌ زن ممکن است از مواد مختلفی تولید شود اما شما باید بسته به نوع نیاز خود، جنس مناسب را برای خرید انتخاب کنید. در خرید نخ علف‌ زن، ابتدا مهم است که اطلاعات کاملی از قدرت و نوع موتور علف زن خود را تعیین کنید تا مدل موردنظر را با توجه به قدرت موتور انتخاب نمایید. 

توجه به نوع گیاهانی که می‌خواهید هرس نمایید

پس از این مورد متوجه خواهید شد که برای یک نوع خاص از دستگاه علف‌زن، انواع مختلفی از نخ علف‌زن در دسترس است. در این مورد لازم است تا تعیین کنید که سطح نیاز شما به چه شکل است؛ یعنی از این وسیله برای کار در چه محیطی و برای کوتاه کردن چه حجمی و چه نوعی از گیاهان استفاده می‌کنید.

توجه به قیمت نخ علف زن

قیمت نخ دستگاه علف ‌زن بسته به جنس و طول آن متغیر است پس پیش از خرید نیاز است تا دقیق نوع مدنظر خود را بسته به نیاز خود تعیین کنید. این مسئله بسیار مهم است چون برای برخی مقاطع نیاز نیست تا نوع گران‌تری از آن را تهیه کنید. پرداخت هزینه بالای بابت قیمت توپی نخ علف ‌زن می‌تواند به ضرر شما تمام شده و در عمل بی‌دلیل باشد. پس از اطلاع نسبت به این موارد حالا نوبت آن است تا با انواع نخ علف‌زن بر مبنای نحوه ساخت آن آشنا شوید.

جنس نخ علف تراش

یکی از این عوامل مهم دیگر انتخاب خرید نخ علف تراش، جنس نخ است که باعث تمایز در میزان مقاومت و عمر آن خواهد شد.

بسته به ماده اولیه به کار رفته در تولید آن، می‌توان طول عمر و میزان برندگی متفاوتی را انتظار داشت. هر چند در برخی از مدل‌ها شاهد تلفیق دو نوع ماده اولیه و ایجاد نخ‌های اصطلاحاً دو هسته‌ای هستیم. این قطعه کاربردی در قطرهای مختلفی در دسترس است؛ معمولاً در قطر 1.3 میلی‌متر تا 3 میلی‌متر پر کاربرد هستند اما گاهاً تا 7 میلی‌متر نیز قابل تهیه هستند

انواع نخ علف تراش

انواع نخ علف زن

نخ علف زن با مقاطع مختلف

نخ علف ‌زن با مقطع دایره‌ای دوار

باید گفت که این ابتدایی‌ترین نوع نخ علف‌زن است که با مقطعی دایره‌ای از میزان برندگی کمتری نسبت به سایر انواع برخوردار است. در اصطلاح عامه به این نوع نخ علف‌زن ، نخ گرد نیز گفته خواهد شد

نخ علف ‌زن ستاره‌ای

نوع دیگری از نخ علف‌زن که دارای مقطعی به شکل ستاره است. نخ علف ‌زن ستاره‌ای بخاطر داشتن لبه‌های تیز بیشتری که ناشی از نحوه طراحی مقطع آن است، دارای برندگی به مراتب بیشتری نسبت به نوع قبلی است. در مقطع این نوع نخ علف‌زن شاهد یک حالت ستاره‌ای هستیم که اغلب دارای شش لبه مختلف است. 

نخ علف ‌زن مربعی

این نوع از نخ که در واقع مدلی بین تیپ ستاره‌ای و دایره‌ای است، از نظر برندگی و قدرت از نوع دایره‌ای پر کاربرد‌تر بوده و با وجود چهار لبه تیز در مقطع آن تا حد خوبی توان کار در باغچه‌هایی با تراکم متوسط را دارد.

مدل های دیگر نخ علف تراش

این سه نوع نام برده شده در اصل پرکاربرد‌ترین اشکال نخ علف‌زن هستند، اما این بدان معنی نیست که تنها تیپ‌های در دسترس هستند. نخ علف‌زن از نظر شکل مقطع انواع بسیار مختلفی دارد و در هنگام خرید لازم است تا دقت کافی در انتخاب داشته باشید.

به طور مثال مقطع مثلثی و اره‌ای انواع دیگری هستند که بسته به نوع نیاز شما کاربرد دارد. 

نخ علف زن با مقطع خاص

کاربرد انواع نخ علف زن

کاربرد نخ علف زن دایره‌ای

این نوع فقط در شکل طراحی ابتدایی‌ترین نخ علف‌ زن نیست بلکه در کارکرد نیز این تیپ از نظر حجم کارکرد ابتدایی‌ترین انتخاب بوده و برای استفاده در باغچه‌هایی با حجم کم گیاهان مناسب است. اگر تراکم گیاهان هرز باغچه شما بالاست، این نوع نخ برای دستگاه علف‌زن شما پیشنهاد نمی‌شود.

کاربرد نخ علف زن ستاره‌ای

خرید این نخ علف تراش بیشتر به افرادی پیشنهاد می‌شود که به شکل حرفه‌ای با وسیله کار می‌کنند و با گیاهان پر تراکمی سروکار دارند.

کاربرد نخ علف تراش مربعی

این نوع نخ علف تراش نیز انتخابی حرفه‌ای است و می‌تواند دستگاه علف‌زن شما را به یک وسیله حرفه‌ای با سطح برندگی مناسب تبدیل کند. البته بسته به سطحی که در آن قصد کار دارید نیز این نوع نخ به خاطر مقاومت بیشتری که نسبت به نوع دایره‌ای دارد انتخاب بهتری است.

نخ علف چین
  • برای علف تراش هوندا چه نوع نخ علف زنی را خرید کنم؟

    معمولا بر روی علف تراش‌های چهارزمانه 40 سی سی، نخ نهایت با قطر مقطع 3 میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت نخ علف زن با مقاطع بالاتر، به دستگاه هنگام کار فشار وارد می‌شود.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر