خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

الیاف بتن (الیاف پلی پروپیلن بتن)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

بررسی تاثیر الیاف بتن در استحکام سازه های بتنی

بتن ترکیب بسیار مستحکمی است که می ‌تواند سازه های کاملاً مقاوم و ماندگاری را خلق کند. این متریال قدرتمند از ترکیب آب، سیمان و شن پدید می آید. اینکه این عناصر را در چه حجمی و با چه طرح اختلاطی در هم بریزیم، بتن مرغوب با سطح قدرت مورد نظر ما را خواهد ساخت.

لکن در کنار بهره ‌مندی از ترکیب جادویی سیمان، ماسه و آب، برخی از افزودنی ها نیز برای استحکام هر چه بیشتر بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

الیاف بتن یکی از همین نمونه ها می باشد. این افزودنی ها غالبا بدون تاثیر در ترکیب شیمیایی بتن و تنها با هدف ایجاد یک ساختار مستحکم تر مورد استفاده قرار می گیرند. الیاف بتن قادر است تا یک فضای شبکه ای مانند را در بطن بتن پدید آورد. چنین امکانی در فضاهایی که برای نصب ارماتور محدودیت دارند، بسیار مفید و تاثیر گذار است.

الیاف بتن با هدف تکمیل ترکیب شیمیایی بتن مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد. تمام ماجرا در ترکیب شیمیایی بتن همراه با همان سیمان در کنار آب است. عناصری مانند شن و یا الیاف بتن برای ایجاد انسجام و افزایش استحکام بتن در کنار ملات سیمان مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی بتن هر چه در یک فضای شبکه ای تر ریخته شود و یا با یک ساختار شبکه ای تر همراه باشد، قابلیت استحکام بالاتری را تولید می ‌کند.

انواع الیاف بتن با هدف ایجاد یک ساختار پیوسته در عمق بتن مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از انواع الیاف بتن باعث افزایش قدرت چسبندگی سیمان است. از طرفی این مواد به شکلی ساده یک ساختار یکپارچه را برای بتن تدارک خواهند دید.

برای آنکه بتوانیم قدرت استحکام بتن را افزایش دهیم، باید کاری کنیم که ملات سیمان و آب با سطوح هر چه بیشتری در تماس باشند. از میلگردهای طراحی شده در آلماتورهای بنا با هدف ایجاد بتن مسلح تا خود شن ها در قطر‌های گوناگون، همگی با هدف افزایش سطوح برای چسبندگی هر چه بیشتر بتن می باشند.

دانه های شن نمی‌ توانند فضای بزرگتر و یکپارچه تری را تولید کنند. اما الیاف بتن می ‌تواند با حضور در عمق ملات آب و سیمان همراه با شن یک ساختار کاملاً منسجم را پدید آورد. ساختاری که قادر است استحکام و یکپارچگی بتن را تا چندین برابر افزایش دهد. عمده هدف کلیدی برای استفاده از انواع الیاف بتن برای فضاهایی که بسیار بزرگ هستند می باشد.

در چنین فضاهایی ایجاد شبکه گسترده آرماتور بندی شده بسیار گران تمام می شود و یا غیر ممکن است. محیطی مانند باند فرودگاهی و یا احداث پارکینگ های بزرگ را تجسم کنید. در این فضاها به این سادگی ها قادر به آرماتور بندی نیستید. اما می توانید از الیاف بتن به راحتی استفاده کرده و یک بتن شبه مسلح و کاملا مقاوم را بسازید. 

استفاده از الیاف بتن چه دستاوردهایی دارد؟

الیاف بتن با هدف ایجاد انسجام هر چه بالاتر برای بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. البته این طور نیست که بخواهیم برای هر نوع بتنی در هر ساخت و سازی از انواع الیاف بتن استفاده کنیم. این موضوع یک نگرش مهندسی شده است و با حضور محاسبات دقیق در شناخت بتن همراه با نیازهای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

اصولاً برای بتن ها در ساخت و ساز های خاص و سطح مقاومت بسیار بالا و یا آنها که از حجم آلماتورهای کمتری بهره ‌مند هستند و یا در فضاهایی که بتن ریزی دارای طول بسیار بالایی است، مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

اینکه بهترین الیاف بتن کدام است، موضوعی است که باید در جای خود با آن اشاره کنیم. اما یقیناً تمام نمونه ها از انواع الیاف بتن باعث افزایش مقاومت بتن خواهند شد و این نکته اولین و شاید مهمترین دلیل است که ما را ترغیب به استفاده از الیاف بتن خواهد کرد. نکته کلیدی در ایجاد فضاهای بزرگ بتن ریزی شده است که با کمک الیاف بتن با دقت و استحکامی بالا تامین می شود.

اما در روش های مختلف برای استفاده از الیاف بتن می توانیم اهداف متنوعی مانند کاهش ترک خوردگی در سطح و یا عمق بتن را در نظر داشته باشیم. از طرفی این متریال در عمق بتن باعث افزایش انعطاف پذیری آن است. از این رو در خلق سازه های  بتنی که رفتار جابجا پذیری دارند، مناسب است. استفاده از الیاف بتن برای خلق یک سازه ضد زلزله کارایی بالایی دارد.

حال که در تشریحی کلی با ماهیت الیاف بتن آشنا هستیم و می ‌توانیم درک کاملی از نحوه حضور آن در بطن بتن داشته باشیم. اینکه الیاف بتن دقیقا چیست و چگونه می تواند یک ساختار منسجم از بتن را پدید آورد. ادامه مطلب را با معرفی انواع الیاف بتن پی می ‌گیریم.

انواع الیاف بتن کدامند؟

منظور از الیاف بتن ترکیبات شبیه به الیاف های آشنایی که می شناسیم نمی باشد. مثلا اگر انتظار دارید که بخواهیم نوعی ترکیبات پارچه ای را در عمق بتن قرار دهیم، ظاهرا اندکی با واژه الیاف ارتباط درستی برقرار نکرده اید.

در اصطلاح لغوی هر چه که بتواند ساختاری منسجم را با کمک قطعاتی ریز در حجم بالا ایجاد کند، در این صورت توانسته ایم یک ساختار الیافی شکل را بسازیم. درست مانند انواع پارچه ها که ساختارهایی گسترده در استفاده انبوهی از بخش های کوچک اما منسجم شده هستند.

در خلق بتن الیافی نیز قصد ایجاد چنین ساختارهایی را داریم. این که بتوانیم ملات بتن را با کمک قطعه هایی بسیار کوچک اما در ابعاد بالا به شکلی منسجم داشته باشیم. الیاف بتن در هر حالتی که باشند، تماما برای خلق یک ساختار منسج از بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

البته بسته به نوع کاربری تا قیمت تمام شده و طرح اختلاط بتن و در آخر میزان بهرمندی از شبکه آرماتور بندی شده است که نوع الیاف بتن را مشخص خواهیم کرد.  برای این منظور سه نوع الیاف بتن متداول را معرفی می ‌کنند.

*        الیاف پلی پروپلین (PP)

*        الیاف فلزی بتن

*        الیاف ماکرو سنتتیک بتن

مدل های تعریف شده دیگری نیز از الیاف بتن حضور دارند. این نمونه ها غالبا در فضای آزمایشگاهی مانده اند و گاها برای مصارف خاص در ساخت بتن های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه باید بدانید این است که عمده مصارف عام صنعتی در یکی از سه الیاف قید شده قرار می گیرد.

بررسی الیاف پلی پروپلین بتن

الیاف پلی پروپلین بتن از ترکیبات شیمیایی بر پایه پلاستیکی ساخته می‌ شود. این الیاف شبیه به قطعات ریز ریز شده پارچه می‌ ماند. رشته های نازکی از ترکیبات پلی اتیلن که در قطعات کوچک کنار هم قرار گرفته ‌اند.

الیاف PP بتن را به شکل فله ای خریداری می‌ کنند و در نهایت نیز به شکل فله ای در حجم بتن ریخته می‌ شود. لکن مرحله اضافه کردن آن به بتن باید از طریق دستگاه میکسر بتن باشد تا اطمینان داشته باشیم که الیاف پلی پروپلین به طور یکنواخت در حجم بتن مخلوط شده است.

الیاف PP بتن همراه با اختلاط نهایی بتن در آن ریخته شده و با چند دور گردش میکسر بتن به طور کاملاً یکنواخت در تمام حجم بتن پخش خواهد شد. استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن باعث افزایش خاصیت پیوستگی در حجم بتن می شود.

البته از آنجا که به مانند میلگردها این پیوستگی را در طول و عمق بتن ادامه نمی دهند، قابلیت انعطاف تقریباً بالایی را برای بتن فراهم خواهند کرد. الیاف پلی پروپلین سبک است و غالبا استفاده از آن باعث افزایش وزن و یا حجم بتن نمی شود. لذا برای تقویت بتن های سبک وزن مناسب هستند. این ویزگی در هنگام ساخت قطعات بتنی کوچک مانند سقف های آماده بتنی کاربرد گسترده ای دارد.

استفاده از شبکه های آرماتوربندی شده همراه با حضور میلگردها در بطن بتن اگر چه باعث استحکام آن است؛ اما نمی تواند جنبه های انعطاف پذیری بتن را تأمین نماید. یک ساختار بتن مسلح با استفاده از شبکه صلب و در هم تنیده میلگردی آنچنان یکپارچه است که اجزای آن هر گونه رفتار خمشی را از بتن سلب می ‌کنند.

از این رو طراحان سازه های خاصی که انعطاف بتن در اولویت طراحی آنها است، سعی می ‌کنند تا ماهیت یکپارچه سازی بتن را کمتر درگیر استفاده از میلگردها کرده باشند. آنها با کمک درصد کمتر میلگردها در کنار الیاف بتن از جنس پلی پروپلین قابلیت های کشش بالاتری را برای بتن فراهم می ‌کنند.

جدا از قابلیت کشش، بتن طراحی شده با الیاف پلی پروپلین بتن از مقاومت خمشی بالایی نیز بهره ‌مند است. لذا می تواند در مقابل بارهای جانبی در فضاهایی مانند طراحی ستون های حمال بنا مفید واقع شوند. عمده نگاه کاربردی در استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن در تقویت و مسلح کردن بتن ها و مخلوط های سیمانی و گچی می باشد. البته این نوع از الیاف بتن برای استفاده در سطوح بسیار وسیع بتن ریزی شده نیز مناسب است.

آنها بدون آنکه تاثیر خاصی در حجم بتن داشته باشند، می توانند مقاومت بتن را به مقدار قابل توجهی افزایش دهند. لذا می توانند برای خلق سطوح بزرگ بتنی که عمق ارتفاع بتن بسیار کم است بهترین انتخاب باشند.

انواع مدل ها در طراحی الیاف پلی پروپلین بتن بسیار شبیه به طناب های قطور بریده بریده شده و البته رشته رشته شده می باشند. این الیاف بتن را غالباً در رنگ سفید تولید می کنند. اما گاهاً در رنگ های سیاه و سبز نیز تولید می ‌شوند.

الیاف پلی پروپلین بتن دارای مقاومت بالایی در برابر واکنش با اسیدها، مواد قلیایی و یا تاثیرات منفی نمک می باشند. این ترکیب با وزن مخصوص 0.91 همراه با مقاومت کششی در حدود 400 نیوتن در هر میلیمتر مربع طراحی شده است و در محدوده دمایی 165 درجه سانتیگراد ذوب می شود.

مزایای استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن

¨     الیاف PP بتن مانع از ته نشین شدن متریال تشکیل دهنده بتن می شود. در طراحی سازه های بتنی مشکل جدی همراه با جدا شدن بخش های تشکیل دهنده بتن است. ماسه و یا شن در ترکیب سیمانی بتن قرار ندارند؛ بلکه قرار است همراه با ملات سیمان و آب ساختار منسجم بتن را پدید آورند. اما وقتی حجم بتن ریزی بالا است، این متریال سنگین وزن رو به ته نشین شدن دارد.

لذا با بتنی که دو فاز شده است و به هیچ حالت نمی تواند ساختار مستحکم ما را تأمین نماید، مواجه هستیم. الیاف بتن از نوع پلی پروپلین، قابلیت شناور شدن در تمامی حجم بتن را دارند.

این الیاف مانع از حرکت بخش های سنگین به شکل ته نشین شدن می ‌شود. الیاف بتن از نوع پلی پروپلین یکی از ایده های موثر در کاهش عدد اسلمپ بتن می باشد. چرا که بدون تاثیر در طرح اختلاط بتن قادر است تا از سطح روان پذیر بودن آن بکاهد. در نتیجه با ایجاد یک ساختار منسجم مانع از ته نشین شدن ذرات سنگین بتن باشد.

¨     رسیدن به بتن مسلح در استفاده از میلگردها قابلیت استحکام بالایی را پدید می‌ آورد. اما در مقابل باعث افزایش وزن قابل توجه بتن نیز خواهد شد. شاید در یک بخش از سازه مانند فونداسیون چندان چالشی در افزایش وزن بتن احساس نشود؛ اما در تشکیل بخش ‌های میانی تا ارتفاع بالای سازه، ایجاد یک بتن مستحکم و کم وزن اولویت بالایی است.

الیاف PP بتن با هدف خلق یک بتن مسلح سبک وزن بهترین هستند. غالباً در استفاده از الیاف PP بتن می توانیم از حجم آلماتورها بکاهیم. به این ترتیب بدون آنکه استحکام بتن را تحت تاثیر گذاشته باشیم، توانسته ایم از وزن کلی آن کاسته، قدرت مانور بالاتری را در طراحی سازه ایجاد کنیم.

¨     استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن باعث کاهش درجه قلیایی محیط بتن می شود. محلول سیمان در آب، یک ساختار شیمیایی با اثر قلیایی شدید است که علاقه بالایی به ایجاد واکنش هایی با فلزاتی مانند میلگردهای مانده در بطن بتن را دارند.

لذا حضور این ترکیب به مرور زمان ساختار فلزی در بتن مسلح را تخریب می‌ کند. الیاف پلی پروپلین بتن می‌ تواند از درجات قلیایی بودن محیط بتن بکاهد. الیاف پلی پروپلین تاثیری شیمیایی بر ماهیت بتن ندارند. اما از درصد حجم مواد تاثیر گذار شیمیایی در حجم کلی بتن می کاهد. این تاثیر باعث کاهش اثر قلیایی بتن خواهد شد.

در حال حاضر الیاف پلی پروپلین را به عنوان متداول ترین نوع از الیاف بتن یاد می کنند. الیافی که توانسته است در جمع بزرگی از انواع بتن ریزی ها در انواع ساخت و ساز ها کارایی مناسب خود را نشان داده باشد. اگر چه می توان این الیاف بتن را به شکل مستقل در حجم بتن استفاده کرد.

اما غالبا در محیط های ساخت و ساز از الیاف پلی پروپلین در کنار دیگر الیاف ها استفاده می شود. لکن برای بسیاری این نوع به عنوان بهترین الیاف برای بتن های سبک وزن انتخاب می شود. خصوصا در هنگام کف سازی بناهای مسکونی. الیاف بتن کف که بتواند سبکی را در ارتفاع طبقات بنا تامین نماید از مدل الیاف پلی پروپلین بتن می باشد.

تاثیرات استفاده از الیاف بتن PP

هدف اصلی در استفاده از الیاف بتن، رسیدن به یک ساختار مستحکم و یکپارچه برای بتن می باشد. اما این هدف درجه بالا در کنار برخی اهداف دیگر نیز پیگیری می شود. الیاف بتن آنچنان قابلیت های متنوعی را برای بتن تامین می‌ کند که می‌ توان از آن برای تکمیل طیف گسترده ‌ای از اهداف استفاده کرد. برخی از تاثیرات مثبت در استفاده از الیاف بتن پلی پروپلین می توانند به قرار زیر باشند.

  •      استفاده از الیاف PP بتن مانع از ایجاد ترک های عمیق و حتی ترک های مویی در سطح و عمق بتن خواهد شد. در این باره این نوع را باید در جایگاه بهترین الیاف برای بتن در نظر بگیریم. چرا که با خلق یک فضای کاملاً منسجم با قابلیت انعطاف بالا باعث ایجاد یک طرح اختلاط موثر و کاملاً یکپارچه هستیم. الیاف PP بتن، آب را به مقدار یکنواخت در حجم بتن توزیع می ‌کند. توزیع یکنواخت آب مانع از ایجاد ترک در عمق بتن می باشد. لذا می توانیم از این نوع به عنوان بهترین برای الیاف بتن  در سطحی وسیع نام ببریم.
  •      ساختاری که از الیاف PP بتن بهره‌ مند است، مقاومت ضربه پذیری بالایی نیز دارد. در سازه هایی که جدا از بحث استحکام، مواجه شدن با شرایط تنش گونه ‌ای پیش ‌بینی می ‌شود، بهره‌ مندی از یک بتن با سطح مقاومت بالا در مقابل ضربه اهمیت پیدا می کند. این نگرش در خلق سازه های ضد زلزله مطرح است. در خلال یک زلزله سنگین، تمام اجزای سازه در حال ضربه وارد کردن بر یکدیگر هستند. بتنی که با الیاف PP مسلح شده باشد، بهتر می توانند از پس ضربات ناشی از حرکت ساختمان در حین زلزله ها برآید.
  •      استفاده از الیاف بتن در نوع پلی پروپلین مقاومت سایشی بتن را نیز افزایش می دهد. در سازه هایی که اجزای بتنی در گیر با هم هستند و یا تحت فشار سنگین یکدیگر قرار دارند، الیاف پلی پروپلین بتن مناسب است. از سوی دیگر وقتی قرار است سطوحی را بتن ریزی کنیم که کاملا تحت تاثیر عوامل خارجی است، مانند کف انبارها و یا پارکینگ ها استفاده از این نوع الیاف بتن توصیه می شود.
  •      الیاف PP بتن در مقابل اثرات تخریبی آب و مواد خورنده سطح مقاومت بالاتری را ایجاد می کند. به هر حال ما سازه های بتنی را برای یک عمر کارکرد مفید طراحی می کنیم. سالیان متمادی که قرار است سازه بتنی ما تحت تاثیر انواع عوامل مخرب محیطی مانند اثر نابود کننده آب و رطوبت قرار بگیرد. الیاف پلی پروپلین در خلق مقاومت بالا در مقابل اثر فرسایشی آب تاثیرگذار است.

استفاده از الیاف پلی پروپلین در حجم وسیعی مورد استقبال سازندگان بناهای بتنی قرار دارد. یک دلیل ساده جدا از بحث کارایی تا ایجاد استحکام بالای بتن در قیمت الیاف بتن در این نمونه است. قیمت الیاف بتن پلی پروپلین چندان کم نیست و شاید به نسبت برخی از دیگر نمونه ها بالاتر هم باشد.

اما وقتی در وزنی کمتر برای حجم مشخصی از بتن مناسب هستند به نسبت از دیگر رقبا به صرفه تر خواهند شد. هر چند قیمت فروش الیاف بتن پلی پروپلین نیز در رنج معقولی از بازار قرار می گیرد.

نحوه استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن

از الیاف پلی پروپلین بتن برای رسیدن به یک ساختار مستحکم تر از بتن استفاده می ‌شود. اما این طور نیست که هر اندازه در هر مرحله از ساخت بتن که بخواهید می توانید از این الیاف استفاده کنید. استفاده زیاد و کم از آن باعث خلق بتن به مراتب ضعیف تری خواهد شد.

از این رو درک استانداردها در نحوه استفاده از الیاف بتن در مدل PP ضرورت دارد. لذا برای اینکه بتوانیم مقدمات بهتری در خلق یک بتن مسلح شده با الیاف PP بتن داشته باشیم، درک نکات کلیدی زیر اهمیت پیدا می ‌کند.

-     اینکه قرار است بتن در چه نوع سازه ای و در نهایت با چه ساختاری همراه باشد، حجم استفاده از الیاف پلی پروپلین را مشخص خواهد کرد. اما در یک دسته بندی کلی از حدود 1 الی 2 کیلوگرم از الیاف PP بتن به ازای هر متر مکعب از بتن استفاده می ‌شود.

-     اصولا هر چه می ‌خواهیم ساختار بتن را به سمت استحکام بالاتری ببریم، درصد الیاف PP به نسبت از حضور میلگردها کمتر است. مثلاً در ساخت دال ها که وظیفه حمل بار در ساختمان را بر عهده دارند، تنها تا حدود یک کیلوگرم از الیاف بتن از نوع PP استفاده می ‌شود. اما در طراحی سازه های خمشی که قابلیت کشش بالایی می ‌طلبند، درصد استفاده از الیاف PP بتن تا حدود 2 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب بتن افزایش پیدا خواهد کرد.

البته تمام این عددهای پیشنهادی یک نگرش کلی در استفاده از الیاف پلی پروپلین می باشند. اصولا در حین کار بسته به نوع سازه و نگاه مهندسی شده سازنده بنا، درصد اختلاط الیاف بتن انتخاب خواهد شد.

به طور کلی الیاف پلی پروپلین بسیار کمتر از دیگر نمونه ها در حجم مشخصی از بتن مورد استفاده قرار می گیرند. 2 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب عملا به چشم نمی آید. از این رو این نوع از الیاف بتن تاثیر خاصی بر وزن و حجم نهایی بتن ندارد.

-     الیاف بتن در ترکیب شیمیایی بتن نقشی بازی نمی کند. در واقع حکم یک چارچوب را برای آن دارد. پس می‌ توانید در هر زمان از طرح اختلاط بتن که بخواهید آن را به ملات سیمان و آب اضافه کنید. یکی از روش ‌ها، مخلوط کردن الیاف بتن با سنگدانه ها و سپس اضافه شدن به آب و سیمان است. به هر حال وظیفه الیاف PP بتن نیز به مانند همان سنگدانه ها، ایجاد یک ساختار منسجم شده است.

پس می ‌تواند به مانند آنها در ملات بتن قرار بگیرد. در روش دیگر، الیاف بتن از نوع PP را با آب مخلوط کرده، به ملات خشک سیمان و ماسه اضافه می ‌کنند. هر دو روش، در مخلوط شدن درست الیاف PP بتن تأثیرگذار است؛ اما در نظر داشته باشید که لازم است از مدت زمان کافی در گردش میکسر بتن برای هر چه یکدست تر شدن الیاف بتن در ملات سیمان بهره مند باشید. یک گردش 4 الی 5 دقیقه ای برای تامین این هدف کفایت می ‌کند.

-     اگر بتن را از قبل ساخته اید و حالا به هر دلیلی می خواهید از الیاف بتن در آن بریزید، باز هم مشکل و یا مانع خاصی در پرهیز از این کار وجود ندارد. لکن باید در هنگام گردش بتن در دیگ بتونیر، الیاف را اضافه کنید. در این حالت الیاف بتن را به شکل تدریجی و در دور تند میکسر بتن با ملات بتن آماده شده، مخلوط کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که از پخش شدن یکنواخت الیاف بتن در حجم بتن اطمینان پیدا کنید.

-     در نظر داشته باشید که الیاف PP بتن در ترکیب شیمیایی بتن بی ‌تأثیر است. لذا برای روان شدن بتن آماده شده به جهت اضافه کردن الیاف از آب استفاده نکنید. این آب اضافی طرح اختلاط بتن مرغوب شما را به هم می ‌ریزد و در نهایت از درجه استحکام آن خواهد کاست.

اصولا استفاده از الیاف پلی پروپلین بهترین ایده برای کاهش عدد اسلامپ بتن است. این الیاف بدون تاثیر در ساختار شیمیایی بتن و بدن آنکه اختلالی در طرح اختلاط بتن داشته باشد، همراه بتن شده و به مقدار قابل توجهی از عدد اسلامپ بتن می کاهد. به این ترتیب باعث قوام یافتن هر چه بهتر بتن خواهد شد.

کاربردهای الیاف پلی پروپلین بتن

وقتی قرار است بتن را با اختلاط الیاف بتن در ساختاری متفاوت داشته باشیم، پس می ‌توانیم انتظار تامین شرایط کارکردهای متفاوتی را نیز از این بتن جدید حاصل شده داشته باشیم. بتن پس از اضافه شدن الیاف پلی پروپلین ساختار منسجم و در عین حال منعطفی پیدا می ‌کند. ساختاری که آن را برای استفاده در کاربردهای خاصی آماده کرده است.

  •         استفاده از الیاف PP بتن باعث افزایش قابلیت شکل پذیری بتن می شود. از این رو می توانیم از بتن غنی شده با الیاف پلی پروپلین برای استفاده در انواع سازه ها در اشکال گوناگون بتنی بهره ‌مند باشیم. بتن با حضور الیاف پلی پروپلین شکل پذیری بسیار خوبی دارد. این الیاف بدون افزایش وزن بتن آن را برای پذیرش هر نوع شکلی آماده خواهد کرد. از این رو برای خلق سازه های پیچیده کمتر نیازی به ساخت آرماتورها در اشکال پیچیده داریم.
  •         سبک شدن و در عین حال افزایش مقاومت در کنار افزایش حجم نهایی بتن، آن را برای استفاده در کف سازی های بزرگ مناسب خواهد کرد. عموم کف سازی ها در فضاهای صنعتی، سالن های ورزشی، انبارها، پارکینگ‌ها و یا هر محوطه بزرگ دیگری را با بهره ‌مندی از بتن مستحکم ‌تر شده با الیاف بتنی می ‌سازند. میزان مصرف الیاف در بتن بسته به نوع عملیات بتن ریزی شده دارد. هر چه سطح بتن ریزی شده نیاز به استحکام بالاتری داشته باشد، میزان مصرف الیاف در بتن نیز افزایش پیدا می کند.
  •         افزایش مقاومت بتن در مقابل فرسایش آب باعث شده تا استفاده از الیاف بتن PP برای ساختن سازه هایی که کاملاً در مجاورت آب هستند، متداول باشد. طراحی تا ساخت مخازن، کانال ‌های انتقال آب، تصفیه خانه ها و شبکه های فاضلاب شهری را با بهره مندی از الیاف بتن پلی پروپلین می ‌سازند. البته میزان نزدیکی سازه با مقدار آب تاثیر مستقیم بر میزان مصرف الیاف در بتن خواهد داشت. بهتر است میزان مصرف الیاف در بتن را برای سازه های عرق آب شده بیشتر در نظر بگیریم. خصوصا که در اعماق آب به این سادگی ها نمی توانیم یک شبکه بزرگ آرماتور بندی شده را ایجاد کنیم.
  •         سبک بودن بتن در استفاده از الیاف پلی پروپلین، آن را برای استفاده در نمای ساختمان مناسب کرده است. نما، بخش حمال در هیچ سازه ای نیست. غالباً به عنوان بار تحمیل شده بر اسکلت بنا از آن یاد می ‌شود. لذا حضور یک بتن با استحکام کافی اما سبک در تکمیل نمای ساختمان ها مورد توجه کامل قرار دارد. غالباً الیاف پلی پروپلین بتن را با چسب بتن مخلوط می ‌کنند تا ترکیب مستحکم و در عین حال سبکتری را برای اجرای نما داشته باشند.
  •         در هر سازه ای که تحت تاثیر ارتعاشات است، باید از الیاف پلی پروپلین برای تقویت بتن استفاده کنید. الیاف پلی پروپلین با یکپارچه کردن بتن در کنار تامین شرایط انعطاف پذیری آن قادر است تا ارتعاشات ناشی از هر نوع بار خارجی مانند زلزله را مهار کند. بتن با حضور الیاف پلی پروپلین مستحکم خواهد شد و در عین مستحکم بودن تاب بیشتری در مقابل اثرات تخریبی بارهای ارتعاشی خواهد داشت.

  •         در صنعت تولید قطعات پیش ساخته بتن به جهت وزن کم و در عین‌ حال حجم بالایی که از بتن تولید می کنند، کارایی بالایی دارند. غالبا چندان توجیه اقتصادی در ساخت سازه های از چیش ساخته شده با آرماتور ها وجود ندارد. از طرفی این شبکه های آرماتور بندی شده باعث افزایش وزن سازه های از پیش ساخته شده نیز خواهد شد. از آنجا که این سازه ها باید با شرایط ساده در حمل و نقل طراحی شوند، هر گونه اضافه وزن تاثیر منفی در اهداف طراحی شده برای آنها دارد. اما بهرمندی از الیاف پلی پروپلین بدن آنکه تاثیری بر وزن سازه از پیش ساخته شده داشته باشد، مقاومت بتن را افزایش می دهد. از این رو می توان از حجم شبکه آرماتور بندی شده کاست.
  •         استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن باعث مقاومت بالاتر سازه بتنی در مقابل حریق خواهد شد. در نتیجه اگر نسبت به ایجاد یک سازه مقاوم در مقابل آتش حساسیت دارید، استفاده از این نوع الیاف بتن تاثیرگذار است.
  •         استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن باعث می شود تا بتوانیم ساختارهای بسیار نازکی از بتن داشته باشیم. به عنوان نمونه، صنعت ساخت ایرانیت های سیمانی یکی از این موارد بسیار پرکاربرد می باشد. ایرانیت های سیمانی به مراتب از نمونه های پلاستیکی مقاومت و کارایی بالاتری دارند. حضور الیاف بتن پلی پروپلین در ساختار آنها شرایط تولید ورقه ای شکل بتن را ساده کرده است و در عین حال قابلیت بالای ضد نفوذ آب را تکمیل می‌ کند.
  •         جدا از استفاده در بتن، الیاف پلی پروپلین برای تقویت ساختارهای گچی نیز مورد استفاده فراوان قرار می ‌گیرد. آنها به خوبی می ‌توانند ساختار گچ را از حالت شکننده و غیرقابل اطمینان خارج سازند و در خلق ساختارهای مستحکم و یکپارچه گچی تاثیرگذار باشند.
  •         در صنعت ساختن هر نوع قطعه سیمانی در ابعاد کوچک نقش کلیدی دارند. از آنجا که می تواند قدرت انعطاف بالایی را برای سیمان تدارک ببیند، به راحتی می ‌توان از آنها در خلق اجزای کوچک اما سیمانی در ساختمان ها استفاده کرد. انواع لوله های سیمانی، سقف های کامپوزیت و یا بلوک های سیمانی را با بهره‌ مندی از الیاف پلی پروپلین طراحی می ‌کنند.

ملاحظات ایمنی در نحوه نگهداری از الیاف پلی پروپلین بتن

الیاف پلی پروپلین بتن از قابلیت ترکیب شیمیایی خاصی برخوردار نیستند. لذا در مواجه بودن با مواد عادی در زندگی انسان ها، هیچ عکس العمل خاصی ندارند. آنها به طور کلی در دسته بندی مواد مضر برای سلامتی انسان و یا محیط زیست قرار نمی گیرند. البته ماهیت شیمیایی آن قابلیت سمی بودن دارد. لذا نباید بلعیده شده و یا در معرض تماس با چشم قرار بگیرد.

-         مدت زمان نگهداری از الیاف بتن پلی پروپلین به مدت سه سال در یک فضای کاملاً بسته می باشد.

-         در تمام مدت نگهداری از الیاف بتن پلی پروپلین باید آنها را در انباری دور از تابش مستقیم آفتاب و یا سطح بالایی از رطوبت نگهداری کنید.

-         اگر چه این ماده قابلیت احتراق ندارد؛ اما نگهداری در دماهای بالا باعث تغییر ماهیت شیمیایی آن می شود. لذا باید در محدوده دمایی 5 الی 35 درجه سانتیگراد نگهداری شوند.

آشنایی با الیاف بتن در مدل های فولادی

استفاده از شبکه آرماتور بندی شده برای تکمیل یک بتن مسلح وجه کاربردی بسیار متداولی دارد. بتن مسلح در کنار میلگردها با قطرهای گوناگون قابلیت استحکام بالایی را پدید می ‌آورد. حال اگر بتوانیم از حجم میلگردهای یکپارچه بکاهیم و آنها را به شکل نوارهای نازک فلزی در بطن بتن قرار دهیم، نوعی از الیاف بتن را خواهیم ساخت.

الیاف فلزی بتن در واقع قطعات کوچک در حجم بالا از فولاد است که همراه با سیال بتن شده تا در فضای هدف سخت شود. استفاده از الیاف فلزی بتن باعث افزایش مقاومت بتن می شود، قابلیت جمع شدگی بتن را کاهش می دهد و در عین حال در مقابل ترک خوردگی های بتن سطح مقاومت بالایی را تأمین می نماید.

اصولاً در خلق سازه های بتنی استفاده از شبکه‌ های آرماتوربندی شده بهترین انتخاب است. اما وقتی حجم بتن کم است و یا در عرض کمی از فضا قصد بتن ریزی داریم، نصب سنگین آرماتوربندی امکان پذیر نمی باشد و با چالش‌ های جدی مواجه خواهد شد.

در این حالت استفاده از الیاف فلزی بتن ایده مناسب تری است. از طرفی وقتی بتوانیم مقداری از استحکام بتن را از طریق الیاف فلزی تامین نماییم، می توانیم از حجم آرماتورهای مورد نیاز بتن مسلح بکاهیم. این موضوع باعث کاهش قیمت تمام شده بتن در فاز اجرایی آن است. انواع الیاف بتن در مدل ‌های فلزی را به دو شکل فولادی قلاب دار و یا فولادی سینوسی تولید می ‌کنند.

نقش الیاف بتن فلزی در ساختار نهایی بتن

>        الیاف بتن فلزی در افزایش ویژگی های مقاومتی، کششی، خمشی و حتی برشی بتن تأثیرگذار است.

>        استفاده از الیاف بتن فلزی باعث افزایش مقاومت بتن در مقابل بارهای ضربه ای خواهد شد. این نوع از الیاف با ایجاد فضایی شبه بتن مسلح تاثیر مثبتی در قابلیت های ضربه پذیری بتن می گذارد.

>        این نوع از الیاف بتن مانع از جمع شدگی بتن در حین سخت شدن آن می شود. لذا در مقابله با ایجاد انواع ترک های عمیق و یا پوستی در بتن تاثیرگذار است.

>        بتن در استفاده از الیاف فلزی به نسبت از نمونه‌ های معمولی مقاومت بالاتری در برابر انواع تاثیرات فرسایشی و یا خورندگی دارد.

>        استفاده از الیاف فلزی بتن باعث کاهش حجم آرماتوربندی شده، در نتیجه سرعت اجرای بالاتری را برای تکمیل عملیات بتن ریزی تامین می نماید. البته لازم است تا در حجم الیاف بتن فلزی رعایت نکات کلیدی را در نظر داشته باشیم. به هر حال تا حدودی می توانیم این الیاف ها را جایگزین شبکه آرماتوربندی شده کنیم.

موارد استفاده از الیاف فلزی در بتن

  • به طور کلی هر جا که قرار است از سازه ‌های حمال بهره‌ مند باشیم، می توانیم از الیاف فلزی در تکمیل استحکام بتن بهره ‌مند شویم. ساخت فونداسیون ها، پایه پل ها و دیوارهای حمال بتن از این جمله فضاها محسوب می‌ شوند.
  • در ساخت بتن هایی که باید قابلیت ضربه پذیری و یا برش بالایی داشته باشند، کارایی دارد.
  • استفاده از الیاف بتن فلزی باعث خلق یک بتن با سطح حرارت پذیری بسیار بالا است. از این رو برای ساختن سازه هایی خاص که درگیر با حرارت بالایی هستند، کارایی دارد.
  • از الیاف بتن فلزی در ساخت سازه های نظامی و هسته ‌ای استفاده بسیار می شود.
  • از آنجا که الیاف فلزی باعث شکل‌ پذیری تقریباً بالایی برای بتن هستند، قابلیت خوبی در تکمیل سازه های منحنی شکل مانند لاینینگ تونل‌ ها و یا خلق سازه های بزرگ مسطح مانند کف سازی انبارها، پارکینگ ها، سالن های ورزشی و... دارند.
  • از الیاف بتن فلزی در ساختن قطعات از پیش ساخته بتنی نیز استفاده می ‌شود. البته وجه کاربردی آنها در حجم و کارایی الیاف پلی پروپلین نمی ‌باشد.

روش مصرف الیاف بتن فلزی در حجم مشخصی از بتن

به مانند الیاف پلی پروپلین، این نوع فلزی نیز در ترکیب شیمیایی نهایی بتن بی تاثیر است. لذا اضافه کردن آن به حجم بتن در حال آماده سازی، مرحله خاصی نخواهد داشت. تقریباً می ‌توان در هر مرحله از عملیات ساخت بتن، این الیاف فلزی را به آن اضافه کرد.

البته در عرف کارگاه های ساخت و ساز، الیاف فلزی را با شن و ماسه مخلوط می‌ کنند و آن را به عنوان یک عنصر مکمل که قرار است ملات سیمان و آب را منسجم کند، به کار می برند.

مقدار اصولی مصرف الیاف فلزی بتن نیز چیزی در حدود 10 الی 25 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب بتن می باشد. این مقدار تقریباً خیلی بیشتر از مقدار استانداردی است که برای الیاف پلی پروپلین نیز مطرح کردیم.

در نظر داشته باشید که برای استفاده از انواع الیاف بتن در تکاپوی افزایش وزن آن نیستیم؛ بلکه می ‌خواهیم حجم مورد نظر از الیاف بتن را برای رسیدن به یک ساختار منسجم و یکپارچه از بتن به دست آوریم. الیاف پلی پروپلین بتن در وزن برابر به مراتب حجیم تر از الیاف فلزی است. پس می ‌تواند در وزنی کمتر، همان قابلیت الیاف فلزی را تأمین نماید.

بهترین الیاف برای بتن هایی که سبک طراحی می شوند، الیاف PP بتن است. لکن نمونه های فلزی و یا هر مدل از انواع الیاف بتن نیز با توجه به مشخصه های خاص در تامین نیازهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی فنی الیاف سنتتیک بتن

نوع بهینه شده از الیاف های پلاستیکی هستند. این مدل را که گاها با نام ‌های الیاف پلاستیکی بتن و یا الیاف پلیمری نیز می شناسند، قابلیت مسلح سازی بتن را دارد و با هدف افزایش مقاومت در ساختار بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

الیاف سنتتیک بتن در بهتر شدن خواص مکانیکی بتن تاثیرگذار هستند. از این رو نقش کاملاً برجسته ‌ای در دوام بالای بتن بازی می ‌کنند و در عین حال برای تقابل با ترک خوردگی های بتن مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در ادامه به برخی از تأثیرات مثبت در استفاده از الیاف سنتتیک بتن اشاره می کنیم.

◊        الیاف پلیمری در توزیع یکنواخت آب بتن تاثیرگذار هستند. لذا مانع از جمع شدگی در مراحل سخت شدن بتن خواهند شد. از این رو برای تقابل با ترک های عمیق و یا سطحی بتن تاثیرگذار هستند.

◊        استفاده از الیاف پلیمری مانع از ته نشین شدن اجزای تشکیل دهنده بتن خواهد شد.

◊        بتن در استفاده از الیاف پلیمری قابلیت تحمل فشار بسیار بالایی دارد و می ‌تواند برای پی‌ ریزی سازه های بسیار سنگین مورد استفاده قرار گیرد.

عمده موارد کاربردی از الیاف بتن پلیمری

-    از آنجا که الیاف بتن در نمونه های پلیمری قابلیت تحمل فشار بتن را بسیار بالا می برد، برای بخش های تحت فشار و حمال در بناهای بلند مرتبه مناسب هستند.

-    از الیاف بتن در این نمونه ها به طور گسترده برای کف سازی های بزرگ اعم از انواع فضاهای پارکینگی، انبارها، سوله ها، باندهای فرودگاهی و... استفاده می‌ شود. فضاهایی که تحت تاثیر عبور بارهای سنگین هستند، بیشتر مورد توجه این نوع الیاف بتن قرار دارند. مانند باندهای فرودگاهی و یا انبارهایی که قرار است محل انباشت تجهیزات بسیار سنگینی باشند.

-    برای ساخت فونداسیون سازه های صنعتی، خصوصاً فضاهای پتروشیمی و پالایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند

-    از الیاف بتن های پلیمری برای ساختن قطعات بتنی از پیش ساخته شده نیز استفاده می شود. ایرانیت های بتنی، ساختارهای کوچک بتنی، مجسمه های بتنی و... از این نمونه ها هستند.

الیاف پلیمری به مانند نمونه ‌های قبلی نقشی در ترکیب شیمیایی بتن بازی نمی کند و تنها با هدف حضور در جایگاه یک ماده انسجام دهنده نقش بازی می کند. لذا می‌ توان آنها را در هر مرحله از عملیات بتن ریزی وارد چرخه ساخت بتن نمود.

البته بسته به نوع بتن و با هدف ساخت سازه ها، درصدهای متفاوتی از این نوع الیاف بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی به ازای هر متر مکعب بتن در فضاهای متنوع ساختمان سازی از 1 الی 4 کیلوگرم الیاف پلیمری استفاده خواهد شد.

برخی ملاحظات فنی در استفاده از الیاف پلیمری

عموم مهندسین و متخصصین حرفه ای در ساخت بتن های مرغوب نظر کاملی در استفاده اختصاصی از الیاف پلیمری ندارند. این الیاف با تمام ویژگی های تاثیرگذاری که در افزایش استحکام بتن دارند، چندان نمی ‌توانند ملاحظات خاصی در رسیدن به بتن کاملاً بی عیب را تأمین نمایند. از این رو غالباً از الیاف سنتتیک با ترکیب در دیگر الیاف های متداول بتن استفاده می شود.

□       اگر الیاف سنتتیک بتن را با الیاف پلی پروپلین بتن ترکیب کرده و در حجم بتن مسلح مخلوط کنید، می توانید از یک بتن که تحمل فشار بالایی دارد و در عین حال قدرت انعطاف کاملی را کسب کرده است، بهره مند باشید. این ترکیب در بهبود خواص فیزیکی بتن بسیار تأثیرگذار است. در نتیجه می ‌تواند از حجم مصرفی آرماتور بکاهد. این موضوع در کاهش هزینه اجرای نهایی ساخت بناهای بتنی بسیار تاثیرگذار است.

□       در مواردی دیده شده است که الیاف بتنی از نوع پلیمری را در کنار الیاف بتن فلزی استفاده می کنند. این ترکیب نیز در تکامل ویژگی های تاثیرگذار هر دو نوع الیاف بتن موفق است. به طوری که می توانید مقاومت های بالاتری را در حجم بتن نهایی داشته باشید.

□       الیاف بتناز نوع پلیمری را باید در یک محیط خشک و کاملا ایزوله از تابش آفتاب نگهداری کنید. این نوع از الیاف بتنی در جمع ترکیبات شیمیایی مضر برای انسان ها و محیط زیست قرار نمی گیرد.

در یک نگاه تقریباً جامع به سه مدل از الیاف کلیدی و پرکاربرد برای خلق بتن که ویژگی ‌های خاصی داشته باشند، پرداختیم. البته این سه مدل تنها نمونه های کاربردی از الیاف بتن نمی باشند. برخی نمونه ‌های دیگر از الیاف بتن را می ‌توان در جمع الیاف شیشه ای، الیاف پلاستیکی و یا الیاف فورتا نام برد.

این الیاف ها نمونه های خاص تری هستند که برای تامین نیازهای ویژه با هدف خلق بتن ها با خواص فیزیکی متفاوت کارایی دارند.

هر چند آنها نیز می‌ توانند هر نوع بتن را برای استفاده در هر نوع فضایی کارآمد سازند؛ لکن در دسته مدل های متداول قرار نمی گیرند. در این بین شاید این قیمت الیاف بتن باشد که در تصمیم گیری های نهایی ما تاثیرگذار است.

در لیست قیمت فروش الیاف بتن، نمونه ‌های پلی پروپلین با توجه به سطح حجم بتنی که تولید می ‌کنند، بهتر از دیگر نمونه ‌ها است. همین ویژگی دلیل کافی در استقبال بالا از الیاف پلی پروپلین بتن می باشد.

چرا باید به استفاده از الیاف در بتن توجه کنیم؟

ما سازه های مستحکم می خواهیم و برای رسیدن به سازه های مستحکم نیاز به ترکیب بتن مسلح داریم. بتن مسلح یقینا بهترین ایده در خلق سریع سازه های بسیار مستحکم است. اما در نگاه کلاسیک آن با محدودیت های بسیاری همراه است.

در یک بتن کلاسیک تنها مصالح بسیار ساده آب و سیمان و شن در اختیار ما می باشد. به هر حال در مقام مجری ساخت بتن تا جایی می توانید برای طرح اختلاط بتن همراه با متریال های کلاسیک انعطاف داشته باشید.

در نتیجه مصالحی مانند آب و شن و سیمان اگر چه ماهیت اصلی بتن را تشکیل می ‌دهند؛ اما برای ساختن یک بتن با ساختار متفاوت و البته بسیار مقاوم کافی نیستند. اصولاً به دلایلی که در ادامه مطرح خواهیم کرد، علاقه به استفاده از الیاف بتن داریم.

-    بتن مستحکم را باید با کنار هم قرار دادن چندین مرحله حرفه ای از کار تهیه کنید. انتخاب متریال با کیفیت و ترکیب درست از آنها تنها مقدمات امر برای رسیدن به یک بتن مرغوب می باشد. ما از الیاف بتن استفاده می ‌کنیم تا بتوانیم در ترکیبات کلاسیک بتن دست برده، الگوهای جدیدی را پیدا کنیم. هر چند الیاف بتن نقشی در ترکیب ملات سیمان و آب بازی نمی‌ کند؛ اما راه ‌حل ‌هایی برای انجام هر چه بهتر بتن هستند.

-    بتن به محض سخت شدن، متریال بسیار مقاومی است. متریالی که به این سادگی ها دچار فرسایش نمی‌ شود. اما تا زمانی که در قامت یک اسکلت قرار نگیرد، نمی تواند استحکام کافی در فشار بارهای ضربه ‌ای، برشی و یا سایشی را داشته باشد.

انواع روش ها در خلق بتن مسلح، ایده ‌های کارآمدی برای ساخت سازه های قدرتمند هستند. یک شبکه بزرگ آرماتوربندی شده به خوبی در حکم یک اسکلت توانمند برای پذیرش بتن مورد توجه قرار دارد.

اما استفاده صرف از شبکه آرماتوربندی شده باعث افزایش قابل توجه هزینه است. آهن متریال گران‌ قیمتی است و وقتی قرار است در بطن بتن مسلح شده مورد استفاده قرار گیرد، باید مقدار بسیار زیادی از آن را مصرف کنیم.

استفاده از انواع الیاف بتن ساختار منسجم مورد نظر ما را می سازد. به نوعی یک اسکلت در حجم سیال بتن ایجاد می ‌کند. در نتیجه می تواند جایگزین مناسبی برای حجم قابل توجهی از ساختار آرماتوربندی شده باشد. ما از الیاف بتن استفاده می ‌کنیم تا بتوانیم آنها را جایگزین آرماتورها کرده، از هزینه اجرای پروژه بکاهیم.

-    ساخت یک سازه بتن مسلح به هیچ حالت عملیات ساده ‌ای نیست. حجم بسیار بالایی از شبکه ‌های آرماتوربندی شده را باید ایجاد کنیم. این موضوع کاملاً زمانبر است. میلگردها در قطرهای گوناگون سنگین هستند و به سختی می توان آنها را در شبکه آرماتوربندی شده نصب نمود. لذا مقدمات امر در ماجرای ایجاد بتن مسلح بسیار وقت گیر است. اما استفاده از الیاف بتن باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد.

کافی است مقدار مشخصی از الیاف بتن را در حجم بتن در حال ساخت بریزید و به همین سادگی مقدار قابل توجهی از میلگردها برای نصب شدن در شبکه آرماتوربندی سازه را حذف کنید. به این ترتیب با حذف هر میلگرد، سرعت اجرای پروژه را تا مقدار قابل توجهی بالا خواهید برد.

-    شبکه های آرماتوربندی شده، استحکام بسیار بالایی را برای بتن فراهم می کنند؛ اما در عین حال وزن کلی سازه را نیز افزایش می‌ دهند. در ساخت یک سازه بلند مرتبه شاید بتوانیم به راحتی از کنار وزن بالای سازه در قسمت فونداسیون آن عبور کنیم؛ اما چندان نمی توانیم وزن بالای سازه در ارتفاع زیاد را تحمل کنیم.

هر چه بتن در عین تامین استحکام کافی سبکتر باشد، وجه برتری بیشتری دارد. استفاده از الیاف بتن در عین آنکه می ‌تواند استحکام مورد نظر را تامین نماید، باعث کاهش وزن نهایی بتن نیز خواهد شد. این ویژگی برتر خصوصاً در استفاده از الیاف پلی پروپلین بتن بیشتر از نمونه های دیگر به چشم می آید.

حضور مقدار مشخصی از انواع الیاف بتن، زمینه کافی در حذف تعداد معینی از میلگردها را فراهم می کند. به این ترتیب به طور فزاینده ‌ای از وزن سازه کاسته خواهد شد. چرا که ما توانسته ایم بتن سبکتری را بسازیم.

-    استفاده از انواع الیاف بتن باعث افزایش سرعت اجرای سازه های فولادی است. در نتیجه نیازی به نیروی کار کمتری احساس می شود. حضور نیروی کار کمتر در یک کارگاه ساختمانی تاثیر چشمگیری بر بار مالی آن خواهد گذاشت.

-    مهمترین دلیل استفاده از انواع الیاف بتن در ساخت سازه های بتنی آن است که نمی توانیم در آنها از شبکه ‌های آرماتوربندی شده استفاده کنیم. این موضوع در انواع کف سازی ها به طور گسترده مورد توجه قرار دارد.

بسیاری از محوطه ‌های بزرگ مانند باندهای فرودگاهی، کف انبارها و یا سالن ‌های ورزشی را بتن می پوشانند و انتظار دارند که بتن استفاده شده بتواند عاری از هر گونه ترک، نشست و یا خوردگی و فرسایش به مدت طولانی باقی بماند.

اما تا زمانی که بتن را به شکل مسلح شده مورد استفاده قرار ندهیم، نمی ‌توانیم انتظارات سطح بالای مطرح شده را داشته باشیم. اما برای یک فضای باز مانند باند فرودگاهی، چطور می خواهید از یک سازه بتن مسلح پرده ‌برداری کنید؟

آیا می شود کل باند فرودگاهی و یا هر محوطه بزرگ بتن ریزی شده را یکپارچه آرماتوربندی کرد؟ استفاده از الیاف بتن باعث می شود تا بدون نیاز به خلق یک شبکه آرماتوربندی شده، فضای بسیار بزرگی را بتن ریزی کنیم و برای مدت طولانی از یک بتن در سطح کیفی خوب که مقاومت بالایی دارد، بهره ‌مند باشیم.

-    استفاده از الیاف بتن باعث می ‌شود تا به راحتی بتوانیم انواع ساختارهای پیچیده بتنی را بسازیم. یک مجسمه بتنی را در نظر بگیرید و یا اینکه یک ساختار بتنی از پیش ساخته را تجسم کنید. هر سازه بتنی می تواند مورد توجه ما باشد.

از لوله های بزرگ بتنی تا اجرای انواع سقف های بتن ریزی شده. در تمام این موارد همراه با اشکال بتنی هستیم که ساختاری خاص را دارند و در عین حال باید استحکام بالایی داشته باشند.

ایجاد یک اسکلت فلزی برای ساختن چنین اشکالی عملاً سخت و گاهی غیرممکن است. در این حالت با استفاده از انواع الیاف بتنی و تنها با به کارگیری یک قالب برای بتن ریزی، قادر هستیم تا انواع اشکال بتنی را به راحتی بسازیم. استفاده از انواع الیاف بتن در صنعت ساخت اجزای بتنی از پیش ساخته شده کارایی بالایی دارد.

استفاده از الیاف در بتن باعث تغییر قابل توجهی در بسیاری از مشخصه های فیزیکی آن می شود. این الیاف ها باعث بهبود قابل توجهی در مشخصه های فیزیکی اعم از قابلیت های کششی، خمشی، برشی و حتی استحکام بتن هستند.

آنها به راحتی می توانند به عنوان یک جایگزین مناسب برای میلگردها مطرح باشند. البته زمانی می توانند کارایی لازم را داشته باشند که از توزیع یکنواخت با درصد مصرف درست در حجم بتن بهره مند باشند.

میزان مصرف الیاف در بتن یک امر تخصصی است و غالبا با توجه به حجم فضا و در نظر داشتن نوع کاربری و البته توع الیاف بتن انتخاب خواهند شد. اگر بتوانیم در یک نگرش کاملا مهندسی شده میزان مصرف الیاف در بتن را به شکل اصولی و کاملا صحیح انتخاب کنیم، قطعا توانسته ایم به طول عمر مفید بتن بیافزاییم.

الیاف بتن جدا از افزایش استحکام و طول عمر بتن، در افزایش قابلیت خستگی بتن نیز تاثیرگذار است. یک سازه فولادی ممکن است اسیر تنش های بسیاری باشد. زلزله ها نمونه های بسیار رایجی از چنین تنش هایی هستند. در نتیجه حضور بتنی که بتواند ضریب تحمل خستگی بالایی داشته باشد، وجه کلیدی در طراحی سازه های بلند مرتبه خواهد شد. امکانی که در استفاده از انواع الیاف بتن به خوبی تامین می شود.

به هر صورت با تمام این تفاصیل اگر مجری یک عملیات ساختمان سازی هستید و می خواهید سازه بتنی شما در نهایت استحکام، در مدت زمانی کوتاه و با صرف معقول ترین هزینه ها اجرایی شود، استفاده درست از انواع الیاف بتنی را فرا گرفته و از آنها در سطح فضاهای ساخت و ساز خود استفاده کنید.

الیاف بتن پ پ 6 میلیمتر

الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری کوچک‌ترین سایز استاندارد در طراحی الیاف‌های پلیمری است که مخصوص مقاوم ‌سازی ملات‌های گچی و یا بتنی در سطوح نازک طراحی شده‌ است

بررسی فنی و کاربردی الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتر

الیاف پلی پروپیلن در دسته الیاف‌های پلیمری است که با هدف جایگزین شدن میلگردها در ساخت بتن مسلح استفاده می‌شود. الیاف پلی پروپیلن از رشته‌های نازک پلیمری ساخته ‌شده است که در داخل حجم بتن به مانند یک ماتریس در هم‌ تنیده شده رفتار می‌کند. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری کوچک‌ترین سایز استاندارد در طراحی الیاف‌های پلیمری است که مخصوص مقاوم ‌سازی ملات‌های گچی و یا بتنی در سطوح نازک طراحی شده‌ است.

الیاف پلی پروپیلن را به شکل رشته‌های نازک با طول محدود ۶، ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ میلی ‌متری تهیه می‌کنند. نسبت طول به قطر رشته‌ها خیلی زیاد است و این ویژگی باعث می‌شود تا الیاف PP بتواند در ساختار نهایی بتن با توزیع یکنواخت توانایی ایجاد یک ماتریس همگن را داشته باشد. الیاف پلی پروپیلن در داخل بتن عملکردی شبیه‌به میلگردها از شبکه آرماتوربندی شده دارد. لذا وقتی از الیاف پ پ استفاده می‌کنیم عملاً می‌توانیم از حجم میلگردها در ساخت شبکه‌های آرماتور بندی شده بکاهیم. به‌این‌ترتیب باعث سرعت عملیات ساختمان‌سازی خواهیم شد. درعین‌حال با کاهش بار میل‌گردها در کاهش وزن سازه تا کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار هستیم.

الیاف بتن

استفاده از الیاف پلی پروپیلن باعث مقاومت فیزیکی و شیمیایی بتن می‌شود. این الیاف کاملاً با بافت شیمیایی و فیزیکی بتن سازگار است و بدون تغییر ماهیت بتن و دیگر ملات‌های ساختمان ‌سازی می‌تواند نقش پررنگی در ارتقاء قابلیت‌های فیزیکی و استحکام شیمیایی بتن داشته باشد. از الیاف پلی پروپیلن به شکل گسترده برای کنترل تا حذف ترک‌های سطحی و عمیق بتن و دیگر ملات‌های ساختمان ‌سازی استفاده می‌شود. حضور این الیاف مانع از انقباض بتن شده و با نگه ‌داشت آب از ایجاد ترک‌های سطحی و عمیق بتن جلوگیری می‌کند.

الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری کوچک‌ترین سایز استاندارد الیاف است و از این الیاف برای تقویت ملات گچ و یا ملات سیمان در حجم کم برای ساخت فضاهای سبک و سطحی ساختمان ‌سازی استفاده می‌شود. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری مناسب طراحی لایه‌های نازک بتنی است. هرچه طول رشته‌های الیاف پ پ بزرگ‌تر باشد، قابلیت استحکام فیزیکی بتن را تقویت می‌کند. الیاف پ پ ۱۲ و ۱۸ میلی‌ متری از این نمونه‌ها هستند که تماماً برای عملیات‌ های سنگین بتن الیافی در شبکه‌های آرماتور بندی شده استفاده می‌شوند. اما از این الیاف‌های دراز نمی‌توانیم در ملات گچ و یا لایه‌های نازک بتنی استفاده کنیم. برای این منظور الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری را تولید می‌کنند.

قیمت الیاف پلی پروپیلن بتن در مقایسه با دیگر الیاف‌های شناخته ‌شده ارزان‌تر است. در عین ‌حال وزن کم در کنار عدم افزایش حجم بتن باعث شده تا استقبال برای استفاده از الیاف PP زیاد باشد. در حال حاضر مقدار فروش الیاف بتن پلی پروپیلن رقم قابل ‌توجهی از تقاضای بازار را شامل می‌شود. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری گونه متداول برای فعالیت‌های سبک کف‌ سازی تا گچ‌کاری ساختمانی است که قابلیت‌های کاربردی و خواص فیزیکی خاص خودش را دارد.

معرفی الیاف پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن بتن که به شکل رشته‌های نازک تولید شده ‌است تماماً از پلیمر متداول پلی پروپیلن می‌باشد. لذا در مقدمات بررسی قابلیت‌های فنی و کاربردی الیاف پ پ ۶ میلیمتری لازم است تا در بحثی کامل با خود پلیمر پلی پروپیلن آشنا بشویم.

پلی پروپیلن از سری پلیمرهای متداول و کاملاً شناخته ‌شده در سطح جهانی است. این پلیمر یک نوع پلاستیک انعطاف ‌پذیر است که قابلیت‌های کاربردی بسیار گسترده‌ای دارد. پلی پروپیلن محصول مستقیم صنایع پالایشگاهی است که در سطح جهانی به مقدار زیاد تولید می‌شود. پلی پروپیلن بعد از پلی استرها، پلی امیدها و اکلریک‌ها چهارمین محصول پلاستیکی متداول در سطح جهانی است. تا جایی‌که سالانه بیش ‌از ۴ میلیون تن پلی پروپیلن در اشکال گوناگون تولید می‌شود. الیاف پلی پروپیلن یکی از سری محصولات پرکاربرد از این پلیمر مطرح جهانی است.

از الیاف پلی پروپیلن برای کاربردهای زیادی استفاده شده ‌است. اما برای اولین ‌بار در سال ۱۹۶۵ بود که از این الیاف برای مقاوم ‌سازی بتن استفاده شد. در آن سال یک تیم از هیئت مهندسین آمریکایی در پروژه‌های نظامی ارتش آمریکا برای ساختن سازه ضد انفجار از الیاف پلی پروپیلن در بتن استفاده کردند. مهندسین آمریکایی خیلی زود از قابلیت ضد ضربه بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن پرده برداشتند. خیلی زود ماجرای استفاده از این پلیمر در ابعاد تجاری و برای ساختن سازه‌های معمول شهری و عمرانی به کار گرفته شد.

در طول این سال‌ها طرح گسترده‌ای از تحقیقات بین ‌المللی برای ارتقای قابلیت‌های فنی الیاف پلی پروپیلن انجام شده ‌است. حالا این نوع الیاف بتن در اندازه‌های استاندارد الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری، ۱۲ ،۱۸ و ۲۴ میلی ‌متری تولید می‌شوند. استفاده از الیاف PP باعث افزایش مقاومت خمشی و کششی، سفتی، مقاومت در مقابل ضربه و بهبود شرایط گسیختگی بتن می‌شود. قابلیت‌هایی که استفاده از این الیاف را متداول کرده ‌است.

چگالی الیاف پلی پروپیلن بتن در حدود 0.9 گرم بر سانتی ‌متر مکعب است. این مقدار سبک‌تر از هر نوع الیاف پلیمری و یا عموم الیاف‌های متداول بتن است که تأثیری در وزن نهایی بتن نمی‌گذارد. ساختار مولکولی الیاف پلی پروپیلن بسیار بلورین است. این بدان معنا است که مولکول‌های تشکیل ‌دهنده الیاف در فضای کاملاً نامنظم کنار هم قرار دارند که باعث افزایش سختی و مقاومت کلی ساختار الیاف شده ‌است. مقدار بلورینگی الیاف پ پ در حدود ۷۰ درصد است که عملاً خیلی بیشتر از دیگر گونه الیاف‌های پلاستیکی می‌باشد.

ویژگی‌های الیاف پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن رنگ خاصی ندارد و عموماً در حالت شفاف و یا سفید مات شده تهیه می‌شود. البته ممکن است برای استفاده در کاربردهای خاص به آن رنگ اضافه نمایند. الیاف پلی پروپیلن سازگاری بسیار عالی با بتن دارد. این الیاف بدون تغییر شیمیایی بتن و یا تغییر شیمیایی گرفتن از بتن در شرایط کاملاً خنثی همراه بتن الیافی خواهد شد.

الیاف پلی پروپیلن از نظر شیمیایی کاملاً خنثی است. این قابلیت خنثی بودن از مزایای قابل ‌توجه الیاف پ پ می‌باشد. چرا که بدون ایجاد تغییر در ماهیت شیمیایی بتن همراه آن خواهد شد. در عین ‌حال حضور الیاف مقاوم پ پ در حجم بتن خطر تهدیدهای شیمیایی را بسیار کم می‌کند. زیرا این الیاف اثر پذیری شیمیایی ندارد تا تخریب‌ آن هم باعث تخریب بافت بتن بشود. قابلیت ضد واکنش‌ پذیری الیاف پلی پروپیلن آنقدر زیاد است که حتی بعد از خود بتن تخریب می‌شوند. به شکلی که اگر بتن الیافی در مجاورت مواد شیمیایی بسیار شدیدی قرار بگیرد، در ابتدا این خود بتن است که تخریب خواهد شد.

توزیع یکنواخت و عدم گلوله شدن در داخل بتن از دیگر قابلیت‌های الیاف پلی پروپیلن است. مخلوط شدن همگن الیاف در داخل بتن از چالش‌های جدی است. عموم الیاف ها نمی‌توانند توزیع یکنواختی در داخل حجم بتن داشته باشند. اما با انتخاب درست نوع الیاف و استفاده مناسب از دستگاه میکسر به ‌راحتی می‌توانیم کل الیاف را در کل حجم بتن به شکل یکنواخت و عاری از گلوله شدن توزیع نماییم.

الیاف پلی پروپیلن قابلیت آب‌ گریزی کامل دارد. این الیاف تحت هیچ شرایطی مقدار آب را جذب نمی‌کند. لذا حضور این الیاف باعث زیاد شدن حجم آب بتن نمی‌شود و یا تأثیری در مقدار آب طرح اختلاط بتن نمی‌گذارد. آب ‌گریزی الیاف پلی پروپیلن باعث می‌شود تا با خیالی آسوده‌تر از آنها برای مقاوم ‌سازی بتن استفاده کنیم.

از الیاف پلی پروپیلن در کاربردهای زیادی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای این الیاف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت انواع طناب و روکش کابل‌ها
  • طراحی مبلمان
  • صنایع بسته ‌بندی
  • تولید ظروف پلاستیکی
  • طراحی فرش
  • ساخت قطعات خودرو
  • و...

قابلیت‌های کاربردی الیاف پلی پروپیلن بسیار گسترده ‌است. اما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی حضور تخصصی این الیاف در صنعت ساختمان ‌سازی برای مقاوم ‌سازی بتن بپردازیم. برای این منظور گونه الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری مد نظر ما می‌باشد. از الیاف پ پ ۶ میلیمتری برای طراحی ساختارهای سبک بتنی، ملات گچ‌کاری، لایه‌های نازک از بتن مسلح شده، عملیات‌های کف ‌سازی و...  استفاده می‌شود.

الیاف پلی پروپیلن بتن چیست؟

پلی پروپیلن یک نوع پلیمر شناخته‌ شده است که کاربردهای زیادی دارد. اما از هر نوع ساختار پلی پروپیلن نمی‌توانیم برای مقاوم ‌سازی بتن و یا دیگر ملات‌های ساختمان‌ سازی استفاده کنیم. الیاف پلی پروپیلن بتن رشته‌های بسیار نازکی هستند که نسبت طول به ضخامت آنها خیلی زیاد است. الیاف پلی پروپیلن بتن از روش پلیمریزاسیون زنجیره‌ای مونومرهای پروپن تحت فرآیند ذوب ریسی تولید می‌شوند. در این روش پلی پروپیلن مذاب شده را از نازل‌های بسیار باریک تحت دمای زیاد عبور می‌دهند تا در اثر نیروی گرانش تبدیل به رشته‌های بسیار نازکی بشوند.

طول رشته‌های الیاف پلی پروپیلن بتن اهمیت زیادی دارد. هر اندازه طول رشته‌ها بلندتر باشد، توانایی ایجاد ماتریس قوی‌تری در داخل بتن دارند. اما در مقابل طول زیاد آنها مانع از توزیع یکنواخت آنها خواهد شد. بنابراین برای تولید الیاف اندازه‌های استاندارد ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ میلی ‌متری را رعایت می‌کنند. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری مخصوص بتن‌های سبک و یا ملات گچ در فعالیت‌های ساختمانی طراحی شده ‌است.

الیاف پلی پروپیلن بتن بی‌ اندازه سخت هستند و کاملاً در مقابل حرارت زیاد رفتار پایدار دارند. علاوه ‌بر این الیاف پلی پروپیلن بتن یک نارسانای کامل برق است. تا جایی‌که می‌توانند به ‌عنوان یک عایق تاثیر گذار در ساخت بتن‌های خاص مورد استفاده قرار بگیرند. الیاف پ پ ترکیباتی بدون بو و کاملاً سازگار با پوست هستند. این الیاف پایداری شیمیایی بسیار بالایی دارد و به هیچ حالت در تماس با پوست باعث جذب رطوبت و یا آب نمی‌شوند. اگر چه طول عمر الیاف پلی پروپیلن بتن خیلی زیاد است و خیلی سخت‌ در طبیعت تجزیه می‌شوند، اما در عمل ترکیبات پلیمری سازگار با محیط‌ زیست می‌باشند. چرا که حضور آنها باعث تخریب محیط‌ زیست نمی‌شود.

الیاف بتن

الیاف پلی پروپیلن بتن بدون تردید یکی از ایده‌آل‌ترین مواد برای تقویت بتن است. این الیاف مانع از انقباض بتن در مراحل سخت شدن آن می‌شود و به نوعی از ایجاد تا انتشار ترک‌های سطحی و عمیق بتن جلوگیری می‌کند. در عین ‌حال برای افزایش مقاومت حرارتی و ضد حریق شدن بتن نیز تاثیر گذار است.

جایگزین شدن میلگردها در اجرای عملیات‌های بتن مسلح از مهم‌ترین ویژگی‌های الیاف پلی پروپیلن بتن است. این الیاف توانایی ایجاد ماتریس همگن در داخل حجم بتن را دارد. شرایطی که می‌تواند به حذف بخشی از میلگردها بیانجامد. البته از الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری نمی‌توانیم به ‌عنوان جایگزین میلگردها در حجم نهایی بتن استفاده کنیم. لکن این نوع الیاف پ پ برای ساختن بتن در فضاهای فاقد آرماتور بندی شده مانند عملیات‌های کف‌ سازی کاملاً ایده‌آل است. در عین ‌حال می‌تواند ملات‌های سبک ساختمان‌ سازی را بی‌ نهایت منسجم و قدرتمند و ماندگار سازد.

معایب استفاده از الیاف پلی پروپیلن بتن

در کنار تمام مزایایی که برای الیاف پلی پروپیلن بتن مطرح کرده‌ایم لازم است تا از نقطه ‌ضعف‌های این الیاف پلیمری نیز مطالبی را مطرح نماییم. این الیاف تا حد بسیار زیادی مقاوم هستند و در تمام مراحل مقاومت برای تحمل بارهای مختلف قابلیت کشسانی دارند. با این ‌وجود لحظه شکست الیاف پلی پروپیلن بتن ترد و شکننده است. این بدان معنا است که الیاف پلی پروپیلن بتن تا حد ممکن در مقابل انواع بارهای سنگین سازه تحمل می‌کنند. اما در لحظه شکست کاملاً ساختار بتن را تخریب خواهند کرد. این الیاف در لحظه شکست نمی‌تواند فرم پایدار داشته باشد و بافت بتن را کاملاً تخریب می‌کند. این شرایط ویژگی آسیب‌ پذیری بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری را نشان می‌دهد.

برای پرهیز از این اتفاق توصیه شده ‌است که از الیاف پ پ در ساخت بتن‌های نازک که ضخامت کمی دارند استفاده نکنید. قطعا بهتر است طول الیاف با مقدار حجم و ضخامت بتن همخوانی داشته باشد. لذا وقتی حجم بتن زیاد است عملاً تهدیدی برای تخریب سازه در لحظه شکست الیاف پلی پروپیلن وجود ندارد. در این موارد می‌توانیم از الیاف پ پ  ۱۲ ، ۱۸ حتی ۲۴ میلی ‌متری استفاده کنیم. اما وقتی لایه‌های نازک بتن را طراحی می‌کنیم، بهتر است از رشته الیاف‌های کوتاه مانند الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری استفاده کنیم. در مواردی نیز بهتر است قید استفاده از این نوع الیاف را زده و از دیگر گونه الیاف ها برای تقویت بتن‌های نازک استفاده کنیم.

اما بهترین ایده ساختن بتن الیاف صنعتی ‌شده به‌ عنوان پلاستیک مهندسی می‌باشد. پلاستیک مهندسی شده نوعی بافت همگن از الیاف پلی پروپیلن در کنار الیاف اتیلن است. الیاف اتیلن نوع دیگری از الیاف پلیمری است که در درجه انعطاف ‌پذیری بالاتری به نسبت از الیاف پلی پروپیلن قرار دارد. ترکیب الیاف اتیلن با الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری لحظه شکست بتن را منعطف‌تر می‌کند. این ترکیب ایده مناسبی برای بتن ‌ریزی در لایه‌های نازک است.

در روش مشابه از الیاف فلزی در کنار الیاف پلی پروپیلن برای تقویت لحظه شکست بتن استفاده می‌شود. این ترکیب مخصوص عملیات کف‌ سازی است که در آنجا لایه‌های نازک بتن بدون آرماتور استفاده شده‌اند. در این ‌صورت نمی‌توانیم فقط بر قدرت الیاف پلی پروپیلن اکتفا کنیم. حضور الیاف فلزی در کنار الیاف بتن در عملیات کف ‌سازی مقدار مقاومت سایشی و تحمل وزن بتن را تقویت می‌کند و نمی‌گذارد تا در فشارهای زیاد حجم بتن حالتی شکننده و پودر شده داشته باشد.

مزایای استفاده از الیاف پلی پروپیلن بتن

ویژگی‌های خاص و کاملاً سازگار الیاف پلی پروپیلن در بتن باعث شده تا حجم استفاده از آنها زیاد باشد. در حال حاضر مقدار فروش الیاف پلی پروپیلن در انبوه فعالیت‌های عمرانی قابل‌ توجه است. برخی از مزایای استفاده الیاف پلی پروپیلن در مقاوم ‌سازی بتن به‌ قرار زیر هستند:

  • قیمت الیاف پلی پروپیلن بتن در مقایسه با دیگر الیاف‌های پلیمری و حتی برخی الیاف ها مانند الیاف شیشه، کربنی و آرامید ارزان‌تر است. لذا استفاده از این الیاف شرایط مقرون به صرفه‌تری خواهد بود.
  • تطبیق ‌پذیری الیاف پلی پروپیلن بتن زیاد است. این الیاف به ‌طور کامل با شرایط فیزیکی و شیمیایی بتن سازگار است و از آن می‌توانید در اجرای انواع تکنیک‌های بتن‌ ریزی در کاربردهای گوناگون استفاده کنید.
  • وزن مخصوص الیاف پلی پروپیلن از تمام الیاف‌های پلیمری و غیر پلاستیکی سبک‌تر است. استفاده از این الیاف تأثیری در افزایش وزن بتن نمی‌گذارد. در عین ‌حال باعث افزایش حجم بتن نیز نمی‌شود.
  • الیاف پ پ قابلیت آب‌ گریزی دارد. حضور این الیاف باعث جذب آب بتن نمی‌شود و در عین ‌حال به اضافه شدن آب در بتن نمی‌انجامد. به ‌این ‌ترتیب استفاده از الیاف PP باعث به ‌هم خوردن تعادل اختلاط بتن نمی‌شود.
  • از الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری می‌توانیم به ‌عنوان جایگزین مش‌های تقویت بتن استفاده کنیم. به ‌این ‌ترتیب با حذف مش ها که معمولاً برای ساختن کامپوزیت های بتنی استفاده می‌شوند سرعت اجرای کار زیاد است و مقدار هزینه کاهش پیدا می‌کند.
  • استفاده از الیاف پلی پروپیلن ساده است. این الیاف مستقیم در انتهای سیکل اختلاط بتن از طریق دیگ میکسر همزن به حجم بتن در حال ساخته شدن اضافه می‌شود. مراحل اضافه شدن الیاف به بتن ساده و سریع است.
  • در هر مکانی و در هر شرایطی از انتهای سیکل اختلاط بتن می‌توانید الیاف پلی پروپیلن را اضافه کنید. این کار می‌تواند در محل کارخانه و یا محل کارگاه و حتی محل پروژه صورت بگیرد. انعطاف و سادگی در اختلاط آن با بتن باعث انجام سریع‌تر کار و کاهش نیروی کارگر می‌شود.
  • با تقویت سیستم آرماتور بندی شده سازه در تقویت ایمنی ساختمان تاثیر گذار است.
  • از گسترش ترک‌های انقباضی بتن جلوگیری می‌کند. خصوصا الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری که کاملاً مناسب عملیات‌های کف ‌سازی است و در هرچه مقاوم‌تر کردن لایه‌های نازک بتن موثر می‌باشد. حضور این الیاف از ایجاد ترک در کف‌ سازی های بزرگ جلوگیری می‌کند.
  • الیاف پلی پروپیلن باعث هر چه یکنواخت‌تر شدن حجم نهایی بتن خواهد شد.
  • استفاده از این الیاف باعث بهبود خواص خوردگی و خواص غیر مغناطیسی بتن می‌شود. در عین ‌حال برای افزایش استحکام نهایی بتن سودمند است.
  • این الیاف در تقویت مقاومت کششی سازه تا تقویت مقاومت فشاری بتن در همه جهات سه ‌بعدی مؤثر است.

مزایای قابل‌ توجه این‌گونه الیاف در این سال‌های اخیر مورد توجه مهندسین پیشرو قرار گرفته ‌است. در حال حاضر ایده بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری در صدر طراحی سازه‌های بتن الیافی قرار دارد. این در حالی است که از ایده مصالح الیافی شده مانند استفاده از الیاف پلی پروپیلن در ملات سیمان و گچ نیز استقبال خوبی صورت می‌گیرد.

کاربردهای الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری

هر جا که نیاز به دوام و عمر بالاتر مصالح ساختمان‌ سازی داشته‌ باشیم می‌توانیم از الیاف پ پ بتن در سایزهای گوناگون استفاده کنیم. این الیاف ها قابلیت فنی کافی در مقاوم ‌سازی بتن تحت هر شرایطی را دارند. با این ‌وجود توصیه می‌شود که از الیاف پلی پروپیلن با توجه به طول رشته‌های نازک پلیمری استفاده نماییم. برای این منظور به قابلیت‌های کاربردی الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری برای تقویت ساختارهای گوناگون عمرانی اشاره می‌کنیم.

  • از الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری می‌توانید برای مقاوم‌ سازی ملات‌های ساختمانی استفاده کنید. حضور این الیاف باعث تقویت مقاومت خوردگی و سایشی ملات می‌شود. در عین ‌حال از خسارت بر جهنده‌گی سازه می‌کاهد. با کنترل انقباض ملات در کاهش ترک‌ها تاثیرگذار است و برای بهبود استحکام کششی و خمشی بعد از خشک شدن انواع ملات مفید است.
  • از الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری می‌توانید برای تقویت سطوح بتنی که غیر مسلح هستند استفاده کنید. حضور این الیاف باعث کاهش جدایش سنگدانه‌ها و افزایش همگنی بتن می‌شود. در عین ‌حال از انتشار رطوبت در لایه‌های عمیق بتنی غیر مسلح جلوگیری می‌کند. این قابلیت مناسب استفاده در کف‌ سازی های بتنی است.
  • از قابلیت آب گریز بودن الیاف پلی پروپیلن برای ساخت سازه‌های آبی استفاده می‌شود. انواع مخازن و یا لوله‌های انتقال آب را می‌توان با بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری در ابعاد کوچک طراحی کرد. چرا که حضور این الیاف مانع از نشت آب به داخل و یا نفوذ آب به بیرون از سازه بتنی می‌شود. حضور این الیاف در کاهش تخلخل بتن تاثیر گذار است که با هدف منسجم کردن بتن مانع از انباشت آب و رطوبت در لایه‌های عمیق آن خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب با کاهش عمق نفوذ آب در افزایش طول عمر سازه کاملاً تاثیر گذار است.
  • الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری کاملاً مناسب طراحی تا ساخت محصولات بتنی از پیش تنیده شده‌ است. این سازه‌ها غالباً ساختارهای کوچک بتنی هستند که نیاز به الیاف با طول کوتاه دارند و حضور این الیاف در افزایش دوام و کاهش هزینه‌های جاری برای نگهداری سازه تاثیر گذار است. در عین ‌حال باعث حذف میکرو ترک هایی که قبل از پیش تنیدن ایجاد می‌شوند نیز نقش بازی می‌کند. از طرفی با تقویت کلی ساختار بتنی از شکسته شدن محصولات در حین تولید و یا حمل‌ و نقل جلوگیری می‌کند. در عین ‌حال از آنجا که برای محیط‌ زیست بی‌ضرر است کاملاً مناسب طراحی چنین ساختارهای بتنی مانند لوله‌های سیمانی می‌باشد.
  • از الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری می‌توانید در فرآیندهای تعمیر و بازسازی بتن استفاده کنید. در این عملیات‌ها از کامپوزیت های الیافی به ‌وفور استفاده می‌شود. این کامپوزیت ها رزین‌های خشک ‌شده در لایه‌های در هم‌ تنیده الیافی هستند.
  • از الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری در تعمیرات و بازسازی ساختمان‌های بتنی استفاده می‌کنند. بازسازی ساختمان‌های قدیمی با استراکچر‌های بتنی از ملاحظات کاملاً جدی در دنیای مهندسی عمران است. ساختمان‌های قدیمی عموماً با مشکلات جدی مانند بتن فرسوده دست گریبان هستند. در حال حاضر انواع روش‌های متداول برای بازسازی بتن مطرح است. استفاده از ژاکت‌های بتن‌ آرمه در قامت کامپوزیت های بتنی یکی از متداول‌ترین روش‌ها می‌باشد. عمده ‌فروش الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری برای مقاوم ‌سازی و ساخت همین ژاکت‌های بتنی است. زیرا ماهیت این کامپوزیت ها ایجاد لایه‌های نازک اما بسیار مقاوم بتن است. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری از بهترین متریال ها برای مقاوم‌ سازی تا طراحی چنین کامپوزیت ها می‌باشد.
  • از الیاف پلی پروپیلن برای تقویت بتن استفاده می‌شود. حضور الیاف پلی پروپیلن تعادل مناسبی میان مقاومت ضربه‌ای و مقدار سختی بتن ایجاد می‌کند. در عین ‌حال حضور این الیاف باعث می‌شود تا بتن در مقابل انواع تهاجمات شیمیایی مانند مواجهه مستقیم و دائمی با حلال‌ها مقاومت خوبی داشته باشد. از طرفی مقاومت حرارتی بتن در مقابل دماهای خیلی سرد و یا خیلی گرم را بهبود می‌بخشد. پلی پروپیلن در عمل یکی از بهترین عایق‌های حرارتی است که مقدار انتقال حرارت تا رطوبت از داخل جداره‌های بتنی را به ‌شدت کاهش می‌دهد. فروش الیاف بتن پلی پروپیلن ۶ میلیمتری برای مقاوم ‌سازی حرارتی کامپوزیت های نازک بتنی متداول است.
  • از الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری برای کف‌ سازی های صنعتی نیز استفاده مستمر می‌شود. برای کف‌ سازی صنعتی نیاز به بتن با درجه مقاومت فیزیکی بالایی داریم. چنین بتنی باید به ‌طور کامل در مقابل نیروهای کششی، فشاری، خمشی و حتی سایشی و ضربه‌های متوالی مقاوم باشد. کف‌ سازی صنعتی با هدف نصب تجهیزات سنگین صورت می‌گیرد. عمده تجهیزات بارهای سنگین ارتعاشی هستند. توربین‌ها، ژنراتورها و مولدهای سنگین و... از جمله دستگاه‌ها با قابلیت ایجاد ارتعاش می‌باشند. کف سازی صنعتی برای نصب این تجهیزات باید مقدار مقاومت فیزیکی بالایی داشته باشد. الیاف پلی پروپیلن از بهترین گونه الیاف ها برای هرچه مقاوم‌تر کردن بتن در کف‌ سازی های صنعتی است. عمده خرید الیاف پلی پروپیلن در تهران برای طراحی سازه‌های صنعتی صورت می‌گیرد. تا جایی‌که حجم بزرگ از بازار مالی انواع الیاف بتن را شامل می‌شود.

لیست قیمت الیاف بتن پلی پروپیلن کاملاً وابسته به طول رشته‌های نازک پلیمری تاثیر مستقیم در اجرای کف‌سازی های صنعتی دارد. اگرچه قیمت الیاف پلی پروپیلن بتن ۶ میلیمتری بالاتر از هر گونه الیاف دیگر پلیمری است، اما لازم است تا به نقش این سایز در هرچه مقاوم‌تر کردن کف‌سازی های نازک و بدون آرماتور توجه جدی کرده باشیم.

  • کاربرد الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری در عملیات شات کریت. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری از بهترین الیاف ها برای تکمیل بتن الیافی در شات کریت هستند. شات کریت سبک پاشش بتن است. در عملیات شات کریت از مخلوط هوای فشرده با بتن رقیق در یک نازل برای پاشش بتن بر روی سطوح مش بندی شده استفاده می‌کنند. شات کریت مناسب بتن ‌ریزی در ارتفاع زیاد فضاهای بالاسری، دیواره‌ها، طاق‌ها و... است. برای شات کریت نیاز به بتنی داریم که عدد اسلامپ بالایی داشته باشد. در عین ‌حال بتواند لایه نازک اما بسیار مقاوم از بتن بر روی ساختار مش بندی شده بسازد. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری از بهترین گونه الیاف ها در تکمیل بتن عملیات شات کریت است.

الیاف بتن 6 میلی متری

ویژگی‌های برجسته الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری

  • الیاف پ پ خواص غیر مغناطیس شوندگی دارد. بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن یک سطح کاملاً عایق است که هیچ‌گونه خواص مغناطیسی برای عبور جریان الکتریکی ندارد.
  • حضور الیاف پلی پروپیلن مانع جذب گرد و خاک بر روی سطوح بتنی می‌شود.
  • الیاف پلی پروپیلن در مقابل اثر شیمیایی بازها مقاوم است. بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن می‌تواند در سنگین‌ترین تهاجمات از محیط‌های بازی تحمل بالایی داشته باشد.
  • روش استفاده از الیاف پلی پروپیلن ساده است. خصوصا روش کار و مخلوط کردن الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری در نهایت سادگی صورت می‌گیرد. این الیاف در انتهای کورس اختلاط بتن و به شکل متریال الحاقی در حجم بتن اضافه می‌شوند.
  • الیاف پ پ ۶ میلیمتری عاری از گلوله شدن قابلیت توزیع همگن در داخل بتن را دارد.
  • لیست قیمت الیاف بتن پلی پروپیلن در تمام سایزها به نسبت دیگر الیاف ها ارزان‌تر است. در میان تمامی سایز‌ها قیمت الیاف پلی پروپیلن بتن ۶ میلیمتری از همه مدل‌های پلی پروپیلن بالاتر است. چرا که مسیر ساختن سخت‌تری دارد.
  • الیاف پلی پروپیلن در کاهش ترک‌های بتن تاثیر گذار است. الیاف پ پ ۶ میلیمتری بهترین الیاف برای حذف میکرو ترک‌ها در عمق نهایی بتن است.
  • حضور الیاف پلی پروپیلن باعث افزایش مقاومت بتن در برابر چرخه‌های ذوب و یخ شدن می‌شود.
  • از الیاف پلی پروپیلن برای طراحی سازه‌های مقاوم در مقابل ضربه و یا زلزله استفاده می‌شود.

الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری از باکیفیت‌ترین الیاف‌های پلیمری است. مقدار ضخامت الیاف همواره در کیفیت و همچنین قیمت آن تاثیر گذار است. بهترین الیاف‌های پلی پروپیلن در ضخامت کم با طول کوچک طراحی می‌شوند. الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتری از این منظر در دسته بهترین الیاف‌های بازار قرار دارد. محصول پیش روی شما از نوع الیاف منظم است که در بسته های 20 کیلویی توسط گروه نیکا کورپ تولید کننده الیاف پلی پروپیلن ۶ میلیمتریدر سراسر کشور عرضه می شود. گروه نیکا کورپ مجری فروش الیاف پلی پروپیلن در تهران آماده ‌است تا محصول باکیفیت را در بهترین قیمت برای سراسر کشور عرضه نماید. برای خرید اینترنتی الیاف بتن می‌توانید از خدمات این گروهتحت مشاوره های لازم استفاده کنید. 

 الیاف پلی پروپیلن 12 میلیمتر

الیاف پلی پروپیلن به شکل رشته‌های نازک اما در کنار هم تبدیل به یک ماتریس فشرده در داخل حجم بتن می‌شوند. کافی است از مقدار مناسب الیاف پلی پروپیلن 12 میلیمتری در اندازه درست با شرایط مخلوط شدن مناسب استفاده کرده باشید تا کل بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن تبدیل به یک ساختار همگن، یکپارچه و بسیار مقاوم و ماندگار شود.

نگاه فنی و کاربرد الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتر در بتن الیافی

الیاف پلی پروپیلن در دسته الیاف‌های پلیمری است که با هدف جایگزین شدن میلگردها و یا کاهش حجم شبکه آرماتوربندی شده برای تولید بتن الیافی استفاده می‌شود. بتن الیافی از عبارت‌های متداول در ساخت‌وساز مدرن است. حالا تقریباً در هر فضای کارگاهی صحبت از چگونگی ساختن و استفاده از انواع بتن الیافی در میان است. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری مخصوص مسلح کردن بتن در ساختارهای بزرگ و پیچیده از عملیات‌های سنگین عمرانی تولید شده ‌است.

الیاف پلی پروپیلن یک ساختار پلاستیکی است که به شکل رشته‌های نازک و دراز در اندازه‌های ۶، ۱۲ و ۱۸میلیمتری تهیه می‌شود. طول این رشته‌ها به نسبت قطر رشته‌ها خیلی زیاد است. اما در کل این الیاف از رشته‌هایی نازک با طول کوتاه‌تر از ۱۸میلیمتر تهیه می‌شوند. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری متداول‌ترین گونه است. از این نوع الیاف پ پ برای مقاوم‌سازی بتن در حجم زیاد استفاده می‌شود.

الیاف پلی پروپیلن 12 م م

اصطلاح بتن مسلح عبارت آشنایی است. همه می‌دانیم بتن مسلح ساختار مقاومی است که از کنار هم قرار گرفتن بتن بر روی شبکه آرماتوربندی شده ساخته می‌شود. اگر چه بتن مسلح ایده مدرن و کاملاً مقاومی است که باعث ساخته شدن سازه‌هایی مستحکم و ماندگار و بلندمرتبه شده‌ است؛ اما در کل حضور شبکه‌های بزرگ آرماتوربندی شده، شرایط اجرایی بتن مسلح را سخت، زمانبر و گاهاً هزینه‌بردار می‌کند. در بسیاری از موارد مانند انواع کف‌سازی حتی نمی‌توانیم از چنین شبکه‌های درهم‌تنیده شده‌ی فلزی استفاده کنیم. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری و در مواردی گونه‌های ۱۸میلیمتری به‌ خوبی می‌توانند جایگزین شبکه آرماتوربندی شده باشند و یا بخشی از بار فنی آنها را جبران سازند.

الیاف پلی پروپیلن به شکل رشته‌های نازک اما در کنار هم تبدیل به یک ماتریس فشرده در داخل حجم بتن می‌شوند. کافی است از مقدار مناسب الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتری در اندازه درست با شرایط مخلوط شدن مناسب استفاده کرده باشید تا کل بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن تبدیل به یک ساختار همگن، یکپارچه و بسیار مقاوم و ماندگار شود.

ایده ساخت بتن الیافی در این سال‌های اخیر توسعه چشمگیری داشته ‌است و انواع سایزهای الیاف پلی پروپیلن در راس این توسعه روزافزون قرار دارند. الیاف پلی پروپیلن از بهترین ترکیبات بتن برای حذف ترک‌های سطحی و عمیق است و کاملاً مناسب ایجاد بتن‌های ضد سایش می‌باشد. از این الیاف پ پ ۱۲میلیمتری به شکل گسترده برای ساختن انواع کف‌های بتنی که دائماً در معرض تردد ماشین‌های سنگین هستند، استفاده می‌شود. استقبال زیاد برای استفاده از الیاف پ پ، بازار این متریال کلیدی را پررونق کرده ‌است. در این مطلب قصد داریم تا به تحلیل و مشخصات فنی و قابلیت‌های کاربردی الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری بپردازیم.

انواع الیاف پلی پروپیلن کدام‌اند؟

تمامی گونه‌ها از الیاف پلی پروپیلن ساختار شیمیایی و فیزیکی یکسانی دارند. این الیاف در دسته الیاف‌های پلیمری از گونه الیاف‌های پلاستیکی است. در اصل الیاف پلی پروپیلن رشته‌های نازک ‌شده از پلیمرهای مقاوم پلاستیکی است که به شکل فله‌ای و با وزن محاسبه ‌شده در حجم بتن اضافه می‌شوند.

در حال ‌حاضر ۳ نوع الیاف پلی پروپیلن تولید می‌شود. این مدل‌ها فقط در اندازه طول رشته‌های نازک پلیمری متفاوت هستند. انواع الیاف پلی پروپیلن در اندازه‌های ۶، ۱۲ و ۱۸میلیمتری تهیه می‌شوند. الیاف PP با طول ۶میلیمتری کوچکترین سایز است که معمولاً برای مقاوم‌سازی ساختارهای گچی و یا بتن‌ها در ساختارهای نه‌چندان مقاوم مانند سازه‌های از پیش ‌ساخته شده‌ی بتنی استفاده می‌شوند. طول کوچک این الیاف PP به‌خوبی می‌تواند ساختار گچی را هر چه منسجم‌تر سازد و به شکل‌گیری فرم‌های پیچیده و کاملاً مقاوم کمک نماید. اما این سایز ۶میلیمتری مناسب مقاوم‌سازی بتن در ابعاد بزرگ نیست.

برای تهیه بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن از گونه‌های ۱۲ و ۱۸میلیمتری استفاده می‌شود. طول زیاد رشته‌های نازک پلیمری در ایجاد شبکه‌ای منسجم و یکپارچه بتن بهتر عمل می‌کند. اما این‌طور نیست که در افزایش طول رشته‌ها دست بازی داشته ‌باشیم. هر چه طول رشته‌های پلیمری را بزرگتر کنیم، شرایط مخلوط شدن همگن الیاف در حجم بتن سخت‌تر صورت می‌گیرد. در این حالت رشته‌های طویل الیاف پلی پروپیلن نتیجه‌ی عکس می‌دهند.

الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری بهترین سایز الیاف PP است. زیرا نه آن‌قدر کوچک است که نتواند ساختار یکپارچه بتن را تشکیل دهد و نه آن‌چنان طویل است که نتواند به شکل همگن در داخل حجم بتن توزیع شود. با استفاده از الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری قادر هستیم که پیچیده‌ترین ساختارهای بتن مسلح را ایجاد کنیم. در عین ‌حال می‌توانیم به مقدار زیاد از حجم مصرفی آرماتورها بکاهیم. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری مخصوص اختلاط با بتن برای ایجاد ساختارهای بزرگ و مقاوم از سازه‌های سنگین عمرانی تهیه شده ‌است.

عمده خرید الیاف پلی پروپیلن نیز در سایز ۱۲میلیمتری است. زیرا عمده استفاده الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتری برای مقاوم‌سازی بتن در ساختارهای سنگین عمرانی است و قطعا سایز ۱۲میلیمتری بهترین انتخاب است. در عین ‌حال برای تکمیل انواع کف‌سازی به شکل گسترده از الیاف پ پ ۱۲میلیمتری استفاده می‌شود. زیرا در عموم کف‌سازی ها هیچ شبکه آرماتوربندی شده وجود ندارد. این در حالی است که باید سطح بتن مقاوم و ماندگاری را که قابلیت ضد سایش دارد، خلق کنیم. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری بهترین انتخاب برای ساختن کف‌های بتنی ضد سایش است. این ‌همه باعث شده تا مقدار فروش الیاف بتن پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری به‌ مراتب از گونه‌های ۶ و ۱۸میلیمتری بیشتر باشد.

الیاف پلی پروپیلن چیست؟

الیاف پلی پروپیلن یک گونه الیاف پلاستیکی است که در سطح جهانی با مقدار زیاد تولید می‌شود. این الیاف یک پلیمر مطرح است که محصول اصلی صنایع پتروشیمی در عرصه جهانی است. الیاف پلی پروپیلن بعد از انواع پلیمرها مانند پلی استر ها، پلی امیدها و آکریلیک ها چهارمین گونه پلیمر شناخته‌ شده از نظر تولید در سطح جهانی است.

از پلی پروپیلن برای مصارف بسیار متنوع در انواع صنایع استفاده می‌شود. اما برای حضور در بتن الیافی سابقه تقریباً جوانی دارد. برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۵ بود که از الیاف پلی پروپیلن در ساختن بتن مقاوم در مقابل انفجار استفاده شد. این آمریکایی‌ها بودند که در پی تحقیقات گسترده برای ساختن سازه‌های ضدانفجار به قابلیت‌های الیاف پ پ در ترکیب شدن با بتن پی بردند.

از اولین ایده‌ها برای ساختن سازه‌های ضدانفجار تا همین حالا که ایده ساختمان‌های بلندمرتبه مطرح است، الیاف پلی پروپیلن توسعه چشمگیری پیدا کرده ‌است. حالا این الیاف در دسته متریال‌های شناخته ‌شده عمرانی برای مقاوم‌سازی بتن قرار می‌گیرد. از الیاف پلی پروپیلن برای افزایش مقاومت کششی، خمشی، مقدار سفتی و همچنین افزایش مقاومت در مقابل ضربه و بهبود شرایط گسیختگی بتن استفاده می‌شود.

مطالعات علمی بر پایه استفاده از الیاف‌های پلاستیکی بسیار زیاد است و الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری در صدر این تحقیقات گسترده قرار دارد. مهندسین امروز بر پایه استفاده از الیاف پلی پروپیلن می‌توانند ساختارهای بسیار مقاوم بتنی را بسازند. حضور الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتری باعث بهبود مقاومت لرزشی بتن می‌شود و ما را در ساختن سازه‌های مقاوم در مقابل زلزله کمک می‌کند.

وزن مخصوص الیاف پلی پروپیلن 0.9 گرم بر سانتی‌مترمکعب است. این مقدار خیلی کمتر از وزن مخصوص آهن است. لذا وقتی جایگزین بخشی از شبکه آرماتوربندی شده بتن می‌شود، در کاهش وزن بتن و کاهش وزن سازه کاملاً تاثیرگذار است. ساختار پلی پروپیلن بسیار بلوریته است. این ساختار، از کنار هم قرار گرفتن کاملاً نامنظم مولکول‌ها شکل می‌گیرد و این انسجام نامنظم باعث ایجاد سختی و مقاومت بسیار زیادی می‌شود.

الیاف پلی پروپیلن ساختاری کاملاً ضد آب دارد. در مقابل انواع حملات شیمیایی و باکتری‌های محیط مقاوم است. به ‌سختی تحت تأثیر فرسایش آفتاب قرار می‌گیرد و در کل یک ترکیب جان‌سخت و ماندگار است. در بسیاری از فرآیندهای مهندسی شده الیاف پلی پروپیلن را با گونه اتیلن مخلوط می‌کنند. اتیلن یک نوع پلیمر دیگر است که محصول سفت و انعطاف‌پذیری می‌باشد. حضور اتیلن در کنار پلی پروپیلن باعث بهبود خواص فیزیکی بتن خواهد شد و مقدار مقاومت خستگی حجم بتن الیافی را کاملاً توسعه می‌دهد. در مواردی دیگر از ترکیب الیاف پ پ در کنار الیاف فلزی برای بهبود خواص فیزیکی بتن استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی الیاف پلی پروپیلن بتن

الیاف پلی پروپیلن را به وسیله پلیمریزاسیون زنجیره‌ای مونومر های پروپن تحت فرآیند ذوب ریسی تهیه می‌کنند. ساختار شیمیایی الیاف پلی پروپیلن سختی قابل‌توجهی دارد و در برابر افزایش حرارت شرایطی پایدار و مقاوم از خود نشان می‌دهد. در عین ‌حال ساختار فیزیکی الیاف پلی پروپیلن یک آنتی استاتیک قدرتمند است. این ترکیب کاملاً غیر مغناطیس بوده و از قابلیت نارسایی کامل جریان برق برخوردار است.

طول عمر زیاد، برجسته‌ترین ویژگی فنی الیاف پلی پروپیلن است. تا جاییکه به ‌راحتی می‌توانند برای سالیان متمادی عاری از هر گونه فرسایش و یا تغییر در ساختار فیزیکی و شیمیایی در شرایطی ثابت و پایدار ماندگار باشند. الیاف پلی پروپیلن، بدون بو و کاملاً سازگار با پوست است. از این ‌رو حضور این ترکیب هیچ تأثیر شیمیایی مخرب برای بدن انسان ندارد. این شرایط پایدار باعث شده تا از پلی پروپیلن به شکل گسترده در صنایع غذایی، دارویی و تهیه اقلام بهداشتی استفاده شود. از طرفی اگر چه شرایط تجزیه‌پذیری پلی پروپیلن خیلی طولانی است؛ اما در کل حضور این ترکیب کمترین اثر تخریبی برای محیط‌زیست دارد.

جدا از قابلیت‌های مطرح‌ شده، هدف ما برای تهیه الیاف پلی پروپیلن، استفاده از آنها برای تقویت بتن و دیگر ملات‌های ساختمانی است. الیاف پلی پروپیلن یکی از بهترین متریال ها برای تقویت انواع ملات ساختمانی، خصوصا تقویت بتن است. جلوگیری از انقباض بتن و در امتداد این ویژگی جلوگیری از نفوذ ترک در بتن از قابلیت‌های برجسته الیاف پلی پروپیلن است. خصوصا الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری که یک گونه کاملاً مؤثر برای کاهش انقباض بتن است.

حضور الیاف پلی پروپیلن، شکل‌گیری ترک انقباضی را به تاخیر می‌اندازد و شرایط خشک شدن طولانی‌مدت بتن را در حالت آرمانی نگه می‌دارد. حضور الیاف پ پ ۱۲میلیمتری در بتن مانع از زیاد شدن عرض ترک در حجم نهایی بتن خواهد شد. در عین ‌حال استفاده از این الیاف می‌تواند خواص جذب انرژی بتن را توسعه داده، باعث تقویت مقاومت در برابر آتش بتن شود.

بدون شک جایگزین شدن آرماتورهای فولادین از مهمترین خواص فیزیکی الیاف پلی پروپیلن در ایجاد بتن مسلح است. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری در حجم کافی عملکردی یکپارچه شبیه به شبکه‌های آرماتوربندی شده دارد. این الیاف باعث ایجاد یک ماتریس یکپارچه بتنی می‌شود. حضور الیاف پ پ نیاز ما را به استفاده از آرماتورهای فولادین کمتر می‌کند. در نتیجه وقتی از این الیاف استفاده می‌کنید، با کاهش حجم میلگردها چه از نظر زمان اجرای پروژه و چه از نظر هزینه اجرای عملیات صرفه‌جویی قابل‌توجهی صورت خواهد گرفت.

الیاف بتن

چرا از الیاف پلی پروپیلن در بتن استفاده می‌شود؟

سازگاری با بتن از مهم‌ترین دلایل استفاده الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری و دیگر گونه‌ها است. این الیاف به‌ خوبی با شرایط فیزیکی و شیمیایی بتن سازگار است و اجازه می‌دهد تا بتن نیز با شرایط کلی الیاف سازگار باشد. الیاف پلی پروپیلن خواص شیمیایی خنثی دارد. این بدان معنی است که حضور این الیاف باعث ایجاد تغییرات ناخواسته شیمیایی در داخل بتن نمی‌شود.

الیاف پلی پروپیلن بدون تغییر در ساختار شیمیایی بتن به بتن اضافه ‌شده و فقط یک ماتریس یکپارچه برای تقویت ساختار نهایی بتن ایجاد می‌کند. خنثی بودن قاعدتاً اصلی‌ترین دلیل است که استفاده از الیاف PP را متداول کرده ‌است. زیرا حالا مطمئن هستیم که حضور این الیاف مانع از ایجاد ساختار از پیش تعریف ‌شده بتن با فرمول خاصی نمی‌شود. در عین ‌حال قابلیت خنثی بودن الیاف PP، مقدار مقاومت شیمیایی بتن را نیز افزایش می‌دهد. چرا که خود الیاف به‌ عنوان یک سد نفوذ ناپذیر در مقابل حملات شیمیایی محیط عمل می‌کند.

مقاومت شیمیایی الیاف پلی پروپیلن آن‌قدر زیاد است که حتی پس‌ از خود بتن آسیب می‌بیند. این یعنی آنکه در صورت هجوم گسترده و طولانی‌مدت حملات شیمیایی، این بتن است که قبل از الیاف پلی پروپیلن 12 میلیمتری تخریب می‌شود. شاید این نکته را در جایگاه نقطه‌ضعف الیاف PP معرفی کنیم. زیرا عملاً هیچ تلاشی برای حفظ ساختار شیمیایی بتن در حملات بسیار سنگین شیمیایی ندارد. اما در نظر داشته باشید که وقتی از قابلیت خنثی الیاف PP در هنگام ساخت بتن استفاده کرده‌ایم؛ لاجرم نباید در انتهای یک پروسه تمام تخریبی انتظار قابلیت‌های محافظت شیمیایی هم داشته باشیم. البته این مورد بسیار نادر است.

مخلوط شدن همگن از دیگر قابلیت‌های جالب‌توجه الیاف پلی پروپیلن است. این الیاف بدون گلوله شدن و در شرایط کاملاً همگن در حجم نهایی بتن مخلوط خواهد شد. کافی است مقداری از آن را در انتهای سیکل ساخت بتن به دیگ در حال چرخیدن میکسر اضافه کنید تا به ‌سرعت در شرایط همگن و عاری از گلوله شدن در کل حجم بتن توزیع بشود.

الیاف پلی پروپیلن ساختار آب گریز دارد. این پلیمر هیچ مقدار آبی را جذب نمی‌کند. وقتی الیاف PP را به بتن اضافه می‌کنید، هیچ تأثیری در حجم آب بتن نمی‌گذارد. به ‌این ‌ترتیب خطر به هم خوردن نسبت آب با ملات سیمان و ماسه وجود ندارد. پلی پروپیلن بدون کاهش و یا زیاد کردن حجم آب بتن در داخل فضای بتن باقی می‌ماند که این خود یک مزیت قابل‌توجه است.

سبک بودن از دیگر ویژگی‌ها است که استفاده از الیاف پلی پروپیلن در داخل بتن را توجیه می‌کند. حضور این الیاف تأثیری در وزن نهایی بتن و وزن نهایی سازه ندارد. از طرفی مقدار حجم کلی بتن را زیاد نمی‌کند. به ‌این ‌ترتیب عاری از هر گونه خطر افزایش وزن و یا افزایش حجم می‌توانیم از الیاف پلی پروپیلن در حجم نهایی بتن استفاده کنیم.

از الیاف پلی پروپیلن در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

حضور الیاف پلی پروپیلن به شکل رشته‌های نازک در طول 6، 12 و 18 میلیمتری برای تقویت ساختارهای بتنی متداول است. این الیاف ها به ‌عنوان بهترین تقویت‌ کننده بتن در مواجهه با گسترش ترک می‌باشند. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری کاملاً مخصوص تقویت عمیق بتن در ساختارهای سنگین عمرانی طراحی شده‌ است. اما استفاده از این متریال بسیار فراتر از فعالیت‌های عمرانی است.

به قطع می‌توانیم پلی پروپیلن را به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متریال‌های صنعت پتروشیمی معرفی کنیم که قابلیت کاربردی گسترده دارند. از این الیاف پلیمری به شکل گسترده در موارد زیر استفاده می‌شود.

  • صنعت طناب و یا کابل‌سازی
  • صنعت طراحی مبلمان و وسایل تزیینی خانه
  • صنعت بسته‌بندی
  • تولید فرش
  • تولید انواع مصنوعات پلاستیکی
  • ساخت قالب‌های بازیافت شدنی
  • طراحی و ساخت وسایل آزمایشگاهی
  • طراحی بخش‌های پلاستیکی قطعات خودرو
  • مقاوم‌سازی بتن
  • و...

معایب الیاف پلی پروپیلن بتن کدام است؟

مزایا و قابلیت‌های کاربردی الیاف پلی پروپیلن برای مقاوم‌سازی بتن اثبات ‌شده است. حالا همه مهندسین و دانشمندان برجسته در عرصه کار با بتن در تکاپو هستند تا ایده‌های بهتری برای حضور هر چه قوی‌تر این الیاف داشته باشند. با این‌ وجود نمی‌توانیم به‌ سادگی از کنار محدودیت‌های استفاده از الیاف PP در ساختارهای بتنی غافل باشیم. حضور این الیاف اگر چه حجم نهایی بتن را کاملاً مقاوم، ماندگار، ضدآب و حتی ضد حریق می‌کند؛ اما از قابلیت کشسانی بتن می‌کاهد.

الیاف پلی پروپیلن تا لحظه گسیختگی قابلیت الاستیک بالایی دارد و عملاً فرم کشسانی را تداعی می‌کند. اما در لحظه شکست کاملاً ترد و آسیب‌پذیر است. به ‌این‌ ترتیب حضور این نوع الیاف پلیمری یا مانع از شکست بتن می‌شود و یا تحت تاثیر فشار زیاد، بتن را به ‌طور کامل تخریب می‌کند. به شکلی که بتن در حالتی خرد شده درمی‌آید.

این محدودیت باعث شده تا از الیاف پلی پروپیلن برای بتن با ضخامت کم استفاده نکنیم. توصیه می‌شود از این الیاف در ساختارهای ضخیم و کاملاً حجیم بتنی استفاده کنید. چرا که تحمل بار لایه‌های نازک بتنی محدود است و غالباً در اثر رسیدن به لحظه‌ی شکست بتن، حضور الیاف PP باعث خرد شدن کلی ساختار خواهد شد.

در عین ‌حال از الیاف پلی پروپیلن نباید برای افزایش فواصل درزهای بتنی استفاده کرد. چرا که حضور الیاف PP باعث تجمع بیشتر هوا به شکل حباب در لایه‌های عمیق بتن می‌شود. هر چه از مقدار الیاف PP بیشتری در بتن استفاده کنید، خطر تجمع حباب‌ها بالاتر است که خود به ‌تنهایی خطری بالقوه می‌باشد. این حباب‌ها را می‌توانیم با استفاده از انواع روش‌های ویبره زنی حذف کنیم. اما ویبره زنی نیز محدودیت‌هایی دارد و تنها حجم مشخصی از مقدار حباب مانده در عمق بتن را تخلیه می‌کند. لذا اگر از مقدار الیاف زیاد در بتن استفاده کنیم، باعث تجمع زیاد حباب شده‌ایم و عملاً ساختار بتن را ضعیف کرده‌ایم. برای همین است که در استفاده از الیاف PP محدودیت‌هایی تعیین ‌شده است.

مزایای الیاف پ پ ۱۲میلیمتری برای مقاوم‌سازی بتن

بتن الیافی در کل یک ایده مؤثر برای هر چه مقاوم‌تر شدن بتن است. برای این منظور مهندسین از انواع ترکیبات تکمیلی در ساخت بتن استفاده می‌کنند. این مواد تکمیلی، جزء اصلی ترکیب بتن نیستند. اما می‌توانند ساختار نهایی بتن را کاملاً دگرگون سازند.

پس ‌از سال‌ها تحقیق و آزمایش، انواع الیاف بتن با قابلیت‌های متنوع معرفی شده ‌است. الیاف‌های فلزی، شیشه‌ای، آرامید، کربنی، سنستیک و پلیمری در گونه‌های پلی استر و پلی پروپیلن و... از نمونه‌های مطرح هستند. هر کدام از این الیاف ها، قابلیت‌های خاص خودشان را دارند و می‌توانند ساختار نهایی بتن را در شرایط آرمانی خاصی برسانند. به موازات استفاده از الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری برای مقاوم سازی بتن می‌توانید از انواع الیاف‌های فلزی، شیشه‌ای و حتی کربنی و... نیز استفاده کنید. لکن مزایای استفاده از الیاف پ پ ۱۲میلیمتری آن‌قدر است که کمتر پیمانکاری را ترغیب به جایگزینی آنها می‌کند. عمده مزایای استفاده از الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری برای تقویت بتن به ‌قرار زیر هستند.

  • الیاف پلی پروپیلن ارزان‌قیمت است. این الیاف به مراتب از الیاف‌های خاص کربنی و آرامید و حتی الیاف فلزی ارزان‌تر است. استفاده از الیاف پلی پروپیلن تاثیر ناچیزی در افزایش هزینه عملیات بتن‌ریزی دارد.
  • الیاف پلی پروپیلن بهتر از هر نوع الیاف دیگری با ساختار بتن تطبیق‌پذیری دارد. الیاف PP با اغلب فرآیندها و تکنیک‌های ساخت بتن برای کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین عملیات‌های بتن‌ریزی سازگار است. این سازگاری عالی مزیت بالقوه‌ای است که حضور الیاف پلی پروپیلن را برتر از هر نوع الیاف دیگری خواهد کرد.
  • وزن مخصوص الیاف پلی پروپیلن کمتر از تمام الیاف‌های پلاستیکی و حتی دیگر الیاف‌های شناخته ‌شده می‌باشد. از آنجا که وزن مخصوص این الیاف کمتر از هر نوع الیاف دیگری است، در عمل به مقدار کمتری از آن برای مقاوم‌سازی بتن نیاز داریم.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن در صنعت ساختمان‌سازی

الیاف پلی پروپیلن در سه تیپ 6، 12 و 18 میلیمتری ساخته می‌شود. هر کدام از این الیاف ها مخصوص استفاده در مقاوم‌سازی ملات‌های خاص عمرانی هستند. مثلاً از الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری برای مقاوم‌سازی ساختارهای بزرگ بتنی استفاده می‌شود. اما الیاف PP با طول رشته‌های کوچک مناسب استفاده برای مقاوم‌سازی ملات‌های گچی هستند. در کل هر جا که نیاز به دوام و طول عمر بالاتر مصالح ساختمانی مطرح باشد و به نوعی بخواهیم فراتر از ترکیب ساده بتن کلاسیک سازه‌ها و ساختارهایی از بتن داشته ‌باشیم، می‌توانیم از الیاف PP استفاده کنیم.

برای درک بهتر از قابلیت‌های کاربردی الیاف PP مجموعه ایده‌های استفاده از این ترکیب پلیمری در ملات‌های عمرانی را در چند شکل کاربردی دسته‌بندی کرده‌ایم.

الیاف پلی پروپیلن برای بهتر کردن ملات‌های ساختمان‌سازی

قابلیت‌های فیزیکی انواع ملات ساختمان‌سازی را می‌توانیم با استفاده از الیاف پلی پروپیلن ارتقا بخشیم. حضور این الیاف با نسبت مناسب در ملات ساختمان‌سازی باعث مزایای زیر است.

  • در افزایش مقاومت خوردگی و سایشی ملات‌های ساختمانی تاثیرگذار است.
  • باعث کاهش خسارت بر جهندگی سازه در استفاده از انواع ملات عمرانی می‌شود.
  • موجب عدم انقباض ملات شده و به‌ این ‌ترتیب مانع از ایجاد ترک و یا گسترش آن خواهد شد.
  • در افزایش استحکام کششی و خمشی سازه برای تحمل بارهای بیشتر تاثیرگذار است.

الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری از بهترین الیاف ها برای اضافه شدن به انواع ملات‌های بتنی است. این در حالی است که برای مقاوم‌تر کردن ملات‌های گچی و موارد مشابه لازم است تا از الیاف پ پ 6 میلیمتری استفاده کنید.

کف‌سازی برای مقاوم‌ سازی سطوح بتنی که غیر مسلح هستند

کف‌سازی از چالش‌های جدی در عملیات‌های عمرانی است. چرا که نمی‌توانیم در محوطه‌های بزرگ از شبکه‌های آرماتور بندی شده برای ایجاد بتن مسلح استفاده کنیم. نبود آرماتور مانع از ایجاد بتن ماندگار در عملیات کف‌سازی می‌شود. مگر آنکه ساختار بتن مسلح را به شکل دیگری دایر کرده باشیم. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری به ‌خوبی می‌تواند جایگزین میلگردها باشد و به ما در انبوه عملیات‌های کف‌سازی کمک برساند.

  • حضور الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری در کف‌سازی مانع از جدایش سنگدانه‌ها خواهد شد و مقدار همگنی بتن را افزایش می‌دهد.
  • در کاهش نفوذپذیری رطوبت و انتشار میکرو ترک‌ها در لایه‌های سطحی و عمیق بتن کار شده در کف‌سازی تاثیر گذار است.

الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری در طراحی و ساخت سازه‌های آبی

سازه‌های آبی از جمله متداول‌ترین ساختارهای بتنی هستند. سدها، مخازن، لوله‌های انتقال آب بتن و دیواره کانال‌ها و... از این نمونه فضاهای بتن‌ریزی شده‌ی عمرانی هستند. در اجرای تمامی این فضاها نیاز به بتن مقاوم در مقابل نفوذ آب داریم. خاصیت آب گریز بودن الیاف پ پ کاملاً مناسب اجرای عملیات عمرانی چنین سازه‌هایی است. بتن مسلح به الیاف پلی پروپیلن در مقابل نشت و یا نفوذ آب در داخل سازه آبی مقاوم است. حضور این الیاف باعث متراکم‌تر شدن بتن می‌شود. ساختار متراکم‌تر بتن مانع از نفوذ آب و رطوبت خواهد شد. در نتیجه طول عمر سازه آبی بسیار زیاد است. در حال حاضر عمده‌ فروش الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری برای طراحی سازه‌های آبی است. چرا که این سایز از رشته‌های نازک پلیمری کاملاً مناسب طراحی یک سازه متراکم بتنی با کمترین میکرو ترک ها می‌باشد.

کاربرد در طراحی محصولات بتنی پیش تنیده شده

ساخت سازه‌های بتنی آماده در لیست محصولات پیش تنیده ‌شده بسیار متداول است. انواع قطعات بتنی در مونتاژ پل‌ها و ساختمان‌ها، دیوارهای آماده بتنی، انواع جداول، سازه‌های قالب بندی شده‌ی بتن و... از سری محصولات بتنی پیش تنیده‌ شده هستند. استفاده از الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری در طراحی سریع‌تر و ساخت ارزان‌تر و مقاوم‌تر این محصولات تاثیرگذار است. حضور الیاف PP مانع از ایجاد میکرو ترک‌ها در عملیات پیش تنیده شدن می‌شود. در عین ‌حال استفاده از الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری باعث خلق بتن متراکم شده که فرایند سخت شدن سریع‌تر محصولات را فراهم می‌کند. این قابلیت مانع از شکستن بتن در حین تولید و جابجایی و یا مراحل نصب ساختارهای بتنی می‌شود. قیمت الیاف پلی پروپیلن بتن نیز در تولید مقرون‌به‌صرفه‌تر این ساختارهای بتنی پیش تنیده شده تاثیرگذار است. در حال حاضر خرید الیاف پلی پروپیلن با هدف طراحی محصولات بتنی رونق زیادی پیدا کرده ‌است. چرا که مسیر تولید و استفاده از این محصولات را ساده‌تر، سریع‌تر و کاربردی‌تر خواهد کرد.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتری در تعمیرات و بازسازی سازه‌های فرسوده

اگر چه بتن متریال بسیار مقاومی است؛ اما حتی این متریال مقاوم نیز در اثر مواجهه با عوامل مخرب محیط به ‌مرور زمان دچار فرسایش می‌شود. در چنین حالتی لازم است تا بتن فرسوده و یا تخریب‌ شده ساختمانی را بازسازی کنیم تا بتوانیم با جلوگیری از تداوم تخریب، ظرفیت از دست ‌رفته سازه را بازیابی کرده باشیم. ایده‌های متنوعی برای روش‌های مقاوم‌سازی بتن وجود دارد. استفاده از ژاکت‌های بتنی یکی از روش‌های متداول است. در این ایده از کامپوزیت های ساخته ‌شده با بتن الیافی برای ساختن لایه‌های نازک اما بسیار مقاوم بتنی استفاده می‌شود. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری از بهترین گونه الیاف ها برای ساختن کامپوزیت های بتنی است. خرید الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری برای طراحی کامپوزیت های مقاوم‌سازی بتن متداول است. این کامپوزیت ها در بازیابی تا افزایش طول عمر سازه تاثیرگذار هستند.

کاربرد در طراحی کف‌پوش های صنعتی

کف‌پوش های صنعتی نوع خاصی از عملیات‌های کف‌سازی هستند که در آنها به شکل عمده از بتن الیافی برای رسیدن به مقاومت کششی، فشاری و خمشی بیشتر استفاده می‌شود. کف‌پوش صنعتی محل نصب ماشین‌آلات سنگین است. ماشین‌آلات صنعتی عموماً در دسته ماشین‌های ارتعاشی با حضور موتورهای قدرتمند قرار می‌گیرند. نصب ژنراتورها، توربین‌ها، مخازن سنگین فلزی و هر گونه دستگاه بزرگ با ابعاد فوق صنعتی از این نمونه‌ها هستند که تماماً نیاز به استراکچرهای بتنی بسیار مقاوم دارند. الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری به شکل گسترده برای طراحی این کف‌پوش ها استفاده می‌شود. عمده ‌فروش الیاف پلی پروپیلن در اجرای کف‌سازی های ضد لرزه‌ای برای تحمل بارهای سنگین است.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن ۱۲میلیمتری در عملیات‌های شاتکریت

شاتکریت یکی دیگر از روش‌های بتن ‌ریزی روی سطوح عمودی، بالا سری و یا ارتفاع زیاد است. در این روش بتن را به شکل پودر شده همراه با هوای فشرده در حالت پمپاژی بر روی سطوح می‌گسترانند. در عملیات شاتکریت نیاز به بتن با عدد اسلامپ بالا داریم. بتن باید قابلیت روان پذیری مناسبی برای پمپاژ شدن داشته باشد. در عین ‌حال لازم است تا بتن کار شده مقدار چقرمگی زیادی داشته باشد. به ‌این ‌ترتیب به ‌راحتی می‌توانید آن را در فضای بالا سری بر روی شبکه‌های مش بندی شده توزیع بکنید.

استفاده از الیاف پلی پروپیلن باعث کاهش مش بندی در عملیات شاتکریت می‌شود. به ‌این ‌ترتیب حضور این الیاف باعث کاهش هزینه طراحی مش‌های فلزی و همچنین افزایش سرعت اجرای شاتکریت خواهد شد.

الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتری متداول‌ترین گونه الیاف است. برای مقاوم‌سازی بسیاری از عملیات‌های عمرانی از حضور مستقیم این الیاف استفاده می‌شود. گروه نیکا کورپ مجری مستقیم فروش الیاف پلی پروپیلن در تهران آماده ‌است تا به شما برای تامین حرفه‌ای در بهترین قیمت الیاف پلی پروپیلن بتن مشاوره و خدمات لازم را ارائه نماید. محصول پیش رو از نوع الیاف منظم است که در بسته های 20 کیلویی عرضه می شوند. برای خرید اینترنتی الیاف بتن می‌توانید از خدمات گروه نیکا کورپ استفاده کنید. این گروه آماده است تا عرضه انواع الیاف در سراسر کشور و در مدت زمان کوتاه و بدون واسطه انجام داده باشد. نیکا کورپ تولید کننده الیاف پلی پروپیلن 12 میلیمتری برای عرضه این محصول با کیفیت مناسب فعالیت می‌کند. قطعا در حین ساختمان ‌سازی و یا اجرای عملیات‌های کف‌ سازی نیاز به مقدار قابل‌توجه از الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتری و یا دیگر گونه الیاف ها دارید. برای این منظور لازم است تا محصول را در کیفیت عالی و قیمت مناسب از فضای فروشگاهی مطمئن در سراسر کشور تهیه نمایید.  

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر

      مرتب‌سازی محصولات:

    • پیش‌فرض
    • ارزان‌ترین
    • گران‌ترین
    • جدید‌ترین
    • پرفروش‌ترین
    • پربازدیدترین
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5