خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بهترین راهکار جهت عیب یابی کاتر آسفالت

کاتر آسفالت بر

فهرست مطالب

امروزه کاتر برش آسفالت که به آن کاتر آسفالت بر نیز گفته می شود از تجهیزات اصلی و پرکاربرد جهت برش آسفالت و بتن کف خیابان ها، معابر و راه ها به منظور عملیات ترمیم یا کابل گذاری به حساب می آید. دستگاه های برش آسفالت از آن جهت که تحت فشار و شرایط کاری سنگینی می باشند همواره در معرض خرابی و صدمات مختلف می باشند و خرابی های ناگهانی آن ها در حین پروژه دردسرهای زیادی را برای پیمانکاران به وجود می آورد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم مهمترین راهکارها جهت عیب یابی کاتر آسفالت بر و پیش گیری از خرابی های ناگهانی دستگاه کاتر آسفالت را برای شما بیان نماییم.

مشخصات فنی كاتر آسفالت بر (کاتر برش آسفالت یا کاتر بتن بر)

کاتر آسفالت بر یا برش بتن که با نام های دستگاه برش آسفالت، دستگاه آسفالت بر، کاتر برش آسفالت، دستگاه برش بتن و دستگاه کاتر زنی آسفالت نیز شناخته می شود با دو نوع تیغه 45 ، 60 و 90 سانتی متری برای موتورهای بنزینی و دیزلی در اختیار مشتریان قرار می گیرد.


انواع کاتر آسفالت بر

    کاتر آسفالت بر دیزلی :

موتور دیزل درجه کاتر آسفالت بر از موتور دیزلی چهار زمانه استفاده می کند که دارای آلودگی صوتی نسبتاً بالایی است.به دلیل قدرت بالای این مدل می توان از انواع مختلف تیغه ها استفاده کرد که برای پروژه های بزرگ مناسب است.


    کاتر آسفالت بربنزینی :

بنزین کاتر آسفالت بر شامل موتور احتراق داخلی است که به دلیل در دسترس بودن بنزین از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این نوع کاتر در اکثر پروژه ها استفاده می شود و از تیغه های مختلفی می توان استفاده کرد.


    کاتر آسفالت بر برقی:

در کاتر آسفالت بر برقی، موتور الکتریکی وظیفه تأمین نیروی مورد نیاز را بر عهده دارد و می توان از برق تک فاز یا سه فاز استفاده کرد. قدرت این کاتر کوچکتر از بنزین و دیزل است و ضریب ایمنی به دلیل استفاده مکرر از برق پایین است.


    کاتر آسفالت بر تراکتوری:

در این مدل ، کاتر به تراکتور متصل است و قدرت برش را از طریق خروجی گیربکس خودرو تامین می کند زیرا برای استفاده از آن نیاز به قدرت بالایی دارد ؛ فقط بر روی تراکتورهای رومانی قابل نصب است. تراکتورهای کاتر آسفالت بر در پروژه های بسیار سنگین می توانند آسفالت را تا عمق 30 تا 40 سانتی متر برش دهند.


سرعت حرکت و برش کاتر های آسفالت بر و بتن بر

حرکت و سرعت برش دستگاه کاتر با توجه به نوع مصالح مورد برش متفاوت است ، بنابراین سرعت برش در بتن و بتن مسلح متفاوت است که با آسفالت کاملاً متفاوت است. سرعت برش بتن با توجه به نوع سنگدانه ، نرمی و یکنواختی بتن و سن بتن متفاوت است ، در نوع بتن مسلح همه تفاوت های بتن وجود دارد. علاوه بر این ، نوع و اندازه میله های فولادی و تعداد میله های فولادی مورد استفاده در بتن نیز محاسبه می شود. لازم به ذکر است که قدرت موتور نقش مهمی در کارایی و استهلاک دارد.

مهمترین نکته این است که از نوع آسفالت بر بیشتر از بتن و بتن مسلح استفاده می شود بنابراین در آسفالت ، نوع دانه بندی ماسه و سنگ آسفالت ، نوع سنگ ، نوع آسفالت استفاده شده و تعداد لایه های آسفالت و در نهایت ، آب و هوای منطقه کار نیز بسیار متفاوت است. مشاهده شده است که آسفالت شهرهای گرم با آسفالت مناطق سردسیر متفاوت است.


حداکثر استفاده از کاتر های آسفالت بر و بتن بر در روز


حداکثر استفاده روزانه از برش بتن و آسفالت بستگی به بحث در فصل های گذشته دارد ، از جمله عمق برش ، نوع برش ، نوع مصالح ، آب و هوا ، اندازه تیغه ، شیب و مقاومت ماشین. این موضوعات در قسمت قبل به طور مختصر مورد بحث قرار گرفته است


دستگاه آسفالت کاتر که به نام برش آسفالت یا برش بتن نیز شناخته می شود ، برای سنگ فرش و کارهای ساختمانی استفاده می شود ، برای برش ، تعمیر ، رنگرزی و بازسازی آسفالت خیابان و سقف و برش بتن استفاده می شود. به منظور برش آسفالت یا بتن ، خطوط موازی با عمق مناسب در قسمت مورد نیاز ایجاد کنید و سپس از یک بیل مکانیکی برای جداسازی استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری کاتر برش آسفالت:

همان طور که می دانید همواره نگهداری از دستگاه، انجام بازدیدهای دوره ای و سرویس کامل دستگاه تا حد زیادی از خراب شدن ناگهانی و اتفاقات غیرقابل پیش بینی جلوگیری به عمل خواهد آورد. به همین منظور اولین توصیه ما جهت جلوگیری از خرابی دستگاه کاتر آسفالت توجه به بازه های زمانی بازدید و سرویس دستگاه می باشد. در این قسمت مهمترین موارد مربوط به تعمیر و نگهداری دستگاه کاتر آسفالت بر را برای شما بیان نموده ایم.

دوره زمانی تعمیر و نگهداریروزانه25 ساعت50 ساعت250 ساعت
چک نمودن روغن موتور   
چک نمودن فیلتر هوا   
چک نمودن ورودی هوا، تمیز نمودن در صورت لزوم   
گریسکاری محور چرخ ها   
گریسکاری بلبرینگ چرخ ها   
چک کردن روغن جعبه دنده، اضافه کردن در صورت لزوم   
چک کردن روغن موتور کاتر آسفالت، اضافه نمودن در صورت لزوم   
تمیز کننده هوا   
عوض نمودن روغن   
عوض نمودن فیلتر روغن   
چک کردن محفظه احتراق   
بررسی فیلتر سوخت، جایگزینی در صورت لزوم   
بررسی شمع ها و سیستم احتراق   
بررسی سیستم خنک کاری و تمیز نمودن آن   
بررسی استارت موتور   

تعمیر و نگهداری های روزانه:

1- چک کردن میزان روغن موتور

2- چک کردن تیغه برش آسفالت جهت وجود هرگونه صدمه یا آسیب الزامی است. تیغه برش آسفات باید فاقد هرگونه خراش، تاب برداشتگی، اعوجاج، لب برگشتگی و یا مشکل در قسمت سوراخ تیغه باشد.

3- چک کردن شیلنگ های سیستم آب پاش کاتر و بررسی اتصالات دستگاه کاتر آسفالت و سفت کردن و تعویض در صورت لزوم

4- بررسی تمیزکننده هوا جهت عدم گرفتگی یا کثیفی. جایگزینی فیلتر هوا در فواصل زمانی مشخص کار با دستگاه آسفالت بر

5- به صورت روزانه بلبرینگ های قسمت تیغه برش آسفالت یا بتن را روغنکاری کنید.

توصیه های مهم در هنگام تعمیر و نگهداری کاتر آسفالت بر:


1- هرگز روغنکاری و گریسکاری دستگاه کاتر آسفالت را در حالت روشن و یا در حال انجام عملیات انجام ندهید.
2- ماشین آسفالت بر را در شرایط مناسب نگهداری نموده و هر روز پس از استفاده دستگاه را از هرگونه گرد و غبار و کثیفی پاک کنید.
3- حتما قسمت های مختلف را طبق برنامه مشخص شده در جدول تعمیر و نگهداری دستگاه کاتر مورد بازدید قرار داده و هرگونه از قطعات که دارای مشکل بوده را تعمیر یا تعویض کنید. به هیچ وجه در تعویض قطعات آسیب دیده سهل انگاری نکنید، در اکثر دستگاه های صنعتی یک قطعه خراب باعث ایجاد خرابی در قسمت های دیگر می شود و یک مشکل کوچک که با هزینه ای کم قابل حل است باعث یک خرابی بزرگ با هزینه و خسارت بسیار بالا می گردد.

 
خرابی های ناگهانی:


در صورتی که در هنگام کار با دستگاه مشکلی رخ  داد در ابتدا علل ساده و ابتدایی که شاید بیش از حد بدیهی نیز به نظر می رسد را بررسی کنید. در صورتی که مشکل حل نشد به جدول زیر که مربوط به بررسی علل خرابی های ناگهانی دستگاه کاتر آسفالت می باشد، مراجعه کنید.

 

کاتر آسفالت بر

 

مشکلات /دلایلنبود سوختسوخت نامناسبکثیفی مجرای سوختفیوز ذوب شدهکم بودن روغنکثیفی فیلتر هوامشکل شمع موتور
استارت نخوردن  
سخت استارت خوردن  
توقف ناگهانی   
فاقد قدرت بودن  
بد کارکردن موتور   
ضربه زدن و کوبش موتور     
پرش موتور و روشن نشدن    
انفجار در اگزوز موتور    
داغ کردن موتور    
مصرف سوخت بالا     

طول عمر موتور دستگاه کاتر آسفالت بستگی به تعمیر و نگهداری مناسب و انجام سرویس های دوره ای دستگاه دارد، در صورت رعایت موارد ذکر شده عمر دستگاه کاتر برش آسفالت بسیار افزایش پیدا می کند.

مشکلات/دلایلتیغه نادرست با توجه به کاربردکشش نامناسب تسمهآسیب در اثر جسم خارجی
کاهش عمر تیغه 
سایش بیش از حد تسمه 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر