خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع پد و فن گلخانه

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
انواع پد و فن گلخانه
  • انواع پد و فن گلخانه
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

صنعت گلخانه دارای یکی از بهترین ایده ها در تهیه محصولات کشاورزی می باشد. فضای گلخانه یک محیط امن و ایزوله شده برای رشد و نمو گیاهان است. این فضا به هیچ حال تحت تاثیر گرما و یا سرمای بیش از اندازه محیط قرار نمی گیرد.

چرا که در داخل هر گلخانه مدرن امروزی از انواع سیستم های استاندارد و اصولی به جهت تامین سرمایش و گرمایش استفاده می شود. سیستم فن و پد گلخانه ای یکی از همین ایده های تاثیرگذار است که با هدف خنک سازی فضاهای گلخانه ‌ای ابداع شده اند. پد سلولزی گلخانه‌ ای بخش کلیدی در این سیستم محسوب می‌ شود.

انواع پد و فن گلخانه

پد سلولزی ابزاری ضروری در گلخانه:

فضاهای گلخانه ‌ای محیط های بسیار بزرگی هستند که در آنها نیازمند به گردش هوای دائمی هستیم. ساختار شفاف سقف جداره ‌های هر سالن گلخانه‌ ای که با هدف تامین نور خورشید در نظر گرفته شده است، به شدت در گرم شدن محیط گلخانه تأثیرگذار است. لذا در هر سالن گلخانه ‌ای قاعدتاً با هوایی که در حجمی بالا به شدت در حال گرم شدن است مواجه هستیم. از طرفی این محیط نیازمند به تأمین دائمی رطوبت است.

گیاهان نمی توانند در هوای خشک رشد کافی داشته باشند. قاعدتاً باید به دنبال تعریف سیستم هایی باشیم که بتوانند به شکل موثر به خنک سازی محیط گلخانه بپردازند و در عین حال بتوانند رطوبت کافی این فضای پر از گیاه را تأمین نمایند. در ایجاد چنین شرایطی قرار نیست که به ایجاد دو سیستم پرهیاهو فکر کنید. یک سیستم پد و فن گلخانه ای که تنها از حضور پد سلولزی گلخانه در کنار اگزاست فن ها تشکیل شده است، می ‌تواند به طور کامل هر دو نیاز شما را مرتفع سازد.

فضای بزرگ گلخانه‌ ای را نمی‌ توان به این سادگی ‌ها در تعریف سیستم های کم توان خنک سازی و یا رطوبت ساز پاسخگو شد. از طرفی نمی توانیم برای تامین نیازهای عادی یک فضای گلخانه‌ ای مستلزم صرف هزینه های بسیار بالایی باشیم. ما به یک سیستم فراگیر با قابلیت انعطاف بالا نیاز داریم که بتواند در هزینه ای اندک ماجرای خنک سازی تا ایجاد رطوبت در محیط گلخانه را تامین نماید.

پد و فن گلخانه ای بهترین ایده مهندسی شده برای حضور در چنین فضاهایی هستند. کافی است سیستم سرمایش گلخانه خود را متکی بر یک الگوی پد و فن گلخانه ای قرار دهید تا به طور کاملا یکنواخت و موثر شاهد ایجاد رطوبت در کنار خنک سازی در محیط گلخانه ای خود باشید.

البته در چنین سیستمی حضور پد سلولزی نقش کلیدی دارد. در واقع تمام ماجراها از خنک سازی تا تعادل رطوبتی برای محیط گلخانه از حضور پررنگ و مناسب پد سلولزی تأمین خواهد شد. ظرفیت مناسب پد سلولزی در کنار نصب اصولی آن است که قابلیت خنک سازی کامل را برای تمام فضای سالن گلخانه ‌ای تامین می نماید.

سیستم پد و فن چیست؟

سیستم پد و فن به عنوان یک سیستم خنک کننده تبخیری در گلخانه ها، مرغداری ها و سالن های مختلف بوده که برای خنک کردن فضا و ایجاد رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد و کارکردی مشابه کولرهای آبی دارد. در طول فصول گرم سال که دما گلخانه افزایش و این گرما به سلامت گیاهان آسیب می رساند، یکی از تجهیزات مناسب جهت پایین آوردن دمای گلخانه و ایجاد رطوبت در فضا و بالا بردن کیفیت هوای موجود در فضا، سیستم پد و فن گلخانه می باشد.

نحوه عملکرد سیستم پد و فن:

پد سلولزی همراه با فن های تخلیه یک سیستم سرمایشی را تشکیل داده و تاثیرگذارترین روش برای خنک کردن فضاها در مناطق گرم و نیمه خشک می باشد. در سیستم پد و فن، آب با مکش پمپ به صورت پیوسته روی پدها ریخته شده و موجب مرطوب شدن پدها می شود. طی این فرآیند هوای گرم و خشک از پدهای سلولزی عبور می کند و به بیرون از سالن هدایت می شود.

هر چقدر منطقه گرم و خشک تر باشد سیستم پد و فن بهتر عمل کرده و عملکرد آن موثر می شود. از طرفی وقتی عناصر این سیستم درست انتخاب شود، نتیجه آن موثرتر می شود، پس در انتخاب و خرید سیستم پد فن بسیار دقت نمایید.

نصب پد سلولزی در گلخانه

جالب آنکه بدانید از سال 1954 سیستم خنک کننده تبخیری پد و فن در گلخانه ها به کار گرفته شد و هنوز هم به عنوان رایج ترین سیستم خنک کننده تابستای گلخانه ها به شمار می رود. در این سیستم در طول یکی از دیوارهای گلخانه یه پد سراسری به صورت ایستاده قرار می گیرد و آب از میان آن عبور داده می شود.

انواع قدیمی این پد ها از خرده چوب ها تهیه می شدند، ولی امروزه این پدها معمولاً از مواد سلولزی که دارای شیارهای عرضی است و از نظر ظاهری شبیه یک مقوای شیاردار است ساخته می شوند. مانند شکل زیر فن ها در دیوار مقابل قرار داده می شوند. هوای گرم از بیرون به داخل کشیده شده و آب درون پد از طریق پروسه تبخیر، گرمای پد و همچنین هوایی که از میان پد عبور می کند را جذب می کند.

نحوه ی نصب پد و فن:

پدها در فریم های نگهدارنده مخصوص از جنس گالوانیزه یا آلمینیوم قرار می گیرند و روی دیوار سالن موردنظر (گلخانه، مرغداری یا هر فضای دیگری که احتیاج به خنک کردن دارد) در جهت باد مناسب قرار می گیرند تا کمکی به جریان طبیعی هوا در درون پدها باشد و فن ها در دیوار مقابل پد یعنی پشت به باد قرار می گیرند. در زیر پدها نیز قابی قرار می گیرد که هم به عنوان نگهدارنده پد می باشد و هم آب اضافی عبور کرده از پد را جمع آوری کرده و به مخزن ابتدایی برمی گرداند تا دوباره این آب سیرکوله شده و در سیستم جریان یابد.

فن های مورداستفاده در سایزهای 100 و 140 برای سالن های بزرگ و در سایزهای زیر 100 برای فضاهای کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا باید به نصب سیستم پد و فن گلخانه ای توجه داشته باشیم؟

►   سادگی سیستم پد و فن گلخانه ای:

یکی از نکات مثبت در راه اندازی سیستم سرمایش گلخانه ‌ای متکی بر نصب پد سلولزی، سادگی آن است. در این سیستم عاری از هر گونه پیچیدگی شاهد ایجاد یک فضای کاملاً خنک در محیط گلخانه هستیم. تمام ماهیت طراحی سیستم پد و فن گلخانه ای متکی بر نصب اگزاست فن هایی قدرتمند به همراه پد گلخانه‌ ای هستند.

در نصب پد گلخانه ‌ای هیچ پیچیدگی خاصی وجود ندارد. بلکه تنها کافی است با رعایت جانمایی مناسب و در نظر داشتن سطح کافی از پد سلولزی گلخانه ای حجم بالایی از آب را در مقابل جریان باد قرار دهیم. از طرفی فن اگزاست ها نیز ماهیتاً تجهیزات ساده ‌ای هستند.

هر چند در آنها از حضور موتورهای سه فاز استفاده می‌ شود و طراحی متکی بر آهن گالوانیزه و پره ‌های استیل دارند. اما در نهایت برای کارکرد هر فن اگزاست گلخانه ‌ای کافی است به یک مدار ساده الکتریکی اکتفا کنید و این نهایت سادگی در خلق یک سیستم سرمایش می باشد.

►   ارزان بودن سیستم پد و فن گلخانه ای:

یکی از دلایل جدی در فروش سیستم سرمایش گلخانه ‌ای متکی بر نصب پد گلخانه ای، ارزان بودن آنها است. اگر چه در گذشته می ‌توانستیم این سیستم ها را با کمک پوشال ها ایجاد کنیم و این متریال ها به مراتب ارزانتر از نمونه های مدرن شده پد سلولزی هستند.

اما در دراز مدت این پد سلولزی است که قدرت به صرفه بودن خودش را نشان می دهد. قیمت پد سلولزی متکی بر ابعاد، قطر و کیفیت ساخت آن است. لکن به هر صورت در تکمیل یک سیستم سرمایش گلخانه ‌ای، قیمت پد سلولزی گلخانه چندان قابل توجه نخواهد شد. این سیستم در اوج سادگی با صرف قیمت مناسبی تهیه خواهد شد.

►   قابلیت انعطاف بالا در پیاده سازی سیستم پد و فن گلخانه ای:

از حضور در یک سالن کوچک گلخانه ‌ای تا نصب شدن در سالن های بسیار بزرگ، می توان از سیستم سرمایش گلخانه ‌ای متکی بر نصب پد سلولزی در کنار اگزاست فن ها استفاده کنیم. در واقع این سیستم متکی بر نصب یک تجهیز متمرکز نمی ‌باشد. فن ها برای تخلیه هوا هستند. لکن عملکرد آنها کاملاً مجزا از هم می باشد.

از این رو بسته به بزرگی و یا کوچک بودن سالن گلخانه ‌ای می ‌توانیم از تعداد فن های بیشتر و یا کمتری بهره‌ مند باشیم. در مقابل استفاده از پد سلولزی نیز قابلیت انعطاف بالایی دارد. آنها به راحتی با یک برش ساده می توانند سایزهای گوناگون در اشکال متنوع داشته باشند. این قابلیت شکل ‌پذیری پد سلولزی باعث می ‌شود تا به راحتی بتوانیم از آنها برای نصب شدن بر جداره هر نوع شکل از دیواره ‌های گلخانه‌ا ی استفاده کنیم.

نصب پد سلولزی نیز در شرایطی کاملاً مستقل صورت می ‌گیرد. عملکرد هر یک از پره ها نسبت به دیگر پره های نصب شده مستقل است. لذا در بزرگ کردن و یا کوچک کردن سیستم سرمایش گلخانه ‌ای متکی بر استفاده از پد گلخانه قدرت مانور بالایی داریم.

►   قابلیت همزمان در خنک سازی تا رطوبت گیری هوای گلخانه:

بزرگترین و شاید برتری قابل توجه در استفاده از سیستم سرمایش گلخانه متکی بر نصب پد سلولزی، نوع خنک سازی آن است که همراه با تبخیر سطحی آب اتفاق می ‌افتد. اگر چه این نوع از خنک سازی برای حضور در فضاهای مسکونی باعث تشدید رطوبت شده و گاهاً تقابل های منفی را بر می‌ انگیزد. اما در محیط گلخانه‌ ای بهترین شرایط را فراهم می کند. گیاهان هوای خنک سرشار از رطوبت را در قامت یک جریان سیال و پیوسته می خواهند. نیازی که به کمال در نصب سیستم ساده پد سلولزی در کنار فن اگزاست های گلخانه ای تامین خواهد شد.

►   تعمیرات و نگهداری سیستم پد و فن گلخانه ای نیز قابل توجه است:

در راه اندازی سیستم پد سلولزی در کنار اگزاست فن ها همه چیز ساده است. از موتورهای سه فاز تا پمپ آب ساده سیستم پد سلولزی همگی در نهایت سادگی طراحی شده ‌اند. از این رو در صورت بروز عیب عملاً هیچ چالش جدی ماهیت سیستم را تهدید نمی ‌کند. تعمیرات ساده، ارزان و قابل فهم از مشخصه ‌های اصلی سیستم پد و فن گلخانه ای است.

تقریباً حجم بزرگی از عیب های ایجاد شده در سیستم را می توان با اندک مهارت فنی در نصب پد سلولزی و یا اگزاست فن ها مرتفع نمود. از طرفی شرایط نگهداری از پد سلولزی بسیار ساده است. پد سلولزی به مراتب ماندگارتر از انواع واسط های تبخیری مانند پوشال ها می باشد. از این رو به مدت طولانی می ‌تواند وظایف توزیع رطوبت در محیط گلخانه ‌ای را تأمین نماید. به همین دلیل است که شاهد رشد چشمگیری در فروش پد سلولزی هستیم. در عین حال شرایط نصب پد سلولزی نیز بسیار ساده است.

►   سیستم متکی بر پد و فن گلخانه ای قابلیت بالایی در تولید رطوبت یکنواخت دارد:

وقتی محیط یک گلخانه را مجهز به پد سلولزی می کنید و هوای مرطوب شده را از طریق اگزاست فن ها بیرون می‌ کشید، این اطمینان را دارید که هوای مرطوب و خنک شده به شکل یکنواخت و تأثیرگذاری در تمام فضای گلخانه ‌ای توزیع خواهد شد. البته جانمایی درست اگزاست فن ها و بهره مندی اصولی در نصب پد سلولزی در تکمیل هر چه بهتر این توزیع یکنواخت موثر هستند.

►   کنترل دما و سطح رطوبت از طریق سیستم پد و فن گلخانه ای با دقت بالایی صورت می‌ گیرد:

نگهداری از گیاهان در محیط گلخانه مستلزم تولید یک جریان ثابت و مطلوب دما در کنار رطوبت می باشد. هر گونه افزایش و یا کاهش سطح دما در محیط خارج از گلخانه به شدت بر محیط داخل سنگینی می‌ کند. از این رو این محیط چه در گرمایش و یا سرمایش باید مجهز به یک سیستم با قابلیت کنترل پذیری قدرتمندی باشد.

کنترل سطح دما و رطوبت از طریق سیستم پد و فن گلخانه ای به راحتی و با سرعت کافی و البته دقت مناسبی صورت می ‌گیرد. در پد سلولزی کافی است جریان آب را تحت کنترل داشته باشیم تا مقدار رطوبت و به تبع آن درجه دمایی در فضای گلخانه را تحت کنترل مناسبی قرار بدهیم.

مشخصات فنی فن های گلخانه ای:

فن های 100 و 140 با موتور سه فاز و دور 1400 می باشند. اغلب به سفارش مشتری می توان موتور تکفاز هم روی این فن ها تعبیه کرد. تیغه های فن های تخلیه 6 پر بوده و از جنس استیل، فولاد ضدزنگ و یا پره فلزی با رنگ استاتیک می باشد. دبی هوای خروجی فن های تخلیه (اگزاست) سایز 140، 42000 متر مکعب بر ساعت و سایز 100، 21000 متر مکعب بر ساعت می باشد. موتور فن های اگزاست 1.5 اسب بوده و با دور خروجی 1400 دور بر دقیقه کار می کنند. فن اگزاست در دو نوع وزنه ای و کلاچ دار موجود می باشند.

نوع دیگری از فن هایی که در گلخانه ها و مرغداری ها استفاده می شود کمکی به جریان داخل گلخانه ها و مرغذاری ها می شود فن های سیرکوله می باشند. فن های سیرکوله جهت گردش بهتر هوای داخل گلخانه و همگن کردن رطوبت داخل گلخانه (یکنواختی روطبت) مورد استفاده قرار می گیرد. این فن ها شعاع پرتابشان تا 40- 50 متر در حالت استاندارد می باشد و به همراه پد و فن مورداستفاده قرار می گیرند.

فن های سیرکوله در زیر سقف گلخانه نصب شده و چون شکل ظاهری آن ها به شکل دایره می باشد معروف به سیرکوله هستند. فن های سیرکوله در سایزهای 40، 50 سانتی متر موجود می باشند. بدنه ی این فن ها از جنس استیل بوده ولی پره ها هم می تواند از جنس استیل و هم از جنس فلز با رنگ استاتیک باشند.

فن ها در انواع 5 پر و 6پر موجود هستند. دبی هوای خروجی این فن ها سایز 40- 5300 مترمکعب بر ساعت و سایز 50- 6300 مترمکعب بر ساعت می باشد. موتور فن های سیرکوله نیز تکفاز و سه فاز با دور 1400 دور بر دقیقه می باشد.

نحوه انتخاب تعداد فن ها برای گلخانه

تعداد فن های مناسب برای گلخانه به عوامل زیر بستگی دارد: 1- به دما و رطوبت منطقه 2- میزان باد در منطقه 3- شدت تابش نور خورشید 4- دمای موردنیاز گلخانه 5- طول و عرض و ارتفاع گلخانه بسته به عوامل بیان شده نوع فن (ابعاد و اندازه، قدرت، موتور و دبی فن) و تعداد فن ها و فاصله مناسب فن ها انتخاب می شود.

پد سلولزی چیست؟

پدها از جنس کاغذ  کرافت می باشند که دارای خاصیت جذب بالایی است که موجب می شود آب به خوبی جذب پدها شده و خیلی سریع و راحت داخل کاغذ پد جریان یابد. پدها در ارتفاع های 1، 1.5، 1.80 و 2 متر و با ضخامت های 10 و 15 سانتی متر و در عرض 60 سانتی متر تولید می شوند.

نکته: همیشه توجه داشته باشید که بسته به ارتفاع گلخانه، منطقه آب و هوایی و نوع محصول، ارتفاع پدها تعیین می شود.

تمامی موارد مذکور مشابه کولر آبی است که در تمام خانه وجود دارد ولی مزیت هایی که پد سلولزی دارد موجب شده که هم اکنون از پوشال کولری در سیستم پد و فن استفاده نشود.

مزایای استفاده از پد سلولزی گلخانه ای

  • سیستم پد سلولزی و فن گلخانه دمای پایینی را در فصول گرم سال در داخل گلخانه فراهم می آورند. ماهیت حضور پد سلولزی گلخانه ای در کاهش دمای محیط سالن پرورش گیاهان است. ایده خنک سازی، متکی بر تبخیر قطرات آب است. قطرات آب در صورت مجاورت با جریان هوایی به سرعت دمای محیط را گرفته تا شرایط تبخیر خود را فراهم آورند.

با این اقدام عملا بر گرماگیری از محیط پرداخته ایم. در نتیجه دمای هوایی که از داخل پد سلولزی گلخانه ای عبور می ‌کند، بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. هر اندازه بتوانیم قطر قطرات آب را کوچکتر کنیم، طبعاً در شرایط بهتر و موثرتری می ‌توانیم اقدام به تبخیر سطحی آب داشته باشیم. پوشال ها در سیستم های قدیمی نیز دقیقا همین کار را می کنند.

اما در پوشال ها آب در میان براده های چوب در جریان است. در این ایده عملاً قطره آبی تولید نشده است. لذا راندمان تبخیر سطحی کمی حاصل می ‌شود. اما کاغذ کرافت جاذب کامل آب است و به سرعت قابلیت از دست دادن آب را دارد. به این ترتیب عملاً در سطح پد سلولزی گلخانه ای هیچ جریان آبی به وجود نمی ‌آید.

بلکه آب به شکل موینگی در سطح کاغذهای کرافت لایه بندی شده، حرکت می ‌کند تا تمام سطح کاغذ به شکل یکنواختی خیس شود. به این ترتیب ظرفیت جذب گرمای محیط برای تبخیر آب را افزایش می دهیم. وقتی بتوانیم گرمای بیشتری از هوای محیط را بگیریم، قاعدتاً سطح خنک ‌سازی بالاتری را فراهم خواهیم کرد. به این ترتیب مقدار سطح خنک سازی در پد سلولزی گلخانه ای بسیار بالا است.

  • سیستم فن و پد سلولزی بسیار سریع عمل نموده و به سرعت هوای داخل گلخانه را پایین می آورند و تاثیرگذاری مناسبی دارد. سرعت عمل پد سلولزی در خنک سازی محیط گلخانه به دلیل توزیع موثر و یکنواخت آب می باشد. در پوشال های کلاسیک آب در جریان است. پوشال ها جاذب آب نیستند؛ بلکه قرار است آن را به شکل جریان های کوچکی در مقابل باد توسعه دهند.

در این حالت مقدار درصد کمتری از آب قابلیت تبخیر شدن پیدا می ‌کند. اما کاغذ کرافت جاذب قدرتمند آب است. کافی است جریانی از آب را در بالای سطح کاغذ کرافت پد داشته باشیم. در اندک زمانی این آب به تمام سطح کاغذ انتشار پیدا خواهد کرد. در این حالت سطح یکنواخت و کاملی از هوا در معرض توزیع کامل آب قرار می‌ گیرد. لذا سرعت خنک سازی بسیار بالای ایجاد می ‌شود.

در نتیجه عملا در اندک زمانی می‌ توانیم مقدار خنکای بسیار بالایی را در تمام سالن گلخانه ای داشته باشیم. این موضوع در افزایش راندمان سیستم های سرمایش گلخانه ای بسیار تاثیرگذار است. عملکرد سریع و فوق العاده مطلوب پد سلولزی گلخانه ای در خنک کردن محیط باعث مصرف کمتر آب و انرژی است و البته تاثیر بهتری در روند رشد گیاهان دارد. این مسئله به خودی خود منجر به راندمان بالاتری در کار است.

  • سیستم پد و فن گلخانه در اکثر سازه های گلخانه قابل نصب و اجرا می باشد. قابلیت مانور بالای ایجاد تا احداث پد سلولزی گلخانه ای مقدمات کافی برای حضور آنها در هر نوع فضای گلخانه ای را ایجاد کرده است. پد سلولزی گلخانه ای به راحتی قابلیت شکل پذیری، برش زنی و حضور در انواع فضاها را دارد. لذا در نصب شدن آن برای عموم محیط ‌های گلخانه ‌ای محدودیت خاصی در نظر گرفته نشده است.

همین قابلیت مانور بالا باعث شده تا فروش پد سلولزی در سطح بالایی صورت بگیرد. هستند کسانی که در امر فروش سیستم سرمایش گلخانه ای بخش عمده ‌ای از جریان بازار را در تهیه کردن پد سلولزی از جانب گلخانه داران جستجو می کنند.

  • سیستم های پد و فن دما را کاهش و میزان رطوبت هوا را افزایش داده که این امر باعث کاهش تعرق در گیاهان خواهد گردید.ماهیت نصب پد سلولزی در جداره ‌های گلخانه بر خنک سازی هوا از طریق ایجاد تبخیر سطحی است. ظاهراً باید حضور پد سلولزی گلخانه ای را دلیل کافی بر زیاد شدن مقدار رطوبت تاثیرگذار بر محیط گلخانه بدانیم. اما اصل ماجرا در تکمیل کامل سیستم سرمایش گلخانه ای است.

زمانی که در آن سوی فضا از فن ها تعبیه شده است. فن در گردش هوای مرطوب شده تاثیر چشمگیری دارد. این گردش هوا در ایجاد تعادل دمایی و رطوبتی حائز اهمیت است. اگر قرار باشد در امر خرید و فروش سیستم سرمایش گلخانه ای، بخش نصب فن ها را جدی نگیریم، قطعاً با زیاد شدن سطح رطوبت هوای گلخانه مواجه هستیم.

اما اگر هوشمندانه رفتار کنیم و با تکمیل پروسه خرید و فروش سیستم سرمایش گلخانه از تعداد فن های کافی بهره مند باشیم، قطعاً به یک محیط خنک شده با سطح رطوبتی متعادل که در آن تعرقی بر سطح برگ گیاهان اتفاق نمی ‌افتد مواجه هستیم.

  • سیستم پد سلولزی در مقایسه با سیستم های خنک کاری همچون مه پاش بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشدایده ‌های مه پاش به موازات روش های تبخیر سطحی مورد استفاده قرار می گیرند. اسلوب کار هر دو روش بر خنک سازی با کمک آب است. اما در سیستم ‌هایی مانند مه پاش اقدام به حضور مستقیم قطرات آب در هوای داخل گلخانه داریم. در حالی که قرار است با بهره مندی از پد سلولزی در کنار فن ها این آب را به شکل غیر مستقیم در محیط گلخانه بگسترانیم.

سیستم ‌های مه پاش نیز نیاز به نصب فن ها دارند. اما الگوی اجرای آنها بسیار پیچیده ‌تر از پدهای سلولزی است. سیستم های مه پاش نیاز به نصب گسترده ‌ای از تاسیسات در سقف بنای گلخانه دارند. از حجم بالای نازل ها که غالباً گران قیمت هستند، بهره مند می باشند و در عین حال سیستم پمپاژ آب قدرتمند و گران قیمتی را طلب می ‌کنند.

البته اگر از مدل مه پاش های دیسکی استفاده شده باشد، هر نازل نیاز به نصب فن های مخصوصی دارد که عاری از صرف هزینه نیستند. در عین حال هرگز نمی توان از کارکرد سیستم مه پاش انتظار تامین راندمان خنک سازی به اندازه روش پد سلولزی را داشته باشیم. ایده پد و فن گلخانه ای روش بسیار موثرتر و البته کم دردسرتری به نسبت از نصب انواع مه پاش ها برای خنک سازی محیط گلخانه ای است.

  • جهت توزیع آب بر روی پدها نیاز به سیستمی ساده و پمپی با فشار کم وجود دارد. حضور تاسیسات یا پمپاژ نه چندان قدرتمند، یکی از اصلی‌ ترین دلایل استقبال بالا در فروش پد سلولزی می باشد. تاسیساتی که بتوانند آب را با فشار بسیار بالایی پمپاژ کنند، غالباً حجیم و گران قیمت هستند. از طرفی حضور این تاسیسات در تکمیل سیستم هایی مانند مه پاش های نازلی باید همراه با نصب فیلترهای مخصوصی باشد.

به این ترتیب ظاهراً در اجرای مه پاش ها مستلزم صرف هزینه بالا در کنار حضور یک سیستم قدرتمند اما کاملاً حساس با شرایط نگهداری دشواری هستیم. اما در تکمیل عملیات خنک سازی متکی بر نصب پد سلولزی نیازی به تعریف چنین تاسیساتی در تامین قدرت فشار بالای آب نداریم. همه ماجرا را می ‌توان با نصب یک پمپ آب ساده تامین نمود. این قابلیت در کاهش هزینه اجرایی تا کاهش هزینه های نگهداری از سیستم سرمایش گلخانه ای تاثیرگذار است.

مزایای پد سلولزی نسبت به پوشال:

۱- خاصیت موشینگی پدهای سلولزی نسبت به پوشال

 2- ایجاد خنک کاری بیشتر و مصرف برق کمتر

 3- طول عمر بیشتر پدها نسبت به پوشال به دلیل شکل هندسی آن ها

4- پدهای سلولزی راندمان بسیار بالاتری نسبت به پوشال ها دارند و سرمای بیشتری ایجاد می کنند. راندمان پدهای سلولزی حدود 10 تا 12 درصد بیشتر از پوشال های معمولی می باشد

5- استفاده از پدهای سلولزی باعث صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها می گردد، این دسته از پدها به گونه ای طراحی گردیده اند که میزان پاشش آب به اطراف به حداقل میزان ممکن برسد، که این امر باعث بهینه سازی در مصرف آب می گردد.

تمام هنر پد سلولزی در خنک سازی هوای گلخانه متکی بر تبخیر آب و ایجاد رطوبت است که باید از طریق جریان هوایی که در سطح پد در تبادل است صورت گیرد. حال اگر در شرایطی باشیم که این قابلیت ‌های تاثیرگذار در تولید سرمایش را نداشته باشیم، قطعا نمی ‌توانیم از عملکرد مطلوب سیستم پد و فن گلخانه ای بهره مند شویم.

بخش اول ماجرا زمانی است که قرار است جریان هوا از میان فضای مرطوب پد سلولزی عبور کند. وقتی که پد سلولزی را بر جداره های گلخانه ای در مقابل باد قرار داده ‌ایم، باید انتظار حضور انواع آلایندگی ها را در میان خانه ‌های پد سلولزی نیز داشته باشیم. موضوعی که باعث انسداد خانه های پد سلولزی خواهد شد.

گرد و خاک بزرگترین مشکل در نگهداری از پد سلولزی است. خاک به شکل گل در میان لایه های کاغذ کرافت پد نفوذ کرده، عملاً قدرت مانور باد را زایل می کند. لذا بزرگترین مشکل در کار با پد سلولزی، تمیز کردن دائمی آنها از حضور گرد و خاک و دیگر آلودگی ‌ها است که همراه باد می آیند. البته حرفه ای ها از یک پوشش محافظ مخصوص به همراه توری ها با خانه هایی مناسب درست در مقابل پد سلولزی نصب می کنند تا بتوانند از حجم آلایندگی بادی که وارد فضای داخلی کاغذ کرافت پد می شود بکاهند.

اما بخش دوم ماجرا زمانی است که خود هوا، مرطوب باشد. مثلاً در یک آب و هوای شرجی قرار داشته باشیم. در این حالت، سطح رطوبت هوا خود اشباع شده است. لذا دیگر نمی ‌توانیم مقدار رطوبت مازاد را در هوای داخل شده به فضای گلخانه ‌ای سرایت دهیم. در هوای مرطوب، حضور آب در پد سلولزی گلخانه ای باعث زیاد شدن بیش از اندازه رطوبت است. رطوبتی که می ‌تواند تاثیرات منفی در عملکرد مطلوب سیستم سرمایش گلخانه ای داشته باشد. به هر حال ما نیاز به یک سطح مشخصی از رطوبت در هوای گلخانه داریم.

پد گلخانه ای برای نصب شدن در آب و هوای گرم و خشک بهترین است. اما نمی تواند در آب و هوای مرطوب و به شدت شرجی کارایی کافی داشته باشد. البته نمی ‌توانیم به صرف شرجی بودن هوا فضای گلخانه را بدون نیاز به نصب پد سلولزی در نظر بگیریم. چرا که ممکن است سطح رطوبت هوا دچار تغییرات شدیدی باشد. در این حالت طراحان فضاهای گلخانه‌ ای اقدام به نصب مقدار محدودی از پد سلولزی می گیرند که در صورت نیاز، با خشک شدن هوا می‌ توان از آنها استفاده کرد.

تاثیر آب و هوا بر عملکرد پد سلولزی:

جالب آنکه بدانید هر چقدر هوایی که وارد پدها می گردد گرم تر و خشک تر باشد، کارآیی این سیستم بهتر می شود. به عنوان مثال در شهرهای مرکزی همانند یزد، کاشان، سمنان، کرمان و اصفهان که آب و هوایی گرم و خشک دارند نصب سیستم پد و فن تاثیرگذارتر خواهد بود و دمای گلخانه را تا 16 درجه سانتیگراد کاهش خواهد داد، اما در شهرهای شمالی همچون رشت و ساری که آب و هوا شرجی و دارای رطوبت بالایی می باشد این تاثیر کمتر شده و به 10 درجه می رسد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5