خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

تفاوت موتور برق تکفاز با سه فاز در چیست؟

موتور برق

فهرست مطالب

یکی از تجهیزات مهم تامین برق در هنگام قطعی جریان برق یا در مکان‌های بدون برق، موتور برق می‌باشد. این وسیله از مصارف خانگی تا مصارف صنعتی کاربرد دارد و برق مورد نیاز شما را تامین می‌نماید. این دستگاه را از نظر خروجی برق می‌توان به 2 مدل تک فاز و سه فاز تقسیم‌بندی کرد که هریک کاربرد‌های خود را دارند. 

در این مطلب می‌خواهیم در مورد تفاوت‌ها و موارد کاربرد این مدل‌ها توضیح بدهیم البته قبل از شروع باید بدانیم برق سه فاز با تک فاز چه تفاوت‌هایی دارند.

تفاوت برق سه فاز و تک فاز

یکی از تفاوت‌های اصلی برق سه فاز و تک فاز در میزان ولتاژ خروجی آن‌ها می‌باشد، برق تک فاز ولتاژ 220 ولت و برق سه فاز ولتاژ 380 ولت می‌باشد، از همین رو است که برای مصارف خانگی از برق تک فاز و در صنایع از برق سه فاز استفاده می‌شود. از دیگر تفاوت‌های این دو مدل این است که ولتاژ در برق سه فاز به خاطر ماهیت آن هیچ‌وقت صفر نمی‌شود، بنابراین از مزیت‌های برق سه فاز این است که اگریکی از فاز‌ها به مشکل بخورد یا قطع بشود، 2 تا فاز دیگر این نقص را جبران می‌کنند در نتیجه قطعی برق نخواهیم داشت؛ در حالی‌که در برق تک فاز در صدم ثانیه قطعی‌های مکرر رخ می‌دهد که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.

موتور برق تک فاز

مولد برق‌های تک فاز از توان 1 کیلووات تا توان 15 کیلووات ارائه می‌شود و دارای خروجی‌های AC با ولتاژ 220 ولت می‌باشد.

با توجه به اینکه اکثر وسایل منازل 220 ولت تک فاز می‌باشد، از موتور برق‌های تک فاز بیشتر برای مصارف خانگی یا از توان‌های بالاتر برای تامین برق فروشگاه‌ها و ادارات استفاده می‌نمایند.

موتور برق سه فاز

مولد برق‌های سه فاز دارای خروجی 380 ولت می‌باشد، این ولتاژ بیشتر در صنایع کاربرد دارد از این رو از موتور برق 3فاز بیشتر برای راه‌اندازی تجهیزات سه فاز در صنعت استفاده می‌نمایند و با توجه به اینکه در مدار سه فاز هیچ قطعی رخ نمی‌دهد، بهترین گزینه می‌باشد.

موتور برق سه فاز

گرفتن برق تک فاز از موتور برق سه فاز

یکی از سوالات مهم در هنگام خرید دستگاه سه فاز این است که آیا می‌توان از آن برق تک فاز گرفت؟ یا خیر، با رعایت یکسری نکات، جواب بله است. شما باید توجه داشته باشید می‌توانید از خروجی‌های سه فاز، برق تک فاز بگیرید اما باید از هر سه خروجی سه فاز به طور همزمان استفاده نمایید تا به مدار مولد برق آسیب وارد نشود، برای مثال از 36 آمپر جریان خروجی دستگاه سه فاز می‌توانید 3 تا 12 آمپر برای مصارف تک فاز استفاده نمایید. نکته آخر اینکه اگر قرار است تنها از یک خروجی سه فاز برق تک فاز بگیرید، برای مدت زمان خیلی کم حدود 10 دقیقه باشد تا به سیستم آسیب وارد نشود.

موتور برق سه فاز
  • برق سه فاز چند ولت است؟

    میزان ولتاژ برق سه فاز 380 ولت است که مناسب مصارف صنعتی می‌باشد.

  • بهترین موتور برق سه فاز دیزلی کدام است؟

    موتور برق دیزلی ETQ مدل DG10LE با خروجی 7.5 کیلووات سه فاز و 8.5 کیلووات تک فاز، جزء بهترین مولد برق‌های دیزلی در حال حاضر می‌باشد که شما می‌توانید با چرخاندن یک شاسی از حالت تک فاز به سه فاز و بالعکس، نوع خروجی را تعیین نمایید.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر