خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

شیر برقی چگونه کار میکند؟

شیر برقی

فهرست مطالب

انواع و اجزای شیر برقی 

شیر برقی یا سلونویید ولو تجهیزی برای کنترل جهت و قطع و وصل جریان آب است. این تجهیز همان طور که از نام آن مشخص است با برق کار می کند و دارای یک بدنه فلزی یا پلاستیکی، دیافراگم و بخش بوبین می‌باشد که شامل سیم پیچی با خاصیت مغناطیسی بالا است.

با وارد شدن انرژی، مجوز عبور سیالات را صادر می‌کند و با قطع شدن انرژی الکتریکی عبور سیال قطع می‌شود.

این مدل شیر از لحاظ مکانیزم داخلی به دو نوع دیافراگمی و پیستونی (تصویر زیر) تقسیم می‌شوند. در Solenoid valve دیافراگمی، جنس آب بند معمولاً از نیتریل (NBR)، وایتون یا EPDM می‌باشد. جنس آب بند در تعیین محل استفاده شیر نقش مهمی دارد. هر یک از مواد به کار رفته در دیافراگم میزان تحمل دمایی و خورندگی خاص خود را دارند. 

شیر برقی

شیر برقی آب چگونه و چطور کار میکند؟

سلونوئیدهای شیر برقی برای راه اندازی Solenoid valve به کار می‌روند. ابزاری است که انرژی الکتریکی برق را به صورت خطی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. سلونوئیدها به صورت فشاری – کششی و کششی – فشاری وجود دارند.

با وارد شدن انرژی الکتریکی به قسمت بوبین یا همان کویل، یک میدان مغناطیسی بزرگ ایجاد می‌شود. ایجاد میدان مغناطیسی نیرویی را به پیستون وارد کرده و باعث جابجایی پیستون یا دیافراگم می‌شود و فنر را فشرده می‌کند. در نتیجه مسیر عبور سیال باز شده و عبور آب انجام می‌شود. با قطع شدن جریان الکتریکی برق، پیستون یا دیافراگم به محل اولیه خود بر می‌گردد و مسیر سیال بسته می‌شود.

این شیر برای کنترل وضعیت سیالات دیگری همچون گاز، نفت و هوا نیز به کار برده می‌شود. با استفاده از این تجهیز دیگر نیاز به استفاده از اُپراتور نیست و به طور خودکار در مواقع لزوم باز و بسته می‌شود.

شیر برقی

جنس بدنه شیر برقی 

شما باید در زمان انتخاب شیر، جنس بدنه با سیال مورد نظر سازگار باشد که عیوبی همچون خوردگی و ... به وجود نیایید. مواد متداول در ساخت بدنه Solenoid valve عبارت اند از: برنج، استیل ضد زنگ، آلومینیوم و پلاستیک که با توجه به سیال مورد نظر و محیط مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این بین شیرهای استیل تحمل دمایی بالاتری دارند و از سایر شیرها گران تر هستند.

شیر برقی

 

  • کدام مدل از شیر برقی برای انتقال گازوئیل مناسب است؟

    برای قطع و وصل مسیر عبور گازوئیل از مدل بدنه برنجی که جنس آب بند آن وایتون بوده وبوبین شیر ضد انفجار است می‌توان استفاده کرد.

  • حداکثر فشار کاری برای شیر برقی چند بار است؟

    این مقدار با توجه به نوع برند در کلاس بندی متفاوت تولید می‌شود. به عنوان مثال مدل‌های 16 باری، 25 باری و 70 باری در بازار موجود است.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر