خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آشنایی با پد سلولزی

آشنایی با پد سلولزی

فهرست مطالب

در دنیای امروز به دلیل رشد و نمو گل و گیاهان متعدد و متنوع، ما شاهده وجود گلخانه های بسیاری در سطح شهر هستیم که در آن ها انواع گل و گیاهان وجود داشته که کاربردهای زیادی در تزیین خانه ها دارند، همچنین می توان از طراوت و سر سبزی آن ها در خانه ها و مکان های مختلف بهره برد.

بدیهی است برای جلوگیری از ورود آسیب به گل و گیاهان باید شرایطی فراهم گردد تا آن ها را در مقابل سرما و گرمای بسیار شدید حفاظت کرد؛ چرا که هر حالت جوی می‌ تواند روی محصولات اثر بگذارد.

استفاده از پد سلولزی از راه‌ های بهینه جهت محافظت از گل و گیاهان موجود در گلخانه ها است. در این مقاله قصد داریم تا مطالبی در رابطه با معرفیپد سلولزی گلخانه و دلایل رواج آن ارائه دهیم.

آشنایی با پد سلولزی
 

پد و فن گلخانه

استفاده از سیستم پد و فن گلخانه یا سیستم سرمایش تبخیری از موثرترین روش ها برای خنک کردن گلخانه ها و پایین نگه داشتن دمای گلخانه است. در این سیستم آب به وسیله پمپ روی پد ها ریخته شده و موجب مرطوب شدن پد ها می شود.

هوای گرم موجود با عبور از پد ها خنک و مرطوب می شود و با مکش فن های اگزاست، داخل گلخانه جریان پیدا می کند. استفاده از آب با کیفیت پایین تر در عمل خنک کردن از مزایای این سیستم در مقایسه با فوگر است.

صفحه های ضخیم و موج دار موجود در گلخانه ها که در اندازه های مختلف بوده و در خنک سازی محیط گلخانه نقش مهمی ایفا می کند. وجود این صفحات موج دار که به آن ها پد سلولزی گفته می ‌شود، در داخل هر گلخانه از ضروریات اولیه به شمار می‌ رود.

از پد سلولزی گلخانه به نام خنک کننده رطوبتی نیز یاد می شود؛ چرا که اساس کار آن فراهم کردن رطوبت مورد نیاز سالن های صنعتی است. در سالن های صنعتی اعم از سالن های گلخانه ای میزان رطوبت که در فصول گرما مورد نیاز است اهمیت زیادی داشته و تهویه مطبوع باید به صورتی باشد که برای رشد گیاهان، رطوبت و دمای مورد نیاز فراهم گردد.

پد سلولزی از مهم ترین واسط های تبخیری محسوب شده و مزیت های بسیار آن موجب تمایز این خنک کننده از سایر سیستم های سرمایشی شده است.

کاربرد عمده سیستم پد و فن گلخانه ای

همانطور که قبلاً بیان شد، سیستم پد و فن گلخانه ای یا همان پد سلولزیگلخانه موجب جلوگیری از بروز تابش مستقیم نور آفتاب به گل ها و گیاهان می شود. این نور مستقیم ممکن است به گل و گیاهان ضرر برساند، به همین دلیل این سیستم به عنوان سیستم سرمایشی گلخانه ها استفاده می شود.

پد سلولزی با کاربردی مشابه پوشال های کولر ها، مقدار زیادی از آب را به درون خود جذب می ‌کند. باید به این نکته توجه کرد که میان عملکرد این دو تفاوت های بسیاری بوده و کیفیت پد سلولزی گلخانه ها به هیچ عنوان با کولر های آبی قابل مقایسه نیست.

دلیل رواج این سیستم در دنیای امروز نیز به همین دلیل است؛ چرا که سیستمی قدرتمند و بهینه شده جهت پایین آوردن دمای محیط گلخانه و خنک نگه داشتن آن است.

خصوصیات و ویژگی های پد سلولزی

با نظر به آنچه در مورد این سیستم گفته شد، در ادامه به برخی از خصوصیات پد سلولزی اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از مواد اولیه کاغذ کرافت که موجب جذب درصد بالایی از آب می شود.
  • خاصیت مویینگی کاغذ کرافت که سبب می شود آب به طور یکنواخت در تمام سطوح پد سلولزی توزیع شود.
  • از ورود حشرات موذی جلوگیری می کند.
  • خاصیت خود شویی که پد سلولزی دارد از رسوب گذاری روی سطح پد جلوگیری می کند.
  • به دلیل استفاده از کاغذ کرافت و مواد اولیه مرغوب، خاصیت ایستایی و مانایی بالا دارد.
  • ایجاد خنکای بیشتر در مقایسه با محصولات جایگزین.

مشخصات فنی پد سلولزی گلخانه

پد سلولزی با وجود متریال های تعبیه شده در آن اعم از: فن های تخلیه، کاغذ کرافتی و... از اثر بخش ترین سیستم های سرمایشی به شمار می رود. در ساخت و تولید هر پد سلولزی از کاغذ کرافتی استفاده می شود که از درختان مقاوم و مرغوبی مانند بامبو، کنف و کاج تهیه شده است.

این موضوع موجب مقاومت بالایی در این سری از فن های خنک کننده شده است. استفاده از کاغذ کرافتی در تشکیل لایه ها باعث ایجاد خاصیت جذب زیاد آب و مویینگی در آن شده است. همچنین ورقه های نازک موجود در آن از فاسد شدن آن پیشگیری کرده و موجب مقاوم شدن مواد در برابر تجزیه شدن در هنگام مواجه شدن با آب، اشباع و... می‌ شود.

پد سلولزی با جذب حدود ۱۰۰ لیتر آب، موجب خنک شدن سالن های گلخانه ای شده و با خاصیت صلب بودن پد ها توان بالایی در سرعت انتشار هوا دارد.

مزیت های استفاده از پد سلولزی گلخانه

پد سلولزی گلخانه مزیت های منحصر به فرد بسیاری داشته و عملکرد آن به گونه‌ای است که آب از طریق مکش پمپ و پیوسته بر روی پد ها پاشیده شده و در نتیجه رطوبت لازم در آن ها ایجاد می ‌شود.

هر اندازه محیط دارای هوای گرم و خشک باشد به همان میزان پد ها نیز عملکرد بهتر و بالاتری از خود نشان می‌ دهند. وجود این سیستم کارآمد و قابلیت مکش بالای آن، موجب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه دمای موجود در یک گلخانه می‌ شود. از مزیت های انواع پد سلولزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به علت افت فشار پایین، مصرف انرژی بسیار کمی دارد.
  • دارای خاصیت جذب بسیار بالایی بوده و دلیل آن استفاده از مواد اولیه درجه یک است.
  • برخورداری از ساختار محکم و منظم سبب عدم افت ارتفاع و ایستایی بالای سیستم شده است.
  • با وجود لایه ‌های متعدد، ورود گرد و غبار کاهش می ‌یابد.
  • خنک کردن محیط در فصول سال بیشتر از ۱۰ درصد.
  • با وجود این پد باکتری های مضر به فضای محیط انتقال نمی یابد.
  • سرعت رسوب گذاری بسیار پایینی دارد.

پد سلولزی در چه صنایعی استفاده می شود؟

تمام صنایعی که برای تولید محصولات خود به نحوی از سیستم سرمایش تبخیری استفاده می کنند، می توانند برای کاهش دما در محیط از سیستم فن و پد استفاده کنند. در حال حاضر صنایع دام و طیور، صنعت کشاورزی و به خصوص گلخانه های صنعتی، صنایع نساجی، صنایع تاسیسات هواساز ها، صنعت لوازم خانگی، صنعت تولید برق و... از این سیستم استفاده می کنند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر