خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اره زنجیری چیست

اره بنزینی

فهرست مطالب

اره زنجیری چیست؟

 اره زنجیری یا اره برقی دستگاهی جهت انجام عملیات برش درختان بوده که به واسطه حرکت دورانی تیغه عملیات برش را انجام می دهد. این دستگاه که با نام های مختلفی همچون اره موتوری، اره برقی و اره بنزینی نیز شناخته می شود از نیروهای محرک مختلف همچون برق و بنزین جهت انجام عملیات برش استفاده می کند، که در این میان بهترین اصطلاح برای نامگذاری آن که در برگیرنده تمامی این معانی است، اره زنجیری می باشد.

دلایل گسترش استفاده از اره زنجیری

اگر چه با رشد اره موتوری میزان نابودی منابع طبیعی و جنگل ها افزایش یافته، اما در عوض مزیت های این دستگاه همچون بازگشایی مسیرهایی که توسط درختان مسدود گردیده، نجات جان افراد، هرس درختان خشک برای جلوگیری از آتش سوزی، این دستگاه را به عنوان یکی از پراستفاده ترین ابزارآلات کشاورزی تبدیل نموده است. 

اجزای اره زنجیری

تمامی اره های زنجیری دارای یک موتور برقی یا بنزینی بوده و زنجیری که مجموعه ای از تیغه ها با ابعاد مختلف بر روی آن تعبیه گردیده و به دور صفحه ای فلزی نصب شده و با حرکتی دورانی، عملیات برش را انجام می دهند.

مزیت های اره زنجیری

- سرعت بالای اره موتوری نسبت به روش های سنتی که از اره دستی برای برش استفاده می گردید. اره های زنجیری سرعت کار را تا 10 برابر نسبت به روش های دستی افزایش می دهند.

2- از مزیت های مهم دیگر اره زنجیری می توان به استفاده گسترده ی آن در انجام عملیات آتش نشانی و امدادرسانی اشاره نمود. در زمان محبوس شدن افراد در داخل خودرو یا ساختمان یا در هنگام سقوط درختان و انسداد راه، آتش نشان ها می توانند با استفاده از اره موتوری موانع را برش داده و جان انسان ها را نجات دهند.

3- علاوه بر موارد بیان شده اگر ذوق هنری دارید و می دانید چطور با دستگاه اره موتوری کار کنید، با رعایت نکات ایمنی می توانید ایده های ذهنی خود را تبدیل به واقعیت کنید، بدین صورت که باغچه خود را با مجسمه های چوبی تزیین نمایید.

انواع اره زنجیری

 

اره بنزینی:

اره بنزینی

جاافتاده ترین نوع اره زنجیری بوده که افراد با توجه که نیاز زیادی به استفاده از دستگاه اره موتوری داشته، از این نوع استفاده می کنند. به طور معمول موتور اره های بنزینی دوزمانه بوده و در محیط های وسیع یا جنگل که دسترسی به منابع انرژی وجود ندارد به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می روند. از نکات مهم در نگهداری از اره بنزینی می توان به تعویض به موقع روغن، فیلتر هوا، بنزین و تمیز کردن دستگاه پس از انجام عملیات برش اشاره نمود که باعث افزایش طول عمر دستگاه می گردد.

اره برقی:

این نوع از اره ها نسبت به اره بنزینی سایز کوچکتری دارند، وزن آن ها سبک تر بوده و توسط یک سیم به طور مستقیم به برق متصل می شوند. اره موتوری برقی به عنوان یکی از مناسب ترین ابزارها برای کارهای با حجم پایین و افرادی با تجربه کم محسوب می شوند. از مزیت های اره های برقی نسبت به نوع بنزینی می توان به صدا، دود کمتر و آسیب کمتر به محیط زیست اشراه نمود. به این مورد توجه داشته باشید که قدرت موتور اره های برقی، بر حسب آمپر یا توان مصرفی موتور دستگاه بیان می گردد. 

اره بنزینی

 

اره شارژی:

این مدل از اره زنجیری در میان مدل های مختلف موجود در بازار، به عنوان گران ترین نوع اره موتوری شناخته می گردد، که علت این امر استفاده از باطری جهت تامین نیروی محرک دستگاه می باشد. اره موتوری شارژی دارای قدرت کمتری نسبت به نوع برقی و بنزینی بوده و مدت زمان زیادی نمی توان به طور دائم از آن استفاده نمود، همچنین قدرت اره زنجیری شارژی بر اساس ولتاژ آن مشخص می گردد.

اره بنزینی

اره سرشاخه زن:

نوعی از اره های زنجیری می باشند که برای هرس کردن سر شاخه ها و شاخه های بلند مناسب می باشند و دارای دسته ثابت و دسته تلسکوپی می باشند. 

تعمیر و نگهداری اره زنجیری

در مورد نگهداری از اره موتوری باید به این نکته توجه داشت برای جلوگیری از آسیب زدن ذرات و خرده چوب به بخش های داخلی بعد از هربار استفاده حتما دستگاه را به طور کامل از بقایای چوب تمیز نمایید تا از نفوذ ذرات به داخل موتور جلوگیری به عمل آید، همچنین سرویس های دوره ای توصیه شده را با توجه به نوع اره زنجیری که می تواند برقی یا بنزینی باشد انجام دهید، تا طول عمر موتور اره افزایش یابد.

اره بنزینی

نکات ایمنی در هنگام کار با اره زنجیری

موضوع ایمنی در زمان کار با اره های موتوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یه سهل انگاری در هنگام کار با دستگاه ممکن به حوادث غیرقابل جبرانی همچون قطع عضو منجر گردد. از این رو توجه به این موارد ایمنی در هنگام کار با اره موتوری ضروی می باشد:

1-حتما در هنگام کار با اره زنجیری از تجهیزات ایمنی همچون لباس کار، کفش کار، عینک محافظ، کلاه ایمنی و دستکش استفاده نمایید.

اره بنزینی

2- به هیچ وجه افرادی که آموزش ندیده یا فاقد تجربه کاری می باشند با دستگاه اره موتوری کار نکنند.

3- از نکات مهم دیگر جهت پیش گیری از حوادث، توان بدنی اپراتور می باشد تا بتواند در هنگام کار اره زنجیری را به طور کامل کنترل نماید. متاسفانه بیشتر حوادث پیش آمده در هنگام کار با اره موتوری بر اثر عدم کنترل اره موتوری توسط اپراتور گزارش شده است.

4- قبل از استفاده اره زنجیری دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه کنید، به این مورد توجه داشته باشید که نحوه کار با تمامی اره زنجیری ها یکسان نیست.

5- به هیچ وجه در هنگام خستگی یا زمانی که تحت تاثیر دارو یا الکل هستید از دستگاه اره موتوری استفاده نکنید.

6- به هیچ وجه با اره بنزینی در فضاهای بسته و سرپوشیده کار نکنید، موتور بنزینی از خود گاز مونو اکسید کربن خارج نموده که باعث خفگی و مسمومیت انسان در فضای فاقد تهویه می شود. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر