خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه کار کردن با ماله پروانه ای

کار کردن روی بتن با استفاده از تیغه ماله پروانه ای

فهرست مطالب

نحوه بتن ریزی با ماله پروانه ای

ماله پروانه ای یکی ابزارهای اصلی جهت ساخت سطح بتن، صاف نمودن سطح در مقیاس وسیع و مسطح نمودن بتن به شمار می رود. در این دستگاه جهت صاف نمودن سطح از تیغه های مخصوص استفاده می گردد، که به آن ها تیغه ماله پروانه ای می گویند. تیغه های ماله پروانه ای به صورت تکی یا چندگانه بر روی ماله پروانه ای نصب گردیده و به وسیله یک پوشش حلقوی (حلقه پایین دستگاه ماله موتوری) محافضت می گردند. تیغه ماله پروانه ای در ابعاد 60 تا 120 موجود بوده و در سه نوع مختلف تولید می گردد: 1- تسطیح 2- صیقل 3- ترکیبی

همچنین این نکته را مدنظر داشته باشید که انتخاب ماله پروانه ای بر اساس سایز کاری انجام می گیرد.

کار کردن روی بتن با استفاده از تیغه ماله پروانه ای
  

مراحل مختلف جهت بتن ریزی با ماله پروانه ای:

1- انتخاب ماله پروانه ای

برای سطح سازی مناطق کوچک از تیغه ماله پروانه ای 60 تا ماله پروانه ای 90 سانت ستفاده می گردد. همچنین در سطح سازی از هر دو تیغه تسطیح و صیقل یا تیغه ترکیبی استفاده می گردد تا بتن با چندین پاس عبور ماله موتوری صاف گردد.

برای مناطق با وسعت بالا جهت جلوگیری از خشک شدن بتن، استفاده از ماله پروانه ای سرنشین دار با تیغه در سایزهای 90 تا 120 توصیه می گردد. برای گوشه زنی و صاف سازی گوشه های بتن استفاده از تیغه های 60 سانت توصیه می گردد.

2- قبل از ماله کشی باید بتن را تست نمود.

عملیات بتن ریزی باید چندین ساعت قبل از ماله کشی با ماله پروانه ای انجام پذیرد. برای اطمینان از اینکه بتن ریخته شده آماده ماله کشی می باشد تست جای پا را انجام دهید. بدین صورت که پای خود را بر روی بتن گذاشته و میزان عمق نفوذ پا در بتن را اندازه گیری نمایید. اگر میزان نفوذ پا در بتن، کمتر از 3 سانت بود، بتن آماده ماله کشی می باشد.

3- حرکت با ماله پروانه ای در تمامی قسمت های بتن و از بین بردن پستی و بلندی ها

از تیغه های تسطیح یا تیغه های ترکیبی در پاس اول استفاده نمایید. حرکت با ماله پروانه ای در قسمت های مختلف بتن حفره ها و پستی و بلندی های سطح را به طور کامل از بین می برد.

تیغه های تسطیح را متصل نموده و سرعت ماله پروانه ای را بر روی ¾ بیشترین سرعت تنظیم نموده تا وزن ماله موتوری به طور مساوی بر روی سطح توزیع گردیده و دستگاه داخل بتن فرو نرود.

هنگامی که یک پاس کل سطح را ماله کشی نمودید، دستگاه را 90 درجه بچرخانید و بار دیگر سطح را ماله کشی و به نقطه اول برگردید، این عمل باعث می شود هیچ لکه ای بر روی سطح بتن باقی نماند.

4- مرحله پایانی ماله کشی، پرداخت و پولیش کاری سطح بتن

تیغه های پرداخت را وصل کنید، یا با تیغه های ترکیبی کار را ادامه دهید. در پاس آخر سرعت ماله پروانه ای را به بالاترین حد ببرید تا تیغه ها با بیشترین فشار بر روی سطح بتن کشیده شود. در پاس آخر ماله کشی بتن سفت گردیده و امکان فرو رفتن دستگاه داخل بتن از بین می رود. پاس پرداخت باعث براق شدن و درخشش سطح بتن می گردد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر