خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ایمنی اساس کار با بالابر ساختمانی

ایمنی بالابر

فهرست مطالب

بالابر ساختمانی از تجهیزات مهم جهت ساخت و تکمیل بسیاری از پروژه های ساختمانی به حساب می آید و عدم وجود آن ها در ساختمان، انجام عملیات ساختمانسازی را غیرممکن می سازد. با این وجود با توجه به مقیاس، اندازه و ساختار بالابر ساختمانی باید ایمنی در هنگام کار با آن ها را رعایت نمود و عدم توجه به نکات ایمنی در هنگام استفاده از بالابر ساختمانی، ممکن است باعث خطرات و آسیب های بسیار جدی گردد.

نکات ایمنی در استفاده از بالابر ساختمانی

در این مقاله قصد داریم یک راهنما در مورد نکات ایمنی هنگام استفاده بالابر مصالح برای شما بیان نماییم تا امکان بروز حوادث و آسیب های احتمالی در هنگام حمل مصالح به طور کامل از بین برود.

در هنگام حمل بار با بالابر مصالح، به هیچ وجه فردی در زیر بار نایستد

همیشه در هنگام استفاده از بالابر ساختمانی اطمینان حاصل کنید که کسی در زیر بار نایستاده است. در هنگام حمل بار با بالابر احتمال سقوط وجود داشته، به همین دلیل ایستادن در زیر بالابر بسیار خطرناک بوده و خطر بروز حوداث احتمالی را بسیار افزایش می دهد.

همیشه افراد آموزش دیده که با نکات ایمنی آشنا هستند از بالابر ساختمانی استفاده کنند

آموزش به کارکنان و پرسنل جهت کار با دستگاه بالابر مصالح، آشنایی آن ها با خطرات احتمالی و ملزم نمودن پرسنل به رعایت نکات ایمنی، سبب خواهد گردید که در هنگام کار با بالابر ساختمانی از وقوع حوادث و خطرات احتمالی پیشگیری شود.

پرسنل در هنگام استفاده بالابر مصالح از تجهیزات ایمنی استفاده نمایند

استفاده از تجهیزات ایمنی همچون کلاه ایمنی، لباس کار مخصوص، دستکش و کفش کار از اپراتور در حین انجام عملیات حفاظت نموده و امکان صدمه دیدن آن را به میزان قابل توجه کاهش خواهد داد.

ایمنی بالابر

به هیچ وجه بیش از ظرفیت بالابر ساختمانی، با آن بار حمل نکنید

هر بالابر ساختمانی دارای ظرفیت مفیدی بوده که به آن ظرفیت حمل بار دستگاه می گویند. عدم توجه به ظرفیت حمل بار بالابر و حمل بارهای سنگین و بیش از حد مجاز با دستگاه، خطر سقوط بار و بروز حوادث را به شدت افزایش می دهد. بالابر های ساختمانی در ظرفیت های مفید 250 ، 500، 750 و 1 تن ساخته و به بازار عرضه می شوند که به طور معمول بالابر ساختمانی 250 کیلویی تکفاز بوده و بالابرهای ساختمانی  500، 750 و 1000 کیلویی سه فاز می باشند. همچنین به این مورد توجه داشته باشید که ظرفیت دستگاه بالابر ساختمانی در ارتفاع 20 متر تعریف شده و چنان چه ارتفاع افزایش پیدا کند، ظرفیت مفید حمل بار دستگاه بالابر کاهش پیدا خواهد نمود.

تنها از بالابر ساختمانی برای حمل مصالح استفاده کنید

بالابرهای ساختمانی فقط و فقط برای حمل بار طراحی و ساخته شده اند و استفاده از آن ها جهت حمل نفر به هیچ وجه استاندارد نیست و ضریب اطمینان مناسب جهت چنین عملیاتی را دارا نمی باشند. از این رو حمل نفر با بالابر مصالح را به طور کامل به فراموشی بسپارید.

به هیچ وجه در شرایط طوفانی و بادهای شدید از بالابر ساختمانی استفاده نکنید

هنگامی که باد شدید در حال وزش است، استفاده از بالابر ساختمانی مجاز نبوده و بسیار خطرناک خواهد بود. در هنگام وزش باد، امکان تاب خوردن سیم بکسل و منحرف شدن بار و خطر برخورد بار با لبه ساختمان و سقوط آن به وجود می آید. از این رو در شرایط طوفانی به هیچ وجه با دستگاه بالابر مصالح کار نکنید.

پایه بالابر ساختمانی را در زمینی هموار مستقر کنید

در هنگام نصب و راه اندازی بالابر مصالح به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه را در محلی کاملا هموار و به صورت تراز نصب نموده و پایه بالابر را به طور کامل و مناسب سنگین کنید تا خطر کله کردن و سقوط بالابر ساختمانی در هنگام کار با دستگاه از بین برود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر