خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

ساخت بتن در بتونیر چقدر زمان می برد؟

همزن بتن اتاق پهن

فهرست مطالب

این دستگاه که با نام های ملات ساز، خلاطه، میکسر بتن و مخلوط کن بتن نیز شناخته شده، در دسته  جدید ترین دستگاه های بتن ریزی و با نازلترین قیمت قرار دارد  و برای تولید بتن با حجم کم و متوسط، مثلا تا 30 متر مکعب در روز کاربرد دارد. درواقع یکی از وسایل و تجهیزاتی که در پروژه ها و کارهای عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ بتونیر یا میکسرهای بتن می باشد. این وسیله بسیار متداول و کارساز در عملیات های عمرانی و پروژه های ساختمانی در زمینه ساخت بتن مستحکم و یک دست کارایی بسیار بالایی دارد. به همین جهت است که در هر پروژه ای بنا به نوع ساختمان و سطح کوچک و متوسط آن از بتونیرها یا میکسرهای بتن متناسب با آن استفاده می شود.

با توجه به این مسئله که امروزه ساخت بتن در میکسر بتن یا بتونیر و همزن بتونیر صورت می گیرد و روند ساخت بتن به وسیله این دستگاه کارآمد و مفید بسیار سریعتر از نوع دستی ساخت ملات برای عملیات بتن ریزی ساختمان ها انجام می گیرد؛ این سوال مطرح است که ساخت بتن در میکسر بتن یا همان بتونیر چقدر زمان می برد و اصولا چقدر زمان نیاز است تا به وسیله بتونیر بتوانیم ملات موجود را در آن ریخته و برای عملیات بتن ریزی ساختمان سازی خود را آماده و مهیا سازیم؟ در ادامه به این سوال در زمینه ساخت و ساز ساختمانی خواهیم پرداخت.

انواع بتونیر

  • دو چرخ
  • چهار چرخ
  • ساده
  • گیربکس دار
  • باکت دار
  • هیدرولیکی

ساخت بتنی مقاوم و مستحکم در پروژه های ساختمان سازی

در پروژه های ساختمان سازی همواره باید به این نکته توجه داشت که بتنی مقاوم و بسیار مستحکمی را در اختیار داشت تا بتوان به استحکام ساختمان مورد نظر اطمینان حاصل نمود. برای این مهم می بایست به عمل آوری و سفت شدن بتن در حین ساخت بتن در ساخت و ساز ساختمانی توجه و اهتمام کافی را مبذول داشت.

عمل آوری بتن یا همان سفت شدن سطح بتن در پروژه های کوچک و بزرگ ساختمانی به حفظ رطوبت و حرارت بتن ظرف یک بازه زمانی مشخص شده است که بلافاصله پس از جاگذاری و پرداخت بتن صورت می گیرد. در این بازه زمانی یاد شده حفظ آب در بتن از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد.

بنابراین باید به فکر راهکارهایی بود تا بتوان با بهره گیری از آن ها بتنی مستحکم را در اختیار داشت. برای این منظور رعایت یک سری موارد بسیار ضروری است که در این بین می بایست به رطوبت دائمی، درجه حرارت مطلوب و ایده آل و نیز مدت زمان عمل آوری بتن توجه و عنایت داشت.

مدت زمان ساخت بتن با استفاده از میکسر بتن

همان طور که می دانید؛ اساس ساخت و طراحی میکسرهای بتن یا همان بتونیرها، تسریع در روند کار ساخت و ساز ساختمانی و نیز سهولت در اجرای کار می باشد تا بتوان به وسیله این وسیله ضمن کمتر کردن نیروی انسانی این بار به کمک این نوع از تجهیزات ساختمانی با افراد کمتری در بازه زمانی کمتری روند آماده کردن ملات را در جهت ساخت بتن و بتن ریزی در ساختمان را پیش برد.بنابراین به طور کلی اساس استفاده از میکسر بتن یا بتونیر کار ساخت بتن را با سرعت بیشتر و در بازه زمانی کمتری برای کارگران ساختمانی میسر می گرداند.

اما سوال اینجاست: حال که استفاده از این نوع از وسایل توانسته اند با ورود خود به پروژه های ساختمانی کار را برای کارگران ساختمانی ساده تر کنند تا بتوانند خیلی سریع تر از قبل رو به اجرای ساخت و ساز ساختمانی آورند؛ با استفاده از میکسر بتن چقدر طول می کشد تا بتوان بتن را ساخت و آن را در جهت بتن ریزی ساختمان مورد استفاده قرار داد؟

 

همزن بتن اتاق پهن

بتن ریزی و پرداخت تدارکات پیش از بتن ریزی

این موضوع  شامل متراکم کردن، درست شکل دادن، مرطوب نمودن سطح زمین ، بستن قالب ها، قرار دادن آرماتورها و سایر اقلام کار گذاشته شده بطور محکم در جای خود می باشد.قالب ها باید به شکل صحیح و دقیق  قرار داده شوند و خود یا آستر آن ها با مصالحی ساخته شده باشد که سرانجام نمای مطلوبی را به سطح بتن سخت شده بدهند . همچنین قالب های چوبی باید از قبل مرطوب شوند در غیر اینصورت آب بتن را جذب کرده و متورم  خواهند شد.لازم به ذکر است برای سهولت در برداشتن قالب ها باید آن ها را با یک ماده رها ساز مانند روغن یا لاک آغشته کرد.زمانی  که بتن ریخته می شود،میلگردهای فولادی باید تمیز و عاری از زنگیا لایه اکسیده باشند.

عوامل مختلف تعیین ساز در مدت زمان ساخت بتن

بر هیچ کس پوشیده نیست که استفاده از میکسر بتن به سرعت ساخت بتن کمک زیادی کرده است و ساخت بتن با استفاده از این وسیله کار را با سرعت بیشتری به پیش می برد. اما در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که حتی با استفاده از میکسر بتن هم یک سری عوامل تعیین کننده هستند که ممکن است این مدت زمان برای ساخت بتن را کم یا زیاد کنند. از جمله این عوامل تعیین کننده می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1-    نوع سیمان به کار گرفته شده

2-    مقاومت مورد نظر

3-    شرایط جوی مختلف

4-    نسبت آب به سیمان و ریختن بتن

5-    استفاده از نوع و سایز میکسر بتن مورد استفاده برای ساخت بتن

6-    کیفیت و کارایی بتونیر و برند تولیدی مورد نظر

7-    بتن ریزی در دماهای متفاوت

8-    و...

با در نظر گرفتن تمامی این موارد و عوامل تعیین ساز می توان اذعان داشت که ساخت بتن با میکسر بتن نیز می تواند بسته به این موارد و عوامل تعیین کننده در بازه های زمانی مختلفی صورت گیرد.اما در هر صورت حتی در بدترین شرایط هم استفاده از این وسیله بسیار پراهمیت می تواند خیلی سریع تر از ساخت بتن به صورت دستی صورت گیرد تا بدین ترتیب شما بتوانید خیلی زودتر بتن مورد نیاز را در پروژه های ساخت و ساز ساختمانی ساخته و آماده کرده تا از وجود آن بتوانید بتنی مستحکم در اختیار داشته باشید و ساختمان هایی را بسازید که از نظر بتن و بتن ریزی بسیار مستحکم و با مقاومت بسیار بالایی هستند.

حداکثر مدت زمانی به منظور ساخت بتن با میکسر بتن

به طور کلی هر چند که عوامل مختلفی می تواند در ساخت بتن با میکسر بتن نیز تأثیرگذار باشند؛ ولی می توان گفت که به صورت کلی وقتی که بتون مورد نظر در میکسر بتن خارج گردد؛ حداکثر پس از 6 ساعت کاری خشک می گردد.

به گونه ای که دیگر به دست نمی چسبد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که این مدت زمان تقریبی است و می تواند بسته به عوامل مختلفی نظیر: میزان تحرک بتن مورد نظر، درجه حرارت محیط ساخت و ساز ساختمانی، رطوبت مواد تشکیل دهنده بتن و... مختلف باشد.

اما حداکثر مدت زمان ساخت بتن با استفاده از میکسر بتن همین تعداد ساعت می باشد که شما می توانید در طی 8 الی 24 ساعت روی بتن ریخته شده به راحتی راه بروید.هر چند که اگر یک الی دو روزی هم صبر داشته باشید تا بتن خود را به اصطلاح بگیرد؛ می توانید بازخورد و بازدهی بیشتری را عاید خود گردانید. اما در کل بتن مورد نظر شما رفته رفته سفت و مستحکم می گردد.

زمان تهیه بتن در بتونیر باید بعد از ریختن تمام مصالح ( به غیر از آب) داخل دیگ اندازه گیری گردد .به طور عمومی بعد  از زمان اضافه کردن آب به دیگ بتونیر  20 دور برای مخلوط شدن کامل بتن نیاز می باشد . البته تهیه بتن بر اساس طرح اختلاط بتن متفاوت بوده  و جنبه تجربی هم دارد و به نظر تکنسین کار وابسته هست. ولی  زمان مخلوط شدن بتن در بتونیر های 350 لیتری بیشتر از 1 دقیقه یا 1 دقیقه و 30 ثانیه نمی شود. اگر این زمان را به زمان بارگیری و تخلیه اضافه کنیم نباید بیشتر از 8 الی 10 دقیقه در یک نوبت ساخت بتن شود.

 

مخلوط کن بتن سایز 300 لیتری دنده زیر

موتور های مورد استفاده در دستگاه بتونیر

اصولا موتور های بتونیر در دو نوع تک فاز و سه فاز به مشتریان ارائه گردیده و بسته به سوخت مصرفی به انواع زیر تقسیم بندی می گردند:


بتن ریزی در شرایط خاص آب و هوایی

بتن ریزی در هوای سرد: مشکلات بتن ریزی در هوای سرد به مسئله یخ زدن بتن تازه ارتباط دارد.چنانچه  بتنی که هنوز کاملاً سخت نشده است یخ ببندد، آب اختلاط یخ بسته و حجم کلی بتن افزایش می یابد. در این صورت چون بتنی برای فعل و انفعال شیمیایی آبی وجود ندارد، گرفتن و سخت شدن بتن به تاخیر می افتد و ممکن است مقدار اندک خمیر سیمان موجود نیز به علت تشکیل یخ شکسته شود.

زمانی که در مرحله ی بعدی یخ آب می شود، بتن گرفته و در وضعیت منبسط شده سخت می شود و به هیمن علت  از حفره های زیاد و مقاومت کمی برخوردار خواهد شد. اگر یخ زدن بتن بعد از گیرش آن و قبل از رسیدن به مقاومت کافی و مناسب رخ دهد ، انبساط حاصل به همراه تشکیل یخ، سبب کاهش قابل توجه مقاومت می گردد.

مخلوط کن بتن دنده کمر سایز 300 لیتری

برای بتن ریزی در شرایط سرما نیاز به ضد یخ بتن وجود دارد. در انتخاب ضد یخ بتن، باید  دقت کنید  که ضد یخی برای استفاده در بتن مناسب است که از  دو ویژگی  برخوردار باشد که :

اولا بتواند نقطه انجماد آب داخل بتن را کاهش دهد و  ثانیا به عنوان یک تسریع کننده در گیرش بتن و افزایش مقاومت بتن اولیه ایفای نقش  کند. در مورد ضد یخ های کلر دار نیز باید  توجه کنید که  این نوع ضد یخ ها برای استفاده در انواع بتن پیش تنیده و آن دسته از بتن هایی که دارای آلومینیوم و گالوانیزه  می باشند، توصیه نمی گردد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر