خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

توری سایه بان مناسب برای گیاهان مختلف

توری سایه بان مناسب

فهرست مطالب

توری سایبان مناسب برای گیاهان مختلف چه نوع توری سایبانی است؟

 برای شخصی که قصد پرورش گل و گیاهان را دارد، رشد سریع و بدون نقص گیاهان در فصل بهار یک تجربه لذت بخش خواهد بود در صورتی که درجه حرارت مناسب و محیطی استاندارد برای رشد گیاهان فراهم شده باشد. حال سوال زیر پیش می آید:

" آیا به این فکر کرده اید که در فصل تابستان با افزایش درجه حرارت و نیاز بیشتر گیاهان به آب، گیاهان شما نیاز به یک توری محافظ در برابر نور خورشید دارند؟"

در این شرایط با خرید یک توری سایبان (شید گلخانه) علاوه بر رشد سریع و بدون نقص گیاهان، باعث صرفه جویی در مصرف آب و انرژی می شود. در این حالت شما باید بدانید که چه نوع توری سایبانی انتخاب کنید تا گیاهان خود را از گرمای شدید و آفتاب سوختگی نجات دهید.

پیش از این در مقاله "توری سایبان چیست؟" تعاریف و مزایای توری سایبان شرح داده شده است اما در ادامه خلاصه ای از تعریف توری سایبان بیان می گردد. توری سایبان حدود 30 سال پیش جهت محافظت از گیاهان در برابر آب و هوای گرم و سوزان استرالیا تولید و به بازار عرضه شد. محصولی که امروزه کاربردهای بسیاری در گلخانه،باغبانی، اماکن تجاری و ورزشی و کشاورزی دارد.

گلخانه داران، باغبانان و کشاورزان در هنگام افزایش درجه حرارت باید گیاهان جوان و در حال رشد خود را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنند که می توانند با نصب توری سایبان بر روی سازه یا شیشه های گلخانه باعث کاهش دما و خنک شدن گیاهان می شود. توری های سایبان فقط جهت محافظت از گلخانه ها و گیاهان استفاده نمی شود به طوری که از توری سایبان می توان در مکان هایی که حیوانات خانگی، احشام و دامداری ها نگهداری می شوند جهت جلوگیری از ورود باد و نور خورشید استفاده کرد.

  

جنس توری سایبان از چیست؟

توری های سایبان معمولاً با بافت های پلی استر و یا در بعضی مواقع آلومینیوم که به صورت آزادانه و شل کنار هم قرار دارند با تراکم های مختلف یا درصد سایه اندازی 5 الی 95 درصد تولید می شوند. تمامی پارچه های توری سایبان در برابر آب نفوذپذیر است به طوری که با استفاده از آب باران، آب باش ها و سیستم های آبیاری قطره ای می توانید گیاهان خود را هیدراته نگه دارید.

توری سایه بان مناسب
 

 چند نوع توری سایبان در بازار وجود دارد؟

در حال حاضر از لحاظ جنس و بافت دو نوع توری سایبان بیشترین استفاده را در بازار دارند:

1-  از نوع پارچه بافتنی ( knitted shade cloth )

2-  از نوع بافته شده (پارچه نساجی) یا woven

ویژگی های توری سایبان بافتنی (knitted)

ویژگی های توری سایبان بافته شده (woven)

ساخته شده از پلی اتیلن سبک

ساخته شده از پلی پرو پیلن

مناسب برای اماکنی نظیر:

گلخانه ها

محوطه های گرم

مناسب برای اماکنی نظیر:

لانه حیوانات خانگی

پاسیو ها

اماکن ورزشی

نصب بسیار آسان

نصب نسبتاً آسان

وزن سبک

وزن نسبتاً سنگین

درصد سایه اندازی یا تراکم

پارچه های توری سایبان در دو مدل فوق، با تراکم های مختلف تولید می شوند که به اصطلاح عامه به آن درصد سایه اندازی می گویند. در درصد تراکم های مختلف، مقادیر مختلفی از نور خورشید اجازه عبور پیدا می کنند به این معنی که به همان درصد توری سایبانی که استفاده می کنید به اندازه همان مقدار ورود نور خورشید از بین رفته و مسدود می شود. بنابراین در نهایت آن چیزی که به شما کمک خواهد کرد، میزان تراکم یا درصد سایه اندازی توری سایبانی است که از آن استفاده می کنید. بدیهی است که نور خورشید برای رشد گیاهان حیاتی بوده و انتخاب توری سایبان با درصد تراکم درست که باعث رسیدن نور مناسب به گیاهان ما شود بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

برای گیاهان ، محصولات و کاربری های مختلف توری سایبان با چه درصد تراکمی باید انتخاب شود؟

توری سایبان با درصد تراکم %50

توری سایبان با درصد تراکم 75 الی %80 

گلخانه

ارکیده ها

کلم / کلم بروکلی / فلفل / کاهو

گیاه سرخس

کالادیوم یا گیاه فیل گوش

درختان بزرگ زیتون

زنبق و سوسن

به عنوان سایه انداز برای ساختمان ها

برخی از گونه های اُرکیده

به عنوان فَنس کنار رودخانه ها و جاده ها

گیاهان گلدانی

به عنوان پناهگاه

گل شمعدانی

سایبان حیوانات

نکته: دیگر فاکتور برای انتخاب درصد تراکم مناسب، دمای محیط نصب توری سایبان می باشد به طوری که در مناطقی که گرمتر است مانند جنوب ایران، استفاده از توری سایبان با تراکم بیشتر، راندمان بالاتری را در پی خواهد داشت.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر