خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

روش صحیح ویبره زنی بتن

بتن ریزی ساختمان ها

فهرست مطالب

برای ویبره زدن بتن روش ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد. از جمله راهکارهای پیش رو، روش دستی و مکانیکی ویبره زدن می باشد. در این بین روش مکانیکی ویبره زدن بتن بسیار مطمئن تر و مناسب تر است که به وسیله دستگاه ویبراتور با استفاده از شیلنگ آن به صورت مکانیکی در کمترین زمان و بدون نیاز به نیروی انسانی صورت می گیرد.

بتن ریزی ساختمان ها

یکی از مراحلی که در ساختمان سازی بسیار مورد توجه قرار می گیرد و حتما باید به بهترین شیوه ممکن با رعایت نکات مربوط به آن به خوبی کلیه مراحل آن را به پیش برد؛ بخش بتن ریزی ساختمان است.بتن ریزی ساختمان ها اصول و قوانینی دارد که بایستی به هنگام بتن ریزی هر یک از کارکنان آن ها را مورد توجه خویش قرار دهند.

از جمله نکاتی که در بتن ریزی ساختمان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد؛ ویبره زدن بتن به صورت صحیح و استاندارد می باشد. حال ممکن است این سوال یا سوالات پیش آید که ویبره زدن بتن ها به چه کار می آید و چگونه باید صورت گیرد و یا با چه ابزارآلاتی می توان دست به ویبره زدن زد؟

و یا ممکن است این سوال در ذهن ها خطور کند که در صورت نداشتن ابزار لازم برای ویبره زدن بتن آیا می توان به صورت دستی هم دست به این اقدام زد یا خیر؟ این سوالات و ابهامات ممکن است برای هر کسی پیش آید. به همین منظور برای رفع هر یک از این سوالات در ادامه با ما همراه باشید تا به تک تک این سوالات پاسخ داده شود.

بتن ریزی ساختمان ها

عمده ترین دلایل ویبره زدن بتن

پیش از هر چیز به مهمترین علل ویبره زدن بتن پرداخته می شود تا با چیستی ویبره زدن بتن آشنا گردید. به طور کلی در نظر داشته باشید که ویبره زدن یکی از مراحل مهم در بتن ریزی به شمار می آید. چرا که در صورت توجه به این بخش در ساختمان سازی، می توان تمامی حباب ها و هوای اضافه و آزاد را در دل بتن ها از بین برد.

در صورت عدم توجه به ویبره زدن بتن به هر طریقی ممکن است اثرات مخرب و مشکلاتی را برای بتن پدید آورد که جبران آن ها نیاز به اعمال هزینه های بسیار زیادی دارد. بنابراین به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل پیش رو از جمله: ترک برداشتن بتن و مشکلاتی از این دست بهتر است بیش از پیش به فکر ویبره زدن و از بین بردن هر گونه حباب و هوای اضافی در داخل بتن ها بود.

حال که با اهمیت ویبره زدن بتن آشنا شدید؛ بهتر است به فکر ویبره زدن بتن با استفاده از راهکارهای ممکن باشیم که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

عمده ترین دلایل ویبره زدن بتن

راهکارهای ممکن در جهت ویبره زدن بتن

برای ویبره زدن بتن شما می توانید به طور کلی از دو روش دستی یا مکانیزه استفاده کنید. طبیعتا نوع مکانیزه با استفاده از ابزارآلات و دستگاه های پیشرفته می تواند گزینه بهتری پیش روی شما باشد تا بدون نیاز به نیروی انسانی و اعمال فشار زیاد روی کارگران ساختمانی شما بتوانید روند ویبره زدن بتن را راحت تر و با سرعت و کیفیت بهتری به پیش ببرید.

اما نوع دستی ویبره زدن هم در صورت فراهم نیامدن دستگاه مورد نظر می تواند یکی از راهکارهای ممکن برای شما باشد. برای درک بیشتر موضوع هر یک از این روش ها را به طور کامل شرح خواهیم داد.

روش های دستی ویبره زدن بتن

ساده ترین راه پیش رو برای ویبره زدن، استفاده از روش های دستی ویبره زدن بتن می باشد. برای این امر شما می توانید از دو راهکار و شیوه زیر استفاده کنید:

1-    استفاده از تخماق

تخماق که وسیله ای شبیه به چکش می باشد؛ یکی از ابزارهای ساده برای ویبره زدن بتن به صورت دستی است. برای ویبره زدن بتن با استفاده از این وسیله می بایست مقطع تخماق را به صورت عمودی وارد بتن کرده و آن را تا عمیق ترین بخش بتن ریزی انجام دهید. با توجه به دستی بودن این ابزار نیاز به دقت بالایی دارد.

2-    استفاده از بیل

ابزار ساده و دستی و کاملا در دسترس دیگر، بیل می باشد که می توان ویبره زدن را به وسیله آن انجام داد.

ویبره زدن بتن به وسیله بیل بدین ترتیب می باشد که شما بایستی قسمت فلزی بیل را خیلی آرام و به صورت عمودی وارد بتن مورد نظر در جهت بتن ریزی ساختمان کنید و چندین مرتبه این کار را به صورت اعمال حرکات رفت و برگشتی انجام دهید تا بدین ترتیب بتوانید هوای داخلی بتن را از آن خارج کنید.

استفاده از این وسیله به صورت دستی است و برای کار در پروژه های سبک و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های دستی ویبره زدن بتن

روش مکانیکی ویبره زدن بتن

علاوه بر روش های دستی ویبره زدن بتن که از آن ها یاد شد؛ یک روش مکانیکی ویبره زدن نیز وجود دارد که روش به مراتب بهتر و پیشرفته تری است و در پروژه های متوسط و بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش را می توان روش بهتر و مطمئن تری قلمداد کرد که نیاز به نیروی انسانی زیاد برای ویبره زدن ندارد و کار ویبره زدن بتن به وسیله دستگاه در این روش انجام می شود که به آن دستگاه، ویبراتور گفته می شود که به وسیله شیلنگ ویبراتور، عمل ویبره زدن صورت می پذیرد.

شیلنگ ویبراتور نیز خود به صورت بنزینی، برقی، دریلی و بادی در بازار وجود دارد که می توان از هر یک از آن ها برای ویبره زدن بتن استفاده کرد و هر یک کاربرد و کارایی خاص خود را دارند.

پس از انتخاب شیلنگ مناسب برای ویبره زدن می بایست به اندازه ها و ابعاد آن توجه داشته باشید که معمولا پرفروش ترین شیلنگ، شیلنگ ویبراتور بنزینی و استانداردترین سایز، قطر پوکر 1.5 اینچی از بین قطرهای 1، 1.5، 2، 2.5 و 3 اینچی است که بهتر است قطر پوکر 1.5 اینچی را خریداری کنید تا با انتخاب صحیح بهترین شیلنگ ویبراتور و سایز استاندارد برای ویبره زدن بتن به صورت صحیح و استاندارد روش ویبره زدن را صورت بخشید.

برای این منظور بایستی پس از انتخاب شیلنگ مناسب و سایز استاندارد آن، شیلنگ مورد نظر را به صورت عمودی و خیلی سریع وارد بتن کرد و پس از ویبره زدن نیز ن را به آرامی خارج کرد.

دستگاه مورد نظر خود به صورت مکانیکی عمل ویبره زدن بتن را بر عهده می گیرد و تمامی حباب ها را بدون نیاز به نیروی انسانی به صورت مکانیکی و خودکار در کمترین زمان ممکن و با کیفیت به مراتب بالاتری از بین می برد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر