خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک 9 پیستون تراکتوری

    مرتب‌سازی محصولات:

  • پیش‌فرض
  • ارزان‌ترین
  • گران‌ترین
  • جدید‌ترین
  • پرفروش‌ترین
  • پربازدیدترین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فهرست مطالب

پمپ هیدرولیک پیستونی چیست؟

پمپ‌های پیستونی به عنوان پمپ اصلی در ماشین آلات و تجهیزات هیدرولیکی که فشار کاری بالایی دارند استفاده می‌شود. این پمپ‌ها راندمان بالایی داشته و به علت تحمل فشار بالا، با نام پمپ پیستونی فشار قوی هم نام برده می‌شوند.آنچه در یک پمپ هیدرولیک پیستونی باعث پمپاژ روغن هیدرولیک می‌شود، حضور تعداد مشخصی از پیستون‌ها می‌باشد.

 در این پمپ یکی از پورت‌ها به ‌عنوان ورودی روغن و دیگری را به ‌عنوان خروجی می‌باشد. با جابجایی پیستون‌ها در داخل بلوکه سیلندر پمپ، در هر سیکل کاری ناشی از حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها، یک بار مکش روغن از ورودی و یک بار عمل پمپاژ از سمت خروجی صورت خواهد گرفت. در این فرآیند مولد حرکت پمپ هم می‌تواند یک الکتروموتور صنعتی باشد و هم یک موتور احتراقی یا دیزلی به پمپ متصل شود.

پمپ پیستونی هیدرولیک

نحوه عملکرد و طرز کار پمپ هیدرولیک پیستونی 

خروجی پمپ هیدرولیک پیستونی دارای ضربه‌‌های تپش گونه است. بهترین ایده برای حل این مشکل در افزایش تعداد سیلندرها می‌باشد. در این حالت می‌توانیم مسیر سیکل کاری سیلندرها را به ترتیبی چیدمان کنیم که هر بار تخلیه هر سیلندر، هم زمان با مکش سیلندری دیگر اتفاق افتد.به ‌این ‌ترتیب در هر لحظه از زمان، سیلندرهایی در حال مکش روغن هستند و سیلندرهایی دیگر در حال تخلیه آن می‌باشند. برای بر طرف کردن این نوسان جریان وقتی مرحله‌ی ترتیبی برای مکیدن تا پمپاژ کردن روغن وجود داشته باشد، هر بار تخلیه روغن باید انتظار اتمام عملیات مکش را کشیده و این انتظار هر چند کوتاه باعث ایجاد ضربات در عملکرد پمپ خواهد شد. البته با ایجاد یک شرایط همزمان در عملیات مکش تا تخلیه سیال می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.   

طرز کار پمپ هیدرولیک پیستونی به این صورت است که مکش و ارسال روغن با استفاده از حرکت رفت و برگشت پیستون‌ها انجام می‌شود.

انواع پمپ پیستونی هیدرولیک    

دسته بندی انواع پمپ پیستونی هیدرولیک از لحاظ ساختمان داخلی و دبی خروجی ثابت یا متغیر صورت می‌گیرد. برای این منظور انواع پمپ هیدرولیک پیستونی را در دو دسته بندی قرار می‌دهند.

  • پیستونی محوری
  • پیستونی شعاعی (رادیالی)

در هر دو مدل، این پیستون‌ها هستند که قرار است سیالات تحت پمپاژ را حمل کنند. در هر دو مدل یک آرایش مهندسی شده از تعداد مشخصی پیستون در نظر گرفته شده است تا با گردش حول یک محور، عملیات پر و خالی شدن آنها صورت گیرد.تفاوت میان پمپ پیستونی محوری تا پمپ پیستونی شعاعی در نحوه آرایش پیستون‌ها حول یک محور گردان می‌باشد. در ادامه به بررسی تا آشنایی با هر یک از این مدل‌ها در انواع پمپ پیستونی هیدرولیک می‌پردازیم.

پمپ هیدرولیک پیستونی محوری

در طرح ساخت پمپ پیستونی محوری موقعیت نصب تمام پیستون‌ها حول یک محور گردان و کاملاً هم جهت با آن می‌باشد. در این طراحی در بطن پمپ پیستونی محوری یک بخش استوانه ای شکل طراحی شده است. طبعاً با چرخش شفت پمپ توسط الکتروموتور،  پیستون‌های پمپ دوران می‌کنند. در این الگو هر بار گردش کامل یک پیستون حول محور گردان پمپ پیستونی محوری به طی کردن کامل یک سیکل کاری ختم خواهد شد. سیکل کاری که در آن به ازای هر بار گردش محور، هر یک از پیستون ها برای یک بار پر و خالی از سیال می‌شوند اما برای پر و خالی کردن پیستون‌های نصب شده حول محور گردان در پمپ پیستونی محوری از یک صفحه زاویه دار (سواش پلیت) استفاده شده است. اجزای اصلی این پمپ در تصویر زیر نمایش داده شده است.

پمپ هیدرولیک پیستونی رادیال (شعاعی)

در مدل رادیال پمپ پیستونی فشار قوی هیدرولیکی، آرایش قرار گیری پیستون‌ها به طور کلی با مدل محوری متفاوت است. تعداد پیستون‌ها در این مدل معمولاً 3 یا 5 یا 7 عدد است و از قطعاتی نطیر بلوک سیلندر، پیستون، شفت و میل بادامک تشکیل شده است. در این پمپ پیستون‌ها به صورت شعاعی در محیط پمپ جای گرفته اند و با چرخش میل بادامک موقعیت پیستون‌ها از حالت مکش به حالت تخلیه روغن تغییر پیدا می‌کند. این پمپ به مانند پمپ سرکج از نوع دبی ثابت است.

پمپ پیستونی هیدرولیک

مکانیزم سواش پلیت پمپ پیستونی محوری

مقدار زاویه ای که برای صفحه زاویه دار در نظر می‌گیریم، بر میزان دبی سیال در بخش خروجی پمپ پیستونی محوری تأثیرگذار است. هر چه این زاویه نسبت به موقعیت محور گردان پمپ بیشتر باشد، قابلیت بالاتری در ایجاد کورس حرکتی پیستون ها دارد. در نتیجه هر پیستون با مقدار جابجایی بیشتری مواجه است که نتیجه آن در ایجاد مقدار دبی بیشتری همراه است. کم کردن زاویه صفحه نسبت به محور گردان پمپ باعث کم شدن کورس حرکتی پیستون‌ها شده و بر کاهش سطح دبی پمپ تاثیر می‌گذارد. اگر با الگوی طراحی نوع صفحه زاویه گیر در پمپ پیستونی محوری همراه باشیم، در کل دو نوع از این تیپ طراحی وجود دارد.

  • مدل پیستونی دبی متغیر 
  • مدل پیستونی سرکج

پمپ هیدرولیک پیستونی دبی متغیر

صفحه زاویه گیر این پمپ، به عنوان یک بخش مستقل در داخل اجزای متحرک پمپ نصب شده است.تمام پیستون‌های قرار گرفته شده در حول محور گردان پمپ بر این صفحه زاویه گیر متصل هستند و تحت تاثیر زاویه ای که توسط این صفحه ایجاد شده است، در هر بار گردش محور در پمپ پیستونی محوری یک بار عملیات مکش و تخلیه سیال را انجام می‌دهند.

به این ترتیب که می‌توانیم مقدار زاویه ای که صفحه زاویه گیر با محور گردان پمپ دارد را تغییر دهیم. در یک پمپ پیستونی محوری بسته به موقعیت سواش پلیت مقدار کورس مشخصی برای حرکت پیستون‌ها در داخل سیلندرها تعریف می‌شود. این کورس حرکتی معرف مقدار دبی پمپ است. به این ترتیب با جابجا کردن موقعیت قرارگیری سواش پلیت در بطن پمپ پیستونی محوری به راحتی می‌توانیم مقدار کورس حرکتی پیستون‌ها را تغییر داده و باعث ایجاد رنج متغیری از سطح دبی در خروجی پمپ باشیم.

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی سر کج

طرز کار و مکانیزم عملکرد در این پمپ به مانند پمپ پیستونی محوری است اما دبی این پمپ ثابت بوده و نمی‌توان مقدار دبی را تنظیم کرد. این پمپ مخصوص سیستم‌های فشار بالا یعنی بیش از 300 بار بوده و به علت طراحی بدنه جمع و جوری که دارد در سیستم‌های هیدرولیکی که فضای کافی برای نصب پمپ وجود ندارد مناسب است. در این پمپ قطعه سواش پلیت حذف شده و بدنه خمیده پمپ نقش صفحه زاویه گیر را ایفا می‌کند. مقدار زاویه بدنه در طراحی مدل‌های قدیمی مانند سری A2F رکسروت 25 درجه و در مدل‌های جدید نظیر A2FO به مقدار 40 درجه است.

پمپ پیستونی هیدرولیک سر کج

لیست قیمت پمپ هیدرولیک پیستونی فشارقوی

قیمت انواع پمپ هیدرولیک پیستونی فشارقوی به علت حساس بودن قطعاتی که با ظرافت و تلرانس بسیار کم کنار یکدیگر قرار گرفته اند و همچنین طراحی خاص پمپ نسبت به سایر پمپ های هیدرولیکی گران تر بوده، اما خرید پمپ پیستونی در سیستمی که نیاز به تحمل فشار بالا وجود دارد، بهترین و مناسب ترین انتخاب ممکن می‌باشد. به علت گستردگی و تنوع بالای مدل‌های این پمپ از برندهای مختلف امکان درج لیست قیمت وجود نداشته و جهت استعلام قیمت به روز این پمپ با فروشگاه نیکا تماس حاصل نمایید.

 

  • پمپ هیدرولیک پیستونی تراکتور کدام مدل از انواع پمپ هیدرولیکی پیستونی است؟

    معمولاً این مدل پمپ برای مدار هیدرولیک بیل تراکتور کاربرد دارد و از مدل 9 پیستون که با نام طرح مایلری هم مشهور هستند استفاده می‌شود.

  • پمپ هیدرولیک پیستونی رکسروت برای کدام سیستم هیدرولیکی مناسب است؟

    این مدل پمپ در انواع دبی ثابت سرکج و دبی متغیر تولید شده که بیشتر در انواع سیستم‌های هیدرولیک صنعتی به کار گرفته می‌شوند.

    مرتب‌سازی مقالات:

  • پیش‌فرض
  • جدید‌ترین
  • پربازدیدترین
  • بیشترین امتیاز

    جدید‌ترین مقالات:

مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
کاربر میهمان

تایید و ارسال
انصراف
دیدگاه کابران:
    نمایش دیدگاه‌های بیشتر