خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کلید بالابر ساختمانی

برای استعلام قیمت، تماس بگیرید.

تماس با ما
کلید بالابر ساختمانی
  • کلید بالابر ساختمانی
  • ارسال به سراسر ایران

  • پشتیبانی از ۹ الی ۲۱

  • کمترین هزینه ممکن

  • امکان خرید ۲۴ ساعته

  • پرداخت نقد

  • نقد و بررسی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • پرسش و پاسخ

فهرست مطالب

کلید بالابر ساختمانی چیست؟

کلید بالابر ساختمان یکی از اجزای برقی بالابرهای ساختمانی ست که اپراتور به وسیله آن دستور چپگرد یا راستگرد را به الکتروموتور می دهد و الکتروموتور هم با چرخاندن یک گیربکس و یک قرقره بزرگ، عمل بالا یا پایین رفتن مصالح ساختمانی را انجام می دهد. از شما به عنوان یک تکنسین برق ساختمان انتظار میرود که با روش سیمکشی و نحوه عملکرد کلید بالابر و موتور آن آشنایی داشته باشید، زیرا مشتری‌های زیادی از شما می خواهند که بالابر آنها را تعمیر کنید.۹۰ درصد موتورهای بالابر که در ساختمان های شهر می بینید از نوع تکفاز هستند، یعنی موتور آنها با برق ۲۲۰ ولت کار می کند. و تعداد کمی از بالابرها هم هستند که موتورهای آنها با برق ۳ فاز کار می کند.

کلید بالابر ساختمانی که به آن کلید اهرمی یا کلید غلطکی بالابر ساختمانی نیز می گویند یکی از تجهیزات اصلی و بسیار حائز اهمیت در بالابر ساختمانی بوده که وظیفه حرکت دادن بالابر رو به پایین، رو به بالا و یا خاموش کردن و روشن کردن دستگاه را برعهده دارد. کلید بالابر ساختمان در دو مدل بیسیم و اهرمی در بازار موجود بوده که در اکثر بالابرهای ساختمانی از کلید اهرمی استفاده می گردد.

کلید بالابر ساختمانی

مشخصات فنی کلید بالابر ساختمانی شرکت نیکاکورپ    

برند کلید بالابر

پارس صنعت

کشور تولید کننده

ایران

نوع کلید

اهرمی

جنس بدنه کلید

پلاستیک فشرده ABS

ظرفیت کلید بالابر

25 آمپر

نوع برق

تکفاز

اصول بهره مندی از کلید بالابر ساختمانی :

در تمام مراحل اجرای هر ساخت ‌و سازی حضور یک بالابر ساختمانی اجتناب ‌ناپذیر است. به ‌این ‌ترتیب وقتی از یک بالابر ساختمانی صحبت می ‌کنیم، در واقع قصد تشریح یکی از متداول ‌ترین تجهیزات در فضا های ساخت ‌و ساز را داریم.

حال اگر موضوع را این طور مطرح کنیم که تمام بالابر های ساختمانی با ساز و کاری برقی کار می کنند، متوجه اهمیت قطعات تا نحوه نصب تجهیزات برقی در آن خواهید شد.وقتی صحبت از تجهیزات برقی بالابر ساختمانی در میان است، احتمالاً موتور های الکتریکی اولین گزینه هایی باشند که در نگاه شما نقش خواهند بست.لکن نباید از سوی دیگر تجهیزات برقی یعنی تمام سیستم مدار فرمان تا قدرت این موتور های الکتریکی را فراموش کنیم. مانند حضور کلید بالابر در بین خیل بسیار تجهیزات این ابزار کارآمد ساختمانی.

 هدف از نصب کلید بالابر :

وقتی در یک دستگاه شاهد استفاده از موتور های الکتریکی هستیم، لازم است تا به ترتیبی مدار فرمان و یا قدرت آن را طراحی کنیم. مدار قدرت مسیر اتصال اصلی نیروی برق است. اتصالی که قرار است موتور را به حرکت اندازد. در مقابل مدار فرمان، مسیر اتصال یک خط کنترل می باشد.

لکن در طراحی بالابر ساختمانی به جهت سهولت در کابل کشی و هر چه کمتر کردن تجهیزات برقی سعی در حذف مدار فرمان شده است. برای این منظور کلید بالابر تکفاز و یا سه فاز را طراحی کرده ‌اند.اصول کارکرد این کلید بالابر به گونه ‌ای است که برای راه ‌اندازی موتور های الکتریکی دیگر نیازی به نصب خط کنترلی مانند مدار های فرمان نمی ‌باشد. طراحی کلید بالابر به درستی می ‌تواند کنترل لازم را فراهم آورد.البته برای درک بهتر هر یک از مدل ‌های اصلی در طراحی کلید بالابر باید شناخت کافی از موتور های الکتریکی نصب ‌شده در بالابر ساختمانی داشته باشید.

قیمت کلید بالابر ساختمانی:

همچنین در مورد قیمت کلید بالابر ساختمانی باید بگوییم که با توجه به انواع مختلف کلید بالابر ساختمانی قیمت کلید بالابر متفاوت می باشد. اما در حالت کلی قیمت کلید بالابر سه فاز نسبت به قیمت کلید بالابر تک فاز بالاتر است. 

کاربرد کلید بالابر ساختمانی:

کلید بالابر ساختمانی تکفاز یا سه فاز دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد:

1- قطع و یا وصل کردن جریان الکتریسیته ورودی به موتور و در حقیقت خاموش یا روشن نمودن موتور

2- چپ گرد یا راست گرد نمودن موتور که تعیین کننده آن بوده که بالابر به سمت بالا یا به سمت پایین حرکت نماید.

معرفی کلید بالابر ساختمانی:

کلید بالابر ساختمانی یکی از اجزای الکترونیکی و برقی به کار رفته در مصارف مختلف ساختمانی و در بحث بالابر های ساختمانی می باشد که از طریق این کلید این امکان برای اپراتور فراهم می‌گردد تا دستور راستگرد و چپگرد را به الکتروموتور منتقل نماید. بعد از آنکه دستور توسط اپراتور از طریق کلید بالابر ساختمانی به موتور منتقل شد از این طریق موتور گیربکس و قرقره بزرگ موجود به چرخش در می آیند و از این طریق به بالارفتن یا پایین رفتن بالابر اقدام نموده و مصالح ساختمانی را جابجا می نماید.

کلید بالابر ساختمانی انواع مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به کلید بالابر ساختمانی تک فاز و کلید بالابر ساختمانی سه فاز اشاره نمود اما اکثر کلید بالابر هایی که در مصارف مختلف ساختمانی به کار می روند از نوع تک فاز می باشند و همچنین موتورهای بالابری که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند نیز تک فاز هستند این مورد یعنی این که موتور این نوع بالابر ها با استفاده از برق شهری و برق ۲۲۰ ولت فعالیت می کند. معمولاً بالابرهای ساختمانی که از نوع تک فاز می باشند می‌توانند اجسام را تا وزنی در حدود ۲۵۰ کیلوگرم جابجا نماید و در صورتی که موتور به کار رفته در آنها از نوع سه فاز باشد این وزن افزایش پیدا کرده و می‌تواند اجسامی با وزن نیم تن یعنی ۵۰۰ کیلوگرم را جابجا نمایند.

بررسی فنی کلید بالابر پارس صنعت :

شرکت پارس صنعت یکی از تولیدکنندگان مطرح داخلی در عرصه قطعات برق صنعتی است. این شرکت در تولید کلید بالابر نیز نمونه ‌های خوبی در جمع محصولات خود دارد.

کلید بالابر پارس صنعت از بدنه پلاستیکی از متریال مرغوب بهره‌ مند می‌ باشد.

ضربه ‌پذیری خوبی دارد و می ‌تواند در مقابل انواع فشار های محیطی مقاومت بالایی از خود نشان داده باشد.

کلید بالابر پارس صنعت در مدل ‌های 25 و 40 آمپری طراحی شده و کاملاً مناسب برای نصب در انواع بالابر های ساختمانی در ظرفیت های متنوع است.

این کلید در مدل های تکفاز و سه فاز عرضه می ‌شود. از طراحی کنتاکت ‌های مرغوبی بهره ‌مند است و می ‌تواند در صورت اضافه جریان های احتمالی سطح مقاومت بالایی داشته باشد. قیمت کلید بالابر پارس صنعت با توجه به دیگر نمونه های بازار در رنج معقولی قرار دارد.

به هر صورت قیمت کلید بالابر کاملا مستعد بهره مندی از یک قاب محکم در کنار متریال مناسب در طراحی تیغه ها می باشد. نکته ای که  می توانیم در طراحی کلید بالابر پارس صنعت شاهد آن باشیم.

انواع کلید اهرمی بالابر ساختمانی:

کلید اهرمی بالابر ساختمانی تکفاز در دو مدل 16 و 25 آمپر موجود و به بازار عرضه می گردند که به طور معمول از کلید 25 آمپری در بالابر تکفاز استفاده می گردد.

نکته: در هنگام خرید بالابر ساختمانی تکفاز به این نکته توجه داشته باشید که ظرفیت کلید بالابر ساختمانی 25 آمپر یا بیشتر باشد تا ظرفیت مناسب جهت تحمل جریان را داشته باشد و از موتور دستگاه بالابر مصالح محافظت نماید.

مشخصات فنی کلید بالابر ساختمانی شرکت نیکاکورپ:

بالابرهای ساختمانی شرکت نیکاکورپ به کلید بالابر پارس صنعت 25 آمپر یکی از معروفترین، قدیمی ترین و با کیفیت ترین برندهای تولید کننده کلید بالابر در ایران مجهز بوده که جنس پوسته  آن از پلاستیک فشرده ABS تهیه شده تا ایمنی بالایی در هنگام کار داشته باشند. از ویژگی های منحصر به فرد کلید بالابر ساختمانی شرکت نیکاکورپ می توان به عدم رسانا بودن پوسته، ایمنی بالا و قدرت ضربه پذیری و مقاوت بالای آن و همچنین ثبات بالا در ابعاد و اندازه اشاره نمود.

کلید بالابر ساختمانی تکفاز

نکته: کارشناسان فنی شرکت نیکاکورپ همواره به استفاده از کلید بالابر ساختمانی پوسته پلاستیکی تاکید دارند. استفاده از کلید بالابر ساختمانی با پوسته چدنی به دلیل رسانا بودن این ماده خطرناک بوده و ایمنی بالابر را کاهش داده و خطرات برق گرفتگی و اتصالی در حین کار را به وجود می آورد.

روش کار کرد کلید بالابر ساختمانی:

یکی از انواع پرکاربرد و متداول کلید بالابر ساختمانی کلید بالابر ساختمانی اهرمی و غلتکی می باشد. معمولاً ساختمان و طراحی یک کلید بالابر ساختمانی به این صورت است که در قسمت اهرم آن سه حالت برای کارکرد کلید بالابر ساختمانی وجود دارد در صورتیکه اهرم به کار رفته برای کلید بالابر ساختمانی در حالت بالا قرار گیرد در این صورت به بالابر فرمان داده می‌شود که به سمت بالا حرکت نماید در صورتی که اهرم کلید بالابر ساختمانی در حالت وسط قرار گیرد بالابر از حرکت باز می ایستد و در صورتی که این اهرم به سمت پایین متمایل گردد بالابر این فرمان را دریافت می‌کند که به سمت پایین حرکت نمایند.

در مورد قیمت خرید و فروش کلید بالابر ساختمانی نیز باید بگوییم که با توجه به کیفیت مطلوبی که در ساخت آنها به کار می‌رود آنها قیمت متفاوتی دارند و همچنین این قطعه به کار رفته در مصارف ساختمانی با آمپر های مختلفی از جمله ۱۶ و ۲۵ آمپر در بازار موجود می باشد. در حالت کلی می‌توانیم اینطور بیان کنیم که کلید بالابر ساختمانی وظیفه دارد تا برق را به الکتروموتور منتقل نماید با استفاده از تغییری که در وضعیت اهرم به کار رفته در کلید بالابر ساختمان ایجاد می گردد نسبت به جابجایی و چپگرد و راستگرد کردن الکتروموتور اقدام نمایید.

قاعده جابجا کردن جهت دور در موتور های الکتریکی :

کلید کنترل بالابر تجهیز ساده ‌ای است که می تواند جهت دور گردش موتور در بالابر ساختمانی را تعویض کند. برای رسیدن به این هدف کنترلی، طراحی کلید کنترل بالابر به ترتیبی است که بتواند در یک قاعده کلی شرایط سیم بندی موتور را تعویض کرده باشد.

در واقع برای جابجا کردن دور موتور های الکتریکی فقط کافی است تا نوع سربندی موتور را تعویض کنیم. از آنجایی‌که سربندی موتور در تخته کلمپ آن شرایط ثابت و غیر قابل تغییری دارد، پس لازم است تا در طول مسیر تغذیه موتور، با تغییر ترتیب اتصال سیم ها، سربندی موتور را جابجا کرده باشیم.

جابجایی دور در موتور های تکفاز قاعده متفاوتی از موتور های سه فاز دارد. در موتور های تکفاز می توان به ترتیبی که البته در ادامه به تشریح آن را توضیح خواهیم داد، با جابجایی موقعیت فاز و نول جهت دور موتور را جابه‌جا کرد؛ اما در موتور های سه فاز برای جابجا کردن دور موتور کافی است محل اتصال دو فاز را با یکدیگر جابجا کنید.

از آنجا که در تغییر دور موتور های تکفاز و سه فاز عملاً با ایده ‌های متفاوتی مواجه هستیم، لذا لازم است تا از کلید بالابر های متفاوتی نیز استفاده کنیم. برای این منظور مدل ‌های کلید بالابر تکفاز و کلید بالابر 3 فاز طراحی شده ‌اند. در این کلید ها با نصب اصولی می ‌توانید در یک مسیر امن و استاندارد شده تغییر جهت دور بالابر ساختمانی را انجام دهید.

کلید بالابر ساختمان

حالت های مختلف کلید بالابر تکفاز:

بر روی کلید بالابر ساختمانی تکفاز که از یک جعبه سفید رنگ تشکیل شده، یک اهرم مشکی رنگ وجود دارد. به این دسته از کلید بالابرهای ساختمانی سه مرحله ای یا سه وظیفه ای گویند به آن دلیل که سه حالت مختلف دارد:

1-    حالت بالا کلید بالابر تکفاز: بدین صورت عمل نموده که حرکت بالابر به سمت بالا بوده و بار را به سمت بالا می کشد و موتور در حالت چپ گرد حرکت می کند. این حالت با شماره 1 بر روی کلید بالابر ساختمانی نمایش داده شده است.

2-    حالت پایین کلید بالابر تکفاز: بدین صورت عمل نموده که حرکت بالابر به سمت پایین بوده و بالابر به سمت پایین در حال حرکت است و موتور در حالت راست گرد حرکت می کند. این حالت با شماره 2بر روی کلید بالابر ساختمانی نمایش داده شده است.

3-    حالت وسط کلید بالابر تکفاز: در این حالت جریان الکتریسته قطع، و موتور در وضیعت خاموش قرار می گیرد. این حالت با شماره 0 بر روی کلید بالابر ساختمانی نمایش داده شده است.

اهمیت نصب کلید بالابر

نکته: جهت تغییر حالت کلید بالابر ساختمانی تکفاز به این نکته توجه داشته باشید که حتما دستگاه را به مدت 5 ثانیه در حالت موردنظر قرار دهید سپس تغییر حالت را انجام دهید.

نصب کلید بالابر تکفاز:

با باز نمودن دو عدد پیچ جلوی کلید بالابر ساختمانی با 8 عدد ترمینال مواجه می شوید. در ابتدای امر مواجه شدن با تعداد سیم های زیاد ممکن است اندکی شما گیج شوید اما پس ازمطالعه این راهنمای نصب و راه اندازی کلید بالابر ساختمانی تکفاز متوجه خواهید شد که نصب کلید بالابر ساختمانی بسیار ساده است.

راهنمای نصب کلید بالابر

در بالابرهای ساختمانی زمانی که کلید بر روی حالت 0  یا حالت قطع قرار دارد هیچ کدام از ترمینال ها با یکدیگر تماسی نداشته و بالابر در حالت خاموش قرار می گیرد.

در ساختمان و کارکرد کلید بالابر ساختمانی فرآیند به این صورت است که زمانی که اهرم بالابر در وسط قرار بگیرد، بالابر ساختمانی هیچ‌گونه فرمان را به الکتروموتور انتقال ندهد و جابجایی توسط الکتروموتور صورت نگیرد. دلیل این امر در ساختمان درونی کلید بالابر ساختمانی این است که پیچ های درون آن به هیچ وجه با یکدیگر تماس برقرار نمی کنند.

در هنگامی که اهرم کلید بالابر تکفاز را به سمت بالا می چرخانیم و روی حالت 1 قرار می دهیم، ترمینال 1 با ترمینال 4، ترمینال 2 با ترمینال 5 و ترمینال 3 با ترمینال 6 تماس پیدا نموده و بالابر به سمت بالا حرکت می نماید.

در هنگامی که اهرم کلید بالابر تکفاز را به سمت پایین می چرخانیم و روی حالت 2 قرار می دهیم، ترمینال 1 با ترمینال 4، ترمینال 5 با ترمینال 7 و ترمینال 6 با ترمینال 8 تماس پیدا نموده و بالابر به سمت پایین حرکت می نماید.

نکته: در الکتروموتور تکفاز جهت چپ گرد و راست گرد کردن موتور و در حقیقت به سمت بالا یا به سمت پایین حرکت کردن بالابر ساختمانی کافیست ترتیب فاز و نول روی سیم پیچی عوض شود، در حقیقت کلید بالابر ساختمانی با عوض کردن ترتیب فاز و نول موتور را چپ گرد و راست گرد می نماید.

نحوه نصب و راه اندازی کلید بالابر ساختمانی تکفاز:

زمانی که می خواهیم کلید بالابر ساختمانی را بر روی یک موتور تکفاز نصب کنیم به طور همیشگی 2 سیم فاز و نول که از برق شهری گرفته می شوند ورودی کلید بوده و 4 سیم از الکتروموتور به کلید وصل می گردند، به عنوان خروجی کلید محسوب می گردند.

در این قسمت دو روش جهت نصب کلید بالابر ساختمانی تکفاز را برای شما با تصویر به نمایش گذاشته ایم.

اصول راه اندازی کلید بالابر ساختمانی

انواع روش های نصب کلید بالابر

در هر دو روشی نصب کلید بالابر ساختمانی که با تصویر برای شما به نمایش گذاشتیم، اگر جای U1 و U2 عوض گردد، هیچ مشکلی پیش نمی آید همچنین اگر جای Z1 و Z2 نیز عوض شود کلید بالابر به درستی کار خواهد کرد، اما به هیچ وجه نباید جای فاز و نول تغییر کند.

نکته: در صورتی که در کلید بالابر ساختمانی تفکاز جای فاز و نول جابجا بسته شود، زمانی که بالابر در حالت خاموش قرار گرفته فاز در خروجی کلید به الکتروموتور بوده که این امر بسیار خطرناک می باشد و ممکن است باعث برق گرفتگی افرادی که در محل کار می کنند گردد.

ایجاد تغییر جهت در انواع مختلف الکتروموتور از طریق کلید بالابر:

یکی از انواع الکتروموتورها، الکتروموتور تک فاز می باشد که با آن دسته از الکتروموتورها ارائه می گردد که جهت فعالیت و راه اندازی به یک جریان متناوب احتیاج دارد و همچنین از دو قطعه اصلی به نام استاتور و روتور تشکیل شده است. از الکتروموتور های پرکاربرد موجود در صنایع مختلف می‌توان به الکتروموتور تک فاز و سه فاز اشاره نمود که از نظر ساختمان و طراحی قطعاتی مانند استاتور و روتور در هر دو نوع الکتروموتور با یکدیگر مشابه بوده ولی تفاوتی که در این نوع الکتروموتور وجود دارد این است که استاتور به کار رفته در الکتروموتور تک فاز دارای دو سیم پیچ می باشد که نام یکی از آنها سیم پیچ اصلی و نام دیگر سیم پیچ کمکی می باشد. در الکتروموتورهای تکفاز برای اینکه جهت حرکت موتور تغییر کند باید جهت جریان درون یکی از سیم پیچ های اصلی و یا راه انداز دچار تغییر شود و به این نکته باید توجه کنیم که در صورتی که جهت جریان هر دو سیم پیچ به کار رفته در الکتروموتور به صورت همزمان تغییر پیدا کند هیچ گونه تغییری در وضعیت گردش موتور به وجود نخواهد آمد. همچنین در صورتی که از الکتروموتور سه فاز استفاده کنیم برای ایجاد تغییر در جهت حرکت موتور کافی است تا دو تا از ورودی های برق موجود از سه ورودی را با یکدیگر تعویض کرده تا در جهت گردش موتور تغییر ایجاد گردد. از آنجا که بیشتر برق تک فاز در مصارف مختلف در دسترس می باشد بیشتر از الکتروموتور تک فاز در مصارف مختلف و انواع بالابرهای ساختمانی استفاده می گردد ولی در صورتی که مصالح مورد نظر که قصد جابجایی آنها را داریم وزن بالایی داشته باشند و نمی توان از الکتروموتور تک فاز استفاده نمود در اینجا الکتروموتورهای سه فاز نمود پیدا کرده و با توجه به قدرت بیشتری که دارند می توان از آنها استفاده نمود. از جمله معایب الکتروموتورهای تکفاز نداشتن گشتاور جهت کارکرد و حرکت به اندازه کافی می باشد.

راهنمای نصب کلید بالابر 3 فاز

تغییر دور در موتور های سه فاز از طریق جابجایی فاز ها صورت می گیرد. کافی است محل اتصال دو فاز را جابجا کنید تا جهت گردش موتور سه فاز را تغییر داده باشید. سیم ‌بندی در موتور های سه فاز بسیار ساده ‌تر از مدل‌ های تکفاز می باشد. چرا که تنها با تعویض اتصال دو فاز می توانیم جهت گردش موتور را جابه‌جا کنیم؛ اما این جابجایی در طراحی کلید بالابر 3 فاز چگونه می باشد؟

در کلید بالابر 3 فاز نیز به مانند کلید بالابر تکفاز شاهد حضور هشت ترمینال هستیم؛ اما تنها شش ترمینال اول مورد استفاده ما قرار می‌ گیرد. این کلید بالابر باید به ترتیبی اتصالی کامل میان سه فاز برق شهری و سه سر سیم پیچ‌ های موتور سه فاز را حاصل آورد.

راهنمای نصب کلید بالابر سه فاز

موتور های سه فاز از کنار هم قرار دادن سه سیم پیچ طراحی شده است. در مدل ‌های پایه از موتور های سه فاز شاهد شش خروجی در تخته کلمپ موتور هستیم. این شش خروجی مربوط به سر های آزاد سه سیم پیچ هستند. لذا دو به ‌دو به یکدیگر راه می دهند. ترتیب قرارگیری آنها به گونه ‌ای است که می ‌توان با اتصال موازی سر سیم‌ ها، اتصال مثلث و با متصل کردن جامپر گونه یک سمت سر سیم ‌ها، اتصال ستاره را برقرار کرد. در نهایت سه سیم از تخته کلمپ موتور خارج خواهد شد. سه سیمی که باید در مسیر برق سه فاز قرار بگیرند. این اتصال در کلید بالابر 3 فاز انجام خواهد شد. در کلید بالابر 3 فاز کافی‌ است تا سه سیم سه فاز R و S و T از برق شهری را در ترمینال ‌های شماره 1، 2 و سه متصل کرده و سه سیم آمده از جانب موتور الکتریکی سه فاز را در ترمینال ‌های 4، 5 و 6 قرار دهیم. به این ترتیب در یک تعریف ساده اتصالات در کلید بالابر سه فاز بسته خواهد شد.

کلید بالابر یک عملکرد سه مرحله ‌ای دارد. مرحله ‌ای که یک مسیر اتصال مشخص را تعریف کرده است. مرحله میانی که هر دو سمت اتصال کلید بالابر برای حرکت ‌های رفت و برگشتی موتور قطع خواهد شد و حالت سوم که عکس حالت اول با جابجا کردن اتصال دو سیم می تواند تغییر دور موتور را حاصل آورد.

عیب های احتمالی در کارکرد کلید بالابر

کلید بالابر در یک نگاه اجمالی تنها وسیله ساده و مکانیکی است که قرار است به ترتیبی مکانیکی اتصال سیم بندی های موتور های الکتریکی بالابر ها را جابجا کند. در داخل کلید بالابر اهرم ‌هایی با سر های کنتاکت گونه در کنار هم قرار گرفته ‌اند. اتصال این اهرم ‌ها در کنتاکت های ثابت که محل اتصال سیم ها می باشد، باعث ایجاد یک مسیر راه ‌اندازی است.

کلید بالابر نیز می تواند به مانند هر قطعه برقی و حتی مکانیکی اسیر خرابی ‌هایی باشد. خرابی ‌هایی که گاهاً به سادگی با یک بازدید اصولی رفع خواهد شد و یا آنقدر تخریب سنگینی متوجه کلید بالابر شده ‌است که دیگر نمی ‌توان ایده صحیحی برای تعمیر آن در نظر گرفت.

عمده مشکلات در کلید بالابر ناشی از عبور جریان بالاتر از حد تحمل آنها می باشد. در این حالت، یعنی حضور جریان بالا در موتور بالابر ساختمانی که قاعدتاً به دلیل استفاده از بالابر برای حمل بار های بسیار سنگین ایجاد شده است، حرارت بسیار بالایی متوجه نقطه کنتاکت ‌ها شده، باعث جوش خوردن آنها به یکدیگر می شود.

در این صورت سطح تخریب کنتاکت ‌ها آنچنان بالا است که دیگر نمی ‌توان انتظار عملکرد صحیح از کلید بالابر را داشت.

در موارد دیگر، خرابی در اهرم، فنر دستگاه، شل شدن تیغه کنتاکت ‌ها، باز شدن کابل ها از محل ترمینال ها، نفوذ آب به فضای داخل کلید و... قادر به اصلاحات ساده ای هستیم. اصولاً این خرابی ‌ها متوجه ماهیت دستگاه نیستند؛ بلکه در اثر اشتباه و یا حضور عاملی مزاحم ایجاد شده ‌اند. لذا با دقت بیشتر و یا دفع عامل مزاحم می توانیم عملکرد کامل کلید بالابر را تضمین نماییم.

کیفیت کلید بالابر ساختمانی به چه عواملی بستگی دارد:

مهمترین نکته در مورد کلید اهرمی بالابر ساختمانی کیفیت گرانیت و پلاتین مورد استفاده شده در آن می باشد، که وظیفه قطع و وصل جریان را بر عهده دارد. چنان چه جنس گرانیت و پلاتین مرغوب نباشد توانایی انتقال جریان به صورت مناسب را نخواهد داشت و در مدت زمان کوتاهی قابلیت خود را از دست داده و خراب می گردد.همچنین اگر کیفیت کلید اهرمی کیفیت مناسبی نداشته باشد، توانایی انتقال جریان و میزان آمپری که بر روی آن ذکر می گردد را نخواهد داشت.

نکته: کارشناسان فنی شرکت نیکاکورپ همواره بر خرید کلید بالابر ساختمانی تکفاز معتبر تاکید داشته و استفاده از کلیدهای اهرمی نامعتبر و با میزان ولتاژ پایین را خطرآفرین می دانند.

ایمنی در کلید بالابر ساختمانی :

تمام نیروی لازم برای عملکرد بالابر ساختمانی از طریق جریان برق تکفاز و یا سه فاز حاصل خواهد شد. نیروی قدرتمندی که می تواند شرایط جابجایی مصالح بسیار سنگین را فراهم آورد.

در این بین لازم است متذکر باشیم که تمام این توان ذکر شده از میان کلید بالابر ساختمانی عبور خواهد کرد. لذا هر گونه اهمال در نگهداری اصولی از کلید بالابر ساختمانی می تواند تبعات خطرآفرین بالایی داشته باشد.

لازم است تا در همه حال از سلامت بدنه تا تمام اتصالات در کلید بالابر ساختمانی اطمینان داشته باشید. یک بدنه شکسته شده مستعد نفوذ آب است و این نفوذ یقیناً ضریب احتمال خطراتی مانند اتصال کوتاه و یا برق گرفتگی را بالا خواهد برد.

از طرفی هر گونه اتصال شل شده در جمع ترمینال های کلید بالابر ساختمانی باعث عملکرد ناقص موتور الکتریکی است. این موضوع در راه‌ اندازی موتور های سه فاز بیشتر به چشم می ‌آید. زمانیکه با شل شدن هر یک از اتصالات، مسیر یک فاز را از دست خواهیم داد.

در این صورت موتور الکتریکی سه فاز بالابر ساختمانی به شکل دو فاز در مدار مانده، در کوتاه زمانی بدون آنکه متوجه باشید باعث تخریب عمیقی در موتور مذکور خواهد شد.

محل نصب کلید بالابر نباید بر سطح زمین و یا به شکل آویزان از شاسی دستگاه باشد. این کلید باید در یک جعبه مخصوص نصب تجهیزات برقی در یک محیط کاملاً امن و استاندارد نصب شده و به هیچ حالت در یک شکل آویزان قرار نگیرد.

در انتها این بررسی شما را با یکی از نمونه ‌های مطرح کلید بالابر تولید داخل آشنا خواهیم کرد.

    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر

        مرتب‌سازی محصولات:

      • پیش‌فرض
      • ارزان‌ترین
      • گران‌ترین
      • جدید‌ترین
      • پرفروش‌ترین
      • پربازدیدترین
      • 1
      • 2
      • 3
      • 4
      • 5