خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آشنایی با اره درخت بر بنزینی

فهرست مطالب

اره درخت‌بر بنزینی؛ چرخش در خدمت برش

اره درخت‌بر بنزینی یکی از ابزار بسیار مهم و پیشرفته‌ای است که شاید تصویر آن با مرگ درختان یا جنگل‌ها با سرعتی سرسام‌آور گره خورده باشد اما فراموش نکنید که این وسیله برخلاف تصوری که عامه دارند، یک وسیله مفید در امور باغبانی و حفظ سلامت بافت گیاهی است.

به همان میزان که حفظ درختان سالم و سلامت هدف اصلی و اساسی یک باغبان یا حافظ محیط زیست است، حذف و بریدن درختان خشک و مریض نیز، مسئله‌ای است که در صورت عمل نکردن به آن، سلامت باغ یا بافت گیاهی تهدید خواهد شد.

موضوعی که معمولاً عامه مردم تصور درستی از آن ندارند، نحوه کار کردن با اره درخت‌بر بنزینی است. بسیاری از افراد چنین برداشتی دارند که کار با این وسیله چندان پیچیده نبوده و بریدن کار سختی نیست اما افراد حرفه‌ای و آشنا با فرآیند کار با اره درخت‌بر بنزینی به‌خوبی می‌دانند که شناخت دقیق ساختار اره درخت‌بر بنزینی و روش‌های اصولی کار با آن بسیار مهم است.

اهمیت بالای این موضوع دلیلی شد تا در یادداشتی جامع تا سر حد توان، تمام مسائل و موضوعات مهمی که در مورد اره درخت‌بر بنزینی باید بدانید را بررسی کنیم. در این یادداشت ما گام به گام پیشرفته و در هر گام یکی از ابعاد و مسائل مهم حول کار کردن با اره درخت‌بر بنزینی و ساختار خود وسیله را تشریح خواهیم کرد.

عناوینی که در این یادداشت مطالعه خواهید کرد به شرح زیر هستند:

  •         دورنمایی از اره درخت‌بر بنزینی
  •         تاریخچه اره درخت‌بر بنزینی
  •         اجزا و ساختار یک اره درخت‌بر بنزینی
  •         کلاچ گریز از مرکز چه وظیفه‌ای در اره درخت‌بر بنزینی دارد؟
  •         عوامل مؤثر در قیمت اره درخت‌بر

دورنمایی از اره درخت‌بر بنزینی

یک اره درخت‌بر بنزینی وسیله‌ای مکانیکی و قابل حمل است که با کمک دندانه‎هایی فلزی که در اتصال به یک زنجیر فلزی هستند، امکان برش دارد. از این وسیله در فعالیت‌های متنوعی از جمله قطع درختان، هرس شاخه‌ها، برش درختان جهت سهولت در باربری و حذف درختان مریض و خطرساز برای محیط استفاده خواهد شد.

در استفاده از اره درخت‌بر بنزینی ، رعایت برخی نکات ایمنی و فنی الزامی است که در ادامه متوجه این نکات خواهید شد.

تاریخچه اره درخت‌بر بنزینی

آنچه که امروزه ما به عنوان یک اره درخت‌بر بنزینی می‌شناسیم، اولین بار توسط ساموئل جی.بنس اهل سان‌فرانسیسکو در سال 1905 طراحی و به کار گرفته شد. هدف اصلی او از طراحی و تولید چنین وسیله‌ای، تسریع و تسهیل برش درختان غول‌پیکر "رِد وود" بود.

هر چند اره درخت‌بری که او ساخت عملاً قابل حمل نبوده و دارای محفظه داخلی تأمین انرژی نبود. اولین اره درخت‌بر بنزینی به معنی واقعی کلمه، در سال 1918 توسط جیمز شند کانادایی طراحی شد.

پس از اینکه او در سال 1930 امتیاز استفاده از اختراع خود را به به کمپانی آلمانی فستو داد،، این وسیله فرصت تولید در مقیاس وسیع صنعتی را یافت. از آن زمان تابحال هر چند این وسیله مراحل زیادی را برای پیشرفت و توسعه پشت سر گذاشته است اما ایده اصلی و فلسفه فنی آن ثابت مانده است.

اجزا و ساختار یک اره درخت‌بر بنزینی

اره درخت‌بر بنزینی مانند هر وسیله مکانیکی کاربردی دیگری، بر اساس یک طرح و برنامه خاص عمل کرده و برای به ثمر نشستن این طرح و برنامه خاص نیازمند همگرایی و همکاری اجزا و قطعات مختلفی است. در ادامه نگاهی به این اجزا و قطعات خواهیم داشت:

  •         موتور اره درخت‌بر بنزینی: هر چند اره درخت‌بر دارای انواع مختلفی است و برخی از آن‌ها برای تأمین قوای محرکه از برق و موتور الکتریکی استفاده می‌شود اما در اره درخت‌بر بنزینی معمولاً یک موتور بنزینی دو زمانه وسیله تولید قدرت را بر عهده دارد. در اغلب مدل‌ها ساختار موتور بنزینی به کار رفته در کنار دوزمانه بودن، تک‌سیلندری بوده و آن سیلندر بین 30 تا 120 سانتی‌متر مربع حجم دارد. آنچه که میزان قدرت و توان خروجی این موتور را در اره درخت‌بر بنزینی کنترل می‌کند، یک کاربراتور سنتی یا یک کاربراتور تنظیم‌پذیر برقی است. در مدل سنتی، وسیله نیازمند دقت بیشتری از سوی کاربر است اما در مدل برقی عملاً تمام توجهات لازم جهت تنظیم میزان سوخت ورودی به موتور توسط خود کاربراتور انجام می‌شود. فراموش نکنید که اره درخت‌بر بنزینی یک وسیله شدیداً پر تحرک بوده و به خاطر نحوه طراحی که دارد، در تمام جهات و با تمام زاویه‌ها استفاده خواهد شد. این درصورتی است که تغییر راستا و برعکس شدن یک موتور در صورت نبود کنترل دقیق کاربراتور باعث خفه شدن ناگهانی یا در برخی موارد حتی انفجار و آتش‌سوزی خواهد شد. قطعه‌ای که با کنترل کامل بر این مسئله سلامت وسیله را قطعیت می‌بخشد، کاربراتور است.

  •         مکانیسم تحرک اره درخت‌بر بنزینی: مکانیسم تحرک یا همان رانش اره درخت‌بر بنزینی مبتنی بر دو بخش اصلی است: کلاچ گریز از مرکز و چرخ-زنجیر. کلاچ گریز از مرکز، همزمان با افزایش سرعت، با نیروی گریز از مرکز افزایش سطح داده و در اصطلاح درگیر و حرکت موتور را به چرخ منتقل می‌کند؛ مقصود از چرخ همان بخشی از چرخ-زنجیز است که با حرکت آن، زنجیر متصل نیز به حرکت در می‌آید. نحوه چرخش و حرکت زنجیر، کاملاً به نحوه عمل ترکیب پدال، چرخدنده و زنجیر دوچرخه شباهت دارد. سطح این زنجیر، با برجستگی‌های فلزی و کوچکی پر شده است که پس از هر بار برخورد با درخت، یا هر سطح نزدیک به آن، پارگی و برشی در سطح مد نظر ایجاد می‌کند.
  •         صفحه راهنما: صفحه راهنمای همان بخشی از اره درخت‌بر بنزینی است که زنجیر بران اره، دور آن چرخش می‌کند. اگر از زیر یا بالا به اره درخت‌بر بنزینی نگاه کنید، صفحه راهنما همان بخش تیغه‌مانندی است که همانند تیغه شمشیر در بخش جلویی اره قرار دارد.

در کنار بخش‌های نام‌برده، بخش‌های دیگری نیز در یک اره درخت‌بر بنزینی وجود داشته و کاربردی هستند اما اصلی‌ترین بخش‌ها در تحرک یک اره، بخش‌های نامبرده هستند. در یادداشت‌هایی مجزا به بخش‌ها، اهرم‌ها و نشانگرهای اره درخت‌بر بنزینی پرداخته و تلاش می‌کنیم تا حد توان جز به جز آن‌ها را بررسی کنیم. البته در ادامه، پیش از اتمام تشریح نحوه عملکرد، با مرور یک نکته مهم با ماه همراه باشید.

کلاچ گریز از مرکز چه وظیفه‌ای در اره درخت‌بر بنزینی دارد؟

ممکن است فکر کنید که با مطالعه بخش پیشین، پاسخ این پرسش را پیدا می‌کنید اما هدف ما از طرح این پرسش پرداختن دقیق به این قطعه بسیار هوشمندانه و کلیدی در اره درخت‌بر بنزینی است. اساساً کلاچ گریز از مرکز سه وظیفه و عملکرد در طول عملکرد اره درخت‌بر بنزینی دارد:

  •         هنگامی که موتور در اصطلاح در حالت خلاصی بوده و دور موتور آن حداکثر 2500 تا 2700 دور در دقیقه است، متوجه خواهید شد که دندانه‌ها و زنجیر اره حرکت نمی‌کنند. این پدیده ناشی از بکارگیری کلاچ گریز از مرکز است. تا هنگامی شما به موتور اره درخت‌بر بنزینی در اصطلاح گاز نداده و دور موتور آن را بالا نبرید، کلاچ اجازه درگیر شدن زنجیر و موتور را نداده و زنجیر در حالت خلاصی، متوقف می‌ماند. تصور کنید که بدون کلاچ، چرخیدن یا نچرخیدن زنجیر در کنترل شما نبود و به محض روشن کردن تا لحظه خاموش کردن، زنجیر بدون فرمان شما در حال چرخش بود. یکی از نتایج این موضوع خطر بالا کار با آن می‌توانست باشد.

  •         در صورتی که به هر علتی، زنجیر اره درخت‌بر بنزینی در تنه درخت یا هر سطحی گیر کند، کلاچ ارتباط بین موتور و چرخ-زنجیر را قطع می‌کند. این نکته بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت اشتباه اپراتور و گیر کردن زنجیر در سطحی فرضی، مانند یک تنه درخت قطور، ادامه چرخش چرخ-زنجیر می‌تواند مشکل‌زا بوده و نه‌تنها باعث آسیب به اپراتور شود، کل چرخدنده‌ها و سیستم اره را نابود کرده و بشکند. پس در این شرایط هم سلامت کاربر و هم سلامت موتور و سایر قطعات اره در گرو عملکرد کلاچ است.
  •         نه‌تنها در شرایط گفته شده در مورد پیشین، کلاچ کمک می‌کند تا کاربر از لگد اره درخت‌بر بنزینی در امان باشد. در این حالت که در لحظه تماس زنجیر با درخت رخ می‌دهد، به علت تازه درگیر شدن، از نظر فیزیکی، وسیله لگد می‌زند. در این شرایط اگر کلاچ نیرو را قطع نکند، لگد شدیدتر بوده و ممکن است هم به خود وسیله و هم کاربر صدمه وارد شود. کلاچ با قطع لحظه‌ای نیروی خروجی از موتور و ریکاوری کم کم میزان آن، لگد دستگاه با تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

عوامل مؤثر در قیمت اره درخت‌بر

قیمت اره درخت‌بر مانند هر وسیله مکانیکی دیگری، تابع عوامل مختلفی است؛ از میزان حجم موتور، برند آن تا خود سایز و مدل، بر قیمت اره درخت‌بر مؤثر هستند. به همین علت بیان فاکتور دقیقی برای تعیین قیمت اره درخت‌بر ممکن نیست.

در نظر داشته باشید که به طور مثال حتی در توانایی برابر و سایز برابر نیز، قیمت برخی برندهای اروپایی مانند هسکوارنا بیش از رقبا است. البته این بدان معنی نیست که این گران‌تر بودن بی‌دلیل است. باید دقت داشت که برخی برندها اساساً از متریال و مهندسی برتری در تولید محصول استفاده می‌کنند و این باعث افزایش قیمت اره درخت‌بر خواهد شد. پس اگر خواهان استفاده از کیفیت برتری هستید، پرداخت مبالغ بیشتر، یک الزام است.

ممکن است چنین برداشت کنید که خرید مدل‌های ارزان‌قیمت، کار اقتصادی‌تری است اما در بلندمدت عکس این موضوع ثابت می‌شود زیرا محصول ارزان‌تر، پول کمتری نیاز دارد اما طول عمر آن شدیداً کوتاه‌تر است و این به شما از نظر مالی ضرر می‌رساند.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر