خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کاربرد موتور برق با تابلو اضطراری کجاست؟

موتور برق بنزینی با تابلو امرجنسی

فهرست مطالب

موتور برق، سوای نقشی که در برآورده ساختن نیاز در نقاط دوردست و به دور از انشعاب برق دارد، در مواقع اضطرار نیز یک ناجی خواهد بود. با افزایش شدید نفوذ برق در جوانب مختلف زندگی شهری یا حتی روستایی، تصور گذران زندگی بدون برق غیر ممکن شده است، کافی است تا لیستی از وسایل برقی که در زندگی روزمره شما نقش کلیدی دارند تهیه کنید تا متوجه شوید که بدون وسایل برقی به جرأت می‌توان گفت که هیچ زندگی روزمره‌ای در جریان نخواهد بود. در این بین اما برخی وسایل برقی نه‌تنها به زندگی روزمره شما گره خورده‌اند، بلکه خاموش شدن آن‌ها حتی برای ده یا بیست دقیقه نیز می‌تواند برای شما خسارات زیادی به‌همراه داشته باشد.

شاید فکر کنید که تنها در صنعت چنین موضوعی صادق است اما حتی در زندگی روزمره نیز چنین مصادیقی وجود دارند. در صورت قطع برق طولانی‌مدت، یخچال فریزر شما یکی از وسایلی است که باعث فساد مواد غذایی خواهد شد یا به آسانسور فکر کنید که با قطع برق، تا چه حد باعث اتلاف وقت یا حتی ترس ساکنین یک ساختمان با طبقات زیاد خواهد شد، در مورد یک دفتر کار نیز گاهی یک قطعی برق و خاموشی اجباری رایانه‌ها و ابزار الکترونیکی می‌تواند گران تمام شود. اما نقش موتور برق در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی چیست؟ در این یادداشت به این موضوع پرداختیم که موتور برق در تعامل با تابلو برق اضطراری چه کمکی می‌کند.

گام به گام با ما همراه باشید تا در اگر در مورد خرید موتور برق برای مواقع اضطراری دچار تردید هستید، به یک نتیجه روشن و نهایی برسید.

موتور برق بنزینی با تابلو امرجنسی

تابلو برق اضطراری و کارکرد جالب آن برای موتور برق:

فلسفه اصلی طراحی و تولید یک تابلو برق اضطراری، قطع و وصل اتوماتیک برق در یک چرخه مصرف است. تابلو برق اضطراری همزمان با قطع برق ساختمان، به‌ سرعت موتور برق را وارد مدار کرده و اجازه نمی‌دهد تا تایم قطعی برق طولانی شود.

دو نکته در این بین اهمیت دارد. اول اینکه تابلو برق اضطراری باید بتواند به سرعت موتور برق را راه‌اندازی کرده و وارد چرخه مصرف در ساختمان کند. ورود این وسیله به مدار برق یک ساختمان، از نظر تئوریک کار ساده‌ای نیست زیرا در صورت نرسیدن موتور برق به فرکانس و توان لازم، ممکن است مدار نوسانات شدیدی تجربه کرده و همین به بسیاری از وسایل برقی آسیب وارد کند. پس در وهله اول وسیله باید بتواند با آمادگی لازم وارد مدار شود و این وظیفه تابلو برق اضطراری است، دومین نکته مهم این است که در هنگام وصل برق، موتور باید با توازن کافی از مدار خارج شود و این وظیفه نیز بر عهده تابلو برق اضطراری است. در هر دو حالت کل فرآیند ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد اما درست انجام شدن آن بسیار مهم است.

فراموش نکنید که برق اضطراری، اضطراری است

باید خاطر نشان کرد که یک موتور برق در مدار مصرف ساختمان، برای تأمین برق تمام وسایل نیست. اگر به خود عبارت برق اضطراری دقت کنید، متوجه خواهید شد که این برق برای پیشبرد امور اضطراری و نیازهای حیاتی ساختمان است، این بدان معناست که شما باید تابلو برق اضطراری خود را به نحوی برنامه‌ریزی کنید که تأمین برق بخش‌ها و پریزهای حیاتی را انجام دهید. به طور مثال در یک آپارتمان پیش از هر چیز این وسیله باید برق آسانسور را تأمین کند چون وسیله‌ای بسیار مهم است و قطع برق آن اصلاً به صلاح نیست، البته این صرفاً یک مثال است، در یک دفتر کار شاید کامپیوترها ابزار حیاتی محسوب شوند، در یک استخر شاید پمپ تخلیه آن استخر، به هر طریق شما باید ابزار حیاتی خود را به مدار برق اضطراری متصل کنید چون معمولاً موتور برق توان تغذیه تمام مدار مصرف ساختمان را ندارد. حال با این پیش‌زمینه فکری می‌توان به پرسش بعدی پرداخت.

موتور برق بنزینی با تابلو امرجنسی برای تامین برق تجهیزات ساختمانی

آیا موتور برق در تعامل با تابلو برق اضطراری کاربردی است؟

با نگاهی به بخش پیشین می‌توان گفت که اگر انتظار دارید موتور برق ، تمام برق مصرفی ساختمان شما را تأمین کند، شاید انتظار اشتباهی باشد پس تنها می‌توانید انتظار تأمین برق بخش‌های حیاتی را داشته باشید. با این وجود می‌توان گفت که قطعاً کاربردی است. موتور برق در کاربردهای اضطراری بر دو قسم است:

1. موتور برق ‌های معمولی که در هنگام قطع برق باید توسط خود شما روشن شده و وارد مدار مصرف شوند. این نوع از موتور برق به‌مراتب ارزان‌تر است اما در تعامل با تابلو برق اضطراری عملاً کاربردی نیست چون خود شما باید مراحل راه‌اندازی آن را طی کنید.

2. موتور برق ‌های استندبای؛ که این دسته از موتورها اغلب به علت مصرف مداوم، متصل به جریان گاز شهری یا پروپان هستند و در هنگام فعال شدن تابلو برق اضطراری امکان استارت خوردن اتوماتیک و رسیدن به آمادگی لازم جهت ورود به مدار مصرف را دارند. البته در برخی موارد موتور برق دیزل یا موتور برق بنزینی نیز دارای چنین کاربردی هستند.

با این وجود شاید با دسته اول هم بتوانید برق اضطراری خود را تأمین کنید اما اگر خواهان عملکرد کامل تابلو برق اضطراری خود هستید، مجبور به استفاده از دسته دوم موتور برق ‌ها یا همان موتور برق استندبای هستید. موتور برق ‌های استندبای اغلب ثابت و در اندازه‌های بزرگ قابل تهیه هستند.

نحوه کارکرد موتور برق با تابلوی امرجنسی

مسئله توان موتور برق را نادیده نگیرید

این که یک موتور برق با تابلو برق اضطراری تا چه حد کاربردی است، وابسته به توان آن است. نمی‌توان نقش توان موتور برق در میزان کارآمدی مجموعه را نادیده گرفت. شما هر قدر موتور برق با توان بالاتری داشته باشید، امکان تأمین برق بیشتری وجود دارد و مدار مصرف‌تان دچار قطعی، نوسان یا آسیب نخواهد شد.

با توان بیشتری شما امکان برق‌رسانی به انشعاب‌های بیشتری را دارید. جدا از این گاهی قطعی برق می‌تواند خارج از انتظار شما بسیار طولانی شود، به همین علت بسیار مهم است که وسیله شما راندمان بالایی داشته و با مصرف سوخت کمتری، مدت زمان بیشتری را کار کند، هر چند اگر موتور برق بتواند به انشعاب گاز شهری متصل شود، چنین چالشی وجود ندارد و شما به کمک انشعاب توان تأمین سوخت آن را با انشعاب گاز به شکل دائمی دارید.

موتور برق بنزینی ۳ کیلووات هندلی

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر