خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع سمپاش های کشاورزی

سمپاش دستی

فهرست مطالب

سمپاش های کشاورزی یکی از تجهیزات پرکاربرد برای پاشش مواد و مایعات مختلف به گیاهان می باشد. این مواد می توانند شامل انواع کود، علف کش ها و یا آفت کش ها باشند. بر اساس مشخصات، اندازه و سایز محصولی که قرار است به وسیله سم پاش پاشیده شود انواع سمپاش ساخته و در بازار موجود می باشند که شامل:

1- سمپاش دستی

2- سمپاش با فشار کم

3- سمپاش با فشار بالا

4- سمپاش های هوایی

5- فوگرها

علاوه بر این موارد، این اسپری ها (سمپاش ها) را می توان برای تامین آب برای آبیاری استفاده نمود. سم پاش ها یکی از ابزارهای ضروری برای تولید محصول می باشند، به آن دلیل که آلودگی به آفات بر گیاه تاثیر به شدت منفی گذاشته و باعث تخریب محصول آن ها می گردد.از این رو با استفاده آفت کش ها و با کمک یک سمپاش می توان از بروز آفت در گیاهان به طور کامل جلوگیری نمود، همچنین به واسطه سم پاش می توان منطقه ای کوچک را در مدت زمان کوتاهی به طور کامل پوشش داده و عملیات سمپاشی را انجام داد.

انواع سمپاش کشاورزی:

1- سمپاش دستی

 سمپاش دستی یکی از ابزارهای مناسب برای سمپاشی و درمان گیاهان در مقیاس کوچک است. سمپاش دستی آب و سم را در یک مخزن کوچک با هم ترکیب نموده و در زمین های کوچک برای پاشش سم به کار گرفته می شود. سم پاش دستی از طریق یک پمپ هوا کار می کنند، بدین صورت که پمپ هوا، مخزن و مایع داخل آن را تحت فشار قرار می دهد. سم پاش بدین صورت عمل نموده که الگوی پاشش سم از نازل با افزایش فشار بیشتر شده و هنگامی که فشار در سمپاش کاهش می یابد، الگوی پاشش نیز آهسته می گردد.

سمپاش دستی

سمپاش پشتی موتوری یکی از پرکابردترین انواع سمپاش دستی بوده، به طور معمول سمپاش پشتی دارای یک مخزن با ظرفیت 20 لیتر بوده که اپراتور در حین کار با دستگاه با دست راست اهرم دستی را فشار داده و عمل پاشش سم را انجام می دهد.

سمپاش پشتی

مزایای استفاده ار سمپاش دستی:

ارزان، قابل حمل و مناسب برای استفاده می باشد.

معایب استفاده از سمپاش دستی:

سمپاش دستی و سمپاش کوله پشتی دارای فشار کاری بالایی نمی باشند، از این رو استفاده از آن ها در مزارع بزرگ توصیه نمی گردد.

سمپاش با فشار کم:

این دسته از سمپاش ها در مدل های مختلف موجود بوده که بر اساس ظرفیت و اندازه مخزن دسته بندی می شوند. از این دسته سمپاش ها میتوان به مدل های سمپاش پشت تراکتوری، سم پاش پشت تریلی و سمپاش پشتی کامیونی اشاره نمود. این دسته از سم پاش ها بر اساس اصول هیدرولیک کار می کنند بدین صورت که شامل اجزایی همچون محفظه هوا، گیج فشار و رگلاتور یا تنظیم کننده فشار می باشند. محفظه هوا یک فشار نازل ثابت فراهم می کند.

سم پاش پشت تراکتوری:

سمپاش پشت تراکتوری یکی از انواع سمپاش بوده که بر روی تراکتور به صورت ثابت نصب می گردد. مخزن این نوع از سمپاش ها بین 150 تا 500 گالن متغیر می باشد. 

سمپاش تراکتوری

سمپاش پشت تریلی:

عملکرد این دسته از سمپاش ها شباهت زیادی به سم پاش پشت تراکتوری داشته بدین که سمپاش به صورت ثابت بر روی تریلر نصب می شود. ظرفیت مخزن در این دسته از سمپاش ها حدود 1000 گالن می باشد. پمپ سمپاش نیروی محرک خود را از یک موتور هیدرولیک به شفت انتقال دهنده قدرت متصل شده است تامین می کند. این دسته از سم زن ها قدرت پاشش سم در طول بین 3.7 تا 15 متر را دارا می باشند.

سمپاش پشت کامیونی:

این دسته از سمپاش ها نیروی محرکه خود را از یک موتور که در داخل کامیون قرار دارد، تامین می کنند. ظرفیت مخزن این دسته از سمپاش ها 2500 گالن می باشد و قدرت پاشش سم تا 18 متر طول را دارا می باشند.

مزایای استفاده از سمپاش های با فشار کم:

آنها کارآمدتر بوده و سازگاری مناسبی با مزارع بزرگ دارند.

معایب استفاده از سم پاش با فشار کم:

این دسته از سمپاش ها گران بوده و هزینه نگهداری آن ها بالاست.

 سم پاش های فشار بالا:

جهت پاشش سم بر روی بوته های ضخیم و درختان بلند جنگل ها از این دسته از سمپاش ها استفاده می گردد. این دسته از سمپاش ها بسیار گران تر و سنگین تر از سم پاش های کم فشار بوده، اما اساس کار این دسته از سمپاش ها همانند سمپاش های کم فشار می باشد. سم پاش های فشار بالا قادرند تا فشار 6800 کیلوپاسکال عمل کنند.

سمپاش های هوایی:

سم پاش هوایی یکی از ابزارهای مناسب و پرکاربرد برای گنجاندن مواد شیمیایی در داخل هوا می باشد. یکی از پرکاربردترین سم پاش های هوایی، سمپاش باغی بوده که برای درختان میوه بسیار استفاده می گردد. این دسته از سمپاش ها به طور معمول بسیار گران بوده و هزینه تعمیر و نگهداری آن ها بسیار بالاست.

سمپاش فوگر:

یکی از تجهیزات عالی برای اسپری آفت کش های مایع در قالب بخار هوا، دستگاه فوگر می باشد. دستگاه های فوگر یکی از تجهیزات پرکاربرد جهت از بین بردن آفات در گلخانه ها و یا ضدعفونی مناطق آلوده به آفات زراعی می باشند. این دستگاه سم داخل مخزن را تبدیل به ذرات بسیار ریز و مه مانند تبدیل نموده و امکان سمپاشی فضایی بزرگ در مدت زمانی کوتاه را فراهم می آورد.

سمپاش فوگر

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر