خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بالابر مصالح بر چیست؟

فهرست مطالب

کسانی که تاکنون ساختمان سازی داشته اند و یا رو به بازسازی منزل مسکونی خویش آورده اند؛ به خوبی با بالابر مصالح بر آشنایی دارند. چیزی که در روند ساخت و ساز ساختمانی بسیار به کار گرفته می شود و روند کار را برای کارگران ساختمانی با سهولت بیشتری همراه می سازد.

استفاده از برخی وسایل و تجهیزات جدید و مدرن با قابلیت های بی شمار سبب می شوند تا روند ساخت و ساز ساختمان ها با سهولت بیشتری همراه شده باشد. بالا بردن مصالح مختلف به خصوص در خانه های چندین طبقه عملا فرآیندی پیچیده و طاقت فرساست.

به همین دلیل است که از بالابر مصالح بر به همین منظور استفاده به عمل می آورند. در ادامه بیشتر با این وسیله در ساختمان سازی و کاربرد و ویژگی های آن آشنا خواهیم شد.

بالابر مصالح بر چیست؟

بالابر مصالح بر به عنوان یک وسیله یا مکانیزمی به شمار می رود که به منظور حمل و نقل، انتقال دادن یا جا به جایی نمودن بار در ساختمان سازی با وجود ارتفاع های مختلف در ساختمان های چندین طبقه مورد استفاده قرار می گیرد.

بالابر ساختمانی نیروی خود را توسط مکانیزم ها در دستگاه های مختلف ایجاد می نماید. انواع بالابر مصالح بر در بازار وجود دارند که آن ها را بر حسب قدرت و توان حمل مصالح، ظرفیت آن ها، مسئله ایمنی بالابرهای ساختمانی در محیط های کاری مختلف و نیز نوع مکانیزم بکار گرفته در آن ها تقسیم بندی می کنند.

همان طور که از نام بالابر مصالح ساختمانی برمی آید؛ از این وسیله کارآمد برای جا به جایی یا بالا بردن مصالح مختلف به صورت عمودی در جهت های بالا و پایین استفاده می نمایند. البته به طور کلی ما بالابرهای بسیار زیادی در چرخه زندگی داریم که هر یک از آن ها در مصارف مختلف خود به کار گرفته می شوند.

به عنوان مثال: می توان به بالابر وینچی برای حمل بار با کالا، ویلچر و...، بالابر فروشگاهی، بالابر رستورانی و... استفاده نمود که بالابر ساختمانی یکی از ساده ترین و متداول ترین بالابر ها به شمار می آید که از آن ها در روند ساختمان سازی یا بازسازی ساختمان ها استفاده مفید و به جایی آورده می شود.

به این بالابرهای ساختمانی، بالابر مصالح بر نیز اطلاق می شود چرا که غالب آن ها برای حمل مصالح ساختمانی از پایین به سمت طبقات بالا و یا از سمت بالا به پایین می باشد.

کاربرد بالابر مصالح بر

کاربرد بالابر مصالح بر بسته به نوع بالابر به صورت تک فاز و سه فاز، حمل مصالح ساختمانی می باشد تا کارگران ساختمانی مجبور به حمل مصالح با استفاده از تجهیزات دیگر به صورت دستی نباشند.

بنابراین بالابر مصالح بر علاوه بر آن که روند ساخت و ساز را تسریع می بخشد؛ سبب سهولت در اجرای کار و نیز کاهش نیروی انسانی و حفظ قوای آن ها می گردد تا با کمترین نیرو و توانی بتوانند مصالح ساختمانی را در طبقات مختلف ساختمانی به راحتی جا به جا کنند.

از دیگر کاربردهای بالابر مصالح بر می توان به این مسئله اشاره کرد که به راحتی به وسیله ماشین های سنگین نظیر کامیون ها قابل حمل می باشند و از آن ها می توان در کارخانجات و انبارها به منظور جا به جایی بارها استفاده نمود.

البته هر چند که کاربرد اصلی بالابر مصالح بر را به منظور جا به جایی و انتقال مصالح ساختمانی به کار می گیرند؛ ولی در عین حال می توان از همین بالابرهای ساختمانی به منظور حفاری چاه، آب کشیدن از داخل چاه آب به بالا نیز استفاده نمود. بنابراین کاربرد بالابر ساختمانی را می توان در مصارف مختلفی به کار بست.

اساس شکل گیری بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی از یک الکتروموتور سه فاز یا تکفاز بسته به نوع بالابر و نیز  یک گیربکس و کالسکه، سیم بکسل و پایه، ریل و کرپی به همراه قلاب و باکت حمل مصالح تشکیل شده است که تمامی این موارد در کنار همدیگر اساس شکل گیری بالابر مصالح بر را تشکیل داده اند تا بدین ترتیب بتوان با استفاده از این وسیله کارآمد نیاز مصرف کننده را از آن در روند ساخت و ساز ساختمانی برآورده نمود.

ضمن اینکه بالابر ساختمانی این قابلیت را نیز داراست که با نصب ترمز روی آن ها و ریموت کنترل از راه دور در مواقع ضروری بتوان از آن ها استفاده به عمل آورد و مسئله امنیت جانی کارگران ساختمانی را بدین وسیله فراهم نمود.

عوامل تأثیرگذار در قیمت بالابر مصالح بر

قیمت بالابر مصالح بر حسب عوامل مختلفی تعیین می شود. هر یک از افراد و کارفرمایانی که با تجهیزات و وسایل در روند ساختمان سازی نیاز مبرمی دارند؛ می توانند بالابر مصالح بر را بسته به نوع نیاز خود و با توجه به بودجه خود خریداری نمایند.

چرا که قیمت بالابر مصالح بر می تواند بر حسب عوامل مختلف تغییر یابد. از جمله این عوامل تأثیرگذار در قیمت این وسیله کارآمد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

تکفاز یا سه فاز بودن بالابر ساختمانی

مدل بالابر سه فاز نسبت به تکفاز از کیفیت و کارایی بیشتری بهره مند می باشد. به همین علت بایستی برای بهره مندی از وجود آن بودجه بیشتری را صرف نمود.

وزن بالابر ساختمانی

بالابر را بر حسب وزن آن ها نیز تقسیم می کنند. مدل بالابر 300 کیلویی، 500، 750 کیلویی و حتی یک تنی هر یک در بازار موجود می باشند که مسلما هر چقدر وزن آن ها بیشتر باشد؛ کارایی آن ها بیشتر و قیمت آن ها نیز به مراتب بالاتر می رود.

توان الکتریکی بالابر مصالح

توان الکتریکی بالابرها نیز به صورت 3، 5.5، 7.5 و نیز 10 اسب بخار تشکیل می دهند که توان الکتریکی 10 اسب بخار مناسب برای بالابرهای با ظرفیت یک تنی می باشد و هر چقدر این توان بیشتر باشد؛ شاهد افزایش قیمت بالابر مصالح بر ساختمانی نیز خواهیم بود.

علاوه بر موارد گفته شده دخیل بر قیمت بالابر مصالح بر می توان به موارد دیگری از جمله گیربکس بالاتر و نیز سایز سیم بکسل آن ها نیز افزون بر کیفیت و کارایی آن ها ساخته شده در شرکت های مختلف اشاره کرد که تمامی این مسائل به طور کلی بر قیمت بالابر مصالح بر تأثیرگذار خواهند بود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر