خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

سمپاش فوگر (مه پاش حرارتی)

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

فوگر حرارتی چگونه تمام سطوح را سمپاشی یا ضدعفونی می کند؟ 

فوگر حرارتی دستگاهی است که با هدف سمپاشی کاملاً یکنواخت در فضا های عموماً بسته مانند گلخانه ها طراحی شده است. در یک فضای بسته مانند گلخانه های صنعتی، پرورش انواع گیاهان زراعی صورت می ‌گیرد.

گیاهانی که به مانند روش ‌های کلاسیک کشاورزی نیز دائماً در معرض انواع آفات و بیماری ها هستند. لذا لازم است تا در یک مسیر عملیات سمپاشی با هدف دفع آفات و بیماری های گوناگون قرار گیرند.

گاهی هم لازم است تا سطحی را ضد عفونی کنیم. مانند همین ایام اخیر که تحت تاثیر بیماری کرونا هستیم و ضد عفونی کردن تمام سطوح اهمیت بالایی دارد.

فروش فوگر برای ایجاد یک شرایط کامل از ضدعفونی کردن محیط در این ایام به شکل وسیعی صورت می گیرد.

انتخاب فوگر به هر حال تصمیم کاملی برای تامین این هدف است. چرا که در یک فضای مه آلود می توان تمام سطوح اطراف خود را در یک جریان گندزدایی با دقت بالا قرار داد؛ اما به هر صورت در مواجه با فوگر حرارتی یک دستگاه سمپاش کارآمد در اختیار ما می باشد.

سمپاشی با روش ‌های متعددی همراه است. ایده هایی که در تمام آنها در نهایت یک هدف را دنبال می کنیم. اینکه بتوانیم محلول سموم نباتی را در فضایی کاملاً یکنواخت به تمام گیاهان هدف در مزرعه و گلخانه برسانیم.

پرداختن به روش ‌هایی که محلول سموم نباتی را تبدیل به یک پاشش باران گونه بر سطح گیاهان خواهد کرد، اولین ایده تقریباً کارآمدی است که می ‌تواند محلول سموم نباتی و یا داروی ضد بیماری را به گیاهان هدف برساند؛ اما در این ایده فکر جامعی برای برگ و یا گیاهان کوچک مانده در زیر برگهای بزرگ نکرده ‌ایم.

پس بهتر است که ایده خود را یک گام توسعه داده و سعی در خلق یک سمپاش به شکل قطرات پودر شده داشته باشیم؛ اما باز هم نمی ‌توانیم فضای صددرصد را حاصل آوریم. چرا که با احتمال بالا هنوز قسمتی از گیاهان هدف تحت تاثیر مثبت سموم نباتی و یا دارو هایی با تأثیر بر بیماری های متنوع قرار نگرفته اند.

در این بین ایده جذاب ‌تری حضور دارد. اینکه بتوانیم سموم نباتی را در غالب چیزی شبیه به مه درآورده و مه موردنظر را در فضای میان گیاهان بگسترانیم. به این ترتیب با ضریب اطمینان بالاتری تمام سطح گیاهان را در مسیر سموم نباتی قرار داده ‌ایم.

فوگر حرارتی دستگاهی است که می‌ تواند این کار را برای ما انجام دهد؛ اما این فوگر حرارتی چیست؟ و چگونه می تواند چنین فضایی در سمپاشی را تولید نماید؟ پاسخ به این سوالات موضوع اصلی در نگارش این مقاله است. اینکه فوگر چیست؟ و چه وظایفی دارد؟

فوگر حرارتی چیست؟ و چگونه کار می کند؟

در مواجهه با فوگر حرارتی با دستگاهی سر و کار داریم که قصد تولید چیزی شبیه به مه از محلول سموم نباتی را دارد. در نظر داشته باشید که مه چیزی جز قطرات بسیار ریز آب نمی باشد.

لکن فضای مه، به ‌گونه ‌ای است که می تواند به راحتی در هر فضایی رسوخ کرده و کاملاً بر هر سطحی بنشیند. پس در دستگاه فوگر به دنبال آن هستیم که بتوانیم با کوچک کردن هر چه بیشتر قطرات سموم نباتی، فضایی شبیه به مه را ایجاد کنیم.

برای این منظور در دستگاه فوگر سیستمی طراحی شده است که می ‌تواند در خروجی خود قطراتی با قطر های 1 الی ۵۰ میکرون داشته باشد. این اندازه ها دقیقاً در محدوده قطرات آب در فضای مه آلود است. اندازه ‌ای که قطرات آنچنان سبک خواهند شد که به راحتی در هوای محیط به شکل معلق شده به جریان ‌افتند و به اولین سطحی که با آن برخورد داشته باشند، بنشینند.

در ماهیت کار دستگاه فوگر مه شکن، شرایطی پیش ‌بینی شده است که طی آن محلول مورد هدف ابتدا بخار شده و سپس تحت فشار بالایی در بطن دستگاه تبدیل به ذرات بسیار ریز خواهد شد که در کنار هم فضای مه آلودی را ایجاد خواهند کرد. دقیقاً شبیه به اتفاقی که در طبیعت برای جریان آب بخار شده و معلق در فضا حاصل می‌ شود.

ایده ساخت دستگاه فوگر حرارتی دقیقاً با تکیه بر همین اصل حاکم بر طبیعت استوار است. در واقع آنچه در دستگاه سم پاش فوگر اتفاق می افتد، جریان بسیار ساده ای است.

سیالی که تحت یک حرارت شدید و ناگهانی، به سرعت بخار خواهد شد و در امتداد این بخار شدن، همراه با تراکم بالا تحت فشار سنگینی دوباره به فضای سیالی شکل خود اما در حالت قطرات بسیار ریز تبدیل خواهد شد.

به این ترتیب وقتی از جانب خروجی دستگاه سم پاش فوگر راهی محیط می ‌شوید، چیزی شبیه به یک مه غلیظ را ایجاد خواهد کرد.

مکان هایی که از فوگر حرارتی استفاده می کنند

ماهیت طراحی دستگاه فوگر حرارتی در خلق یک جریان مه آلود از سموم نباتی است. جریان مه آلودی که هر محیطی را کاملاً اشغال کرده و قادر است با احتمال بسیار بالا بر هر سطحی در محیط هدف بنشیند.

با این ایده تقریباً می توانیم تمام گیاهان هدف و یا هر فضای تحت سمپاشی را در معرض حضور سموم و یا هر محلول هدف دیگری قرار دهیم؛ اما یکی از نقاط ضعف کار با فوگر مه شکن، فرّار بودن مه تولید شده توسط آن می باشد.

به هر حال مه تولید شده در هنگام خروج از نازل دستگاه کاملا متراکم و ظاهراً تحت کنترل است؛ اما در نهایت مه مسیر خودش را در پخش شدن طی خواهد کرد.

لذا در صورت حضور یک باد بی موقع و یا یک شرایط باز از زمین زراعی این احتمال که اصولا مه تولید شده از دستگاه فوگر حرارتی به سمت گیاهان هدایت نشود بسیار بالا است.

با این احتمال که اتفاقاً ضریب وقوع بالایی نیز دارد، سخت بتوانیم همراه با یک دستگاه مه ساز، فضای یک زمین زراعی را سمپاشی کرده باشیم. پس لاجرم کار با فوگر حرارتی در فضا های باز زراعی تقریباً به سختی صورت می گیرد.

لذا عموماً در باغات برای سمپاشی درختان آن هم به شکل انحصاری از فوگر حرارتی استفاده می ‌شود. به این ترتیب که هر درخت کاملاً مجزا تحت تاثیر مه تولید شده از دستگاه مه ساز قرار گرفته باشد.

اما ماجرا برای فضا های سربسته کشاورزی مانند گلخانه ها جریان کاملاً متفاوتی پیدا می ‌کند. در یک فضای بسته و کاملاً تحت کنترل مانند گلخانه ها دیگر خبری از یک باد بی موقع و یا یک محیط بسیار باز با سطوح غیر هدف نمی باشد.

هر چه هست، فضای موجود در داخل گلخانه ای است که قرار است کاملاً در مواجهه با پاشش سموم نباتی قرار گیرد. لذا از فوگر حرارتی می توان به عنوان یکی از بهترین دستگاه های سمپاش در فضا های گلخانه‌ ای یاد کرد.

با این نگرش هر محیط بسته دیگری مانند دامداری ها، مرغداری ها، بسیاری از محیط های بسته اعم از اماکن انسانی و... مستعد استفاده بهینه از دستگاه فوگر حرارتی می باشند.

مانند استفاده از فوگر برای مقابله با کرونا که می تواند با ضریب بالایی تمام سطوح را ضدعفونی کند. چرا که به راحتی در تمام فضا پخش شده و به شکلی یکنواخت و موثر بر تمام سطوح با هدف ضدعفونی کردن خواهد نشست.

نگاه فنی در آشنایی با دستگاه فوگر حرارتی

فوگر حرارتی که در فضا های گوناگون با نام ‌های دیگری مانند مه پاش صنعتی و یا فوگر مه شکن نیز شناخته می ‌شود، از دسته سمپاش ها با سرعت عمل بسیار بالایی است.

این دستگاه در صورت تنظیم اصولی در کار با یک فرد حرفه ای می تواند در عرض یک ساعت، یک هکتار از یک زمین زراعی و یا فضای گلخانه ‌ای را سمپاشی کند.

به این ترتیب می توان با بهره مندی اصولی از دستگاه فوگر حرارتی در مدت زمان کوتاهی با صرف حداقل محلول سموم و یا هر محلول دیگری بالاترین راندمان کاری را به دست آورد.

در طراحی دستگاه فوگر حرارتی شرایطی حاصل است که بتوان اندازه قطر قطرات مه حاصل شده را تغییر داد.

برای این منظور از نازل های متنوعی استفاده می ‌شود. اصولاً هر نازل طراحی شده برای مه پاش صنعتی قادر است تا یک قطر مشخصی از قطرات مه را تولید کند.

این تنوع که غالباً در مسیر تولید برند های گوناگون دیده می ‌شود، دست ما را برای سمپاشی هر چه بهتر گیاهان در فضا های هدف بازتر خواهد کرد.

گاهی با فضایی مواجه هستیم که می ‌خواهیم قطرات، هر چه سریعتر بر سطوح هدف ما بنشیند. در این حالت بهره مندی از قطرات با قطر بالا اهمیت پیدا می کند.

برعکس، گاهی هم آنچنان تراکم گیاهان بالا است که لازم است تا با کوچکتر کردن هر چه بیشتر قطرات احتمال حضور آنها در تمام فضای گیاهان هدف را افزایش داده باشیم.

لکن یک ایده کلی آن است که هر چه فضای هدف محصورتر باشد، با درصد موفقیت بالاتری می توانیم قطر قطرات را کاهش دهیم. چرا که مه با قطرات کوچکتر بهتر و کاملتر در فضای مورد نظر ما پخش خواهد شد.

در بطن دستگاه فوگر حرارتی یک موتور جت پالس تعبیه شده است. در این موتور که با هدف انتقال تحت فشار سیال طراحی شده، قطعات مکانیکی مانند موتور های آشنایی که می شناسیم وجود ندارند.

در واقع ایده طراحی در موتور های جت برای ساختن این موتور مورد استفاده قرار گرفته است. لذا ماهیت دستگاه فوگر حرارتی با موتور جت پالس بسیار سبک وزن بوده، مادامیکه می ‌تواند ظرفیت خروجی بالاتری را به نسبت موتور های کلاسیک حاصل آورد.

در واقع اساس کار موتور در دستگاه فوگر حرارتی بر اصل ایجاد احتراق برای رسیدن به یک فشرده سازی حداکثری می باشد. برای این منظور از یک محفظه احتراق در ابعاد یک بطری آب استفاده شده است.

محفظه ای که قرار است هوای متراکم و بسیار داغی را تولید کند؛ اما اسلوب کار این موتور جت در طرح ساخت فوگر حرارتی چگونه است؟ اصولاً چرا از این سیستم برای تکمیل عملیات مه پاش صنعتی استفاده شده است؟

بررسی عملکرد موتور در طراحی دستگاه فوگر حرارتی

آیا تا به حال در عملکرد موتور های جت مطالعه داشته اید؟ احتمالا می دانید که اساس کار در این موتور ها بر ایجاد هوای بسیار داغ و البته منبسط شده استوار است.

در یک موتور جت هدف آن است که بتوانیم جریان هوای پرفشاری را تحت حرارت بالای سوخت در محفظه احتراق به شدت داغ کنیم.

به این ترتیب هوای متراکم را با ظرفیت جنبشی بسیار بالایی مواجه خواهیم کرد. ظرفیت جنبشی ای که خودش را به شکل انبساط عظیمی نشان خواهد داد.

حال اگر تنها یک مسیر خروجی برای این انبساط تعریف شده باشد، نیروی محرکه بالایی تولید خواهد شد.

البته ما در طراحی فوگر حرارتی قصد ساخت موشک نداریم و نمی خواهیم تا نیروی گرانش بالایی با هدف جابجایی چیزی تولید کنیم؛ بلکه قصد داریم تا با ایده طراحی در موتور های جت همراه شده و آن فشار بالای باد کاملاً داغ را حاصل آوریم.

با این تفکر در بطن موتور جت پالس دستگاه فوگر حرارتی یک محفظه احتراق تعریف شده است. محفظه ‌ای که تحت سوخت بنزین دستگاه همراه با دمیدن هوای فشرده شده از طریق یک فن، عملیات احتراق خود را تکمیل می کند.

به این ترتیب در سمت خروجی دستگاه یک هوای بسیار داغ با شرایط انبساط بالا حاصل خواهد شد؛ اما ظاهراً یک چیز را فراموش کرده ‌ایم. سموم نباتی و یا آن محلول هدف در کجای این ماجرا قرار خواهد گرفت؟ اگر دقت کرده باشید، در همان ابتدای امر گفتیم که برای ساختن فضایی مه آلود لازم است تا سیالات را در مجاورت گرمای بالا و البته ناگهانی قرار دهید. به این ترتیب یک بخار پرفشار از سیال مورد نظر حاصل خواهد شد.

در پروسه مکانیکی و طراحی شده برای فوگر حرارتی، این اقدام با پاشش محلول مورد نظر از طریق یک لوله در نزدیکی خروجی اگزوز دستگاه انجام می‌ شود.

یعنی درست بعد از آنکه هوای فشرده شده بسیار داغ را تحت انبساط بالا از طریق اگزوز خارج می سازیم، می توانیم سیال را در این هوا درآمیخته و با افزایش حرارت ناگهانی شرایط مورد هدف را تامین نماییم.

در دستگاه فوگر حرارتی اهرام گازی تعریف شده است که می تواند حجم سوخت بنزینی در محفظه احتراق را افزایش دهد.

به این ترتیب هر چه بیشتر این اهرم گاز را فشار دهیم، مقدار حرارت بالاتری و در نتیجه انبساط قویتری و در ادامه سموم بیشتری را همراه خود خواهیم برداشت.

در طی شدن این عملیات ممکن است سوال دیگری مطرح باشد. اینکه آیا سموم نباتی و یا دیگر محلول های گندزدا در اثر این افزایش دما دچار تغییرات شیمیایی نخواهند شد؟ مسئله در حرارت دیدن غیر مستقیم محلول سموم است. در این حالت تقریباً اثر شیمیایی خاصی که منجر به تغییر ماهیت حلال باشد، در خروجی دستگاه فوگر حرارتی وجود ندارد.

تاثیر هوای گرم در شرایط فیزیکی سموم تقریباً ناچیز و چیزی در حدود یک دهم ثانیه است. این زمان اندک نمی تواند قدرت کافی برای تغییر ماهیت شیمیایی هر حلالی را حاصل آورد.

امکانات با پیش ‌بینی ‌های متنوع در طراحی دستگاه فوگر حرارتی

ماهیت احتراق و تولید هوای گرم با فشار بالا در خروجی یک دستگاه فوگر حرارتی، شرایط نسبتاً ناپایداری را خلق خواهد کرد.

اگر چه کلیت اجرای عملیات در دستگاه کاملاً تحت کنترل قرار خواهد گرفت؛ اما احتمال افزایش بیش از اندازه پیش ‌بینی شده دما و یا سطح فشار هوا موضوعات چالش برانگیزی در حین کار هر دستگاه فوگر مه شکن خواهد بود.

لذا ضرورت حضور یک سیستم با ضریب ایمنی بالا جدی است. از این رو تمام نمونه های طراحی شده برای دستگاه فوگر حرارتی از یک سیستم قطع کن اتوماتیک بهره مند می باشند.

این سیستم قطع کن اتوماتیک با یک طراحی با عملکرد بسیار سریع همراه است. به گونه ‌ای که می تواند در صورت نیاز با اختیار کاربر و یا وجود شرایط ناامن در کار سم پاش فوگر، به سرعت وارد عمل شده و دستگاه را از حالت فعال خارج ساخت تا شرایط ایده‌ آل مورد نظر حاصل آید.

یکی دیگر از ویژگی های جالب توجه در طراحی مدل های خاصی از فوگر حرارتی، امکان شعله افکن بودن این دستگاه است.

این ویژگی چیزی جدا از ماهیت سم پاش فوگر است و یا اینکه اساساً در امکان شعله افکن شدن دستگاه در پی ایجاد مه پاش صنعتی نیستیم؛ بلکه می خواهیم تا از دستگاه مه ساز با هدف خلق یک شعله قدرتمند و البته یکنواخت از آتش استفاده کنیم.

برای این منظور لازم است تا از نازل مخصوص شعله افکن در انتهای اگزوز فوگر حرارتی استفاده کنیم. به این ترتیب می ‌توان سوخت را به جای سموم در مسیر خروجی هوای داغ گرفت تا همراه با آن، حالت انفجاری پیدا کرده و در نهایت یک شعله کاملاً قدرتمند و البته قابل تنظیم را پدید آورید.

این قابلیت بیشتر با هدف استفاده با عنوان دستگاه ضد سرمازدگی فوگر مورد استفاده قرار می گیرد. اقدامی که شرایط ایده ‌آل در تامین آن، برای نجات محصولات باغی در سرمای ناگهانی جدی است.

شرایط طراحی مخزن در دستگاه فوگر حرارتی چگونه است؟

اگر بخواهیم فوگر حرارتی را در قامت یک دستگاه تمام عیار سمپاشی در نظر بگیریم، باید این دستگاه را همراه با مخزن برای حمل سموم و یا هر محلول هدف دیگری در نظر داشته باشیم. این مخزن غالباً از ظرفیت اندکی برخوردار است.

چرا که سمپاش فوگر حرارتی در دسته سمپاش های قابل حمل قرار می گیرد؛ اما لازم است تا برخی ویژگی های برجسته طراحی در طرح ساخت این مخزن ها اعمال شود. مانند:

□       انتخاب متریال پلی اتیلن برای ساختن مخزن دستگاه فوگر حرارتی. پلی اتیلن از معدود متریال ها است که تقریباً هیچ تأثیر شیمیایی از حضور انواع سموم و یا محلول های گندزدا نخواهد داشت.

□       استفاده از ترکیبات لاما (ضد اشعه های مضر آفتاب) در طراحی بدنی مخزن. چرا که لازم است تا این مخزن برای سال‌ ها با ضریب ایمنی بالایی همراه باشد و اشعه دائمی آفتاب یکی از دشمنان همیشگی برای آن است.

□       انواع قارچ ها و یا جلبک ها نتوانند در فضای داخل مخزن رشد کنند. لذا از متریال تا طراحی باید پیش ‌بینی ‌های لازم صورت گرفته باشد.

□       لازم است تا شرایطی در نظر گرفته باشند که بتوان به راحتی مقدار محتوای موجود در داخل مخزن را رویت نمود. این کار با نصب یک گیج شیشه ای صورت می گیرد.

□       مخزن باید از یک طراحی کاملا مستقل از دستگاه فوگر حرارتی برخوردار باشد تا در صورت نیاز به راحتی از دستگاه جدا شده و قابلیت شستشوی آسانی داشته باشد. در کل به راحتی بتوان بقایای مانده از سموم و یا محلول های گندزدا را از مخزن مذکور خارج ساخت.

مزایای استفاده از دستگاه سمپاش فوگر حرارتی

فوگر مه شکن یک ایده خلاقانه برای طراحی یک دستگاه سمپاش با عملکرد خاص و البته راندمان کاری بالا است. دستگاهی که می تواند در عملیات های متنوعی غیر از سمپاشی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی برتر دستگاه فوگر حرارتی در ایجاد یک فضای یکنواخت برای سمپاشی است. به هر حال با یک دستگاه مه پاش صنعتی می‌ توانیم هر محلولی را به شکل مه در آورده و آن را کاملاً یکنواخت در سطح فضا بگسترانیم.

موضوعی که می تواند در بهبود انواع سمپاش ها و یا گندزدایی ها تأثیرگذار باشد. فوگر حرارتی در یک نگاه کلی نسبت به دیگر سمپاش های متداول برتری های قابل توجهی دارد. برخی از مزایای کار با این دستگاه به قرار زیر می باشند.

o       عملکرد ساده در کار با دستگاه فوگر حرارتی: هر فوگر حرارتی تقریباً خیلی ساده با کمترین پیچیدگی در راه اندازی همراه هستند. شاید طراحی ساده موتور باعث این عملکرد ساده و در ادامه کارکرد ساده دستگاه فوگر حرارتی شده باشد.

o       حمل و نقل آسان آن: بسیاری از سمپاش ها در دسته نمونه ‌ها با قابلیت حمل و نقل قرار دارند؛ اما در مدل ‌های موتوری مشکل بزرگ حجیم بودن و البته وزین بودن موتور است. چه موتور های برقی و یا بنزینی، به هر صورت آنچنان سنگین می شوند که حمل آن برای مدت طولانی خسته‌ کننده خواهد شد؛ اما موتور عاری از قطعات مکانیکی متحرک در طراحی فوگر حرارتی، وزن این دستگاه را به اندازه قابل توجهی کاهش داده است. لذا حمل و نقل بسیار آسانی در طراحی فوگر حرارتی پیش‌ بینی شده است.

o       قدرت سمپاشی بالا برای تامین شرایط بحرانی با وجود آفات گیاهی در حجم بالا: یکی از مشکلات کار با انواع سمپاش های دستی، کندی در عملکرد آنها می باشد. در واقع لازم است تا هر گیاه و یا هر درختی را به طور مجزا در معرض لانس دستگاه ‌های سمپاش کلاسیک قرار دهید. این حضور تک به تک گیاهان باعث کند شدن کل برنامه سمپاشی است. در حالیکه آفات گیاهی منتظر ما نخواهند ماند و خیلی سریع موجبات خسارات سنگین خواهند شد؛ اما کار با فوگر حرارتی متوجه یک سمپاشی اختصاصی برای هر گیاه نیست؛ بلکه ایجاد یک مه می‌ تواند مجموعه گیاهان حاضر در یک فضای محدود را در بر گرفته و این اقدام، سرعت عمل بالایی را تامین خواهد کرد.

o       دسترسی کامل به فضا های محدود: یکی از مزیت های قابل توجه در کار با فوگر حرارتی آن است که می‌ توان دامنه سمپاشی را به دوردست ترین نقاط با سطح دسترسی بسیار دشوار رسانید. مثلاً گیاهانی که شرایط متراکمی در رشد دارند، با این تجهیز به طور کامل تحت سمپاشی قرار می گیرند. چرا که مه تولید شده توسط فوگر حرارتی حالتی سیال داشته و به راحتی در تمام فضا های محیط پخش شده و خود را به تمام سطوح می رساند. این مزیت در گندزدایی سطوح نیز نقش پررنگی دارد. شرایطی فرض کنید که می خواهید سطوح قابل توجهی از فضا های زیست انسانی تا سطوح انواع تجهیزات و... را ضدعفونی کنید. ایجاد یک مه که می ‌تواند در تمام فضا ها رسوخ کرده باشد، بهترین ایده برای ضدعفونی کردن سطوح است. کافی است مواد ضدعفونی کننده را در این مه همراه سازید تا با رسیدن به تمام سطوح، آنها را عاری از هر گونه عامل بیماری زا کرده باشید.

o       طول عمر مفید فوگر حرارتی بسیار بالا است: در یک دستگاه مه پاش صنعتی چیزی جز یک محفظه احتراق که در آن سعی در خلق یک جریان پرفشار از هوای گرم می باشد، وجود ندارد. در این دستگاه خبری از قطعات مکانیکی مانند سیلندر ها و پیستون ها نمی باشد. نبود قطعات مکانیکی جدا از بحث راندمان کاری بالاتر، تولید صدای کمتر، خرابی ‌های محدودتر، باعث افزایش طول عمر مفید در کار دستگاه شده است.

o       هزینه کمتر: هزینه تهیه فوگر حرارتی کمتر از بسیاری از انواع سمپاش های متداول دیگر در سطح بازار می باشد. قیمت سمپاش فوگر با توجه به سطح کارایی بالایی که دارد، تقریبا ناچیز است. این دستگاه در صورت استفاده حرفه ای می تواند کارایی یک سمپاش فرغونی را داشته باشد. مادامیکه قیمت فوگر حرارتی به هیچ حالت با قیمت یک دستگاه سمپاش فرغونی قابل قیاس نیست. از طرفی این مدل از سمپاش برای اهدافی مانند گندزدایی تا ضدعفونی کردن سطوح در جوار زیست انسانی بهترین انتخاب است. لذا می توان با صرف هزینه معقولی همراه با تهیه کردن یک عدد دستگاه سمپاش فوگر به راحتی قدرت مانور بالایی در گندزدایی انواع سطوح به دست آورد.

فوگر حرارتی به مانند تمام دیگر سمپاش ها با هدف رساندن حداکثری سموم تا مواد ضدعفونی کننده به گیاهان هدف و یا سطوح مختلف می باشد.

بزرگترین مزیت هر دستگاه سمپاش می‌ تواند رسیدن به حداکثر فضای تحت سمپاشی با صرف حداقل مقدار محلول سمپاشی در حداقل زمان ممکن باشد.

ویژگی ‌هایی که در کار با فوگر حرارتی به خوبی نمود پیدا می کند. این سمپاش می تواند به راحتی با تولید یک فضای ابر گونه، حداکثر سطوح را در دسترس داشته باشد و در عین حال برای حداکثر سطوح از حداقل محلول سمپاشی و یا ضدعفونی کننده استفاده کند.

مادامیکه با نگرش کلی در سمپاش می ‌تواند این جریان را با صرف اندک زمانی به اتمام رساند.

نقش فوگر برای مقابله با کرونا

در ایامی هستیم که یک بیماری عفونی ناشی از یک ویروس ناشناخته تقریباً تمام جوامع انسانی را تحت تأثیر گذاشته است. کرونا نام بیماری مسری ای است که از طریق ویروسی با نام کووید-19 دردسرآفرین شده است.

اگر بخواهیم این ماجرا را خیلی درگیر این بیماری نکرده باشیم، لازم است تا نگرش خود را اندکی قویتر کرده و متوجه تقابل با تمام بیماری های مسری باشیم.

به هر صورت آنچه مشخص است یک بیماری مسری مانند کرونا با انتشار از طریق هوا خودش را به بدن میزبانان جدید می رساند.

لکن رعایت نکات کامل بهداشتی مانند استفاده از ماسک و یا حضور حداقلی در مجامع انسانی می ‌تواند نقش پررنگی در قطع زنجیره انتقال این ویروس دردسرآفرین باشد.

اما گویا ویروس کرونا با تمام انعطافی که دارد و در تمام فضای ناشناخته ای که قرار گرفته است، یک نقطه ضعف قابل توجه نیز دارد.

نقطه ضعفی که می‌ تواند عامل مهار آن باشد. به شرط آنکه نگرش حرفه ‌ای در مسیر تقابل با آن در نظر گرفته باشیم؛ اما نقطه ضعف ویروس کووید 19 در سنگین وزن بودن آن است.

9این ویروس به هیچ حالت توانایی معلق ماندن درازمدت در هوا را ندارد و خیلی زود بر سطوح گوناگون می ‌نشیند. همین ویژگی، سمت و سوی تقابل با کرونا را مشخص خواهد کرد. ضدعفونی کردن تمام سطوح، یک تقابل هدفمند برای مواجه شدن با این ویروس دردسرساز است.

نقش فوگر برای مقابله با کرونا در پرداختن حرفه ای با همین ویژگی قابل توجه در رفتار ویروس کووید 19 می باشد. بگذارید موضوع را بهتر بررسی کنیم، هر فرد مبتلا به ویروس کووید 19 در صورت تنفس و یا عطسه کردن، میلیون ‌ها عدد از این ویروس را در فضای اطراف خود پخش خواهد کرد؛ اما این تعداد ویروس هیچ ‌کدام نمی ‌توانند برای مدت طولانی در هوا بمانند؛ بلکه همگی به سرعت زمین ‌گیر می ‌شوند. در واقع بر تمام سطوح می نشینند. حال اگر نسبت به سطوح آلوده شده کم توجه باشیم و دست بر آنها کشیده، خود نیز در معرض آلودگی قرار خواهیم گرفت. لذا لازم است تا تمام سطوح را آن هم با نهایت دقت ضدعفونی کنیم؛ اما چطور می توانیم تمام سطوح را ضدعفونی کنیم؟

فوگر حرارتی بهترین ایده برای ضدعفونی کردن سطوح

وقتی با تمام سطوح در محیط اطراف خود مواجه هستیم، نمی توانیم موضوع را کوچک فرض کنیم. تمام سطوح تقریباً شامل هر چیزی می شود. از دستگیره درب ها تا سطح دیوار ها و انواع کلید ها و دکمه ها و حتی مواد غذایی و... .

به این ترتیب در ضدعفونی کردن سطوح در چالش بسیار بزرگی گرفتار شده ایم. اگر بخواهیم به صورت گزینشی با سطوح برخورد کنیم، خب، باید هر لحظه و مداوم در حال ضدعفونی کردن بی نهایت سطح اطراف خودمان باشیم.

پس باید فکر جامعی برای این منظور داشته باشیم. یکی از بهترین ایده ها استفاده از انواع افشانه ها می باشد. مانند اسپری های کوچک تا سمپاش های بزرگ و کلاسیک.

استفاده از افشانه ها سه مشکل جدی دارد. اول آنکه آنها مقدار قابل توجهی از محلول های ضدعفونی کننده را برای سطوح بسیار کمی استفاده می‌ کنند.

دوم آنکه قطرات حاصل از این افشانه ها بسیار درشت و فاقد اثربخشی کامل هستند. سومین مشکل که اتفاقاً بزرگترین آنها است، عدم توانایی در ضدعفونی کردن سطوح با دسترسی دشوار و یا دیده نشده می باشد.

برای ضدعفونی کردن سطوح در تقابل با ویروس کرونا و یا هر عامل بیماری زای دیگری باید به مانند انتشار آنها رفتار کنیم.

وقتی ویروس سوار بر جریان هوا می‌ تواند خودش را به هر سطحی برساند، ما نیز باید بتوانیم سوار بر جریان هوا، مواد ضدعفونی کننده را بر هر سطحی آن هم به طور یکنواخت پخش کنیم.

نقش فوگر برای مقابله با کرونا در همین نقطه از ماجرا می باشد. وقتی که قرار است مواد ضدعفونی کننده را در یک جریان سیال از هوا به تمام سطوح پیدا و ناپیدا رسانده باشیم، ایجاد مه حاصل از دستگاه فوگر حرارتی بهترین انتخاب می شود.

فقط کافی است مواد ضدعفونی کننده را همراه با مه تولید شده توسط دستگاه فوگر حرارتی کنید تا این مواد به مانند یک مه که می ‌تواند در هر فضایی رسوخ کند، خودش را به هر سطحی از محیط برساند.

البته لازم است تا در استفاده از دستگاه فوگر برای مقابله با کرونا، نگرش کاملی بر تنظیم مناسب این دستگاه داشته باشید.

در رسیدن به تمام سطوح، چه آنچه می ‌بینیم و چه آنچه در اعماق ناپیدای هر تجهیزی است، نیاز به خلق یک مه با شرایط سیالی بالا می باشد.

لذا بهتر است تا قطر قطرات حاصل از خروجی مه پاش صنعتی را در اندازه های بسیار کوچک در نظر بگیریم. به این ترتیب می ‌توانیم احتمال رساندن مواد ضدعفونی کننده را به تمام سطوح افزایش دهیم.

استفاده از فوگر برای مقابله با کرونا یک تصمیم هوشمندانه است. زمانی که نمی ‌توانیم الگوی رفتاری این ویروس را پیش بینی کنیم و از طرفی به یقین نمی دانیم که سطوح در چه سطحی از آلودگی هستند، رساندن مواد ضدعفونی کننده آن هم با ضریب اطمینان و درصد دسترسی بالا بر سطوح بهترین و کارآمدترین تصمیم است. ایده ای که با یک دستگاه فوگر حرارتی اجرایی خواهد شد.

کاربرد های متنوع از دستگاه فوگر حرارتی

در امتداد استفاده سطح بالا از دستگاه فوگر حرارتی در مقابله با انواع بیماری های مسری با هدف ضدعفونی کردن سطوح، می توان مجموعه وسیعی از کاربرد های سطح بالای دیگری را نیز با این تجهیز اجرایی کرد. برخی از کاربرد های تعریف شده برای دستگاه فوگر حرارتی به قرار زیر هستند.

  •      استفاده در فضا های گلخانه ‌ای: قابلیت تولید مه در فضا های محدود مانند گلخانه ها بیشترین کارآیی را دارد. لذا بسیاری از گلخانه داران از دستگاه فوگر حرارتی برای تقابل با انواع بیماری ها، قارچ ها و حتی کنترل آفات استفاده می کنند.

  •      استفاده در سطح باغات: اگر چه نمی ‌توان انتظار عملکرد کاملی از فوگر حرارتی برای سمپاشی مزارع داشت، چرا که مه تولید شده تمایل به ارتفاع گرفتن دارد؛ اما وقتی پای درختان در باغات در میان باشد، فوگر حرارتی یکی از بهترین ایده ها برای سمپاشی محسوب می ‌شود. اول آنکه می ‌توان هر درخت را به شکل مجزا در جریان مه تولید شده توسط فوگر حرارتی قرار داد. دوم آنکه به دلیل ارتفاع بالای درختان غالباً سطح دسترسی کاملی با انواع سمپاش های متداول وجود ندارد. در حالیکه یک مه با قابلیت انتشار وسیع در محیط می ‌تواند در تمام فضای اطراف تا بین شاخ و برگ درختان نفوذ کند.
  •      ضدعفونی کردن دامداری ‌ها و مرغداری‌ ها با هدف تقابل با انتشار انواع بیماری های ویروسی و واگیردار: حیوانات نیز مانند ما انسان‌ ها درگیر با برخی بیماری‌ های مسری هستند. این مشکل در فضا هایی مانند دامداری ‌ها و مرغداری‌ ها که از تعداد قابل توجه دام و طیور در کنار هم نگهداری می ‌کنند، بیشتر خودش را نشان خواهد داد. در یک دامداری و یا مرغداری نمی ‌شود با یک سمپاش ساده دستی یا موتوری سطح کاملی از گندزدایی را حاصل آورد. در صورتی که فوگر حرارتی توانایی کارایی بالایی در این فضا ها را دارد.
  •      گندزدایی در انبار ها، سیلو ها و کارخانجات مواد غذایی: یک عامل بیماری زا می تواند در هر فضایی باشد. آن هم در محیط انبار ها و سیلو های غلات تا کارخانجات مواد غذایی که مملو از انواع خوراکی ها هستند. لذا بهره مندی از این جریان گندزدایی تا ضدعفونی‌ کردن سراسری در چنین اماکنی، امری بدیهی و بسیار ضروری است.
  •      دفع آفات مانند شته، مگس، پشه، مورچه، موش و... در هر فضایی که دردسر آفرین شده‌ اند: محل زیست از حشرات تا حیوانات موذی غالباً خارج از دسترس انسانی است.
  • لذا نمی ‌توانیم برای دفع آنها به یک سمپاشی ساده اکتفا کنیم؛ اما استفاده از فوگر حرارتی سطح دسترسی بالایی را برای دفع آفات حاصل خواهد کرد. خصوصاً که اکثر این حشرات و یا حیوانات موذی در مکان هایی کاملا امن برای خودشان تخم گذاری و یا زاد و ولد می کنند.
  • در چنین حالتی بدون آنکه متوجه باشید و یا بتوانید آنها را ببینید، میزبان سطح بالایی از حشرات تا حیوانات در حال تکثیر هستید؛ اما با استفاده از یک فوگر حرارتی با اطمینان بالایی می توانید دست این حشرات تا حیوانات مزاحم را در زاد و ولدی آسان کوتاه کنید.

نکات ایمنی در کار با دستگاه فوگر حرارتی

دستگاه فوگر حرارتی اگر چه از ساختار مکانیکی بسیار ساده ‌ای بهره مند می باشد؛ اما به هیچ حالت از رفتار مکانیکی ساده ای در کارکرد خود برخوردار نمی باشد.

حضور یک محفظه احتراق که قرار است در آن هوای فشرده تحت تاثیر انفجار بنزین به شدت داغ شده تا قابلیت انبساط بالایی پیدا کند، در مقام طراحی عملاً ماجرای ساده ایست؛ اما در بطن این ماجرای ساده خبر از حضور یک محفظه احتراق با قابلیت تولید هوای بسیار داغ و البته پرفشار می باشد.

لذا این دستگاه در صورت عدم رعایت نکات ایمنی مستعد بروز خطرات بسیار جدی است. رعایت نکات ایمنی در کار با دستگاه فوگر حرارتی در هر حالتی جدی است. برخی از نکات ایمنی قابل توجه در کار با فوگر مه شکن به قرار زیر هستند.

  •         لازم است تا تحت هر شرایط در زمان کار با دستگاه فوگر حرارتی و سرد از لباس مخصوص تا ماسک و دستکش های ایمنی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که در کار با این دستگاه همزمان با قابلیت انفجار در کنار تکثیر مواد سمی مواجه هستید. مواد سمی ای که در قالب یک مه می ‌تواند به راحتی شما را در اختیار بگیرد. لذا در صورت عدم استفاده از ماسک احتمال مسمومیت بالایی است.
  •         به هیچ حالت در زمانی که دستگاه روشن شده است، مجددا سوختگیری نکنید. از طرفی تحت هیچ حالتی نباید غیر از بنزین محلول دیگری را در مخزن سوخت دستگاه بریزید.
  •  

  •         سمپاش فوگر حرارتی را در تمام مدت زمان کار، به شکل افقی نگه دارید. در صورتی که محل هدف برای ضدعفونی کردن مانند ضدعفونی کردن اماکن در تقابل با ویروس کرونا، خارج از دسترس مستقیم شما است، لازم است تا شرایط سمپاشی افقی را حاصل آورید. مثلاً اگر قصد ضدعفونی کردن یک فضای کم ارتفاع را دارید، به جای منحرف کردن سر نازل دستگاه، خودتان خم شوید و همچنان نازل را در حالت افقی نگه دارید.
  •         حداقل فاصله سر نازل با سطح گیاهان و یا سطح اشیا با هدف سم زدن و یا ضدعفونی کردن دو متر می باشد.
  •         در هر لحظه متوجه کارکرد داغ دستگاه باشید. مثلاً لوله خارج شده از محفظه احتراق به شدت داغ است. لذا دقت کنید تا هرگز دست به آن نزنید.
  •         در صورت نیاز به سمپاشی مجدد، فاصله زمانی میان هر دو بار روشن شدن دستگاه باید حداقل ۱۰ دقیقه باشد.
  •         هرگز در اطراف مواد با قابلیت اشتعال، سمپاشی و یا گندزدایی نکنید. در صورتی که لازم است این کار را انجام دهید. قبل از اقدام به سمپاشی و یا ‌گندزدایی، مواد قابل به اشتعال را از محل هدف خارج سازید.

اقدامات لازم بعد از سمپاشی توسط دستگاه فوگر حرارتی

دستگاه فوگر حرارتی درگیر با دو عامل است که باید با جدیت کامل صحت حضور هر دو عامل را پیگیری نمایید. اول آنکه این دستگاه با سوخت بنزین آن هم با قابلیت انفجار مستقیم کار می کند. دوم آنکه در مخزن این دستگاه تماما از انواع سموم تا ترکیبات ضدعفونی کننده ریخته می ‌شود. لذا دستگاه فوگر حرارتی تماماً در یک جریان خطرآفرین قرار دارد.

رعایت تمام نکات ایمنی در حین کار که در مباحث قبلی اشاره کردیم، ضرورتی است که لازم است تا در همه حال جدی گرفته شود؛ اما برای انتهای کار نیز باید دقت در اجرای برخی از نکات را جدی بگیریم. مانند:

  •         لازم است تا در انتهای کار هر مقدار از سموم مانده در مخزن تخلیه شود. حرفه ای ها می دانند که سموم مانده در مخزن مستعد ایجاد یک شرایط مسمومیت زا هستند. لذا غالباً در ابتدای امر با برآورد فضای تحت سمپاشی مقدار سموم مورد نیاز خود را برداشته و غالباً در انتهای کار تمام محتویات مخزن را خالی خواهند کرد.
  •         در زمان انتهای عملیات کاری لازم است تا باتری دستگاه‌ را خارج سازید. باتری در دستگاهی که مستعد انفجار بنزین است، عاری از احتمال وقوع خطرات جدی نمی باشد.
  •         نظافت دستگاه را جدی بگیرید. این دستگاه با احتراق بنزین کار می کند. لذا با احتمال بالا طیف وسیعی از قطعات آن اسیر سیاهی ‌های دود ناشی از احتراق می شوند. لازم است تا تمام قسمت های دود گرفته دستگاه را تمیز کنید.
  •         محل نگهداری دستگاه در پایان دوره کاری آن محل خشک و عاری از هر گونه رطوبت می باشد.

در ایامی هستیم که ضدعفونی کردن تمام سطوح در اطراف ما اهمیت بالایی دارد. شاید بتوانیم سطوح موجود در خانه را با یک جریان مدیریت شده کاملاً ضدعفونی کنیم؛ اما آیا می ‌توانیم در باب سطوح بزرگ خارج از محیط خانه فکری اصولی کرده باشیم؟

فروش فوگر حرارتی یک ایده کارآمد برای ضدعفونی کردن سطوح بسیار بزرگ در فضا های گسترده شهری است. قیمت دستگاه سمپاش فوگر آنچنان است که می تواند در یک جریان رقابتی با دیگر مدل ها به انتخابی مناسب برای تقابل با کرونا تبدیل شود.

اقدامی که می ‌تواند یکی از بهترین ایده ها در تقابل با بیماری کرونا باشد. فوگر در اصل یک سمپاش با هدف تامین نیاز های گلخانه‌ ای است؛ اما در این ایام پرخطر هرگز نمی ‌توان از نقش پررنگ فوگر برای مقابله با کرونا چشم ‌پوشی کرد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5