خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

علف تراش چیست؟

شخص در حال چیدن علف های هرز به کمک علف تراش بنزینی

فهرست مطالب

علف تراش یکی از تجهیزات کشاورزی و ابزارهای باغبانی مدرن و حرفه ای بوده که جهت راحتی و افزایش راندمان اپراتور بوجود آمده است و جایگزین ابزارهای باغبانی سنتی همچون داس، قیچی باغبانی و اره گردیده است. 

 دستگاه علفزن از بخش­‌های مختلف همچون موتور، تیغه، دسته یا نگهدارنده و همچنین ملزومات دیگر تشکیل گردیده است. امروزه علف­‌تراش به یکی از کاربردی ترین و پراستفاده ترین تجهیزات کشاورزی تبدیل شده که در اکثر پروژه‌­های کشاورزی از آن­ها استفاده می­‌گردد. 

کاربردهای علف تراش

  • جهت برش، هرس و اصلاح علوفه، یونجه و چمن
  • درو کردن گیاهان مختلف با استفاده از الحاقی دروگر
  • کندن علف­‌های هرز و همچنین تر و تمیز کردن گیاهان اطراف خانه­‌ها
  • زیبا­سازی فضای سبز با سرعت و دقت بالا

مشخصات فنی علفزن­‌های مناسب

  • دارای موتوری با قدرت و توان مناسب باشد.
  • در هنگام کار کردن صدا و  آلودگی کمی ایجاد کند.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کمی داشته باشد.
  • دستگاه تعادل مناسبی داشته و به راحتی بتوان با آن کار کرد.
  • دارای طراحی سبک و قدرتمند باشد.
  • امکان نصب انواع الحاقی بر روی دستگاه علف تراش وجود داشته باشد. 

انواع علف تراش بر اساس نوع موتور

علفزن­ها را بر حسب موتور بسته شده بر روی دستگاه به دو دسته برقی و بنزینی تقسیم می­کنند.

علف تراش بنزینی

در این دسته از علف تراش­ها، نیروی محرکه توسط یک موتور بنزینی تامین می­گردد. قدرت موتورهای مورد استفاده در علفتراش از 1.3 تا ۳ اسب بوده که با توجه به حجم و نوع کار موردنظر می­توانید مدل مناسب را انتخاب نمایید. علفتراش­های بنزینی به دو دسته دوزمانه و چهارزمانه تقسیم می­شوند. 

علف تراش بنزینی

علف تراش برقی

در این دسته از علف‌تراش‌­ها نیروی محرکه از یک موتور برقی یا شارژی تامین می­­گردد. به این مورد توجه داشته باشید که این دسته از علف­چین­ ها نسب به مدل بنزینی از کارآیی کمتری برخوردارند و مدل برقی توان چندان بالایی حین کار ندارد.

علف تراش برقی

 انواع علف­‌چین از لحاظ نوع کاربری

علف‌چین دوشی

این نمونه از دستگاه علف­زن که با نام علف­‌زن کمری یا بغلی در بازار نیز شناخته می­شود دارای یک شفت مستقیم بوده که به صورت یک سره به موتور وصل می­شود. مدل دوشی به عنوان حرفه­ای ترین مدل علف چین ارزیابی می­گردد. 

علف تراش دوشی

علف‌چین پشتی

این مدل که با نام هایی همچون علف تراش کوله­ای یا کوله پشتی نیز از آن یاد می شود پرکاربردترین و انعطاف‌­پذیرترین مدل علف تراش می­‌باشد. در علف زن های کوله‌ای انتقال حرکت از موتور به شفت از طریق یک فنر واسط انجام می­‌پذیرد. 

علفچین پشتی

 

علف‌چین کالسکه ای

این مدل از دستگاه علف­ زن که به آن علف تراش چرخ­دار نیز می­گویند بر روی زمین قرار گرفته و توسط چرخ­ها جابجا می‌­شود. علف‌تراش­‌های کالسکه­­‌ای نسبت به مدل­‌های دوشی و پشتی کم کاربردتر می‌­باشند. به این مورد توجه کنید که مدل کالسکه‌­ای تنها در زمین های مسطح و صاف کارآیی دارند. 

علفچین کالسکه ای

 

قسمت های مختلف یک دستگاه علف چین

موتور

موتور به عنوان مهمترین قسمت دستگاه علف چین شناخته شده که وظیفه تامین و راه اندازی دستگاه را بر عهده دارد. موتورهای علف چین در دو مدل برقی و بنزینی تولید می‌­شوند که مدل بنزینی از کارآیی مناسب تری برخوردار است. 

دستگاه علف تراش

دسته یا نگه دارنده

کنترل و هدایت دستگاه توسط این قسمت انجام می­گیرد. دسته‌­های علف چین در مدل های تک دسته، حلقه­‌ای و دسته دوچرخه­‌ای در بازار موجود می‌باشد. 

تیغه

جهت کاربرد و کارآیی های مختلف اعم از برش، هرس، درو و اصلاح و نظم دهی به گیاهان مختلف تیغه های مختلف جهت بسته شدن بر روی دستگاه علف زن موجود می‌باشند. تیغه های علف تراش در انواع مختلف دوپره، سه پره، چهارپره و هشت پره در بازار موجود می‌­باشند که با توجه به حجم فضای سبز و کاربری موردنظر می‌توانید نوع مناسب را انتخاب نمایید.

میل یا لوله واسط

با توجه به اینکه علف زن پشتی باشد یا دوشی، مدل و نوع لوله واسط آن متغیر بوده و با توجه به نوع علف زن تغییر می­‌نماید. علف تراش های پشتی دارای شفت انعطاف پذیر و علف زن های دوشی دارای شفت یک سره می‌باشند. 

 

جمع بندی

دستگاه علف تراش یک تجهیز مناسب و پرکاربرد بوده که در سه مدل دوشی، پشتی و کالسکه‌ای تولید گردیده و از لحاظ موتوری برقی یا بنزینی می باشد. با استفاده از علف چین‌­ها سرعت کاری هرس و اصلاح باغ نسبت به روش های دستی چند برابر می گردد.

  • آیا دستگاه علف چین و داس موتوری با یکدیگر متفاوتند؟

    خیر- از دستگاه علف چین با عنوان داس موتوری نیز یاد می شود.

  • استفاده از علف تراش برقی متداول تر هست یا بنزینی؟

    مدل بنزینی به عنوان کاربردی ترین مدل علف تراش شناخته شده که در اکثر پروژه های مختلف از آن استفاده می گردد.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر