خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نکات ایمنی در استفاده کمپکتور

نکات ایمنی در استفاده کمپکتور

فهرست مطالب

 به طور کلی  کمپکتور یکی از ابزارآلات پر کاربرد  در ساخت و ساز به شمار می رود. از کمپکتور برای کوبیدن خاک به منظور کاهش حجم خاک استفاده می شود . به همین دلیل کمپکتور ابزاری است جهت فشرده سازی مصالح خاکی و سنگی که در آن با نیروی مکانیکی چگالی یک ماده را افزایش می دهند. در واقع کمپکتور از یک موتور و یک شاسی تشکیل شده است که معمولا از جنس فولاد ضخیم و یا چدن سنگین ساخته شده است.

کمپکتور صفحه ای که به آن کمپکتور دستی نیز می گویند یکی از دستگاه و ماشین آلات ساختمانی اصلی جهت کوبش خاک، آسفالت و انجام عملیات پی سازی به شمار می آیند. کمپکتورها از آن جهت که نیروی زیادی در هنگام کوبش به سطح خاک وارد می کنند و وزن سنگینی دارند، می توانند برای اپراتور بسیار خطرآفرین باشند. از این رو نکات ایمنی در هنگام استفاده از آن ها لازم الاجرا می باشد. در این مقاله قصد داریم مهمترین موارد ایمنی در هنگام کار با کمپکتور را برای شما بیان نماییم.

نکات ایمنی در هنگام کار با کمپکتور صفحه ای:

ایمنی محل کار در زمان کار با کمپکتور:

به هیچ وجه با دستگاه کمپکتور در فضاهایی که امکان انفجار وجود دارد کار نکنید، فضاهایی که در آن ها مایعات قابل اشتعال، گاز یا گرد و غبار وجود دارد. در حین روشن کردن و کار با کمپکتور امکان ایجاد جرقه وجود داشته که باعث انفجار یا آتش سوزی در چنین مکان هایی خواهد گردید.

هرگز با دستگاه کمپکتور صفحه ای در یک منطقه محصور که فاقد تهویه است، کار نکنید. گازهای خروجی از موتور بنزینی کمپکتور حاوی مونواکسید کربن بوده که این گاز فاقد بو و مزه است. قرار گرفتن در معرض مونواکسید کربن باعث خفگی و مرگ می گردد.منطقه ای که قرار است با دستگاه کمپکتور در آن کار کنید باید عاری از کودکان و بازدیدکنندگان باشد. یک غلفت کوچک می تواند به حوادثی جبران ناپذیر منجر گردد.

نکات ایمنی در استفاده کمپکتور

ایمنی شخصی در زمان کار با کمپکتور صفحه ای:

به هیچ در زمان خستگی یا تحت تاثیر مواد مخدر، الکل یا داروها از دستگاه کمپکتور استفاده نکنید.در زمان به کارگیری کمپکتور دستی از پوشیدن لباس های شل و آویزان و جواهرات جدا خودداری کنید و مو، لباس و دستکش خود را از قسمت های متحرک کمپکتور دور نگه دارید. قرار گرفتن لباس های شل و جواهرات یا موهای بلند در نزدیکی قسمت های متحرک دستگاه، امکان گیر کردن و ایجاد حوادث را افزایش می دهد.

کار با کمپکتور را همیشه در حالت تعادل و بالانس انجام دهید. در صورتی که اپراتور کنترل مناسبی در هنگام کار با کمپکتور دستی نداشته باشد، امکان به وجود آمدن حوادث بسیار افزایش پیدا خواهد نمود.همیشه در هنگام کار با کمپکتور دستی از تجهیزات ایمنی همچون محافظ چشم، محافظ گرد و غبار، کفش ایمنی و کلاه ایمنی استفاده کنید.  

استفاده از کمپکتور بنزینی روی آسفالت

نحوه نگهداری و محافظت از دستگاه کمپکتور:

کمپکتور صفحه ای در مکانی مخصوص و به دور از دسترس افراد غیرمتخصص قرا دهید. سپردن دستگاه کمپکتور صفحه ای به افراد غیرمتخصص خطرآفرین خواهد بود. موتور کمپکتور صفحه ای را از هرگونه چربی و کربن دور نگه دارید تا خطر آتش سوزی و حوادث از بین برود.قبل از شروع عملیات، دستگاه کمپکتور را جهت عدم بالانس بودن یا شکستگی و عیب در قطعات متحرک یا هرگونه مشکلی که باعث می شود  بر عملکرد دستگاه کمپکتور تاثیر منفی گذاشته شود، بررسی کنید.

  • چنانچه که  پیچ ها محکم بوده و باقی قطعات کمپکتور هیساکی بدون مشکل ظاهری بود، کلید خاموش و روشن کمپکتور بنزینی یا کمپکتور کانگورویی را در وضعیت (ON) قرار دهید.
  • پس از باز کردن شیر بنزین کمپکتور صفحه ای ، ساسات را بسته و هندل کمپکتور غلطکی یا کمپکتور روبین را بکشید تا موتور روشن گردد.
  • پس از هر با استفاده کمپکتور را از انواع آلودگی و گرد و غبار پاک کنید.
  • در زمان تعمیر کردن دستگاه یا روغن کاری و تنظیم قسمت های مختلف موتور را خاموش کرده و شمع ها رات قطع نمایید.
  • برای اینکه دستگاه عمر و کارایی بیشتری داشته باشد  هواکش را تمیز نمایید.
  • صفحه لرزاننده دستگاه را به خوبی تمیز نمایید.
  • سطح بیرونی و شاسی دستگاه را با یک پارچه نمدار تمیز نمایید و در انبار بدون رطوبت قرار دهید.
  • در هنگام کار مراقب پای خود باشید تا زیر صفحه نرود و حتماً از کفش ایمنی استفاده نمایید.
  • از بلند کردن دستگاه کمپکتور دستی با موتور روشن خودداری گردد.

دستورالعمل های ایمنی کمپکتور دستی:

همیشه قبل از شروع کار با دستگاه کمپکتور، موتور را خاموش کنید و اجازه دهید موتور به طور کامل خنک شود، همچنین شمع ها را جدا کنید. چنین اقدامات پیش گیرانه ای از روشن شدن ناگهانی دستگاه کمپکتور دستی و به وجود آمدن حوادث در هنگام تعمیر و نگهداری، جلوگیری به عمل خواهد آورد.

به هیچ وجه دستگاه را در حالت که آب بر روی آن ریخته یا سطح دستگاه کمپکتور دستی مرطوب است، روشن نکنید. دسته را تمیز و خشک و عاری از هرگونه روغن و گریس نگه دارید تا کنترل مناسبی بر روی کمپکتور وجود داشته باشد.

تعویض فیلتر موتور دستگاه کمپکتور

سرویس دستگاه کمپکتور دستی:

سرویس دستگاه کمپکتور تنها باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده انجام گیرد. انجام تعمیرات به صورت نامناسب و توسط افراد غیرمتخصص ممکن است باعث آسیب به دستگاه شود.هنگام تعمیر و نگهداری کمپکتور دستی، فقط از قطعات یدکی مناسب و باکیفیت استفاده کنید. استفاده از قطعات غیرمجاز یا عدم اجرای دستورالعمل های تعمیر و نگهداری ممکن است باعث آسیب به دستگاه شود.

سرویس دستگاه کمپکتور بنزینی

  

دستگاه کمپکتور قورباغه ای

 کمپکتور قورباغه یا همان کامپکتور کانگورویی یکی از انواع پرکاربرد کمپکتور ها محسوب می گردد که در صنایع مختلفی از جمله صنایع فشرده سازی خاک، برای انتقال خطوط گاز، آب، برق، تلفن و غیره و همچنین پروژه‌ های مختلف راهسازی و ساختمانی کاربرد دارند.

نکات ایمنی کار با کمپکتور قورباغه ای

به طور کلی کار با کمپکتور قورباغه ای  بسیار ساده می باشد اما در مقابل این سادگی نیازمند رعایت مواردی  برای ایمنی کاربر و دستگاه می باشد .

  • از کمپکتور ها با موتور بنزینی هیچگاه در داخل ساختمان یا فضای بسته که سیستم تهویه ندارد استفاده نکنید.
  • برای سوختگیری موتور را خاموش کنید و اجازه دهید مقداری خنک شود.
  •  دقت کنید در مسیر کار کمپکتور مانع یا وسیله ای که موجب گیر کردن دستگاه شود وجود نداشته باشد.
  • قبل از کار با کمپکتور دستورالعمل مربوط به راه اندازی و آماده سازی را مطالعه و رعایت کنید.
  • هنگام کار با دستگاه لباس محافظ و محافظ چشم و گوش استفاده کنید.

نکات مهم قبل از راه اندازی کمپکتور

بسیار دیده می شود که کاربران یا کارگرانی که با دستگاه های موتوری فعالیت دارند با بی دقتی تمام و بدون توجه به نکات نگهداری انواع دستگاه در همان ابتدای اقدام به روشن کردن و کار کردن با دستگاه می کنند.  این موضوع  باعث می شود تا عمر دستگاه بسیار کوتاه شده و میزان استهلاک و امکان خرابی دستگاه بسیار بالا رود. از این رو توصیه می کنیم قبل از فعالیت با دستگاه به نکات زیر توجه نمایید:

نکات مربوط به نگهداری شاسی کمپکتور

۱- اگر کمپکتور صفحه ای نو و خشک می باشد باید حتما واسکازین مربوط به قسمت لنگ شاسی کمپکتور بررسی گردد. این قسمت حدود 0/4 لیتر واسکازین 140 نیاز دارد.
۲- میزان واسکازین قسمت لنگ شاسی کمپکتور هر یک ماه یک بار چک شود تا از کم نشدن میزان آن اطمینان خاطر پیدا کنید.
۳- قبل از روشن کردن دستگاه از عدم پارگی ضربه گیرهای شاسی کمپکتور مطمئن شوید.
۴- قبل از روشن کردن دستگاه از عدم شل بودن پیچ های قسمت لنگ شاسی کمپکتور اطمینان یابید.
۵- قبل از روشن کردن کمپکتور سفت بودن پیچ هایی که ضربه گیر را به صفحه بالایی شاسی وصل می کند را بررسی نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر