خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کمپکتور صفحه ای چطور عمل می کند؟

نحوه عملکرد کمپکتور صفحه ای

فهرست مطالب

کمپکتور صفحه ای یکی از تجهیزات ساختمانی اصلی جهت فشرده سازی و کوبش انواع خاک در پروژه های ساختمانی بوده که نیاز به زیر بنا یا پی محکمی دارند.  کمپکتور صفحه ای که به آن کمپکتور دستی نیز گفته می شود در چندین مدل با طراحی های مختلف ساخته و به کار گرفته می شوند، که البته ویژگی های اصلی آن ها شبیه به هم است. در تمامی کمپکتورهای صفحه ای دستی قسمت اصلی دستگاه یک صفحه سنگین و مسطح بوده که در زمان خاموشی دستگاه بر روی زمین قرار دارد. این صفحه معمولا با موتور بنزینی یا دیزل به راه افتاده و به سمت بالا و پایین ارتعاش نموده و عملیات کوبش سطح را با تناژهای مختلف انجام می دهد.

کمپکتور صفحه ای دقیقا چه عملیاتی انجام می دهد؟

کمپکتورهای صفحه ای با کوبش لایه ی بالایی خاک حفره ها و ذرات هوا موجود بین ذراک خاک را از بین برده، فاصله مولکولی را کم نموده و باعث نشستن ذرات خاک بر روی یکدیگر می شود. البته فشرده سازی خاک باید به مدت زمان مناسب انجام گیرد تا باعث خرد شدن دانه ها و از بین رفتن مقاومت خاک نشویم. در زمان ساخت راه ها، راه آهن و ساخت ساختمان ها استفاده از وسیله جهت کوبش خاک الزامی است.

چرا از کمپکتور صفحه ای استفاده می گردد؟

همان طور که اشاره شد کمپکتور دستی برای کوبش خاک در مقاطع مختلف و پی سازی مناطقی همچون پیاده روها و راه های باریک مورد استفاده قرار می گردد. دلیل اصلی استفاده از کمپکتور آن است که اگر خاک پخش شده به درستی کوبیده نشود و ذرات آن در کنار هم قرار نگیرند، در ادامه کار پروژه را با مشکلات جدی روبرو می کند. به عنوان مثال در راه هایی که خاک به درستی کوبیده نشده باشد در اثر عبور وسایل نقلیه، قرار گرفتن در معرض سرمای شدید، آب، رطوبت بالا و فشار زیاد به راحتی مقاومت خود را از دست داده و تبدیل به سطحی ناپایدار و ناهموار می گردد. در پروژه های ساختمانسازی نیز اگر پی ساختمان و خاکی که بر روی آن عملیات بتن ریزی و آرماتوربندی انجام می گیرد، به درستی کوبیده نشود تحمل وزن و فشار ساختمان را نخواهد داشت، ترک می خورد و ساخت بنایی بر روی این خاک بسیار آسیب پذیر و خطرساز خواهد بود.

نکته: در اکثر پروژه های راهسازی با مقیاس وسیع از غلتک های ارتعاشی جهت کوبش خاک استفاده می گردد و کمپکتورهای دستی در اکثر پروژه های ساختمانی، پیاده روسازی و راهسازی در مقیاس های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپکتور دستی چطور عمل می کند؟

زمانی که موتور دستگاه روشن گردیده و کمپکتور شروع به کار می کند، صفحه سنگین دستگاه به سرعت به بالا و پایین حرکت می کند. ترکیب سرعت کوبش، وزن صفحه دستگاه و نیرو وارد شده توسط موتور خاک را به سمت پایین هدایت نموده تا فاصله ذرات آن کمتر، مقاومت آن بیشتر و خاک محکم تر گردد.

نحوه عملکرد کمپکتور صفحه ای

بهترین حالت برای کمپکتورهای صفحه ای زمانی است که از آن ها جهت کوبش خاک های دارای دانه های ریز استفاده گردد، همانند خاک هایی که دارای درصد شن و ماسه بیشتری هستند.  در مورد بعضی از خاک ها قبل از فشرده سازی آن ها توسط کمپکتور، لازم است میران رطوبت را در آن ها افزایش دهید. دو تا چهار برابر کردن رطوبت خاک برای رسیدن رطوبت مناسب جهت کوبش کافی می باشد، اما حتما باید از متخصصان فنی در این زمینه کمک بگیرد چون درصد رطوبت مناسب جهت کوبش خاک در انواع خاک متفاوت بوده و با یکدیگر فرق دارد.

تناژ کمپکتور صفحه ای به چه اندازه است؟

نیروی وارد شده توسط کمپکتور که به آن تناژ کمپکتور می گویند در کمپکتورهای صفحه ای نیروی بین 1 تا 2 تن بوده، البته کمپکتورهای خاص با ویژگی های متفاوت نیز وجود دارند که تناژ آن ها بیشتر  بوده و از آن های برای کاربری های مخصوص استفاده می گردد.

قیمت کمپکتور صفحه ای به چه اندازه است؟

کمپکتور صفحه ای به عنوان ارزان ترین کمپکتور در بین انواع کمپکتورها شامل کمپکتور قورباغه ای، برگشت پذیر و صفحه ای شناخته می گردند. همچنین قیمت کمپکتورها نسبت به غلتک های ارتعاشی بسیار پایین تر است. به همین دلیل است که در پروژه های کوچک استفاده از کمپکتور به عنوان یکی از ایده آل ترین روش ها جهت کوبش خاک  می باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر