خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

آموزش کار با اره موتوری

شخص در حال استفاده از اره موتوری

فهرست مطالب

اره موتوری یک ابزار فوق‌العاده برای بریدن تنه‌ی درختان قطع شده و شاخه‌های بزرگ است. اما مکان و رعایت نکات ایمنی، جز مهمترین مواردی هست که هنگام کار با دستگاه باید رعایت نمایید 

چنانچه شما برای اولین بار است که با اره بنزینی درخت قطع می‌کنید، باید بدانید که عدم آشنایی با دستورالعمل های ایمنی و تکنیک‌ها، کار با دستگاه را بسیار خطرآفرین می‌نمایید. در این مطلب قصد داریم کلیه موارد کار با اره درخت بر را برای شما گام به گام آموزش دهیم، تا خطرات حین کار به حداقل میزان ممکن برسد.

گام اول: خواندن دفترچه راهنما

خواندن دفترچه راهنما مربوط به دستگاه به شما کمک می‌کند که با قسمت‌های مختلفی اره زنجیری آشنا شوید و نحوه شروع کار با آن را یاد بگیرید.

دفترچه راهنمای اره موتوری

گام دوم: انتخاب مدل مناسب

اره موتوری را انتخاب کنید که کار کردن با آن برای شما آسان باشد و سایز دستگاه را بر اساس پروژه‌ای که می‌خواهید انجام دهید، انتخاب کنید.

نحوه انتخاب سایز درست اره موتوری

  • اندازه ساطور: اندازه یا سایز ساطور اره موتوری که باید با توجه به قطر تنه درخت انتخاب شود. طول ساطور باید یک سوم بلندتر از قطر تنه درخت باشد. برای مثال برش تنه درختی با قطر 30 سانتیمتر، نیاز به اره زنجیری با ساطور 45 سانتیمتر دارد.
  • قدرت موتور دستگاه: دومین نکته قدرت موتور بوده که برحسب بخار تعیین می شود و هرچقدر طول ساطور بلندتر باشد، به همان نسبت موتور قدرتمندتر می‌شود. 

گام سوم: چک کردن محل پروژه

این مورد بدین معنی است که کابل‌های برق یا موانع همچون اتومبیل و ساختمان‌ها در نزدیکی محل کار شما نباشد تا حادثه‌ای هنگام کار پیش نیاید.

گام چهارم: توجه به نوع برش

قبل از شروع برش با اره بنزینی یا اره برقی توجه به این مسئله بسیار اهمیت دارد که باید در مورد نحوه برش و انجام آن فکر کنید.  برای مثال نحوه قطع کردن تنه درخت در باغ، با کار با اره در مصارف خانگی متفاوت بوده و باید به روش درست اقدام کنید.

گام پنجم: پر کردن مخزن سوخت با نسبت درست

ترکیب کردن درست روغن و بنزین به بهتر کارکردن اره درخت بری کمک می‌کند. اگر این موضوع رعایت نشود، موتور اره به صورت نامناسب سوخته و بد کار نموده و حین عملیات مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

گام ششم: چک کردن اره موتوری قبل از شروع به کار 

مواردی مانند چک کردن ترمز، میزان کشش زنجیر به مقدار استاندارد و چک کردن فیلتر هوا جز مواردی است که باعث می‌شود اره زنجیری در شرایط ایده‌آل کار کند.

گام هفتم: آشنایی با مخازن دستگاه

اره بنزینی معمولأ دارای دو مخزن است. یک مخزن برای سوخت و دیگری برای روغن زنجیر به کار می‌رود. معولا مخازن روغن و بنزین دارای نشانگر می‌باشد. چنان چه مخزن روغن و بنزین دارای نشانگر نبود، این مورد را بدانید که مخزن بزرگ برای سوخت و مخزن کوچک برای روغن زنجیر است.

گام هشتم: روشن کردن دستگاه

  1. ساسات را بکشید تا کاربراتور سوخت را با سرعت به محفظه سوخت انتقال بدهد.
  2. ترمز اره موتوری را به کار بیاندازید و کلید را روی حالت روشن قرار دهید.
  3. هندل دستگاه را محکم بکشید تا موتور روشن شود.
  4. اگر موتور روشن شد و سپس خاموش گردید اهرم ساسات را تا نصف تنظیم نمایید و مجددا تلاش کنید. معمولأ با 4 یا 5 بار کشیدن هندل موتور شروع به کار خواهد نمود.

گام نهم: برش زدن تنه درختان

زمانی که اره موتوری شروع به کار نمود، زنجیر باید حرکت نکند و جایی درگیر نباشد. برای تمرین کردن برش، از کنده درخت استفاده کنید. ساطور را روی محل برش قرار دهید، ترمز را آزاد کنید و گاز را کامل باز کنید و ساطور اره موتوری را روی تنه قرار دهید.

 بدون هیچ گونه فشار آوردن به اره اجازه دهید دستگاهُ با وزن خود عملیات برش را انجام دهد. همچنان با گاز کامل برش با اره زنجیری را ادامه می‌دهیم، تا زمانی که ساطور از تنه رد شود.

گام دهم: همراه داشتن تجهیزات تکمیلی

در هنگام کار با اره بنزینی ممکن است حوادث غیرقابل پیش بینی اتفاق بیافتد و در وضیعتی گیر کنید، که نمی‌توانید از آن آزاد شوید. بنابراین همیشه هنگام کار ابزارهایی مثل تبر و پتک به همراه داشته باشید، تا بتوانید از وضیعت‌های دشوار رها شوید.

گام یازدهم: رعایت نکات ایمنی حین کار

  •  هنگام کار با دستگاه از لباس، عینک، کفش ایمنی و شیلد محافظ صورت استفاده کنیم.
  •  از برش قطعات یا موادی که بالاتر از قسمت بازو هستند، خودداری نماییم.
  • زنجیر دستگاه را قبل از انجام برش چک کنیم و لازم است هر ۲۰ دقیقه یکبار در حین انجام برش، آن را چک نماییم.
  • یک تکه چوب کوچک همراه خود داشته باشیم تا قبل از برش اصلی، دستگاه را بر روی آن تست کنیم.
  • در هنگامی که از دستگاه استفاده نمی‌کنیم، حتما ترمز را فعال کنیم.
  • از تیز بودن زنجیر مطمئن شویم و تا حد امکان آن را با سوهان تیز کنیم.

 گام دوازدهم: موارد مهم پس از اتمام کار

زمانی که عملیات برش با اره زنجیری تمام شد، قبل از گذاشتن اره در محفظه خود، اجازه دهید دستگاه کاملا خنک شود. همچنین توصیه می‌شود که  مخزن سوخت و روغن را به طور کامل تخلیه کنید و موتور را یکبار روشن کنیم تا سوختی که در کاربراتور قرار دارد، بسوزد. علت این امر آن است که اگر برای مدت زمان طولانی از دستگاه استفاده نکردید، سوخت باقی مانده به صورت چربی داخل محفظه سوخت رسوب نکند.

 گام سیزدهم: نگهداری از دستگاه

پس از اتمام کار اگر محفظه نگهداری برای دستگاه دارید، آن را داخل محفظه قرار دهید و پوشش ساطور روی ساطور قرار دهید. اگر پوششی برای ساطور وجود ندارد، توصیه می‌شود از کاوری برای نگهداری اره  استفاده کنید تا عمر آن افزایش یابد.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر