خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه استفاده مناسب از ماله هلیکوپتری

نحوه استفاده مناسب از ماله هلیکوپتری

فهرست مطالب

اگر شما بتن ریزی می کنید، یا در اطراف سایت های ساختمانی کار می کنید احتمالا با اکثر ماشین آلات ساختمانی همچون ماله پروانه ای که به آن ماله هلیکوپتری نیز می گویند، آشنایی دارید. ماله موتوری ماشینی بوده که در زیر آن ها پره ای

شبیه به فن وجود دارد که از آن برای تنظیم نمودن و تکمیل یک سطح بتونی استفاده می گردد. ماله هلیکوپتری در سه سایز ماله پروانه ای60 سانت، ماله پروانه ای 90 سانت و 120 سانت در بازار موجود می باشد.

به طور معمول از ماله هلیکوپتری در اکثر پروژه های متوسط و بزرگ استفاده می گردد، دستگاه ماله پروانه ای در دو نوع معمولی و سرنشین دار وجود دارد.

آیا افراد مبتدی قادر به کار با ماله هلیکوپتری می باشند؟

از دیدگاه مبتدیان کار با ماله پروانه ای چندان دشوار نیست، اما در واقعیت برای آنکه جهت انجام عملیات ماله کشی توسط ماله پروانه ای به یک حرفه ای و کاربلد تبدیل شوید، به ساعت ها کار و کسب تجربه با دستگاه نیازمندید. (معمولا افرادی که با ماله هلیکوپتری کار می کنند، اپراتورهای با تجربه هستند.)

اما در این مقاله قصد داریم برای افرادی که چندان حرفه ای نبوده و به تازگی با دستگاه ماله موتوری و کارکردن با آن آشنا گردیده اند، اصول کار با دستگاه ماله موتوری را آموزش دهیم.

نحوه استفاده مناسب از ماله هلیکوپتری

ماله هلیکوپتری معمولی- اجزای ماله را بشناسیم

بیایید از ابتدا شروع کنیم،  ماله موتوری در طراحی و عملیات نسبتا ساده هستند، اما به عنوان اپراتور هر نوع ماشینی لازم است که اجزای کلیدی، نحوه کارکردن، دلیل و اجزای یک دستگاه را به طور کامل بشناسیم.

هر ماله پروانه ای از 6 جز اصلی تشکیل شده که اساس دستگاه را تشکیل می دهد. اجزای ماله موتوری شامل: 1- دسته 2- موتور 3- گیربکس 4- عنکبوتی 5- تیغه های ماله 6- حلقه ایمنی دستگاه می باشد.

دستگیره ماله پروانه ای و کنترل گرهای نصب شده روی آن این قسمت را تبدیل به یکی از اجزای اصلی جهت هدایت ماله توسط اپراتور نموده است.

موتور ماله موتوری به عنوان تامین کننده اصلی نیروی محرک دستگاه شناخته شده که نیرو را به شفت انتقال و وارد گیربکس دستگاه می نماید.

گیربکس ماله موتوری به عنوان قلب دستگاه شناخته شده که عملیات و عملکرد مطمئن دستگاه را تضمین می کند. گیربکس ماله موتوری به قسمتی به عنکبوتی که تیغه ماله پروانه ای بر روی آن نصب می شوند، وصل بوده و وظیفه راه اندازی آن و تامین قدرت را بر عهده دارد. به همین دلیل است که داشتن یک گیربکس قدرتمند، قابل اعتماد و به درستی طراحی شده برای تامین قدرت در ماله موتوری حیاتی می باشد. تیغه ماله پروانه ای به صورت 4 تایی بوده که بر روی عنکبوتی مونتاژ می گردند و هنگام روشن نمودن دستگاه تیغه در کنار هم، شبیه فن به نظر می آیند، دور تیغه ها نیز حلقه ای دایره ای شکل قرار داشته که وظیفه حفاظت از آن ها را بر عهده دارد.

نحوه استفاده مناسب از ماله هلیکوپتری

اساس کار ماله هلیکوپتری:

اساس کار ماله پروانه ای زمانی که ماله با بتن تماس پیدا می نماید. هدف اصلی دستگاه های ماله موتوری سبک کردن عملیات ماله کشی و تکمیل بتن می باشد.

در هر نوع از بتن ریزی، عملیات ماله کشی گام بسیار مهمی جهت تقویت بتن، از بین بردن آب اضافی و ایجاد بتنی مستحکم به حساب می آید، پروسه ماله کشی همچنین نقش بسیار پررنگی را در خروج شیره بتن اجرا می کند. انجام عملیات به واسطه ماله پروانه ای معمولا به عنوان مرحله آخر در بتن ریزی به حساب می آید زیرا بتن را سخت نموده، تاثیر شگرفی بر روی سطوح بتن گذاشته و سطح بتن را صیقلی و پرداخت می نماید.

یکی دیگر از موارد بسیار حائز اهمیت دیگر در ماله کشی، انتخاب زمان مناسب است، بهترین زمان جهت ماله کشی، تایمی بوده که بتن حالت نیمه سفت دارد.

تجهیزات ماله هلیکوپتری شامل تیغه ماله پروانه ای و سینی ماله پروانه ای:

هنگامی که شما جهت عملیات با ماله پروانه ای آماده می شوید، انتخاب تیغه ماله موتوری مناسب نیز یکی از موارد بسیار حائز اهمیت است. جهت انجام عملیات به صورت مناسب و دستیابی به نتیجه موردنظر باید از تیغه و ملحقات دیگری که بر روی عنکبوتی مونتاژ می گردد، استفاده شود.

سینی ماله پروانه ای نیز یکی از تجهیزات مناسب و پرکاربرد جهت عملیات ماله کشی محسوب می گردند. سینی ماله موتوری به صورت صفحه ای بزرگ بوده که به زیر دستگاه و بر روی تیغه های نصب می گردند و از آن جهت مراحل اولیه ماله کشی و زمانی که پیمانکار قصد دارد با سرعت بالا و در مدت زمان کم عملیات صاف نمودن سطح بتن را به طور کامل انجام دهد، استفاده می گردد.

نحوه استفاده مناسب از ماله هلیکوپتری

کار با سینی ماله پروانه ای به دلیل سطح مقطع بزرگتر، اجازه ی کار با دستگاه را بر روی یک منطقه با مساحت بیشتر فراهم می سازد. همچنین به دلیل تماس بیشتر با سطح، وزن دستگاه را به صورت مساوری توزیع نموده و از فرو رفتن دستگاه در داخل بتن نیز جلوگیری به عمل می آورد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر