خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاتر بتن بر

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
کاتر بتن بر بنزینی
  • کاتر بتن بر بنزینی
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

کاتر بتن بر چیست و چگونه می تواند سطوح سخت را برش بزند؟

کاتر بتن بر یک دستگاه قدرتمند است که همراه با حضور یک تیغه دیسکی شکل و بسیار پهن می تواند برش ‌های عمیق و هدفمند را در سطح بتن ایجاد کند. بتن از جمله مصالح بسیار سرسخت ساختمان ‌سازی است.

این متریال آنچنان است که برای احداث سازه ‌های بسیار بلندمرتبه از قدرت تا استحکام بالای آن استفاده می ‌شود. اما وقتی پای تغییرات در سازه ‌های بتنی در میان است و می‌ خواهیم بخشی از بتن را برای تامین اهدافی برداریم، چالش جدی در مواجه بودن با این متریال بسیار سرسخت می باشد. برای این منظور انواع دستگاه کاتر بتن بر را طراحی کرده ‌اند.

هر دستگاه کاتر بتن بر از یک تیغه دیسکی شکل مخصوص برش سطوح بتنی استفاده می کند. این تیغه تحت تاثیر قدرت بالای یک موتور بنزینی و یا دیزلی و البته در مواردی نادر موتورهای برقی به گردش در می‌ آید.

همراه با دندانه ‌های تیز و برنده ای که دارد، برش سطوح سخت مانند بتن ها را انجام می دهد. دستگاه کاتر بتن بر به هیچ حالت تفاوت ساختاری با مدل‌ های آسفالت بر ندارد. در واقع باید این دو را یکی دانست که با تیغه ‌ها از متریال های متفاوتی همراه شده ‌اند.

آنچه که یک دستگاه کاتر برش بتن را از یک دستگاه کاتر برش آسفالت متمایز می ‌کند، نوع تیغه دیسکی شکلی است که در آنها نصب خواهد شد.

در هر دو مدل از دستگاه کاتر شرایط گردش قدرت بالایی برای تیغه‌ های دیسکی شکل توسط موتورها فراهم خواهد آمد. در نهایت این تیغه ‌ها با نفوذ در اعماق سطح بتن و یا آسفالت و شاید دیگر سطوح اعم از سنگ ‌های ساختمانی تا سنگ ‌های معدنی عملیات برش زنی را نهایی می ‌کنند.

هدف از طراحی دستگاه بتن بر رسیدن به یک برش عمیق و کاملاً منظم است. در بسیاری از نیازها قرار است تا بخشی از یک سازه بتنی را تغییر دهیم. اصلاح معابر تا نصب تجهیزات شهری و یا ساختمانی از جمله این دلایل محسوب می شوند.

در این حالت مسیر روند کار باید به گونه ‌ای باشد که با حداقل آسیب به دیگر بخش‌ های سازه بتوانیم هدف نهایی خود را انجام دهیم. از این‌ رو ما به برش ‌هایی منظم در سطح تا عمق بتن نیاز داریم. دستگاه کاتر بتن بر برای رسیدن به چنین اهدافی طراحی شده است. حال بهتر است ببینیم در مواجهه با یک کاتر برش بتن قرار است با چگونه دستگاهی مواجه باشیم.

طرح ساخت دستگاه کاتر بتن بر

در برش سطوح سختی مانند بتن و یا آسفالت و شاید سنگ ‌های ساختمانی نیاز به قدرت در کنار سرعت بالایی است. بهترین ایده در برش این سطوح استفاده از تیغه ‌های دیسکی شکل می باشد. ایده ‌ای که در طرح ساخت انواع دستگاه کاتر بتن بر حضور دارد.

در طرح ساخت دستگاه کاتر بتن بر یک تیغه دیسکی شکل بسیار بزرگ با دندانه هایی که محیط آن را احاطه کرده ‌اند، برای عملیات برش زنی استفاده می شود. این تیغه ‌ها با توجه به نوع سطح از آسفالت تا بتن با متریال ها و روش های متفاوتی ساخته می‌ شوند.

اما در نهایت تمام آنها بر محور گردان دستگاه کاتر بتن بر مسلح نصب خواهند شد. قدرت گردش این محور گردان مستقیم از جانب موتورهایی قدرتمند که در دستگاه کاتر نصب هستند، تامین می شود.

موتورهای نصب شده در دستگاه کاتر بتن بر که وظیفه تامین قدرت برش تیغه‌ های دیسکی شکل را دارند، عموماً از مدل ‌های موتور بنزینی انتخاب خواهند شد. موتورهای بنزینی بهترین ایده در تامین قدرت تیغه ‌های برنده دستگاه کاتر می باشند.

اما اگر لازم است تا از قدرتی بالاتر برای امر برش زنی بتن در اعماق بیشتر بهره‌ مند باشیم، می توانیم از موتورهای دیزلی که به ‌مراتب قادر به تامین قدرت بالاتری هستند، استفاده کنیم.

تمام این مجموعه اعم از تیغه کاتر بتن بر و موتورهای بنزینی و دیزلی و البته در مدل ‌هایی نادر از موتورهای برقی در یک شاسی تماماً فلزی قرار خواهند گرفت. شاسی در طرح ساخت انواع کاتر بتن بر موضوع بسیار مهمی است.

این شاسی باید بتواند قدرت بالای موتورهای دستگاه کاتر را مهار کرده به سمت گردش تیغه‌ های برنده دستگاه هدایت کند. از طرفی شاسی مذکور باید با قابلیت تحمل کافی در مقابل ضربات ناشی از پرتاب سنگریزه ‌ها در هنگام برش بتن طراحی شده باشد. بخش بزرگی از متعلقات در شاسی کاتر بتن بر نیز مربوط به قاب محافظ و دیگر اقلام حفاظتی تا کنترلی می باشد.

در طراحی شاسی، یک اهرم مرکزی وجود دارد. این اهرم تیغه را در اختیار گرفته و با هدایت شما می تواند سطح تیغه را جابجا کند. به ‌این ‌ترتیب اپراتور دستگاه کاتر بتن بر به ‌راحتی می‌ تواند تیغه کاتر را بر سطح هدف بنشاند و هر مقدار از عمق برش را که می‌ خواهد انجام دهد.

انواع کاتر بتن بر کدامند؟

ساختار طراحی در تمام مدل‌ های کاتر بتن بر یکسان است. در تمام آنها از یک تیغه دیسکی شکل بزرگ که با قدرت موتوری به گردش درآمده است، برای بریدن سطح بتن استفاده می شود. لکن نوع موتور به کار رفته در طراحی کاتر زمینه ایجاد انواع کاتر بتن بر است. برای این منظور دو نوع کاتر بتن بر بنزینی و کاتر بتن بر دیزلی را طراحی و تولید می کنند.

-    کاتر بتن بر بنزینی:

استفاده از موتورهای بنزینی در طراحی کاتر بتن بر به نسبت از نمونه ‌های دیگر متداول‌ تر است و سطح کارایی بالاتری دارد. از آنجا که عموم عملیات ‌های برشکاری در سطح بتن با چندان چالش جدی مواجه نیست و غالباً عمق برش بیشتر از 20 سانتیمتر نمی ‌شود، استفاده از یک کاتر بتن بر بنزینی کاملاً کفایت کار را خواهد داشت.

موتورهای بنزینی نسبت به حجم و وزنی که دارند، قدرت عملیاتی بالایی را تولید می ‌کنند. قیمت تمام شده آنها به نسبت از موتورهای دیزلی کمتر است و سوخت مورد نیاز آنها که بنزینی می باشد، به وفور با آسانترین روش ‌ها قابل تامین شدن است.

از طرفی میزان خرابی موتورهای بنزینی اندک است و مسیر تعمیرات تا نگهداری تقریباً ساده ای دارند. یک وجه برتری دیگری که باعث شده تا بسیاری یک کاتر بتن بر بنزینی را بر مدل ‌های دیزلی ترجیح دهند، قابلیت کارکرد مطمئن و یکنواخت در هوای سرد می باشد.

غالباً در طراحی یک کاتر بتن بر بنزینی از موتورهای 2 سیلندر 4 زمانه در مدل‌ های تنفس طبیعی و هوا خنک استفاده می شود. موتور مذکور کافی است قدرتی در حدود 10 الی 15 اسب بخار داشته باشد تا به راحتی در عملیات برشکاری های بتن در اختیار تیغه گردان کاتر برش بتن قرار گیرد.

از آنجا که قدرت موتورهای بنزینی در به گردش انداختن تیغه‌ های دیسکی شکل محدود است، غالباً طرح ساخت کاتر بتن بر بنزینی را برای تیغه‌ ها با سایزهای کوچک در حدود 25 الی 45 سانتیمتری استفاده می کنند.

تیغه ‌های بزرگتر آنچنان سنگین می شوند که یک موتور بنزینی قابلیت گردش قدرتمند آنها را نخواهد داشت. قیمت دستگاه برش بتن با موتورهای بنزینی کمتر از نمونه ‌های دیزلی است و برای برش انواع سطوح بتن مسلح و دیگر سطح ‌های ساختمانی تا عمق 20 سانتیمتر بهترین انتخاب هستند.

-    کاتر بتن بر دیزلی:

وقتی قرار است عمق بالایی از سطوح سخت مانند بتن مسلح و یا سنگ‌ های صخره ‌ای را برش بزنیم، باید از تیغه‌ های بزرگتری استفاده کنیم. در این حالت یک موتور بنزینی قابلیت کافی در گردش تیغه ‌های بسیار بزرگ و سنگین را نخواهد داشت. در چنین حالتی است که باید در تکاپوی بهره ‌مندی از یک موتور قدرتمندتر باشیم.

موتورهای دیزلی بهترین انتخاب هستند. آنها به نسبت از موتورهای بنزینی قابلیت تامین قدرت بالاتری را دارند. از این رو به خوبی می توانند یک دیسک بزرگ و سنگین ‌وزن را با سرعتی که بتواند عملیات برشکاری های عمیق را به انجام رساند، بگردانند.

عموماً از موتورهای دیزلی با طراحی 2 سیلندر در عملکردهای 4 زمانه برای ساخت کاتر بتن برهای دیزلی استفاده می ‌شود. این کاترها برای تیغه دیسکی های فراتر از 35 سانتیمتر کارآیی دارند. برخی از مدل‌ های کاتر بتن بر دیزلی همراه با تیغه ‌های 60 سانتیمتری نیز طراحی شده‌ اند. در این حالت قابلیت عمق برش تا فراتر از 25 سانتیمتر را دارند.

عموم کاتر بتن برهای دیزلی از سایزهای بسیار بزرگی برخوردار هستند. از آنجا که تمام عملیات کاری آنها در برش ‌های بسیار عمیق با قدرت بالا همراه است، بزرگترین شاسی کاترها را برای آنها طراحی کرده ‌اند. این موضوع باعث شده تا قیمت دستگاه برش بتن دیزلی بسیار بالاتر از نمونه ‌های بنزینی باشد.

به هر حال هدف از طراحی آنها برای کارکرد عملیات ‌های بسیار سنگینی است و به ندرت در سطح یک عملیات برشکاری معمولی شاهد استفاده از کاتر بتن بر دیزلی هستیم.

کاربردهای کاتر بتن بر برای چه اهدافی است؟

هر جا که قرار است سطح سخت بتن و یا آسفالت را بشکافیم، می ‌توانیم از یک دستگاه کاتر آسفالت بر استفاده کنیم. البته در نظر داشته باشید که نوع تیغه ‌های به ‌کار رفته شده مشخص می‌ کند که دستگاه کاتر ما در حالت بتن بر است و یا برای برش سطوح آسفالتی آماده شده است.

از ماشین کاتر بتن بر در بسیاری از عملیات‌ های عمرانی، راه سازی و سنگ تراشی استفاده می شود. عموم کاربرد این ماشین در تعمیر و ترمیم سطوح آسفالتی است. در این حالت لازم است تا از تیغه کاتر آسفالت بر استفاده کنیم.

اصولاً اگر بخواهید سطح معیوب آسفالتی را ترمیم کنید و یا اینکه بخواهید از زیر راه آسفالته مذکور انواع تاسیسات شهری مانند کابل کشی ‌ها و لوله ‌کشی ‌ها را داشته باشید، لازم است تا از یک دستگاه کاتر آسفالت بر برای تامین برش‌ های صاف و عمیق بر سطح آسفالت استفاده کنید.

اما اگر بخواهید از سطح آسفالت فاصله بگیرید و سطوح مستحکم با ساختار منسجم مانند بتن مسلح را برش بزنید، باید از تیغه ایده ‌آل برای این کار استفاده کنید. در این حالت هر گونه تغییر در سطوح بتن، برش محوطه‌ های سنگی شده و یا موزائیک کاری شده، کار در سنگ تراشی های صنعتی و... را می‌ توانید از یک کاتر بتن بر انتظار داشته باشید.

تفاوت ‌ها میان تیغه کاتر بتن و آسفالت بر

برای رسیدن به برش‌ های عمیق در سطح بتن تا آسفالت از انواع تیغ کاترها استفاده می کنیم. لکن بارها اشاره کرده ‌ایم که میان تیغ کاتر بتن بر و آسفالت بر تفاوت ‌های فاحشی وجود دارد. هر کدام از آنها با هدف برش سطوح خاصی طراحی شده ‌اند.

لذا نمی ‌توانید از این مدل‌ ها به جای یکدیگر استفاده کنید. در اینجای ماجرا سوال کلی که قاعدتاً برای شما مطرح خواهد شد، تفاوت ‌هایی است که این دو تیغه را از یکدیگر متمایز خواهد کرد.

هر دو نوع تیغه کاتر بتن بر و آسفالت بر را از جنس فولادهای پرکربن طراحی می‌ کنند. اما در کنار آلیاژهای کربن از عناصر دیگری مانند وانادیوم، نیکل، روی، منگنز و... برای خلق برخی از ویژگی ‌های خاص استفاده می کنند. وجه تفاوت میان تیغه کاتر بتن بر و آسفالت بر در همین بخش تکمیلی در ساخت آلیاژهای فولادی است.

  •   تیغه کاتر آسفالت بر:

قبل از پرداختن به مدل بتن بر، به شرایط طراحی مدل‌ های آسفالت بر می ‌پردازیم. اصولاً سطح آسفالتی کاملاً متفاوت از یک سطح بتنی می باشد. در سطح آسفالتی این دانه ‌های شن هستند که همراه با ویژگی چسبناک قیر در کنار هم قرار گرفته ‌اند. سطح آسفالت شاید در نگاه نخست بسیار مقاوم به نظر آید؛ اما در عملیات برشکاری بسیار نرمتر از یک سطح بتنی می باشد.

چرا که در برشکاری آسفالت قرار است تا دانه ‌های شن را از کنار هم جدا کنیم. بهترین ایده در ساخت یک تیغه کاتر آسفالت بر، استفاده از متریال بسیار سخت با حداقل انعطاف می باشد. تیغه کاترهای سخت که حداقل انعطاف را دارند، بهتر می ‌توانند دانه ‌های شن را از بطن آسفالت کنده و عملیات برشکاری سطوح آسفالتی را به انجام رسانند.

-تیغه کاتر بتن بر:

در مقابل تیغ کاتر آسفالت بر، نمونه ‌های بتن بر حضور دارند. این تیغه ‌ها با هدف برش زنی در سطوح بسیار صلب و متراکم طراحی شده‌ اند. یک تیغه سخت مانند تیغه کاتر آسفالت بر نمی‌ تواند در عمق یک جسم سرسخت و به شدت متراکم دوام آورد. از این ‌رو به ‌سرعت می‌ شکند.

لذا طراحی تیغه کاتر بتن بر با فولاد پرکربن است که اندکی قابلیت انعطاف دارد. به ‌این ‌ترتیب راحت ‌تر می ‌توانند در عمق بتن نفوذ کرده و عملیات برشکاری را انجام دهند.

این انعطاف دلیل بر ضعیف بودن آنها نمی ‌باشد. عمق سرسخت بتن، تیغه کاترهای سرسختی نیز می‌ خواهد. لذا در طراحی تیغه کاتر بتن بر از فولاد با درصد کربن بالاتری به نسبت انواع آسفالت بر استفاده می‌ شود. به طوری که تیغه کاتر بتن بر از مدل‌ های آسفالت بر مستحکم ‌تر هستند؛ اما در عین استحکام بالاتر دارای انعطاف بهتری نیز می باشند.

نکته پایانی در آشنایی با انواع تیغ کاتر آن است که شما نمی‌ توانید از یک تیغ کاتر آسفالت بر برای برش سطوح بتنی استفاده کنید؛ اما می ‌توانید با استفاده از یک تیغ کاتر بتن بر، سطوح آسفالتی را بشکافید.

مشخصه ‌ها برای یک دستگاه کاتر بتن بر ایده ‌آل

o       یک دستگاه کاتر بتن بر ایده ‌آل از مخزن آب همراه با سیستم خنک سازی سطح تیغه ها بهره مند می باشد. تیغه بتن بر در دو مدل خشک و تر طراحی می شود. مدل ‌های خشک بدون نیاز به خنک کاری توسط آب کار می‌ کنند.

در این حالت نیازی نیست تا دستگاه کاتر شما مجهز به یک سیستم پمپاژ آب برای خنک کردن سطح تیغه باشد. اما در مدل‌ های خیس کار، سطح تیغه نیاز به خنک سازی با آب دارد.

در این حالت باید از دستگاه کاتری که مجهز به یک منبع آب با پمپ مناسبی است استفاده کنید. از آنجایی که شرایط کاری دستگاه کاتر بتن بر مدام در حال تغییر است و ممکن است با انواع تیغ کاترها سر و کار داشته باشد، حضور یک سیستم خنک‌ کننده تیغه کاتر شرایط ایده ‌آل در کار است. به ‌این ‌ترتیب دستگاه کاتر شما قدرت مانور بالایی در کار با انواع تیغه ها را پیدا خواهد کرد.

o       کاتر بتن بر ایده ‌آل از یک سیستم هدایت مناسب برخوردار است. در یک دستگاه کاتر بتن بر ایده آل باید بتوانیم مسیر برش کاملاً صاف و یکنواختی را تدارک ببینیم. لذا دستگاه باید همراه با یک سیستم هدایت کارآمد باشد.

این سیستم هدایت به کمک یک چرخ کوچک که در جلوی دستگاه حرکت خواهد کرد، تامین خواهد شد. اما برای تکمیل هدایت مناسب عملیات برش زنی، جدا از یک چرخ هادی، دستگاه کاتر بتن بر باید از سیستم ترابری مناسبی نیز برخوردار باشد. چرخ ‌ها با قابلیت کنترل پذیری عالی، شاسی با طراحی فرمان ‌پذیری مناسب و در نهایت قابلیت فرماندهی با انعطاف بالا از جمله شرایط در تامین یک برش صاف و یکدست می باشد.

کاتر بتن بر ایده ‌آل از قدرت موتوری با ظرفیت مناسب به نسبت سطح عملیات برشکاری بهره ‌مند است. هر چه موتور قویتر باشد، لاجرم می ‌توانیم از تیغه ‌های بزرگتری استفاده کنیم. پس قاعدتاً باید بتوانیم برش ‌های عمیق تر با سرعت اجرای بالاتری داشته باشیم. اما قدرت بالاتر لازمه رسیدن به شرایط کاری ایده ‌آل ‌تر نمی ‌باشد. کاتر بتن بر ایده آل ماشینی است که قدرت آن با درجه سختی عملیات برش زنی هماهنگ می باشد. در نتیجه وقتی توانسته ایم انتخاب درستی داشته باشیم، کاتر بتن بر ایده ‌آل خود را در اختیار داریم.

کاتر بتن بر ایده ‌آل از تجهیزات حفاظتی کاملی بهره ‌مند است. تجهیزات حفاظتی شامل حفاظت اپراتورها همراه با حفاظت از خود دستگاه می شود. قاب محافظ تعریف ‌شده برای تیغه کاتر، زمینه حفاظت از اپراتورها را فراهم خواهد کرد. در عین حال طراحی شاسی باید به‌ گونه ‌ای باشد که مانع از ورود گرد و خاک ناشی از برش به داخل دستگاه کاتر بتن بر باشد. به ‌این ‌ترتیب توانسته‌ ایم از مجموعه قطعات مکانیکی داخل دستگاه در مقابل اثرات مخرب گرد و خاک در محیط برشکاری محافظت کنیم.

نکاتی برای نگهداری اصولی از دستگاه کاتر بتن بر

دستگاه کاتر بتن بر یک ماشین قدرتمند است که برای رسیدن به قدرت برش از موتورهای بنزینی استفاده می‌ کند. این دستگاه در عین قدرتمند بودن، حساسیت بالایی در حین کار دارد. اگر می ‌خواهید از دستگاه کاتر بتن بر خود برای مدتی طولانی عاری از هر گونه خرابی قابل ‌توجه استفاده کنید، باید از اصول نگهداری حرفه ‌ای آن نیز مطلع باشید. این دستگاه در عین قدرتمند بودن حساسیت های بالایی نیز دارد.

حضور در یک محیط پر از گرد و خاک در همراهی با فشار بالای سطوح سخت مانند بتن باعث استهلاک زود هنگام قطعات این دستگاه قدرتمند است. در این حالت اگر از نکات کلیدی در امر نگهداری دستگاه کاتر بتن بر اطلاعی نداشته باشید، احتمالا خیلی زود از یک دستگاه با خرابی های بسیار میزبانی خواهید کرد. در ادامه به برخی از نکات در باب نحوه نگهداری اصولی از دستگاه کاتر بتن بر اشاره می ‌کنیم.

  • دستگاه کاتر بتن بر از موتورهای بنزینی برای تأمین قدرت استفاده می‌ کند و این موتورها زمانی بهترین عملکرد را دارند که از سوختی خالص عاری از هر گونه آلایندگی بهره‌ مند باشند. لذا توجه به تعویض فیلتر سوخت، تضمین کارکرد مطمئن دستگاه کاتر بتن بر می باشد. توصیه می ‌شود که در ازای هر صد ساعت کارکرد اقدام به تعویض فیلتر سوخت دستگاه داشته باشید.
  • موتورهای بنزینی برای کارکرد روان خود از یک سیستم روانکاری بهره ‌مند هستند. اگر موتورهای شما از مدل های دو زمانه باشند، کافی است با اختلاط مقداری روغن در بنزین و ساخت سوخت ترکیبی مرحله روانکاری موتور را تکمیل کنید. اما عموماً برای دستگاه کاتر بتن بر از موتورهای 4 زمانه استفاده می شود. در این حالت سیستم موتور بنزینی از یک مخزن روغن مستقل برای روانکاری بهره ‌مند است. توصیه می ‌شود که به ‌ازای هر صد ساعت کارکرد مفید کاتر بتن بر اقدام به تعویض روغن موتور داشته باشید. این اقدام تضمین کافی در عملکرد روان و طولانی ‌مدت موتور بنزینی دستگاه کاتر شما می باشد.
  • هر اندازه بازدیدها را جدی بگیرید، باز هم با جمیع قطعات استهلاک شده مواجه هستید. مانند سیستم سوخت رسانی در دستگاه کاتر بتن بر که بهتر است به ازای هر یک سال کارکرد مداوم از دستگاه به طور کامل تعویض شود.
  • قدرت موتور بنزینی دستگاه کاتر بتن بر شما در گرو تأمین هوای کافی برای تکمیل احتراق آن است. موتوری که از حضور هوای کافی بی ‌بهره باشد، لاجرم نمی ‌تواند مسیر احتراق سوخت را تکمیل کرده، عملاً خفه خواهد شد. برای آنکه در کار با دستگاه کاتر بتن بر خود دچار این مشکل نباشید، لازم است تا از سلامت فیلتر هوای دستگاه اطمینان کافی داشته باشید. بازدید دائمی فیلتر هوا امری ضروری است. لکن لازم است تا به اندازه هر پنجاه ساعت کارکرد متوالی اقدام به تعویض فیلتر هوای موتور بنزینی در دستگاه کاتر بتن بر نمایید.
  • تکمیل پروسه احتراق در بطن عملیات کاری موتورهای بنزینی از طریق یک شمع صورت می‌ گیرد. عملکرد صحیح شمع ضامن عملکرد کامل و قدرتمند موتور بنزینی در دستگاه کاتر بتن بر می باشد. اگر می‌ خواهید دستگاه شما در بالاترین کیفیت کاری حداکثر قدرت را تولید نماید، تعویض به موقع شمع ‌ها را جدی بگیرید. بهتر است به ازای هر صد ساعت کار متوالی با دستگاه کاتر بتن بر اقدام به تعویض شمع های آن داشته باشید.

در کار با کاتر بتن بر حرفه ‌ای باشید

هر آنچه تا اینجای مقاله به آنها اشاره کرده ‌ایم، کلیاتی بود از آشنایی با دستگاه کاتر بتن بر. اینکه این ماشین قدرتمند از چه اجزایی تشکیل شده است و از چه مشخصه‌ های فنی در کار تبعیت می ‌کند.

لکن به صرف داشتن این اطلاعات کلی نمی ‌توانید در مقام یک اپراتور حرفه ‌ای در کار با دستگاه کاتر بتن بر ظاهر شوید. برای حرفه ‌ای شدن در کار با این دستگاه قدرتمند باید از مراحل اجرای کار با آن مطلع باشید.

بهر صورت این دستگاه دارای قدرت بالایی است و در کنار این قدرت بالا می تواند مستعد بروز خطرات جدی نیز باشد. بارها در بسیاری از نهاد های خبری داستان هایی از حوادثی دلخراش می شونیم که در تمام آنها یک اشتباه ساده در کار با کاتر بتن بر مقدمات یک حادثه جبران ناپذیر شده است.

از این رو در تمام محافل تخصصی در امر ساختمان سازی تاکید اکید می شود که هر اپراتور دستگاه کاتر بتن بر باید نسبت به راه اندازی تا کار اصولی با آن تبحر کافی را کسب کرده باشد.  در ادامه همراه ما شوید تا در چند قدم اساسی اصول کار حرفه ‌ای با دستگاه کاتر بتن بر را تدوین نماییم.

◊        در اولین گام برای آغاز کار با دستگاه کاتر بتن بر باید از حضور بنزین و روغن در سطح کافی برای دستگاه اطمینان داشته باشید. برای این منظور، قبل از روشن شدن موتور بنزینی دستگاه کاتر بتن بر، سطح روغن و بنزین در مخزن های مربوط به خودشان را بررسی کنید. در صورت نیاز لازم است تا دستگاه را با مخزن پر از بنزین روشن کنید.

در گام بعدی باید تیغه مخصوص عملیات برشکاری را در محل نصب آن قرار دهید. برای این کار باید قاب محافظ تیغه را بردارید. سپس تیغه را در محل در نظر گرفته شده قرار دهید و پیچ آن را سفت کنید. در نظر داشته باشید که قرار است این تیغه با سرعت بسیار بالایی به حرکت درآید. در این حالت در صورت ضعیف و یا خراب بودن پیچ و مهره اتصال تیغه می تواند مقدمات خطرات و یا خرابی ‌های دستگاه کاتر بتن بر باشد. از طرفی در این مرحله باید تصمیم ‌گیری کنید که قرار است با کدام نوع تیغه در کار با دستگاه کاتر بتن بر باشید. نوع سطح هدف برای برش زنی و عمق کار ملاک های شما در انتخاب نوع تیغه می باشد.

در مرحله بعدی باید از سلامت مسیر انتقال قدرت موتور به سمت تیغه کاتر بتن بر اطمینان حاصل کنید. تمام قدرت موتور از طریق نصب یک تسمه به سمت تیغه کاتر هدایت خواهد شد. این تسمه باید کاملاً سالم و در شرایط نصب ایده ‌آل باشد. با یک نگاه اجمالی متوجه سلامت آن خواهید شد. اما برای تست نحوه درست استقرار آن بهتر است با دو انگشت شصت و سبابه خود دو طرف تسمه را گرفته و به سمت داخل فشار دهید. به ‌این ‌ترتیب می‌ توانید از محکم و یا شل بودن تسمه اطلاع کافی داشته باشید. تسمه شل شده را تعویض کنید، هر چند ظاهر سالمی داشته باشد.

چک کردن مخزن آب و اطمینان از سلامت سیستم پمپاژ آب برای خنک سازی سطح تیغه نیز در گام بعدی شما مورد توجه قرار می ‌گیرد. برخی از تیغه ها در حین کار کردن نیاز به خنک شدن ندارند. این مدل از تیغه ها را می ‌توان بدون حضور سیستم پمپاژ آب نیز استفاده کرد. اما بسیاری از تیغه ‌ها در حین عملیات برش زنی به شدت داغ می شوند. لذا باید دستگاه کاتر شما از یک سیستم خنک سازی سالم همراه با یک مخزن پر از آب بهره ‌مند باشد. از طرفی لازم است تا دستگاه کاتر بتن بر شما مجهز به سیستم خنک سازی هر دو طرف از سطح تیغه باشد. برخی از کاترها با قابلیت خنک سازی یک سمت تیغه طراحی شده ‌اند. این طراحی غلط است و در درازمدت باعث تاب برداشتن و یا ترک خوردن تیغه خواهد شد.

حالا که مقدمات امر در کار با دستگاه کاتر بتن بر را فراهم کرده ‌اید، می ‌توانید وارد فاز عملیاتی شوید و اقدام به برش زنی های مورد نظر خود داشته باشید. البته قبل از هر اقدام عملی باید خط نشان خود را مشخص کنید. خط نشان یک اهرمچرخ دار کوچک تعبیه ‌شده در قسمت جلوی دستگاه کاتر بتن بر می باشد. با تنظیم این خط نشان در امتداد تیغه که بر روی زمین قرار خواهد گرفت، به راحتی می توانید مسیر برش مورد نظر خود را به انجام رسانید.

در گام بعدی باید ارتفاع کاتر بتن بر خود را تنظیم کنید. تنظیم ارتفاع کاتر بتن بر برای رسیدن به عمق برشی است که در نظر دارید. هر چه قرار است در عمق بیشتری از بتن نفوذ کنید، باید ارتفاع کاتر بتن بر را بالاتر ببرید. به ‌این ‌ترتیب سطح بیشتری از تیغه را آزاد کرده، توانایی برش در عمق بالاتری را به دست خواهید آورد. برای تنظیم ارتفاع کاتر بتن بر باید از فلکه ای که در پشت شاسی دستگاه تعبیه شده است، استفاده کنید. در نظر داشته باشید که هر مدل تیغه کاتر بتن بر نمی‌ تواند هر اندازه عمق برشی که می ‌خواهید را انجام دهد. تیغه کاترها تنها می‌ توانند به تناسب از شعاعی که دارند، عمق برش مورد نظر را ایجاد کنند. برای این منظور از یک تیغه 35 سانتیمتری حداکثر می توانید عمق برش 8 الی 10 سانتیمتری و از یک تیغه 45 سانتیمتری حداکثر می ‌توانید عمق برش 15 الی 17 سانتیمتری را انتظار داشته باشید. این اعداد غالباً همراه با اطلاعات درج شده در تیغه کاترها هنگام خرید مطرح خواهد شد. کافی است حرفه ‌ای باشید و با درک کامل نیازی که دارید، نوع و سایز تیغه را انتخاب کنید.

در گام بعدی باید دست به کار روشن کردن موتور بنزینی کاتر بتن بر باشید. برای این منظور ابتدا کلید پاور را در حالت روشن قرار دهید. سپس با باز کردن شیر بنزین، مقدمات استارت موتور را فراهم آورید. ساسات را باز کنید. اهرم گاز را در حالت نیمه قرار دهید. حالا می توانید هندل دستگاه را کشیده و موتور بنزینی را فعال کنید. این ترتیب روشن کردن، تقریباً برای موتورهای دیزلی نیز صادق است. در نظر داشته باشید که تعریف ما از آغاز به کار موتورهای بنزینی بسیار کلی است. لکن برای رسیدن به یک استارت اصولی بهتر است از دفترچه راهنمای همراه با دستگاه کاتر بتن بر استفاده کنید.

آغاز به کار برای برش زنی بتن و یا آسفالت کنید؛ اما باید در ابتدای امر روش صحیح برش زنی را بدانید. برش زنی سطح آسفالت تا بتن به شکل مرحله ‌ای صورت می ‌گیرد. مثلاً اگر قرار است یک برش عمیق 10 سانتیمتری داشته باشید، نمی ‌توانید از همان ابتدای امر ارتفاع تیغه کاتر را برای اندازه 10 سانتیمتری تنظیم کنید و سعی در خلق یک برش 10 سانتیمتری از سطح بتن و یا آسفالت داشته باشید. با این کار در اندک زمانی تیغه می ‌شکند و عملاً مسیر کار برشکاری شما متوقف خواهد شد. برش اصولی به شکل مرحله ‌ای انجام می ‌شود و در هر مرحله باید حداکثر 5 سانتیمتر از عمق برش را تامین نمایید. لذا یک برش با عمق 10 سانتیمتری نیاز به دو برش متوالی با عمق های 5 سانتیمتری دارد.

مراحل انتهای کار نیز از فعالیت ‌های حرفه ‌ای در کار با کاتر بتن بر می باشد. به هر حال شما همراه با یک دستگاه بسیار قدرتمند شده ‌اید و در این بین عملیات بسیار سنگینی را انجام داده ‌اید. حالا در انتهای عملیات، دستگاه شما نیاز به نگهداری ‌های اصولی دارد. در ابتدای امر باید مخزن آب دستگاه را تخلیه کنید. اگر قرار است دستگاه کاتر بتن بر را در محلی نگهداری کنید، باید مخزن آب آن کاملاً خالی باشد. در مرحله بعدی لازم است تا تیغه کاتر بتن بر را باز نمایید. هرگز در انتهای عملیات برش زنی، تیغه کاتر را بر روی دستگاه نگذارید. تیغه باید باز شده و در محلی امن نگهداری شود. توجه به سلامت سگمنت های تیغه نیز ضامن عملکرد دوباره آن است.

دستگاه کاتر بتن بر یک ماشین قدرتمند در جمع تجهیزات ساختمان‌ سازی است. ماشینی که با هدف برش سطوح بسیار سرسخت طراحی شده است و برای رسیدن به این هدف، قدرت برش زنی بالایی دارد.

کار با این دستگاه مستلزم کسب مهارت ‌های کافی است و در عین حال باید همراه با تمام تجهیزات ایمنی باشد. دستگاه کاتر بتن بر می ‌تواند در نهایت امنیت سخت ‌ترین موانع را از پیش پای شما بردارد. در صورتی که مهارت ‌های کافی در کار با آن را یاد گرفته باشید.

قیمت دستگاه برش بتن ارتباط مستقیم با ظرفیت موتور دستگاه و نوع شاسی به کار رفته در ساخت آن دارد. موتورها از مدل های بنزینی و دیزلی هستند. قطعا با وجود موتورهای قدرتمندتر دیزلی باید انتظار قیمت دستگاه بتن بر بالاتری را داشته باشیم.

اما این موضوع به برند موتور استفاده شده نیز بستگی دارد. اصولا کاتر بتن بر مسلح یک ابزار مونتاژی است. در چنین تجهیزی می توان از هر مدل موتوری برای طرح نهایی دستگاه کاتر بتن بر مسلح استفاده کرد.

انواع موتورهای ساخته شده از برندهای صاحب نام و یا گمنام برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. لذا می توانند تاثیر عمیقی بر قیمت دستگاه برش بتن داشته باشند. یکی دیگر از دلایل تاثیرگذار درقیمت کاتر بتن بر بر نحوه انتخاب شاسی است.

شاسی نیز از جمله قطعات مونتاژی محسوب می شود که به شکل تولیدات کارگاهی تا نمونه های مطرح کارخانه ای در سطح بازار حضور دارد. یک شاسی قدرتمند که از صفحات فولادی قطور استفاده می کند، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. از این رو باید در هنگام خرید دستگاه کاتر بتن بر متوجه نوع شاسی به کار رفته در ساخت آن باشیم.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5