خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

فن 100 گلخانه ای

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

تمام نکات فنی برای شناخت فن اگزاست گلخانه ای در ابعاد 100 سانتیمتری

دیگر نمی ‌توانیم با تکیه بر زمین های سنتی در امر کشاورزی اقدام به تولید منابع غذایی مورد نیاز جوامع انسانی داشته باشیم. ما به ایده ‌های نوین در امر کشاورزی نیاز داریم و کشت گلخانه ای یکی از همین ایده‌ های مدرن می باشد.

در جریان یک کشت گلخانه ای قرار است تا گیاهان را در فضایی بسته به دور از جریانات مخرب محیط اطراف پرورش دهیم. در چنین نگرشی باید مقدمات امر در تأمین شرایط زیست ایده ‌آل گیاهان را فراهم کنیم.

یکی از بزرگترین دغدغه‌ های تامین شرایط دمایی مطلوب فضای گلخانه همراه با خلق یک تعادل پایدار در سطح رطوبت محیط می باشد. تجهیزات متعددی برای رسیدن به این تعادل مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

انواع فن اگزاست گلخانه نیز از این جمله محسوب می شوند. در این بین مدل ‌های استانداردی از فن اگزاست گلخانه ای برای حضور در چنین فضاهایی تعریف شده است. مدل هواکش 100 گلخانه اییکی از همین ابعاد استاندارد در طرح ساخت انواع فن اگزاست گلخانه می‌ باشد.

کارایی سطح بالای انواع فن اگزاست گلخانه تنها در تامین کنترل دمایی یا یکنواخت سازی سطح رطوبت برای فضاهای گلخانه ‌ای نمی‌ باشد. از این فن‌ های استاندارد شده گاهاً با عنوان هواکش مرغداری نیز یاد می کنند. چرا که به مانند نیازهای گیاهان در یک تعادل دمایی تا رطوبت هوا، محیط سالن ‌های مرغداری نیز به حضور یک جریان پایدار دمایی نیاز دارند.

از این رو انواع هواکش مرغداری که طبعاً همان مدل ‌های پایه در خلق فن اگزاست گلخانه ای می باشد را ابداع کرده ‌اند. هواکش 100*100، در جمع مدل ‌های دیگر از انواع فن اگزاست گلخانه ای، شرایط کاربرد بالاتری را در محیط‌ های مرغداری تجربه می ‌کند.

به هر صورت چه در فضای گلخانه و یا محیط مرغداری و شاید دامداری ‌ها و حتی در محیط بسته دیگری، هدف نهایی از حضور فن اگزاست گلخانه ای، ایجاد یک توده پایدار هوایی است که بتواند به آرامی در محیط هدف به حرکت درآید.

در نگاه عملی برای احداث گلخانه و یا سالن ‌های مرغداری گردش هوای تازه یک اصل جدی است. اما این گردش هوا باید به شکلی آرام و پیوسته و البته یکنواخت در محیط گلخانه توزیع شود.

در چنین شرایطی نباید هیچ ‌گونه جریان هوای گرم و یا سرد شده ‌ای را بر فضای کلی گلخانه مسلط کنیم. چرا که لازم است تا کل محیط را در یک تعادل دمایی ماندگار نگه داریم. در چنین حالتی است که استفاده کلی از سیستم ‌های تهویه گلخانه ای مطرح می ‌شود و هواکش 100 گلخانه ای یکی از بخش‌ های کلیدی در تکمیل درست این سیستم است.

نقش کلیدی فن اگزاست گلخانه ای در تولید محصولات

کشت گلخانه ای فضایی تماماً محصور است که می ‌خواهد محصولات زراعی را در یک محیط کاملاً ایزوله شده از فضای باز اطراف گلخانه عملیات باروری محصولات را نهایی کند. یکی از کلیدی ‌ترین اهداف در تامین کشت گلخانه ای، رسیدن به تولید محصولات زراعی برای تمامی ایام از سال می باشد.

به ‌این ‌ترتیب در الگوی کشت گلخانه ای دیگر شرایط فصل سرد و گرم از سال مطرح نمی ‌باشد. چرا که ما محیط کاملاً ایزوله شده از هوای اطراف خودمان را داریم.

پس می ‌توانیم فارغ از هر آنچه در محیط اطراف گلخانه می ‌گذرد، اقدام به کشت گیاهان متنوعی نماییم. لذا خلق چنین فضای ایده ‌آلی برای پرورش گیاهان مستلزم ایجاد یک سیستم تهویه قدرتمند است.

انواع فن اگزاست گلخانه ای در مدل ‌های فن 140 گلخانه ای تا فن 100 گلخانه ای همگی با عنوان یک حلقه سیستم تهویه مطبوع گلخانه ای مورد استفاده قرار می ‌گیرند. هواکش گلخانه ای با مکش هوای راکد مانده شده در فضای گلخانه به نوعی باعث خلق جریان پیوسته ای در محیط گلخانه خواهد شد.

حال اگر بتوانیم تجهیزات ایجاد رطوبت و یا سرماساز و شاید گرماساز را در مسیر این جریان پیوسته قرار دهیم، به طور یکنواخت خواهیم توانست تا فضای گلخانه را در یک شرایط ایده ‌آل برای زیست گیاهان در هر ایام از سال نگه داریم. لذا لازم است تا شناخت کافی از انواع فن اگزاست گلخانه ای، خصوصاً هواکش 100 گلخانه ایداشته باشیم.

فن اگزاست گلخانه ای چیست و چگونه کار می ‌کند؟

اصولاً همه ما یک آشنایی نسبی با انواع فن ‌ها را داریم و می ‌دانیم که فن ها با هدف تکمیل پروسه تهویه مطبوع در انواع فضاهای خانگی، صنعتی، فروشگاهی و یا درمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اما فن ها چگونه می ‌توانند این جریان کامل از تهویه مطبوع در هر فضایی را برقرار سازند؟

کافی است یک تجسم ساده از یک فضای بسته را داشته باشید. مانند یک سالن ورزشی و یا هر محیط آشنای دیگری که می ‌شناسید. اگر بخواهید با دمیدن هوا در فضای هدف شرایطی در گردش هوا را ایجاد کنید، قطعاً با یک انباشت گسترده هوایی در تمام فضای هدف مواجه خواهید شد.

چرا که نمی ‌توانید با هل دادن هوا در فضای هدف، آن را تخلیه کنید. اما اگر نگرش مقدماتی خودمان را تغییر دهیم و بخواهیم با الگوی مکش هوا اقدام به تکمیل فرایند تهویه مطبوع داشته باشیم، به ‌مراتب موفق ‌تر خواهیم شد.

چرا که مکیدن هوا باعث ایجاد جریانات خلأ گونه در فضای هدف خواهد شد. در این حالت هوای فضای هدف محکوم به جابجا شدن است. فن‌ هایی که می ‌توانند با مکش هوا چنین شرایط خلأ گونه را ایجاد کنند، در اصطلاح عامیانه با عنوان اگزاست فن ها شناخته می شوند.

حالا که با مفهوم اگزاست فن ها آشنا شدیم، بهتر می توانیم مقدمات امر در معرفی فن اگزاست گلخانه ای را مطرح کنیم. چرا که در طراحی انواع هواکش گلخانه ای قرار است نمونه ‌های قدرتمند و صنعتی ‌شده این ماجرا را تحت بررسی داشته باشیم.

رسیدن به یک شرایط تهویه مطبوع همراه با خلق جریان پیوسته از حرکت هوا در سطح فضای هدف می باشد. در این حالت هر چه فضای هدف بزرگتر، همراه با حجم بالاتری باشد، لاجرم نیاز به فن های بزرگتر با قدرت مکش بالاتری احساس می شود.

شما قطعاً نمی ‌توانید با یک فن ساده آشپزخانه اقدام به تهویه کامل یک فضای بزرگ گلخانه ‌ای داشته باشید. چرا که فضای گلخانه و یا سالن ‌های مرغداری بسیار بزرگ با شرایط تهویه کاملاً متفاوتی هستند. از این ‌رو نیاز به هواکش گلخانه ای در ابعاد صنعتی با شرایط خاص طراحی احساس می ‌شود.

هر اگزاست فن با حضور یک موتور الکتریکی که در اتصال با یک پروانه است، ساخته می شود. گردش در جهت خاص موتور الکتریکی و در امتداد آن پره ‌های نصب ‌شده بر شفت موتور است که باعث خلق جریان مکش گونه از هوا خواهد شد.

هر چه بتوانیم ابعاد فن را بزرگتر کنیم و در کنار آن از موتورهای الکتریکی قدرتمندتری بهره ‌مند باشیم، بهتر و کاملتر می‌ توانیم مکش مورد نظر را ایجاد کنیم. اتفاقی که به طور کاملا قدرتمندی همراه با طراحی انواع فن اگزاست گلخانه ای شده است.

در طراحی فن اگزاست گلخانه ای تمام هدف ما رسیدن به حداکثر مکش هوا است. از این ‌رو باید فن اگزاست گلخانه ای را در جایگاه بزرگترین و در عین ‌حال قدرتمندترین مدل ‌های اگزاست فن قرار دهیم. مدل ‌های استاندارد از طراحی فن اگزاست گلخانه ای در ابعاد 140 سانتیمتری طراحی می ‌شود؛ اما نمونه ‌های کوچکتر و استاندارد شده 100 سانتیمتری نیز کارایی بالایی دارند.

اگر تجسم ساده ‌ای از ابعاد یک مربع 140 و یا 100 سانتیمتری داشته باشید، کاملاً متوجه خواهید شد که وقتی صحبت از یک فن مرغداری و یا هواکش گلخانه ‌ای می ‌شود، با چه ابعاد بزرگی از طراحی مواجه هستیم.

در نظر داشته باشید که طول پره ‌ها در طراحی هواکش گلخانه ای باید بتواند محیط یک دایره مانده در اضلاع مربعی شکل فن اگزاست گلخانه ای را پوشش بدهد. از این رو کاملاً مشخص است که ما با پره ‌های بسیار بزرگ و سنگین وزن و در عین ‌حال قدرتمندی سر و کار داریم.

لذا ماهیت قدرت موتورهای الکتریکی برای به گردش انداختن این پره‌ های بزرگ و قدرتمند آشکار خواهد شد. اصولاً در طراحی تمام مدل ‌ها از فن اگزاست گلخانه ای از موتورهای سه فاز استفاده می ‌شود.

چرا که این موتورها با قابلیت بالایی در تامین قدرت کافی برای به گردش انداختن پره ‌های غول ‌آسای انواع فن اگزاست گلخانه ای هستند. از این ‌رو عموم ایده ها در طراحی فن 100 گلخانه ای و یا فن 140 گلخانه ای همراه با نصب و راه ‌اندازی از طریق موتورهای سه فاز صورت می ‌گیرد.

اما گاهاً دیده شده است که در برخی از مدل ‌ها از فن 100 گلخانه ای به طور عام تر و در فن 140 گلخانه ای به طور خاص تر از موتورهای تک فاز الکتریکی برای گردش پره ‌ها استفاده شده است.

طرح ساخت فن اگزاست گلخانه ای

اصولاً تمام ایده ‌ها در ساخت انواع فن ها بر یک اصل کلی استوار است. پروانه ‌ای که شامل پره ها با طرح خاص است و تحت تاثیر قدرت موتورهای الکتریکی حول محور خود به گردش در خواهد آمد.

در این ایده یکی از پره ‌ها در حالتی که می تواند سطح هوا را بشکافد، مقداری از آن را برداشته به سمت خارج از فن هدایت خواهد کرد. فن اگزاست گلخانه ای نیز بر همین الگو طراحی شده ‌است. اما در این طراحی ملاحظات فنی متعددی همراه آن می باشد.

اسلوب طراحی عموم فن اگزاست گلخانه ای در انتخاب یک سایز مشخص برای ساختن آن می باشد. در مدل‌ های استاندارد انواع فن اگزاست گلخانه ای که می ‌تواند در جایگاه فن مرغداری‌ ها نیز مورد استفاده قرار گیرد، با سایزهای 140 و 100 سانتیمتری تولید می شوند.

لزوم بهره ‌مندی از سایز استاندارد در مصرف همگان همراه با تأمین درست قطعات مصرفی است. به هر حال تمام فضاهای گلخانه ای و یا مرغداری و شاید هر محیط مشابه دیگری نیاز به نصب فن اگزاست گلخانه ای پیدا خواهند کرد.

از این ‌رو حضور یک اسلوب استاندارد در طراحی تا تولید آنها باعث می‌ شود تا طراحان فضاهای مورد نظر بهتر بتوانند در باب چیدمان تا تعداد فن های مورد نیاز تصمیم ‌گیری کنند. از طرفی از آنجایی‌ که این فن‌ ها در مقام تجهیزات صنعتی مورد استفاده هستند، لزوم راحتی در تامین قطعات و یا تعویض آنها باعث شده تا نگرش استانداردی در تولید فن اگزاست گلخانه ای حاکم شود.

از این ‌رو اگر در مقام مصرف‌ کننده هستید و در تکاپوی تهیه یک هواکش گلخانه ای راهی بازارهای هدف شده ‌اید، لازم است تا تحت هر حالتی هواکش گلخانه ای با سایزهای استاندارد 140 و 100 سانتیمتری را تهیه کنید.

تمامی مدل ‌ها از تولید فن اگزاست گلخانه ای همراه با حضور یک قاب مکعبی از فلز گالوانیزه ضخیم طراحی می شوند. تمام متعلقات فن اگزاست گلخانه ای قرار است در این قاب محکم فلزی مستقر شوند.

آنچه ملاک اندازه ‌گیری فن اگزاست گلخانه ای است، ابعاد هر یک از اضلاع این قاب مکعبی می باشد. مثلاً در فن 100 گلخانه ای شاهد حضور یک قاب فلزی با ابعاد 100*100 سانتیمتری هستیم.

ملاک کلی در انتخاب فن اگزاست گلخانه ای در قدرت تخلیه هوا توسط آن می باشد. اصولاً فن ‌ها در سایزهای یکسانی طراحی می ‌شوند تا بتوانند به سهولت در هر مکانی نصب شده و یا مورد تعویض قرار گیرند.

اما در ماهیت طراحی با یکدیگر متفاوت هستند. لذا هر چه موتور به کار رفته در طراحی فن اگزاست گلخانه ای قویتر باشد، لاجرم باید انتظار قدرت تخلیه هوای بالاتری را داشته باشیم. البته در عموم طراحی‌ ها برای فن 100 گلخانه ای شاهد عددی در حدود 25 هزار مترمکعب در ساعت در امر تخلیه هوا هستیم.

در نظر داشته باشید که هر چه سایز طراحی فن اگزاست گلخانه ای بالاتر باشد، قدرت تهویه بالاتری نیز حاصل خواهد شد. این موضوع تأثیر مستقیم بر افزایش قیمت فن گلخانه ای دارد. به هر صورت از آنجایی ‌که فن 100 گلخانه ای، کوچکترین سایز استاندارد طراحی شده برای این اهداف صنعتی است، باید انتظار کمتری از قیمت فن 100 گلخانه ای در مقیاس با مدل ‌های بزرگتر داشته باشیم.

مشخصه ‌های فنی در فن 100 گلخانه ای

همان ‌طور که قید کردیم، فن 100 گلخانه ای به ‌عنوان کوچکترین سایز استاندارد در طراحی این دست از تجهیزات گلخانه ای شناخته می شود. فنی که با قابلیت قدرت تخلیه 25 هزار مترمکعبی همراه است. لکن برای تامین این قدرت مکش نیاز به نصب الکتروموتورها خواهد داشت.

بسته به سلیقه طراح تا سطح نیاز به تخلیه هوا در شرایط خاص، انواع الکتروموتورها در ظرفیت ‌های 0.75 الی 1.5 کیلووات در طرح ساخت هواکش 100*100 گلخانه ای دیده می شود.

به ندرت از موتورهای قدرتمند 1.5 کیلوواتی در طرح ساخت فن 100 گلخانه ای استفاده خواهد شد. این قدرت اصولاً در طرح ساخت فن 140 گلخانه ای متداول است. لکن مدل ‌های ضعیف ‌تر مانند موتورهای سه فاز با شرایط تامین قدرت 0.75 کیلووات و شاید اندکی بالاتر به وفور همراه با فن 100 گلخانه ای هستند.

اصولاً طرح استفاده از موتورهای سه فاز در تکمیل پروسه ساخت فن 100 گلخانه ای مطرح است. اما گاهاً بسته به محدودیت ‌ها در تامین برق سه فاز، نمونه ‌های تک فاز از این مدل فن اگزاست گلخانه ای طراحی شده است.

عموم سازندگان کارخانه ‌ای تا کارگاهی فعال در طراحی تا مونتاژ فن اگزاست گلخانه ای طرح تولید انبوه از مدل ‌های موتور تک فاز ندارند. لذا اگر نیاز به بهره‌ مندی از چنین مدل‌ هایی را احساس می ‌کنید، باید مدل مورد نظر خود را تحت سفارش از کارگاه سازنده فن اگزاست گلخانه ای بخواهید.

در تمامی موتورهای به کار رفته با قدرت‌ های متنوع، دور استاندارد 1400 در دقیقه برای پروانه فن اگزاست گلخانه ای در ابعاد 100 انتخاب شده است. طرح ساخت همراه با الگوی انتقال قدرت از طریق تسمه می باشد.

غالباً موتور در طراحی هواکش گلخانه ای در امتداد پره ‌های دستگاه نصب نمی ‌شود؛ بلکه در کنار یکی از کنج های قاب فن اگزاست گلخانه ای نصب شده و از طریق یک تسمه، مسیر انتقال قدرت خود را تکمیل خواهد کرد. هدف از طراحی انواع فن اگزاست گلخانه ای با این الگو را می ‌توان در چهار علت جستجو کرد.

◊        اول آنکه محیط گلخانه به شدت مرطوب می باشد. لذا حضور موتور در جریان هوای کاملاً مرطوب گلخانه که با شدت در حال تخلیه شدن است، باعث تخریب سریع آن خواهد شد.

◊        دوم آنکه با طرح ساخت انتقال قدرت از طریق تسمه می توان ضریب ایمنی کار بالاتری را برای موتور فراهم آورد. در این حالت هر گونه خرابی گیرپاش و یا شکستگی در پره ها بر عملکرد موتور بی ‌تاثیر است و شرایط امن کاری موتور بهتر تامین خواهد شد.

◊        در طرح انتقال قدرت از طریق تسمه، شرایط کنترل بهتری بر گردش پره ‌ها وجود دارد. به هر حال موتورها با طراحی در مدل ‌های گوناگون همراه با سرعت گردش بالایی هستند. در حالیکه قرار است با گردش ملایم پره ها در طراحی فن اگزاست گلخانه شرایط ملایمی در تخلیه هوا ایجاد کنیم. از این ‌رو می ‌توانیم با طرح انتقال قدرت از طریق تسمه با حضور یک محور بزرگتر، سرعت گردش آزاد آرامتری را برای پره ‌ها حاصل آوریم.

◊        مسیر تعمیر و نگهداری در چنین طراحی بسیار ساده ‌تر است. شکسته شدن، تاب برداشتن، گیرپاش شدن و یا زنگ زدن پره ‌ها از جمله مشکلات رایج برای تمام مدل ‌های فن اگزاست گلخانه ای می ‌باشند. لذا تعویض و یا تغییر پره ‌ها برای انواع فن اگزاست گلخانه تبدیل به یک جریان رایج تعمیراتی شده است. در این حالت اگر همراه با طرح انتقال قدرت از طریق تسمه ها باشیم، مسیر تعمیر تا نگهداری بسیار ساده ‌تری در مقابل ما خواهد بود.

به طور کلی انواع موتورها از برندهای ژاپنی، اروپایی، چینی و حتی ایرانی در مسیر ساخت و تکمیل انواع فن اگزاست گلخانه ای دیده می شوند. لذا در هنگام تهیه هر مدل از فن اگزاست گلخانه ای باید توجه کامل داشته باشید که کدام قدرت از موتورها تحت ساخت کدام برند همراه دستگاه فن مورد نظر ما شده است.

طراحی پره ها و دمپر در فن 100 گلخانه ای

در طرح ساخت فن اگزاست گلخانه ای در کنار قاب فلزی از آهن گالوانیزه و کاملا مستحکم همراه با حضور الکتروموتورهای قدرتمند، دو بخش کلیدی دیگر نیز حضور دارند. پره ها که قرار است مکش هوای مانده در فضای گلخانه ای را به انجام رسانند و دمپرها که با هدف ایجاد شرایط ایزوله در کار فن اگزاست گلخانه ای نقش بازی می کنند.

در ادامه به تشریح طراحی این بخش ها همراه با طرح ساخت هواکش 100 گلخانه ای اشاره خواهیم کرد.

-   پره ها:

در طراحی فن 100 گلخانه ای از شش پره که با جنس استیل ساخته شده اند، استفاده شده است. تعداد پره ها در عموم طراحی ها برای فن اگزاست گلخانه ای برابر با عدد ۶ می باشد. این عدد می ‌تواند بهترین حالت ممکن را فراهم آورد. چرا که در تعداد پره های کمتر نمی‌ توانید شرایط تخلیه مناسبی را فراهم آورید، مادامیکه حضور پره های بیشتر باعث سنگین شدن پروانه خواهد شد. در این حالت موتور الکتریکی فن اگزاست گلخانه ای قادر به تامین قدرت گردش آزاد فن نمی ‌باشد. متریال ساخت پره های فن را نیز از جنس استیل انتخاب می کنند.

برای این انتخاب نیز دو دلیل کلی را در نظر می‌ گیرند. اول آنکه باید از استحکام بالای پره های فن اگزاست گلخانه اطمینان کافی داشته باشند. در غیر این صورت همراه با گردش سرعت بالا به مدت طولانی احتمال خراب شدن پره ها بسیار بالا می باشد.

از طرفی از آنجا که فن اگزاست گلخانه با هدف تخلیه هوای مرطوب گلخانه و یا مرغداری ها مورد استفاده قرار می گیرد، دائماً در مسیر یک جریان رطوبت زای همیشگی قرار دارد.

در این حالت اگر متریال ساخت پره های فن اگزاست گلخانه را از جنس ضد زنگ انتخاب نکنیم، باید در اندک زمانی انتظار زنگ زدن و تخریب کامل پره های فن را داشته باشیم. بهترین متریالی که هم می‌ تواند استحکام کافی را تامین نماید و هم در مقابل زنگ زدن سطح، مقاومت کافی را داشته باشد، فولاد استیل است. از این ‌رو عموم پره ‌ها در طرح ساخت هواکش مرغداری و یا گلخانه ها را از جنس استیل با درجه خلوص بالا می ‌سازند.

-   دمپر:

نقش دمپر در طرح ساخت هواکش گلخانه ای در تکمیل فرایند ایزوله سازی فضای گلخانه ای می باشد. در ابتدای مقاله تاکید کردیم که محیط گلخانه یک فضای کاملا ایزوله شده از محیط اطراف آن است. فضایی که قرار است در آن صرف نظر از آنچه در آب و هوای بیرون از فضای گلخانه حاکم است، عملیات پرورش گیاهان صورت گیرد.

در این حالت آیا فکر نمی کنید که یک فن با ابعاد بزرگی مانند فن 100 گلخانه ای در صورت خاموش بودن می ‌تواند مستعد از بین بردن این شرایط ایزوله باشد؟ حال برای رفع این مشکل چه ایده ای را می توانید مطرح کنید؟ پاسخ در طراحی انواع دمپر ها برای فن اگزاست گلخانه ای است.

دمپر ها یک سری صفحه های کوچک فلزی هستند که همگی تحت تاثیر یک محور، قابلیت گردش دارند. آنها با یکدیگر و به یک میزان حول محور خود حرکت می کنند. درست شبیه به پره ‌هایی که در محیط خانه شاهد عملکرد آنها هستید.

در این حالت با حضور یک مکانیزم ساده با عنوان دمپر به راحتی تمام فضای بزرگ خروجی یک فن اگزاست گلخانه کاملاً محصور خواهد شد. در این حالت مادامیکه به هر دلیلی فن اگزاست گلخانه خاموش است، می ‌توان با بسته گذاشتن دمپرها جریان هوای خارج به سمت داخل محیط گلخانه را متوقف کرد. به این ترتیب توانسته ‌ایم الگوی ایزوله سازی محیط گلخانه خود را تداوم ببخشیم.

اما نکته در عملکرد اتوماتیک دمپرها می باشد. به هر حال شما نمی توانید با هر بار عملیات خاموش و روشن کردن فن اگزاست گلخانه اقدام به تغییر موقعیت پره ‌های دمپر داشته باشید. برای این منظور انواع دمپرهای نصب شده بر فن اگزاست گلخانه ای در مدل های اتوماتیک هستند که در دو تیپ کلی طراحی می ‌شوند.

در یک نوع از دمپر با استفاده از قانون گریز از مرکز اقدام به باز کردن مدخل های خروجی فن اگزاست گلخانه ای خواهند داشت. در این حالت وقتی موتور الکتریکی فن کار می کند، همراه با گردش پره ها، سیستم گریز از مرکزی تعریف شده است که می ‌تواند دمپرهای فن اگزاست گلخانه را باز کند.

در مدل دوم که ساختار پیچیده تری دارد شاهد طراحی دمپرهای اتوماتیک هستیم. در این مدل ها با روشن شدن فن دمپرها باز شده و با خاموش شدن فن به طور کامل بسته خواهند شد.

با نصب فن اگزاست گلخانه چه اهدافی را دنبال می کنیم؟

نصب فن اگزاست گلخانه با هدف تکمیل سیستم تهویه مطبوع فضاهای بزرگ و صنعتی مانند محیط های گلخانه ای تا مرغداری ها همراه است. در این حالت قرار است تا با مکش هوای بسیار حجیم محیط گلخانه، سعی در ایجاد یک جریان پایدار داشته باشیم.

در نظر داشته باشید که چه در محیط گلخانه و یا فضای مرغداری شاهد حضور موجودات زنده‌ ای هستیم که به شدت تحت تاثیر تغییرات دمایی محیط هستند.

همه گیاهان و یا موجودات ضعیفی مانند انواع پرندگان تاب تحمل هوای راکد، گرم شده، آلوده و یا خالی از سطح اکسیژن را ندارد. در این حالت به سرعت نابود خواهد شد. لذا برای تامین یک جریان صحیح از پروسه زیست گیاهان تا حیوانات است که مراتب تکمیل درست سیستم های تهویه گلخانه ای را جدی می‌ گیریم.

در این بین نباید از نقش انواع فن اگزاست گلخانه ای خصوصا هواکش 100 گلخانه غافل باشیم. حال در ادامه بررسی می کنیم که در تکمیل صحیح هر سیستم تهویه مطبوع به دنبال ایجاد چه اهدافی هستیم.

-    با حضور سیستم تهویه مطبوع گلخانه ای می توانیم یک تبادل مناسب میان هوای داخل و خارج از محیط گلخانه و یا سالن های پرورش ماکیان ایجاد کنیم. هوا در فضای بسته و بزرگی مانند محیط گلخانه به طور کامل محبوس شده باقی خواهد ماند.

چنین فضاهایی آنچنان بزرگ هستند که نمی ‌توان با تعبیه یک یا چند مدخل ساده جریان هوا را ایجاد کرد. برقراری جریان هوا همراه با تبادل کامل هوا از سطح گلخانه نیاز به حضور یک سیستم تهویه مطبوع که با کمک فن اگزاست گلخانه ای تکمیل شده است، دارد.

چرا که ما می ‌خواهیم تا جریان یکنواخت را از تمام هوای مانده در سطح گلخانه بیرون بکشیم. بدون حضور فن اگزاست گلخانه در سیستم تهویه مطبوع عملاً با یک جریان هوای محدود و عاری از انعطاف در محیط گلخانه مواجه هستیم.

-    تکمیل پروسه زیست گیاهان تا حیوانات که در محیط بسته مانند گلخانه ها تا مرغداری ها نگهداری می شوند. گیاهان تحت تاثیر عمل فتوسنتز، دی اکسید کربن محیط را جذب کرده و اکسیژن تولید می کنند.

در چرخه طبیعی حیات این حیوانات هستند که قرار است با جذب اکسیژن، دی اکسید کربن مورد نیاز گیاهان را تامین نمایند. اما وقتی در محیط بسته گلخانه ای هستیم، چگونه می توانیم حجم مورد نیاز گیاهان به دی اکسید کربن را تامین کنیم؟

پس به یک تبادل درست هوایی با محیط خارج نیاز داریم. عکس این ماجرا در فضای مرغداری ها با هدف تامین سطح اکسیژن کافی از طریق هواکش مرغداری ها تأمین می شود.

-    یکی از اهداف کلیدی در نصب سیستم های تهویه گلخانه ای ایجاد یک تعادل دمایی است. برای این منظور روش پد و فن گلخانه ای را با هدف سرمایش فضاهایی مانند گلخانه و حتی مرغداری ها طراحی کرده اند.

اسلوب کار به این صورت است که همراه با حضور پدهای بزرگ سلولزی ایجاد یک جریان هوای مرطوب و خنک کننده در سطح فضای گلخانه خواهند کرد.  فن اگزاست گلخانه با هدف مکش این هوا و جریان ساختن یک دمای ثابت و ایده آل در فضای گلخانه کارایی دارد.

البته در این بین لازم است تا ملاحظات محیطی مانند آب و هوای محل احداث گلخانه، شرایط باد در منطقه، سطح رطوبت هوای منطقه و... را در نظر داشته باشید. اصولا در تنظیم دمای محیط گلخانه همراه با نصب فن اگزاست گلخانه محاسبات خاصی مد نظر می باشد.

-    با نصب سیستم تهویه مطبوع می توانیم شرایط کافی در تعادل رطوبت فضای داخل گلخانه و یا مرغداری ها را برقرار سازیم. چه گیاهان و یا پرورش ماکیان نیاز به حضور یک سطح درست و ثابت از رطوبت را خواهند داشت. برای ایجاد این رطوبت در محیط هدف، روش پد و فن گلخانه ای را مطرح می‌ کنند.

در این روش قرار است تا با کمک پدهای سلولزی سطح رطوبت هوای وارد شده به فضای گلخانه را افزایش دهیم. اما در گام بعدی باید بتوانیم که این هوای مرطوب شده را در سطح گلخانه به گردش اندازیم تا رطوبت مورد نظر حاصل آید. حضور انواع فن اگزاست گلخانه برای تکمیل پروسه تعادل در رطوبت محیط امری کلیدی است.

-    همراه با ایجاد یک جریان پیوسته از هوای مانده در فضای گلخانه ای می‌ توانیم مدیریت بهتری در کنترل بیماری ها و آفات گیاهی و حیوانی داشته باشیم. به هر حال با این کار توانسته ایم که هوای آلوده را خارج ساخته و آن را با یک هوای تازه جایگزین کنیم.

نقش فن اگزاست گلخانه ای در تکمیل سیستم های سرمایش گلخانه ای

در میان خیل دلایلی که بر اهمیت نصب انواع فن اگزاست گلخانه ای داشتیم، اشاره تقریباً مختصری هم بر سیستم های پد و فن گلخانه ای زدیم. حال در این قسمت از تشریح مشخصه های فنی تا رویکرد استفاده از فن 100 گلخانه ای می خواهیم نیم نگاهی هم بر تأثیر عمیق این تجهیزات در تکمیل سیستم های پد و فن گلخانه ای داشته باشیم.

یک سیستم پد و فن گلخانه با هدف ایجاد خنک سازی فضای گلخانه دایر می شود. در این سیستم الگوی کار در تبخیر سطحی استوار است. اگر بخواهیم درک ساده‌ ای از این سیستم را داشته باشیم، باید روش خنک سازی حاکم شده بر کولرهای آبی را مثال بزنیم.

در یک کولر آبی ساده هوا از طریق عبور از میان پوشال هایی که توسط آب خیس هستند، مرطوب شده، سپس با کمک یک موتور پره ای دمنده به سمت فضای هدف هدایت می شوند.

حال اگر آن بخش هدایت هوا را از این سیستم ساده خنک ساز محیط های خانگی حذف کنیم و تمام تمرکز خود را در فضای داخل کولر آبی قرار دهیم، در واقع با یک فضایی مواجه هستیم که می ‌تواند هوای خشک محیط اطراف را مکیده و مرطوب سازد.

سیستم تهویه پد و فن گلخانه با محیط گلخانه درست به مانند همان محیط داخل کولرهای آبی رفتار می ‌کند. در این سیستم، آب در پدهای سلولزی که بر دیوارهای جانبی گلخانه ها مستقر هستند، جریان پیدا خواهد کرد.

هوا با جریان یافتن در میان این پدهای سلولزی، رطوبت موجود در آنها را جذب کرده، به شکل جریان بادی که حالا خیس شده است از آن خارج شده، وارد محیط گلخانه خواهد شد. به این ترتیب می ‌توانیم یک جریان خنک سازی قدرتمند را در فضای داخل گلخانه ایجاد کنیم.

لکن نکته کلیدی ماجرا در چگونگی جریان یافتن هوا در داخل فضای گلخانه می باشد. برای این منظور در آن سوی سیستم پد و فن گلخانه ای از انواع فن اگزاست گلخانه ای استفاده شده است.

عموم فن ۱۴0 و یا فن 100 گلخانه ای در تکمیل سیستم پد و فن گلخانه ای کارایی دارند. آنها قرار است تا بتوانند جریان هوای هدف ما را تامین نمایند. به این ترتیب باید نقش هواکش گلخانه ای را چیزی فراتر از یک تبادل هوایی در این محیط در نظر گرفت. چرا که هواکش گلخانه ای در تکمیل سیستم پد و فن گلخانه ای جریان هوای خنک شده محیط کشت گیاهان را تأمین خواهد کرد.

محدودیت ها در ایجاد سیستم تهویه پد و فن گلخانه ای

نقش کلیدی در استفاده از فن اگزاست گلخانه ای در تکمیل سیستم تهویه مطبوع می باشد. لذا باید بررسی کنیم که آیا حضور هواکش گلخانه در تکمیل چنین سیستمی عاری از هر گونه محدودیت است و یا آنکه تحت تاثیر عواملی می تواند سناریوهای متنوع تری را برای آنها تصور کرد. در ادامه به برخی از محدودیت ‌ها در تکمیل سیستم های پد و فن گلخانه ای اشاره می کنیم.

o       پیاده سازی سیستم های پد و فن گلخانه ای همراه با نصب فن اگزاست گلخانه ای در اقلیم با سطح رطوبت بالا امکان پذیر نمی باشد. لذا بهتر است در این چنین فضاهایی تنها اقدام به نصب فن اگزاست گلخانه ای در مدل ‌های ۱۰۰ تا ۱۴۰ سانتیمتری داشته باشیم.

o       در صورتی که محل نصب گلخانه مستعد ایجاد باد است، می ‌توانیم از نقش انواع فن اگزاست گلخانه در خلق جریان هوا بکاهیم. در غیر این صورت حضور در فضایی که عاری از هر گونه باد می باشد، لزوم توجه بیشتر به نصب تعداد بالاتر از هواکش گلخانه ای را دو چندان خواهد کرد.

o       چیدمان درست فن اگزاست گلخانه در جداره‌ های محیط امری حیاتی است. در نظر داشته باشید که یک چیدمان نا‌مناسب قادر به ایجاد گردش درست هوا نخواهد بود.

ملاحظات فنی در طراحی هواکش 100 گلخانه ای

از دنیای ایجاد سیستم های تهویه پد و فن گلخانه ای که خارج شویم، لازم است تا همچنان در فاز تحلیل فنی هواکش 100*100 گلخانه ای که موضوع اصلی ما در این مقاله است بمانیم. لذا در این بخش از موضوع سعی در بیان برخی از ملاحظات فنی در آشنایی هر چه بهتر با فن اگزاست گلخانه ای در مدل ‌های 100 و یا ۱۴۰ داریم.

-         برای ساخت تمام اجزای شاسی در فن اگزاست گلخانه ای، اتصالات از جنس فلز مس با شرایط ضدزنگ را انتخاب می ‌کنند. این متریال در مقابل هر گونه فرسایش کاملا مقاوم است.

-         در طراحی پروانه عموم فن اگزاست گلخانه ای تعداد 6 پر را در نظر می‌ گیرند. متریال این پره ها از جنس استیل است و آنها را با ضخامت 1.2 میل طراحی می ‌کنند.

-         در طراحی دمپرها از صفحات با ضخامت 0.8 میل استفاده شده است.

-         در عموم طراحی انواع فن اگزاست گلخانه ای حضور یک دستگیره مستحکم جهت ایجاد قابلیت حمل و نقل ساده الزامی می ‌باشد.

-         پروانه هر فن اگزاست گلخانه ای باید به مدت طولانی و در سرعت بالا در گردش باشد. لذا استفاده از یک بلبرینگ مرغوب و مخصوص در طراحی آن وجه برتری در کار هواکش گلخانه ای خواهد شد.

-         غالباً برخی از مدل ها بنا به دلایلی همراه با یک توری در سطح خود طراحی می‌ شوند. این توری نیز باید به مانند تمام قطعات تحت تاثیر رطوبت هوا از جنس استیل مرغوب با قابلیت ضد زنگ زدگی بالا ساخته شده باشند.

فن اگزاست گلخانه ای یکی از تجهیزات کلیدی در امر گلخانه داری و حتی پرورش ماکیان می باشد. شما برای نگهداری از گیاهان در یک محیط غیر متعارف و یا فصلی غیر متعارف نیاز به یک فضای مستقل و تحت کنترل از محیط بیرون دارید.

از این رو مجبور هستید تا از تعداد قابل توجه تجهیزات برقرار کننده چنین محیط ایده‌ آلی بهره مند باشید. در این بین هرگز نمی توانید غافل از نقش کلیدی جریان هوای مستمر همراه با تامین یک شرایط دمایی یکنواخت و ماندگار باشید. شرایطی که در حضور جمعی از تجهیزات مناسب در فضاهای گلخانه ای خصوصا حضور پررنگ انواع فن اگزاست گلخانه ای ایجاد خواهد شد.

در این بین گاها شما با یک فضای کوچک از محیط گلخانه مواجه هستید. لذا چندان نیازی به حضور قدرتمند از فن اگزاست های غول پیکر گلخانه ای ندارید. به هر صورت قیمت فن گلخانه ای در سایز ۱۴۰ بسیار بالاتر از مدل های کوچکتر مانند فن 100 گلخانه ای می باشد.

قیمت فن 100 گلخانه ای برای حضور در یک فضای محدود و کوچک گلخانه ای بسیار مناسب تر است. لذا می توان این مدل ها را برای نصب در فضاهای کوچک از محیط گلخانه تا مرغداری ها مناسب دانست.

به هر صورت برای انجام تهویه در سالن های گلخانه‌ ای و یا مرغداری های امروزی، از انواع فن اگزاست گلخانه ‌ای استفاده می‌ کنند. این فن ها از ابعادی بزرگ در کنار قدرت مکیدن بالایی از هوا بهره مند هستند و می ‌توانند در مدت زمانی محدود مقدار قابل توجهی از هوا را منتقل سازند.

فن 100 گلخانه ‌ای از دسته اگزاست فن ها می باشد که در ابعاد صنعتی با استفاده مخصوص فضاهای گلخانه ‌ای طراحی شده است. اصولاً طراحی در فن 100 گلخانه ‌ای همراه با قدرت بالایی در بخش موتور به همراه پره هایی از جنس استیل دمپردار می ‌باشد.

در فضاهای گلخانه ‌ای و یا مرغداری ها لازم است تا مقدار رطوبت محیط را در شرایطی تعریف شده قرار دهیم. برای تحقق این منظور باید بتوانیم که از یک جریان هوای مستمر و کارآمد که می ‌تواند در کل فضاهای گلخانه ‌ای برقرار باشد، برقرار سازیم.

در جهت خلق چنین جریان هوایی لازم است تا از انواع فن اگزاست گلخانه ای مانند فن 100 گلخانه ‌ای استفاده کنیم. البته صنعتگران، نیازهای فضاهای گلخانه ‌ای را از قبل در نظر گرفته  و گونه هایی مخصوص از اگزاست فن را با عنوان فن اگزاست گلخانه ای طراحی و تولید می کنند.

البته می توان این تولید صنعتی را در اندازه ها همراه با قدرت ‌های متفاوتی داشت. اما یک نگاه استاندارد در تولید این گونه از اگزاست فن ها حضور دارد. نگاهی که  ابعاد را در طراحی فن گلخانه ای برای مقدار ۱۴۰ و یا 100سانتیمتر نگه داشته است.

اگر چه فن ۱۴۰ گلخانه ‌ای متداولترین نوع در انواع فن اگزاست گلخانه ای می باشد. با این وجود بسیاری از گلخانه دار ها علاقه دارند تا از فن 100 گلخانه ای نیز برای تکمیل سیستم تهویه مطبوع فضاهای کوچک استفاده کنند.

 یک دلیل ساده در وجود چنین انتخابی قیمت هواکش گلخانه ای در سایز 100 می باشد. به هر صورت متریال کمتر در ساخت همراه با حضور موتور ضعیف تر باعث شده تا قیمت هواکش گلخانه ای در مدل های 100 سانتیمتری به مراتب کمتر از نمونه های بزرگتر باشد.

چنین موضوعی برای تکمیل یک سیستم تهویه مطبوع گلخانه ای در ابعاد کوچک تاثیرگذار است. وقتی که هر طراحی الگوی رسیدن به حداقل قیمت در تکمیل سیستم را دنبال می کند.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5