خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اصول صحیح نگهداری از دستگاه چمن زن

شخص در حال پر کردن باک چمن زن

فهرست مطالب

دستگاه‌های چمن زن یکی از ابزارهای مهم باغبانی بوده که هم توسط باغداران و هم در منازل با باغچه‌های بزرگ به کار گرفته می‌شوند. 

چه کسانی که حرفه‌ای نیستند و قرار است آخرهفته‌ها و در اوغات فراغت با دستگاه کار کنند و چه کسانی که قرار است به صورت حرفه‌ای و مدام با دستگاه کار نمایند، آشنایی با عملیات تعمیر و نگهداری دستگاه هرس چمن جهت عملکرد روان و افزایش طول عمر دستگاه، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل تعمیر و نگهداری این دستگاه آشنا نماییم.

مراحل تعمیر و نگهداری چمن زن

از تثبیت کننده سوخت استفاده کنید

چنانچه سوخت به مدت طولانی در دستگاه چمن زن بدون استفاده قرار گیرد، سبب مسدودی کاربراتور دستگاه می‌گردد. این امر در فصولی که به طور مداوم از دستگاه استفاده می‌کنید پیش نخواهد آمد، اما چنانچه قرار است بیش از 30 روز دستگاه را بلااستفاده رها کنید، حتما از یک تثبیت کننده سوخت استفاده کنید.  

روغن را تعویض کنید

تعویض روغن دستگاه سبب افزایش طول عمر موتور می‌شود. قطعات موتور در حین کار در اصطکاک شدید با یکدیگر قرار دارند و این اصطکاک سبب گرم شدن اجزای موتور می‌گردد. گرما باعث خرابی قطعات می‌شود. از این جهت باید کلیه قطعات به صورت روان کارکنند و این امر تنها با وجود روغن امکان‌پذیر می‌گردد.  

شخص در حال ریختن روغن داخل مخزن دستگاه چمن زن

از باتری مرغوب برای دستگاه استفاده کنید

ماشین چمن زن برای روشن نمودن چراغ‌ها، سنسورها و استارت راحت موتور، نیاز به برقی با ولتاژ مناسب دارد. برق با ولتاژ مناسب از یک باتری مرغوب و با کیفیت بالا تامین می‌گردد.

کف دستگاه را تمیز نگه دارید

برای کاهش زنگ زدگی همیشه باید زیر دستگاه هرس چمن را از علف های هرز تمیز نمایید. استفاده از آب می‌تواند روش خوبی برای تمیز نمودن زیر دستگاه باشد، اما حتما پس از تمیز نمودن باید به طور کامل آن را خشک کنید تاز از زنگ زدن دستگاه جلوگیری به عمل آید.

کف دستگاه چمن زن

شمع‌ها را تعویض کنید

شمع‌ها نقش بسیار مهمی در احتراق موتور ایفا می‌کنند. اگر شمع‌ها کثیف یا خراب باشند، دستگاه چمن زن روشن نمی‌شود. هر 100 ساعت یکبار شمع دستگاه را تعویض کنید تا در حین کار با مشکل مواجه نشوید.  

شمع برای دستگاه علف زن بنزینی

تیغه‌ها را تیز کنید

تیغه‌های دستگاه مهمترین ابزار دستگاه برای برش و هرس چمن‌ها هستند. چنانچه تیغه‌ها کند باشند فشار زیادی به موتور برای برش چمن‌ها وارد می‌گردد و عملیات برش به خوبی انجام نخواهد گرفت.  

شخص در حال تمیز کردن تیغه‌های دستگاه چمن زن

فیلتر هوا را بررسی کنید

تمیز بودن فیلتر هوا به موتور اجازه می‌دهد تا مقدار مناسبی از هوای موردنیاز خود را دریافت کند و عملیات احتراق به راحتی صورت پذیرد. فیلتر را با یک ماده شوینده شستشو دهید و در صورت فرسایش زیاد آن، نسبت به تعویض اقدام کنید. 

فیلتر سوخت را تعویض نمایید

برای کارکرد روان و نرم موتور، رسیدن سوختی تمیز الزامی است. در این میان فیلتر بنزینی وسیله تمیز نمودن سوختی که از باک بنزین به موتور می‌رسد را بر عهده دارد. 

فیلتر سوخت دستگاه چمن زن

باد لاستیک‌ها را بررسی کنید

اگر فشار باد لاستیک مناسب نباشد، تراز دستگاه چمن زن حین کار بهم می‌خورد. بهم خوردن تراز دستگاه سبب گردیده تا برش به صورت یکنواخت انجام نگیرد. همچنین راه رفتن دستگاه روی چمن به سختی و با دردسر زیاد انجام خواهد گرفت. همیشه قبل از کار با دستگاه یکبار فشار باد و وضیعت لاستیک‌ها را حتما بررسی کنید و سپس اقدام به عملیات چمن زنی نمایید. 

تسمه‌های دستگاه را بازدید و سرویس کنید

تسمه‌ها دستگاه را جهت عدم وجود هرگونه ترک یا نقاط ساییده شده به طور کامل بررسی کنید و در صورت نیاز تسمه‌ها را تعویض نمایید. پاره شدن تسمه دستگاه سبب از کار افتاده دستگاه هرس چمن می‌گردد.

 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر