خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

سیستم گرمایش گلخانه

سیستم گرمایش گلخانه

      مرتب‌سازی محصولات:

    • پیش‌فرض
    • ارزان‌ترین
    • گران‌ترین
    • جدید‌ترین
    • پرفروش‌ترین
    • پربازدیدترین
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

    فهرست مطالب

    در فصول سرد سال وجود یک سیستم گرمایشی مناسب برای گلخانه ضروری است. یک سیستم گرمایش گلخانه استاندارد می تواند باعث مطلوب شدن دمای داخل گلخانه شده و در نهایت در رشد و کیفیت گیاهان و محصولات تولیدی بسیار موثر می باشد.

    سیستم های گرمایش گلخانه متنوعی وجود دارد که می توان به انواع بخاری گلخانه ای، جت هیتر، هیتر تابشی، اکونوپک گلخانه ای و ... اشاره کرد. در ادامه علاوه بر شرح انواع سیستم گرمایش گلخانه با بیان مواردی همچون هزینه سیستم گرمایشی گلخانه و محاسبه سیستم گرمایشی گلخانه راهنمای مناسبی را برای انتخاب و خرید سیستم گرمایشی گلخانه در اختیار شما قرار خواهیم داد تا بتوانید بهترین سیستم گرمایشی را برای گلخانه تان را انتخاب نمایید.

    ویژگی های سیستم گرمایش گلخانه ایده آل

    از ویژگی های یک سیستم گرمایش گلخانه در حالت مطلوب می توان به قابلیت گرم کردن گلخانه حتی در سردترین ایام سال، گرم کردن تمام قسمت های گلخانه  به صورت یکنواخت، کم مصرف بودن، تولید صدای کم و عدم شکست هوا و آلوده نکردن هوای گلخانه اشاره کرد.

    به خاطر داشته باشید که حتماً لازم است که سیستم گرمایش گلخانه، استاندارد و از ویژگی های لازم برخوردار باشد. در این رابطه بعضاً مشاهده می شود که برخی از گلخانه داران برای گرمایش گلخانه به جای بخاری گلخانه ای از بخاری های معمولی (گاهی حتی بدون دودکش) استفاده می کنند.

    این کار ضمن آن که برای گرم کردن گلخانه به اندازه کافی جوابگو نیست، در صورت نفوذ دود و گاز مونوکسید کربن ناشی از احتراق ناقص سوخت به داخل گلخانه، می تواند موجب از بین رفتن کل محصولات شود، و بلکه حتی بدتر از آن، برای کارکنان گلخانه خطرآفرین باشد.

    انواع سیستم های گرمایش گلخانه

    سیستم های مختلفی برای گرم کردن گلخانه وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از: دیگ بخار، بهره گیری از توده حرارتی یا مبدل حرارتی، استفاده از انواع دستگاه های گرمایشی مانند جت هیتر، بخاری گلخانه ای، اکونوپک گلخانه ای، دستگاه هواساز، استفاده از هیترهای تابشی، استفاده از انرژی ژئوترمیک یا زمین گرمایی و انتقال حرارت از عمق زمین (روش ژئوترمال) و ....

    این که چه نوع سیستم گرمایش گلخانه را برگزینیم بستگی به عوامل مختلفی دارد، مانند بزرگی و متراژ گلخانه، نوع کشت، موقعیت جغرافیایی، میزان بودجه، این که آیا استفاده دو منظوره سرمایشی، گرمایشی از سیستم را مد نظر داریم یا فقط سیستم گرمایشی مورد نیاز است، این که تا چه حد نیاز به تنظیم دقیق رطوبت گلخانه وجود دارد (که در برخی از دستگاه ها این امر امکان پذیر، و در بعضی دیگر قابل اضافه کردن است) و ...

    بخاری گلخانه ای به دلیل مزایایی که دارد بسیار پرطرفدار و در گلخانه ها پرکاربرد است. به همین دلیل ما در این مقاله تمرکز اصلی خود را روی این انواع سیستم گرمایش گلخانه قرار خواهیم داد.

    در ادامه به معرفی مختصر برخی از روش های مذکور می پردازیم:

    توده حرارتی

    هرچند این روش به هیچ عنوان نمی تواند به اندازه سایر سیستم های گرمایش گلخانه کارایی داشته باشد و برای مثال جای بخاری گلخانه ای را پر کند، اما به دلیل هزینه کم و نصب آسان می تواند به عنوان یک روش مکمل برای تأمین گرمای بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

     این روش گرمایش گلخانه در واقع به مفهوم ذخیره کردن انرژی خورشید در طول روز و آزاد کردن آن در هنگام شب است. توده حرارتی می تواند آب یا خاک یا بتن باشد. به دلیل ظرفیت گرمایی بالای آب معمولاً استفاده از آن رواج بیشتری دارد.

    در این روش بشکه هایی از آب را که با رنگ سیاه پوشانده شده اند داخل گلخانه و در معرض نور مستقیم خورشید قرار می دهند. این بشکه ها در واقع مانند باتری عمل می کنند و در طول روز با جذب انرژی و گرمای اضافی، نقش خنک کننده و در طول شب (که هوا سردتر می شود)، با آزاد کردن انرژی جذب شده در طول روز نقش سیستم گرمایش گلخانه را ایفا می کنند.

    مبدل حرارتی

    این روش گرمایش گلخانه که مشابه روش قبل اما پیشرفته تر از آن است، هم چنان بر اساس فرآیند ذخیره سازی انرژی کار می کند، با این تفاوت که از یک مبدل حرارتی نیز داخل توده حرارتی استفاده می شود.

    به این صورت که در دو لایه لوله هایی در عمق60 سانتی متری و 120 سانتی متری زمین به کار گرفته می شوند؛ در طول روز هوای گرم و مرطوب داخل گلخانه از طریق فن به داخل این لوله ها پمپاژ می شود.

    انرژی آزاد شده حاصل از تراکم بخار آب بر اثر کاهش دما در خاک ذخیره، و به این ترتیب توده خاک زیر گلخانه گرم می شود و سپس در طول شب مجدداً این گرما از طریق فن به داخل گلخانه هدایت می گردد.

    از مزایای این روش نسبت به روش قبل می توان به افزایش نرخ تبادل حرارت به علت پمپاژ فعالانه هوا، انتقال یکنواخت هوای گرم یا خنک به تمام نقاط گلخانه و امکان تعیین دمایی که فن ها در آن دما شروع به کار خواهند کرد اشاره کرد.

    دیگ بخار

    یکی دیگر از روش های گرم کردن گلخانه استفاده از دیگ بخار و سیستم گرمایش از کف است. (مانند سیستم موتورخانه و شوفاژ) در این روش، آبی که از طریق یک دیگ بخار واقع در خارج گلخانه گرم شده است از طریق لوله های نصب شده در کف گلخانه موجب گرم شدن بستر می شود. البته این گرمای زیر بستر در روشی مشابه می تواند از طریق المنت های برقی نیز تأمین شود.

    هیتر تابشی گلخانه

    در این نوع هیتر صنعتی نیز همان طور که از نامش پیداست، گرم شدن محیط گلخانه از طریق تاباندن گرما به صورت امواج الکترومغناطیسی صورت می پذیرد. در این روش گرمایش، شرایط طبیعی برای گیاه در گلخانه شبیه سازی می شود و این هیترها در واقع نقش خورشید را ایفا می کنند، به همین سبب آن ها را خورشید کوچک نیز نامیده اند. این هیترها می توانند گازی یا برقی باشند.

    جت هیتر

    این نوع بخاری گلخانه ای با عنوان هیتر موشکی نیز شناخته می شود. جت هیترها خود انواع مختلفی دارند و ممکن است تک موتوره یا دو موتوره، گازی، گازوییلی، دوگانه سوز و یا برقی،  دودکش دار یا بدون دودکش باشند.

    جت هیترهای برقی در مواقع عدم دسترسی به دیگر سوخت ها یا در مورد گیاهانی که به طور ویژه نیاز به هوای بسیار پاک دارند و یا هر شرایط دیگری که استفاده از بخاری برقی گلخانه ای را ایجاب می کند می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

    این انواع بخاری برقی گلخانه ای متشکل از المنت هایی هستند که با اتصال دستگاه به برق گرم می شوند و گرمای حاصل از المنت ها از طریق یک فن وارد گلخانه می شود و فضا را گرم می کند.

    بخاری گلخانه ای یا هیتر هوای گرم

    بخاری گلخانه ای با عناوینی هم چون هیتر کابینتی، هیتر هوای گرم و کوره هوای گرم نیز شناخته می شود. المان های اصلی این دستگاه عبارتند از: مشعل، کوره، فن، سوخت، تابلو برق، سوپاپ اطمینان و ... (در این مطلب توضیحات کاملی در رابطه با این نوع سیستم گرمایش گلخانه ارائه خواهیم داد.)

    لازم به ذکر است که بخاری گلخانه ای علاوه بر گلخانه در گرمایش مرغداری ها، سالن های ورزشی، محیط های صنعتی و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    اکونوپک گلخانه ای

    اکونوپک به معنی بسته اقتصادی است و به دلیل آن که این دستگاه ها هم دارای قابلیت سرمایش و هم گرمایش گلخانه می باشند، این عنوان برای آن ها انتخاب شده است. اکونوپک در حالت گرمایش همان کار بخاری گلخانه ای را انجام می دهد و شامل احتراق سوخت و انتقال گرمای حاصل از طریق فن و سیستم کانال کشی به تمام قسمت های گلخانه است.

    در حالت سرمایش این دستگاه ها از چیلر به همراه کویل های آب سرد و دمیدن هوای سرد شده اطراف لوله ها از طریق فن به داخل محیط گلخانه یا سیستم سرمایش تبخیری از طریق پدهای سلولزی و یا افشانک های آب استفاده می کنند.

    یونیت هیتر

    از این دستگاه نیز می توان هم به عنوان سیستم سرمایشی و هم سیستم گرمایش گلخانه استفاده کرد و تفاوت آن با اکونوپک در این است که در حالت گرمایش، احتراق در این دستگاه صورت نمی گیرد و بلکه از آبی که جداگانه از طریق پکیج یا بویلر داغ و از طریق پمپ به دستگاه منتقل شده است (و یا بخار آب) بهره گرفته می شود. به طور مشابه در حالت سرمایشی نیز آبی که توسط  چیلر سرد شده است به دستگاه انتقال می یابد.

    این دستگاه در ارتفاع نصب می شود و هوای گرم به صورت افقی یا عمودی می تواند از آن خارج شود. لازم به ذکر است که برای سرمایش یا گرمایش گلخانه از این طریق تعداد زیادی از یونیت هیترها لازم است که باید در قسمت های مختلف گلخانه و در فواصل مشخص نصب شوند

    هواساز گلخانه ای

    عملکرد این سیستم گرمایش گلخانه نیز دقیقاً مشابه یونیت هیتر است، با این تفاوت که بر خلاف یونیت هیتر که به صورت متعدد و در فواصل منظم در گلخانه نصب می شود، تنها از یک هواساز مرکزی بزرگ بهره گرفته می شود و هوای گرم (یا در حالت سرمایشی هوای سرد) از طریق کانال به تمام قسمت های گلخانه انتقال می یابد.

    زنت گلخانه ای و ایرواشر گلخانه ای

    اگر در هواساز گلخانه ای و به منظور سرمایش، به جای کویل های آب سرد از پدهای سلولزی با استفاده از روش تبخیری استفاده شود، دستگاه را زنت گلخانه ای می نامند و اگر از افشانک های آب (باز هم با استفاده از روش تبخیری) بهره گرفته شود، دستگاه را ایرواشر گلخانه ای می نامند.

    روش ژئوترمال

    در این روش گرمایش گلخانه از انرژی ژئوترمیک که به معنای گرمای قابل استخراج موجود در داخل زمین است، استفاده می شود. انرژی ژئوترمیک مانند انرژی خورشیدی و انرژی باد از انرژی های زوال ناپذیر موجود در طبیعت است و بر خلاف سوخت های فسیلی هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست نیز ایجاد نمی کند.

    اما یکی از بزرگ ترین معایب استفاده از این روش در گلخانه هزینه هنگفت آن به منظور حفر چاه و ساخت سیستم های مربوطه مورد نیاز می باشد.

        مرتب‌سازی مقالات:

      • پیش‌فرض
      • جدید‌ترین
      • پربازدیدترین
      • بیشترین امتیاز

        جدید‌ترین مقالات:

      مشاهده مقالات بیشتر
      دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
      کاربر میهمان

      تایید و ارسال
      انصراف
      دیدگاه کابران:
        نمایش دیدگاه‌های بیشتر