خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آیا امکان جابجایی نفر با بالابر مصالح وجود دارد؟

جابجایی نفر با بالابر

فهرست مطالب

بالابر به ماشینی اطلاق می‌ شود که به منظور حمل بار و نفر، یا کار در ارتفاع یا در خطوط تولید جهت انتقال بار و هم سطح ‌سازی به کار می‌ رود در مقابل این پرسشی است که شاید پاسخ پیچیده‌ای در انتظار آن نباشد اما پاسخ آن به جان و مال کارگران و کارکنان ساختمانی گره خورده است. از این رو تصمیم گرفتیم تا این پرسش و ابعاد مختلف پاسخ‌هایی که برای آن وجود دارد را بررسی کنیم.در کل همواره پروتکل‌ها و اصول خاصی برای کار با هر وسیله ساختمانی وجود دارد؛ مهم نیست که با یک مته کار می‌کنید یا بالابر ساختمانی ، در هر صورت برخی قواعد ایمنی وجود دارند که باید رعایت شوند.

در این یادداشت ابتدا به بررسی نکات ایمنی در استفاده از بالابر مصالح پرداخته و سپس به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا امکان جابجایی نفر با بالابر مصالح وجود دارد یا نه. پاسخ این پرسش شگفت‌انگیز و غافل‌گیر کننده نیست، اما با استدلال و منطق شما را مجاب می‌کند تا به درستی از قواعد و تجربیات موجود پیروی کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پیش از آغاز کار با بالابر مصالح

خب فرض کنید که شما در جریان مراحل نصب یک بالابر مصالح قرار نداشته‌اید و اکنون قصد کار کردن با آن را دارید. رعایت نکات ایمنی زیر کمک می‌کنند تا شما شانس وقوع حوادث را به صفر نزدیک کنید.هر چند همواره در هر حالتی مهم است تا درصدی از شانس را برای وقوع حادثه غیرمترقبه در نظر داشته باشید.

  • پیش از هر چیز پایه‌های شاسی بالابر ساختمانی را به دقت بررسی کنید و از اتصال محکم آن با سطح زیرین اطمینان حاصل کنید. چون این وسیله برای کاربری در پروژه‌های ساختمانی نیاز است تا در لبه بام‌ها نصب شود، اطمینان حاصل کنید که محل اتصال‌های شاسی به قدر کافی از حد نهایی لبه دور هستند. اگر اتصال‌ پایه‌های خیلی به لبه نزدیک باشند، ممکن است در برابر وزن‌های مضاعف به لبه صدمه زده و از پایه کنده شوند. پس در هر صورت ابعاد امنیتی مهم در مورد اتصال شاسی به زمین را بررسی کنید.
  • پس از اطمینان از اتصال‌ها سراغ خود شاسی بالابر مصالح بروید. خم‌ها و زانوهای شاسی را بررسی کنید. ممکن است یک شاسی مقاومت بالایی داشته باشد اما بر اثر گذر زمان در اصطلاح دچار خستگی شده و مقاومت خود را از دست دهد. بد نیست تا با فشار دست و وزن خود میزان نسبی مقاومت شاسی را امتحان کنید. شاسی تکیه‌گاه وسیله شماست و اگر دچار بریدگی، شکستگی یا خم‌شدگی شود کل وسیله با سقوط و صدمه روبرو خواهد شد. بهتر است در صورت مشاهده اثرات تعمیر یا جوشکاری در شاسی وسیله این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرده و از سلامت ترمیم انجام شده مطمئن شوید.
  • پس از سپری کردن مراحل پیشین حالا نوبت به تست عملکرد وسیله است. چندباری موتور بالابر ساختمانی را خاموش و روشن کرده و از عملکرد روان آن اطمینان حاصل کنید. وجود گیر یا گرفتگی در موتور و گیربکس بالابر ساختمانی فقط باعث کندی یا ناروانی در انجام کار نمی‌شود بلکه ممکن است باعث شانه خالی کردن بالابر مصالح شده و در نهایت صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد کند.
  • پس از این مهم است تا در یک نگاه کلی از سلامت طناب یا سیم آن مطمئن شوید. این سیم است که وزن مصالح و محموله را به وسیله منتقل کرده و اگر خدایی نکرده دچار پارگی شود، در کسی از ثانیه خطرات شدیدی متوجه کارکنان خواهد شد. سقوط یک کیسه مصالح سنگین حتی از ارتفاعات پایین به سادگی باعث مرگ کارگران خواهد شد. قواعد امنیت کارگاه ایجاب می‌کنند که حفاظت از جان کارکنان را در اولویت قرار دهید.

ظرفیت بار بالابر مصالح بر

ظرفیت بار در انواع بالابر ساختمانی متفاوت می باشد. در مدل های رایج و کاربردهای متداول ظرفیت بار در حدود 250 تا 300 کیلوگرم در نظر گرفته می شود. این ظرفیت، حتی بیشتر از مقدار مورد نیاز در اغلب کاربردها می باشد. ضمن اینکه در تناسب با نیازهای کاربری متفاوت ظرفیت های باری بیشتر تا 1000 کیلوگرم هم ممکن خواهد بود.

جابجایی نفر با بالابر مصالح ؟ قطعاً خیر!

پاسخ ما شدیداً منفی است و توصیه می‌کنیم که هیچگاه تحت هیچ شرایطی این کار خطرناک را امتحان نکنید. اما اینکه چرا جابجایی افراد با بالابر ساختمانی خطرناک است، مرتبط با برخی اصول فیزیکی و مکانیکی است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • پیش از هر چیز مدنظر داشته باشید که افراد و انسان‌ها برخلاف مصالح اجسام بی‌جان نیستند. شاید سقوط مصالح صرفاً برای افرادی که در ارتفاع پایین‌تری از آن قرار دارند خطرساز باشد اما خطری متوجه خود مصالح نیست چون از اساس جاندار نیست. اما سقوط یک انسان از ارتفاع یک ساختمان هیچ نتیجه‌ای جز مرگ به همراه ندارد. پس ریسک در این مورد، ریسک در مورد جان یک انسان است.
  • نکته مهم دیگر این است که بالابر مصالح در بستر ریل یا چارچوب خاصی بالا نمی‌رود. آسانسور را در نظر داشته باشید؛ این وسیله همچنانی که با یک موتور و سیم محفظه را بالا می‌کشد، خود محفظه داخل یک چارچوب ریلی ثابت شده است. این یعنی نیروهای جانبی به محفظه آسانسور باعث انحراف آن از مسیر نمی‌شوند اما در مورد بالابر مصالح چطور؟! عکس این موضوع است! بالابر ساختمانی دارای ریل و چارچوبی نیست و اگر خلاف پیشبینی شما با نیروی جانبی مانند نیروی باد از حال تعادل خارج شود، بازگشت محموله، که در این مورد جان یک انسان است، به مسیر ممکن نیست. کافیست تا در حین جابجایی نفر، یک باد شدید جانبی بوزد؛ به‌سرعت شخص سقوط خواهد کرد.
  • معمولاً بالابر مصالح با یک سیم به محفظه متحرک متصل خواهد شد؛ این یعنی کمترین تعادل ممکن برای محفظه. محفظه‌ای که تنها یک سیم را در تکیه‌گاه خود دارد، اصلاً متعادل نیست. جدا از نیروهای خارجی مثل وزش باد شدید، حتی حرکت شدید نفرات می‌تواند تعادل ناچیز آن را برهم زند. مصالح چون جسمی بی‌جان و بی‌تحرک است نگرانی از این بابت نیست اما تحرک یک فرد می‌تواند کل تعادل محفظه را تهدید کند.
  • نکته دیگری که معمولاً کسی به آن توجه کافی ندارد، سوار شدن و پیاده شدن از محفظه بالابر مصالح است. سوار شدن ممکن است با چالش چندانی همراه نباشد اما پیاده شدن چطور؟ تصور اینکه بخواهید از طبقه پنجم یک ساختمان از محفظه‌ای فاقد تعادل پیاده شوید، کابوس‌بار است. مهم نیست تا چه حد تجربه و مهارت دارید، این کار ممکن است باعث سقوط شما شود. پس بهتر است در این مورد بیشتر دقت کرده و جان خود و کارگران خود را به خطر نیندازید.

اگر مجبور شدید

باور داشته باشید که استفاده از بالابر مصالح برای جابجایی افراد شدیداً خطرآفرین است پس در هر حال ما به شما توصیه می‌کنیم تا از این وسیله در کارکرد اصلی خود استفاده کنید. اما چنانچه قصد به خطر انداختن جان خود یا کارگران را داشتید، سعی کنید تا از نکات ایمنی گفته شده در بالا پیروی کنید تا حداقل شانس ایجاد حادثه را تا حد کمی کاهش دهید. این یعنی "کاچی به از هیچی".

آیا بالابرهای ساختمانی حادثه آفرین هستند؟

بالابرهای ساختمانی در صورت کیفیت در ساخت و رعایت جزئیات در طراحی ،از تجهیزات مطمئن و ایمن جهت حمل بار در ساختمان ها می باشند، اما عدم توجه به نکات ایمنی در هنگام استفاده همچون ظرفیت بالابر، ارتفاع مجاز و مواردی که می تواند این تجهیز را تبدیل به یکی از خطرآفرین ترین تجهیزات ساختمانی تبدیل کند. متاسفانه هر ساله تعدادی از کارگران ساختمانی با بی توجهی و نادیده گرفتن نکات ایمنی جان خود را از دست می دهند.

مزایای بالابر ساختمانی یا مصالح بر

  • دستگاه دارای بازو ها و پایه هایی از لوله های ضخیم، با گوشت زیاد و یک تکه می باشد.
  • دستگاه قابلیت نصب ترمز و همچنین نصب ریموت کنترل را دارا می باشد.
  • بالابر های عرضه شده توسط شرکت نیکاکورپ دارای بهترین نوع الکتروموتور با سیم پیچی تمام مس دو خازنه خشک و با کیفیت ترین نوع گیربکس با 6 ماه گارانتی تعویض می باشند.

از آسانسور کارگاهی در چه صنایعی استفاده می شود؟

در سال های گذشته ما شاهد رشد عجیب و غریب ساخت ساختمان های بلند و مرتفع بوده ایم که شاید مهم ترین پیش نیاز برای ساخت آن ها، آسانسور کارگاهی باشد و شاید یکی از مهم ترین دلایل پیشرفت پروژه های ساختمانی و استفاده از این آسانسورها باشد!معمولا در پروژه های پتروشیمی، برج سازی تجاری و مسکونی، ساخت نیروگاه های بزرگ و … از این آسانسورها استفاده می گردد زیرا این آسانسورها در زمان و هزینه های پروژه تا حد زیادی صرفه جویی می شود و برای مصرف کردن از آن ها می توان از نیروی محرکه موتور دستگاه استفاده نمود چرا که برای به کار انداختن این دستگاه ها باید که از نیروهای محرکه ای مانند برق و موتور و گیربکس استفاده نمایید. ضمن اینکه در نظر داشته باشید که اگر یک آسانسور کارگاهی برای پروژه خود بگیرید، می توانید از آن در هر شرایط آب و هوایی استفاده نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر