خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

بالابر ساختمانی، بالابر مصالح

بالابر ساختمانی

    مرتب‌سازی محصولات:

  • پیش‌فرض
  • ارزان‌ترین
  • گران‌ترین
  • جدید‌ترین
  • پرفروش‌ترین
  • پربازدیدترین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فهرست مطالب

 نقش بالابر ساختمانی که اکثرا در موارد ساخت و ساز به کار گرفته می‌شود، هدایت بار و مصالح به ارتفاع‌های بالا است. همچنین بالابر به یک ماشین مکانیکی که هم سطح سازی و همچنین انتقال هر جسم به ارتفاعی خاص را انجام می‌دهد، اطلاق می‌شود. انواع بالابر ساختمانی در ظرفیت‌های ۲۵۰ کیلویی، ۳۰۰ کیلویی، ۵۰۰ کیلویی، ۷۵۰ کیلویی و ۱ تن را عرضه کرده‌ایم. در ادامه بیشتر با مشخصات انواع بالابر ساختمان یا بالابر مصالح آشنا می‌شوید.

به‌علاوه تجهیزات و قطعات یدکی بالابر ساختمانی مانند ریل بالابر مصالح، سیم بکسل بالابر، پایه‌های بالابر، کلید بالابر، ریموت بالابر، موتور بالابر ساختمانی، گیربکس بالابر مصالح و باکت بالابر نیز به صورت جداگانه به فروش می‌رسد.

بالابر ساختمانی یا بالابر مصالح چیست؟

بالابر ساختمانی در یک نگاه کلی، وسیله‌ای برای حمل بار در راستای عمودی است که به‌طور عمده در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابر مصالح که با نام بالابر مصالح نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در پروژه‌های ساختمانی، از پروژه‌های کوچک تا پروژه‌های بزرگ دارد و به همین دلیل خرید بالابر برای بسیاری از پروژه‌ها مورد نیاز است.

بالابر معمولا برحسب قدرت موتور، نوع منبع انرژی، توان حمل بار و ... طبقه‌بندی می‌شوند. به‌علاوه در هر دسته نیز استفاده از قطعات برندهای مختلف، باعث تفاوت میان بالابرهای مختلف خواهد شد. به همین دلیل برای خرید بالابر ساختمانی و یا اجاره بالابر ساختمانی نیاز به داشتن اطلاعاتی دارید تا بتوانید مدل درست را انتخاب کنید.

ما در مجموعه نیکاکورپ با سال‌ها تجربه در زمینه فروش بالابر ساختمانی، آماده ارائه مشاوره در زمینه انتخاب بهترین نوع بالابر برحسب نیاز شما هستیم. برای این منظور می‌توانید با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید بالابر مورد نیاز خود را از لیست محصولات بالای همین صفحه انتخاب کنید.

 انواع بالابر ساختمانی از نظر برق مصرفی

یکی از موارد مهم در خرید بالابر ساختمانی توجه به برق مورد نیاز برای کارکرد بالابر ساختمانی است. بالابر ساختمانی تک فاز و بالابر ساختمانی سه فاز از انواع مختلف بالابر مصالح هستند. بالابرهای ساختمانی سه فاز از قدرت بیشتری برخوردار است و از پس ظرفیت‌های بالاتر نیز برمی‌آیند و موتورهای سه فاز دارای توان‌های بالاتر هستند. البته در مقابل باید امکان تامین برق سه فاز برای استفاده از این نوع بالابر مصالح وجود داشته باشد.

بالابر ساختمانی تک فاز

 در طرح ساخت این نوع از بالابر مصالح، قدرت موردنظر همراه با الکتروموتورهای تک فاز تامین خواهد شد. این الکتروموتورهای تک فاز برای کارکرد، نیاز به برق استاندارد ۲۲۰ ولت شهری دارند. لذا در فضاهای ساخت و ساز مسکونی که تأمین نیروی برق تک فاز به سهولت انجام خواهد شد، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند؛ اما بالابر کارگاهی همراه با موتورهای تک فاز در تامین قدرت‌های بالا ناتوان است.

 غالباً این مدل از بالابر کارگاهی را در ظرفیت‌های تا ۳۰۰ کیلوگرم طراحی می‌کنند. قیمت بالابر ساختمانی تک فاز غالبا در رنج‌های بهتری به نسبت انواع سه فاز قرار می‌گیرد. البته لیست قیمت بالابر تک فاز بسته به نوع موتور تا گیربکس و دیگر قطعات مونتاژ شده در آن متغیر خواهد شد.

الکتروموتورهای مورد استفاده در بالابرهای ساختمانی تک فاز عمدتا شامل موارد زیر است:

  • الکتروموتور موتوژن
  • الکتروموتور زیمنس
  • الکتروموتور الکو
  • الکتروموتور چینی
بالابر مصالح تک فاز

بالابر ساختمانی سه فاز

الکتروموتورهای سه فاز به‌مراتب از انواع تک فاز قدرتمندتر هستند. لذا برای ساخت بالابر مصالح با ظرفیت‌های اسمی بالای ۳۰۰ کیلو که دیگر نمی‌توان بر قدرت الکتروموتورهای تک فاز تکیه نمود، می‌توان از الکتروموتورهای سه فاز استفاده کرد.

نیروی استاندارد برای به حرکت انداختن موتورهای سه فاز در این نوع از بالابر مصالح، برق ۳۸۰ ولت استاندارد صنعتی است. لذا به‌ندرت می‌توانید در فضاهای ساختمان‌سازی مسکونی شاهد استفاده از این نوع بالابر باشید. به همین دلیل بالابرهای ساختمانی سه فاز معمولا کاربردهای خاص‌تری دارند.

از سوی دیگر قیمت بالابر ساختمانی سه فاز به‌مراتب از مدل‌های تک فاز بالاتر است. شاید بتوان همراه با رویکردی متفاوت در مونتاژ دستگاه به لیست قیمت بالابر سه فاز مناسب‌تری رسید؛ اما درنهایت قدرت بیشتر مستلزم هزینه بالاتری است.

بالابر ساختمانی سه فاز

انواع بالابر مصالح تک فاز با توجه به نوع موتور

بالابر ساختمانی تک فاز متداول‌ترین مدل از انواع بالابر مصالح هستند. یک دلیل ساده در محبوبیت مدل‌های تک فاز به نسبت انواع سه فاز در بهره‌مندی ساده و رایج برق تک فاز است که می‌توان آن را به‌راحتی در هر مکانی باکیفیت مطلوب در اختیار گرفت. به همین دلیل امکان استفاده از بالابر تک فاز در بسیاری ساختمان‌ها و پروژه‌ها وجود دارد.

 از طرفی اگر محل کارگاه ساختمانی فاقد برق شهری باشد، می‌توان از طریق یک موتور برق ساده نیروی برق تک فاز را تامین نمود. برای همین است که در ساخت‌وسازهای مسکونی تا دیگر سازه‌های سطح متوسط بهترین انتخاب، بالابر تک فاز است.

اما در همین انتخاب با مدل‌های گوناگون از انواع موتورها مواجه هستیم. عمده موتورهای تک فاز مورد استفاده در طرح ساخت بالابر تک فاز شامل سه نوع است.

  • بالابر مصالح با موتور چینی
  • بالابر مصالح موتوژن تبریز
  • بالابر مصالح الکو

هرکدام از این نمونه‌ها دارای مشخصاتی هستند که در ادامه مختصری درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

بالابر مصالح با موتور چینی

موتورهای تک فاز طیف وسیعی از انواع موتورهای بازار را شامل می‌شوند. نمونه‌هایی که برای تأمین اهداف متنوع طراحی شده‌اند. از راه‌اندازی موتور یک کولر ساده خانگی تا نصب در دستگاه‌های کار دقیق همراه با انواع موتورهای تک فاز هستند.

برای استفاده در بطن یک بالابر تک فاز لازم است تا موتور موردنظر شرایط ویژه‌ای داشته باشد. ظرفیت آمپرکشی مطلوب، راه‌اندازی نرم، قدرت کافی، بهره‌گیری از سیستم کلاچ قدرتمند و البته دقیق همراه با پلاتین‌های مناسب از ویژگی‌های یک موتور تک فاز ایده‌آل باهدف نصب در بالابر است.

موتورهای چینی بالابر موجود در بازار تمامی این ویژگی‌ها را دارند. چراکه کارخانه‌ها سازنده آن‌ها برای طراحی موتورهایی مناسب جهت نصب در یک بالابر مصالح اقدام کرده‌اند. اقدامی که درنهایت منجر به تولید موتورهایی که از نگاه نصب در بالابر کاملاً مناسب هستند، شده است.

سیستم کلاچ مطلوب، قدرت معقول در کار، آمپرکشی منطقی و از همه مهم‌تر استفاده از متریال مناسب در ساخت پلاتین، ویژگی‌های برجسته موتورهای تک فاز چینی مخصوص نصب در بالابر است. فروش بالابر ساختمانی با موتور چینی از این لحاظ در حجم بالایی صورت می‌گیرد.

بالابر مصالح با موتور چینی

بالابر با موتور موتوژن تبریز

در مقابل موتورهای چینی، نمونه‌های تولید داخل نیز برای نصب در بالابرهای ساختمانی حضور دارند. کارخانه موتوژن که در عرصه تولید انواع موتورهای الکتریکی فعالیت می‌کند، نمونه‌هایی از موتورهای تک فاز را در اختیار مشتریان می‌گذارد که می‌توانند در بطن یک بالابر مورد استفاده قرار گیرند. این موتورها را می‌توان در انواع بتونیر نیز دید. بخشی از بتونیر یا خلاطه بازار با موتورهای این شرکت تولید می‌شوند.

تاکید داریم که محصولات برند موتوژن می‌توانند در عرصه بالابر کارگاهی مورد استفاده قرار گیرند. چراکه آن‌ها مخصوص این کار طراحی نشده‌اند. موتورهای تک فاز موتوژن سیستم کلاچ مناسبی برای نصب در بالابر مصالح ندارند.

بالابر مصالح با موتور موتوژن

پلاتین‌های موجود در آن‌ها نیز قدرت کافی برای کارکرد طولانی‌مدت در یک سیستم بالابر ساختمانی را تامین نمی‌کنند. ازاین‌رو اگرچه می‌توان این نوع از موتورها را بر انواع بالابر تک فاز نصب کرد؛ اما در درازمدت ضریب خرابی و صرف هزینه‌های نگهداری بالایی را همراه با عدم کارکرد دقیق به همراه خود می‌آورند.

قیمت بالابر تک فاز که به‌صرف کمتر بودن نمی‌تواند مناسب باشد. منطقی است که با نبود رویکرد تخصصی در تولید محصولات موتوژن، فروش بالابر ساختمانی با موتورهای این برند چندان متداول نباشد.

برای مشاوره در زمینه خرید بالابر ساختمانی موتوژن و همچنین استعلام قیمت بالابر می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

بالابر ساختمانی با موتور الکو

از دیگر برندهای تولید داخل در عرصه انواع موتورهای الکتریکی، الکتروموتور الکو است. یک برند تازه‌نفس داخلی که می‌تواند موتورهای خوش ساختی را تولید کند. مانند تولید موتورهای مناسب برای نصب در بالابر ساختمانی تک فاز که از نمونه‌های تخصصی در تولیدات کارخانه الکو می‌باشند.

بالابر ساختمانی تک فاز با موتور الکو در سه نمونه وجود دارد. بالابر ساختمانی الکو آسیا، بالابر ساختمانی الکو البرز و بالابر ساختمانی الکو یوگوسلاوی. هرسه نمونه این موتورها از محصولات برند مشخصی هستند که تحت لیسانس‌های گوناگونی تولید می‌شوند. در کارکرد کلی آن‌ها وجه مشترک مطلوبی قابل‌توجه است. این موتورها در لحظه راه‌اندازی میزان آمپرکشی پایینی دارند. ازاین‌رو بالابر ساختمانی الکو با حرکتی بسیار نرم و روان کار خود را آغاز می‌کند.

از سوی دیگر در کارکرد مداوم بالابر ساختمانی الکو شاهد نسبت جریان به قدرت موتور مطلوبی هستیم. البته موتورهای برند الکو از هر نظر برای نصب در نفربرهای ساختمانی و یا کارگاهی مناسب هستند. لکن استفاده از آن‌ها در بطن بالابرهای ساختمانی نیز کیفیت در کنار کارکردی مطلوب را در پی خواهد داشت. برای اطلاع از قیمت بالابر ساختمانی با نیکاکورپ در تماس باشید.

انواع بالابر مصالح سه فاز

قدرت موتورهای سه فاز در ساخت انواع بالابرها با ظرفیت بالا موثر است. وقتی قرار است در بطن یک عملیات عمرانی بسیار بزرگ باشیم، لاجرم نیاز است تا مصالح با ابعاد و یا مقادیر بسیار بالا را جا به جا کنیم. به این ترتیب قدرت در ساخت بالابرها حرف اول را می‌زند. مقوله‌ای که هرگز نمی‌توان از طریق یک خط تغذیه برق تک فاز تامین نمود. برای این منظور می‌توان بر توان بالایی که خطوط سه فاز قابل به تامین آن هستند، اکتفا نمود.

کافی است با بهره‌گیری از یک الکتروموتور سه فاز مخصوص، به جهت نصب در بالابر ساختمانی سه فاز باشیم. البته بالابرهای ساختمانی سه فاز نیز در انواع ظرفیت‌های گوناگون طراحی و تولید می‌شوند. برای این منظور سه ظرفیت استاندارد تعریف‌شده است.

 برای مشاوره در زمینه خرید بالابر ساختمانی سه فاز می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

انواع بالابر ساختمانی با توجه به ظرفیت حمل

بالابر ساختمانی ۵۰۰ کیلویی

در ابعاد وزنی بیش از ۴۰۰ کیلوگرم دیگر نمی‌توان از قدرت موتورهای تک فاز بهره‌مند بود. سنگینی بار در کنار ضرورت تامین امنیت در حین جا به جایی باعث شده است تا بخواهیم از موتورهای سه فاز در ساخت این ظرفیت از بالابر مصالح استفاده کنیم. نمونه‌هایی که با نام بالابر ساختمانی ۵۰۰ کیلویی شناخته می‌شوند.

البته طول جابجایی بار نیز در انتخاب موتور سه فاز تأثیرگذار است. به این ترتیب که برای حمل بار در ارتفاع بیش از 20 متر و یا وزن‌هایی فراتر از ۲۵۰ کیلوگرم لازم است تا بالابر را مجهز به یک موتور سه فاز با ظرفیت جابجایی ۵۰۰ کیلو نماییم.

در این نوع از بالابرها از یک سیستم گیربکس خود قفل شونده استفاده می‌شود. غالبا حداکثر متراژ مفید در جابجایی بالابر ساختمانی ۵۰۰ کیلویی معادل 20 متر است و از سیم بکسل بالابر با قطر 8 میلی‌متر استفاده می‌شود. موتور سه فاز به کار رفته در ساخت این نوع از بالابر سه فاز با قدرت 5.5 کیلووات انتخاب شده است و درنهایت برای تامین امنیت لازم، یک کلید قطع خودکار با ظرفیت 30 آمپر در طراحی آن منظور خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات مرتبط با خرید بالابر ساختمانی ۵۰۰ کیلویی و همچنین استعلام قیمت بالابر می‌توانید با ما در نیکاکورپ تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره تلفن ۳۳۵۱۰۳۳۰-۰۲۶ آماده پاسخگویی هستند.

بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی

برای ظرفیت‌های بالاتر از ۵۰۰ کیلو که عموما در استفاده‌هایی فراتر از ساخت‌وسازهای عادی نیاز به آن‌ها خواهیم داشت، لازم است تا الگوی طراحی بالابر مصالح را عوض کنیم. وزن‌های بالاتر از نیم تن آن‌چنان سنگین هستند که می‌توانند مستعد خطرآفرینی باشند. از سوی دیگر همین رویه برای ساخت بالابر ساختمانی با ظرفیت جابجایی فراتر از 20 متر نیز وجود دارد.

به این ترتیب با انواع بالابر تناژ بالا در طراحی مواجه هستیم. نمونه‌هایی که در استانداردهای بالابر ساختمانی ۷۵۰ کیلویی و ۱۰۰۰ کیلویی تولید می‌شوند. استراکچر در هر دو نوع 700 و ۱۰۰۰ کیلویی یکسان است. بالابر ساختمانی۷۵۰ کیلویی برای جابجایی مصالح تا ارتفاع‌های بالا طراحی شده است و برای این منظور همراه با یک الکتروموتور سه فاز با ظرفیت 5.5 کیلووات (7.5 اسب) است. سایز گیربکس بالابر در این مدل از مدل‌های 130 انتخاب شده است. قطر سیم بکسل در طراحی این ظرفیت از بالابر مصالح از نوع نمره 10 و یا 12 انتخاب می‌شود و به طور معمول از سیم بکسل نتاب در این دسته از بالابرهای مصالح استفاده می گردد.

بالابر ۱۰۰۰ کیلویی (بالابر مصالح ۱ تنی)

در ساخت بالابرهای ساختمانی حداکثر ظرفیت مجاز در طراحی را برابر با ۱ تن در نظر گرفته‌اند. برای این منظور از موتور سه فاز با حداکثر قدرت 10 کیلوواتی استفاده می‌شود. گیربکس سایز 150 و یا سایز 185 برای ساخت بالابر ساختمانی ۱۰۰۰ کیلویی یا بالابر ۱ تنی انتخاب شده است و در ساخت ریل نیز از ناودانی‌های نمره 10 و حتی بالاتر استفاده می‌شود. سیم بکسل مناسب برای ساخت بالابر ساختمانی ۱ تن از نمره 12 میلی‌متر در نظر گرفته شده است.

ازآنجاکه بالابر ساختمانی ۱۰۰۰ کیلویی قابلیت حمل بار در ارتفاع بیش از 35 متر را دارد، باوجود سیم بکسل بالابر نمره 12 منطقی است که از سیستم پیچ بسیار حجیمی در ساخت آن استفاده شود. برای همین است که طراحی دهانه در ساخت شاسی بالابر مصالح ۱ تنی بسیار بزرگ در نظر گرفته می‌شود. این مسئله را باید در زمان نصب بالابر ۱ تنی در نظر بگیرید.

سیستم ترمز و گیربکس مورد استفاده در ساخت آن‌ها از بهترین کیفیت در نظر گرفته خواهد شد. برای جلوگیری از لنگر شدن بالابر ساختمان در اثر حمل مصالح بسیار سنگین شرایطی در نظر گرفته شده است که بتوان پایه‌های شاسی را بر کف محل استقرار بالابر پیچ و یا جوش نمود. این نوع بالابر کارگاهی از موتورها با سیم‌پیچی تمام مس بهره‌مند است. ضرورت این ویژگی برای کاهش جریان کشی انتخاب شده است.

موارد اصلی برای خرید بالابر

 با توجه به موارد عنوان شده، در زمان خرید بالابر ساختمانی باید به مواردی توجه شود. بخشی از توضیحات لازم برای این منظور را در بالا و یا ادامه این مطلب ارائه کرده‌ایم اما همواره پیشنهاد می‌کنیم برای خرید یا اجاره بالابر ساختمانی، با متخصصین مشورت کنید. در این زمینه خوشحال می‌شویم بتوانیم راهنمای شما باشیم.

در ادامه بعضی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز برای خرید بالابر را مرور خواهیم کرد:

  • توان یا قدرت الکتروموتور که در بالابرهای ساختمانی از ۲ تا ۱۰ اسب بخار متغیر است. در این زمینه باید بالابری متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. بالابرهای قوی‌تر هرچند به نظر بهتر می‌رسند اما باید در نظر داشته باشید بالابر قوی‌تر نیاز به برق سه فاز و فضای بزرگ‌تری برای نصب دارد. پس بی‌دلیل بالابری با قدرت بیشتر را خریداری نکنید.
  • حداکثر وزن بالابرهای ساختمانی معمولا بین بالابر ۲۵۰ کیلویی تا بالابر ۱ تنی متغیر است. همواره باید بالابری متناسب با ابعاد پروژه خود انتخاب کنید. بالابرهای با وزن بیشتر، نیاز به برق سه فاز دارند. به‌علاوه ابعاد آن‌ها بزرگ‌تر است و پیچیدگی‌هایی در زمان نصب دارند.
  • سرعت یا تعداد دوران الکتروموتور که دو نوع ۱۴۰۰ دور و ۳۰۰۰ دور در بالابرها رایج است.
  • نوع الکتروموتور بالابر را نیز در زمان خرید باید مدنظر داشته باشید. پیش از این انواع بالابر با الکتروموتورهای مختلف را مرور کرده‌ایم. هر مدل و برند از الکتروموتور، ویژگی‌های خاص خود را دارد که در زمان خرید باید به آن توجه کنید.
  • تک فاز یا سه فاز بودن الکتروموتور نیز بحث مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد. بالابرهای تک فاز معمولا قدرت و توان کمتری دارند ولی در عوض برق تک فاز بسیار در دسترس تر است. در مقابل تامین برق سه فاز دشوار است ولی بالابر ساختمانی سه فاز قدرت بیشتری دارد. به همین دلیل مهم است بالابر را متناسب با پروژه خود انتخاب کنید.

اجزاء بالابر ساختمانی یا بالابر مصالح

هرچند انواع بسیار مختلفی از بالابر وجود دارد که می‌توانم آن‌ها را از نظر قدرت، نوع تامین نیرو، وزن قابل جابجایی و ... تقسیم کرد، اما به‌طور کلی اجزای بالابر مصالح در تمام آن‌ها یکسان است. آگاهی از اجزای بالابر اهمیت دارد چراکه بعدا در زمان نصب بالابر ساختمانی و یا تعمیر بالابر ساختمانی، به دانستن این اجزا نیاز خواهید داشت.

در ادامه لیستی از اجزا بالابر مصالح که در تمام انواع بالابر یکسان است را مرور خواهیم کرد.

  • پایه‌ها و ریل بالابر
  • کالسکه بالابر
  • الکتروموتور
  • گیربکس
  • باکت
  • قرقره
  • سیم بکسل
  • استراکچر و خرپاها
  • شاسی

آشنایی با قطعات بالابر ساختمانی

 بالابر ساختمانی ازجمله ماشین‌آلات با قطعات بسیار در زمان طراحی تا مونتاژ است. طیف وسیعی از تجهیزات در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانند یک بالابر را خلق کنند. در این بین اهمیت کارکرد قدرت بالا و البته امن بالابر مصالح شرایط ویژه در طراحی اجزای این دستگاه را دوچندان خواهد کرد. به هر صورت برای تمام کسانی‌که در امر خرید بالابر ساختمانی هستند، لازم است تا نگرش کاملی بر اجزا بالابر ساختمانی آن داشته باشند.

اینکه یک بالابر مصالح از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و شرایط حاکم بر این اجزا چگونه است. با درک این نکات است که می‌توان تصمیمات بهتری در تمام فرآیند خرید و فروش بالابر ساختمانی داشت. در ادامه همراه ما باشید تا هر چه بهتر و البته مختصر با تمام اجزای بالابر مصالح آشنا شوید.

موتورها بالابر ساختمانی

قدرت لازم برای جابجایی مصالح در ارتفاع از طریق قدرت موتورهای برقی تامین می‌شود و به همین دلیل موتور بالابر ساختمانی اهمیت ویژه‌ای در کارکرد آن دارد. در ساخت تمام بالابرهای مصالح متداول از موتورهای برقی استفاده شده است. چراکه در کار با بالابر کارگاهی لازم است تا سطح کنترل بالایی بر کارکرد دستگاه داشته باشیم و تنها موتورهای برقی هستند که می‌توانند این نیاز را تأمین کنند.

ایده استفاده از موتورهای تک فاز و سه فاز برای نصب در انواع بالابر کارگاهی مطرح است. مدل‌های تک فاز برای ساخت نمونه‌های ظرفیت پایین و مدل‌های سه فاز برای تکمیل نمونه‌های ظرفیت بالا می‌باشند.

الکتروموتور بالابر مصالح

انتخاب موتور بالابر

به‌طور قطع دینام بالابر ساختمانی مهم‌ترین بخش فنی در هر نوع از بالابر. قدرت تا کارایی تعریف‌شده در هر بالابر ساختمانی متوجه کارایی و تناسب درست در انتخاب موتور الکتریکی دستگاه است. در مقدمات امر همراه با اطلاعات درج شده اشاره کردیم که تمام بالابرهای متداول را با کمک موتورهای الکتریکی طراحی می‌کنند. در امتداد این تعریف قید به انواع متداول تک فاز و سه فاز در انتخاب نوع موتور الکتریکی داشتیم.

اما حالا می‌خواهیم پا را یک قدم فراتر گذاشته، شما را در مقام مجری اجرایی برای خلق یک بالابر کارگاهی در نظر بگیریم. اینکه اگر بخواهید یک بالابر مصالح بر را با توجه به نیازهای خود مونتاژ کنید، بهتر است چه نکات کلیدی را برای انتخاب نوع موتور مناسب در نظر بگیرید.

در نظر داشته باشید که هر مجموعه بالابر، دستگاه‌های با قابلیت مونتاژ شدن ساده‌ای هستند. ازاین‌رو غالباً این مجریان حرفه‌ای در فضاهای کارگاهی هستند که با توجه به نیازها و البته در نظر گرفتن هزینه‌ها، نوع و مونتاژ بالابر تخصصی خود را آغاز می‌کنند. خرید بالابر به شکل مونتاژ شده بسیار متداول است. اما برخی علاقه دارند تا اقدام به خرید بالابر تخصصی‌تری داشته باشند.

اگرچه مونتاژ تخصصی بالابر باعث افزایش قیمت بالابر ساختمانی خواهد شد. اما گاهی می‌توان حضور این افزایش قیمت بالابر ساختمانی را پذیرفت. انتخاب نوع موتور به کار رفته شده برای نصب در یک بالابر مصالح بر تخصصی امری حساس و بسیار چالش برانگیز است. در ادامه به کلیاتی مهم که بر این انتخاب تأثیرگذار هستند، اشاره خواهیم کرد.

گیربکس بالابر ساختمانی

هدف از نصب گیربکس بالابر ساختمانی، رسیدن به یک شرایط کنترل بالا برای کار با این تجهیز است. گیربکس حد فاصله میان قدرت گردش موتور و قرقره در بالابر است. تجهیزی که می‌تواند سرعت بالای گردش موتورهای برقی در بالابر کارگاهی را مهار می‌کند. سپس با تبدیل این سرعت در رنجی معقول همراه با افزایش قدرت و گشتاور، آن را در اختیار وینچ گذارد.

گیربکس‌ها در طراحی بالابر مصالح از نوع حلزونی انتخاب می‌شوند. ایده انتخاب چنین طرحی برای آن است که بتوان در زمان خاموشی موتور حالت ایمن‌تری را به وجود آورد. چراکه در این حالت گیربکس حلزونی قابلیت قفل شدن دارد.

گیربکس بالابر ساختمانی

پایه‌ها و ریل در بالابر

شاسی که با عنوان پایه‌ها در بالابر ساختمانی شناخته می‌شوند، محل قرارگیری تمام اجزای مکانیکی از موتور تا قرقره می‌باشند. ازاین‌رو با وزن قابل‌توجهی از تجهیزات مکانیکی مواجه هستند.

از طرفی تمام قدرت موتورهای برقی سوار بر همین شاسی است که روانه وینچ و از آنجا برای جابجایی باکت صرف می‌شود. لذا شاسی دائماً با قدرت ضربه‌های موتورهای الکتریکی درگیر است؛ اما در آن سوی نصب تجهیزات مکانیکی، سر آزاد سیم بکسل قرار دارد که با نصب بر باکت‌ها و یا گیره‌های حمل مصالح خواهند بود. ازاین‌رو می‌توان تمام وزن مصالح در حین جابجایی را متوجه شاسی و ریل‌های بالابر دانست.

با این همه کاملا متوجه هستید که یک شاسی تا چه اندازه تحت تاثیر نیروهای بالایی قرار دارد. ازاین‌رو لازم است تا در طرح ساخت شاسی و ریل‌های بالابر کارگاهی نهایت دقت و کیفیت در ساخت اعمال شود و در زمان استفاده لازم است تا شاسی دستگاه به شکل مستحکمی بر محل استقرار خود قرار گیرد.

پایه های بالابر مصالح

استراکچرها و خرپاها

لوله‌های به کار رفته در پایه‌های بالابر ساختمانی نمره ۶ و ۸ فولادی هستند که به سفارش مشتری قابل تغییر می‌باشند این پایه‌ها وظیفه نگهداری وزن دستگاه را بر عهده دارند. همچنین ریل بالابر مصالح از ناودانی نمره 8 تهیه شده که توانایی تحمل وزن‌های سنگین را داشته باشد و حین کار خم نگردد.

خرپا در بالابر ساختمانی

کلید بالابر

برای راه‌اندازی موتورهای برقی لازم است تا از یک سیستم کاملاً امن و استاندارد مدار فرمان و قدرت بهره‌مند باشید. موتورهای بالابر ساختمانی در هر دو جهت چپ گرد و راست گرد فعالیت دائمی دارند. این مسئله توسط کلید بالابر ساختمانی لذا طراحی مدار فرمان آن‌ها با تأمین این نیاز است. برای راحتی در کار نصب و مونتاژ و همچنین عیب‌یابی و تعمیرات انواع بالابرهای ساختمانی ایده طراحی کلید مخصوص برای بالابر ساختمانی مطرح است. کلیدی که با نصب اصولی می‌تواند تمام نیازهای حرکتی موتور در بالابر را تامین نماید.

کلید بالابر ساختمانی بسیار ساده با یک طرح مکانیکی هستند که در هر موقعیت می‌توانند فازها را جابجا کنند. به این ترتیب موقعیت حرکت موتور در بالابر ساختمانی تعویض خواهد شد.

از قابلیت‌های موتورهای الکتریکی، حرکت در دو جهت راست گرد و چپ گرد است به این شکل که، برای سهولت در امر حرکت موتور، از این کلید استفاده می‌گردد. نحوه کار این کلید ساده بوده و توانایی جابجایی بین فازها نیز ممکن است. برای خرید کلید بالابر، می‌توانید با نیکاکورپ تماس بگیرید.

  • کلید فرمان سیار با سیم
  • کلید فرمان سیار بی سیم
کلید بالابر ساختمانی

کلید کنترل از راه دور بالابر

در دنیایی که می‌توان هر تجهیز و ابزاری را هوشمند کرد، چرا این کار را برای یکی از مهم‌ترین و البته حساس‌ترین تجهیزات ساختمانی یعنی بالابر مصالح نداشته باشیم. ایده‌ای که درنهایت منجر به ساخت و بهره‌برداری از کلید کنترل از راه دور برای بالابر ساختمانی شده است. در این کلیدها از یک سیستم کنترل از راه دور بهره‌مند هستیم که می‌تواند رله اتصال قدرت موتورهای الکتریکی در بالابر را متصل کند.

قابلیت برد آن‌ها در حدود ۴۰ متر است. همراه با این کلیدهای کنترل از راه دور می‌توان قدرت کنترل و راهبری بالایی در کار با انواع بالابر ساختمانی ایجاد نمود. این نوع از کنترل باعث می‌شود که بتوانید از چند نقطه فضای کار بالابر ساختمانی را تحت مدیریت داشته باشید. نصب کلیدهای کنترل از راه دور به‌راحتی بر تمام بالابرهای ساختمانی نصب می‌شوند.

کنترل از راه دور بالابر ساختمانی

سیم بکسل بالابر

برای جابجایی مصالح در ارتفاع از کابل بالابر ساختمان که با متریال فولاد با عنوان سیم بکسل شناخته می‌شوند، استفاده شده است. طول سیم بکسل بالابر ساختمانی در اندازه‌های استاندارد ۲۰ متری است. لکن در طول‌های بیشتر لازم است تا قطر سیم بکسل را زیاد کنیم.

از طرفی ظرفیت دستگاه بالابر ارتباط مستقیمی با قطر و توانایی سیم بکسل دارد. لازم است تا در همه حال از سلامت سیم بکسل اطمینان داشته و آن را به‌عنوان یک قطعه مصرفی در نظر گرفت که پس از مدت زمانی مشخص از فعالیت باید تعویض شوند. در غیر این صورت با یک سیم بکسل مستهلک امنیت کاری بالابر کارگاهی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که در یک بالابر مصالح امنیت شرط اول و شاید اصلی‌ترین نکته است که باید در همه حال مورد توجه کامل قرار گیرد.

سیم بکسل بالابر مصالح

باکت بالابر ساختمانی

برای حمل مصالح مانند انواع ملات تا شن و سیمان و حتی آجر در فضاهای ساخت و ساز که دیگر نمی‌توان آن‌ها را همراه با قلاب جابجا کرد، از باکت استفاده می‌کنند. باکت بالابر یک مخزن غالباً قیفی شکل است که در انتهای شکل قیفی مانند آن دریچه‌ای درب دار حضور دارد.

مصالح ساختمانی مانند ملات و سیمان و... را از طریق این مخزن قیفی شکل در ارتفاع میان طبقات جابجا می‌کنند. دریچه درب دار در انتهای باکت نیز باهدف تخلیه هر چه کامل‌تر و البته سریع‌تر مصالح در نظر گرفته شده است. در نظر داشته باشید که باکت وسیله حمل و نقل مصالح فله‌ای در فضاهای ساخت و ساز است. لذا نمی‌توان با آن تجهیزات بزرگ و یا نفرات را جابجا کرد. انتخاب باکت مناسب برای بالابر مصالح از اهمیت زیادی برخوردار است. مناسب بودن ظرفیت باکت، دوام باکت بالابر ساختمانی و همین‌طور کارآیی آن در استفاده‌های بلندمدت، مواردی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

باکت بالابر ساختمانی

قرقره (وینچ) بالابر

برای حمل مصالح در ارتفاع میان طبقات از سیم بکسل تحت قدرت موتور و گیربکس استفاده می‌کنند؛ اما لازم است شرایطی در نظر گرفته شود که بتوان سیم بکسل بلند دستگاه را با نظمی همیشگی جمع‌آوری کرده باشیم. قرقره که گاهی با نام وینچ شناخته می‌شود، تجهیزی است که برای جمع‌آوری منظم سیم بکسل در مسیر گردش گیربکس قرار گرفته است.

قرقره یا وینچ بالابر ازجمله تجهیزات با حساسیت‌های بالا است. این قطعه کاملاً تحت وزن سنگین مصالح در حین جابجایی آن‌ها است. لذا هرگونه ضعف در کیفیت ساخت تا خرابی و شکستگی در اتصالات آن مستعد بروز خطرات جدی است.

قرقره یا وینچ بالابر ساختمانی

تعمیر و نگهداری بالابر ساختمانی

هرچند برای خرید بالابر ساختمانی، انتخاب مدل باکیفیت و متناسب با کارآیی مدنظر مهم است، اما هر نوع بالابر مصالح درنهایت نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد. نگهداری و تعمیر بالابر ساختمانی باعث افزایش عمر آن می‌شود. به‌علاوه باعث می‌شود ایمنی بالابر ساختمانی نیز افزایش پیدا کند.

در این زمینه لازم است در زمان خرید بالابر، موارد مرتبط با تعمیرات و نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای را از فروشنده بخواهید. سرویس‌های دوره‌ای بالابر می‌تواند شامل مواردی مانند روغن‌کاری اجزا، بررسی اتصالات، کنترل مقاومت و زدگی کابل و ... باشد.

موارد اصلی در نگهداری و تعمیر بالابر

هرچند تعمیر بالابر ساختمانی در بعضی مواقع کاری تخصصی است، اما می‌توان با انجام سرویس‌های بالابر، به افزایش عمر آن کمک کرد. در ادامه فهرستی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه نگهداری و سرویس بالابر مصالح را مرور می‌کنیم.

  • موتور بالابر هر ۳ ماه یک‌بار توسط برق‌کار باید چک شود.
  • دستگاه گیربکس به‌صورت دوره‌ای چک شود و با واسکازین نمره ۱۴۰ پر شود، همچنین توصیه می گردد در صورت استفاده دائم از بالابر واسکازین را ماهی یکبار تعویض کنید.
  • کابل برق دستگاه به‌صورت دوره‌ای چک شود تا عاری از هرگونه زدگی و یا آسیب باشد.
  • به‌صورت دوره‌ای تمام اجزا و کلیه قطعات دستگاه بالابر چک شود.
  • در عملیات تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات بالابر، حتما از قطعات اورجینال و اصلی استفاده شود.
  • سیم بکسل بالابر به‌صورت دوره‌ای چک شود تا دچار آسیب نباشد.
  • وزنه‌های تعادل مورد استفاده را به‌خوبی انتخاب کرده تا دچار مشکلی نگردد.
  • در آماده‌سازی اولیه کرپی و اتصالات را به‌خوبی محکم کرده و از این امر اطمینان حاصل کنید.
  • به‌هیچ‌وجه از سیم بکسل رشته رشته و شکسته استفاده نشود
  • گیربکس‌های مخصوص بالابری همواره باید تحت مراقبت بوده و روغن آن چک شود.

قیمت بالابر ساختمانی

از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت بالابر مصالح می‌توان به مواردی همچون ظرفیت بالابر، برند موتور بالابر، برند گیربکس، جنس پوسته گیربکس، کیفیت پایه و ریل بالابر اشاره نمود. 

عوامل موثر بر قیمت بالابر ساختمانی

  • ظرفیت بالابر: همان طور که در این مطلب به آن اشاره شد بالابرهای مصالح در ظرفیت 250، 500، 750 و 1 تن طراحی و تولید می‌شوند و هرچه ظرفیت دستگاه بالاتر رود به همان نسبت قیمت بالابر ساختمانی نیز بیشتر می‌شود.
  • برند موتور: مطمعنا هرچه برند موتور دستگاه باکیفیت تر باشد و سیم پیچ آن خلوص مس بالاتری داشته باشد، قیمت بالابر ساختمانی نیز بیشتر می‌گردد. از گران قیمت‌ترین موتور بالابر ساختمانی می‌توان به برند الکو یوگوسلاوی اشاره نمود و موتورهای موتوژن و برندهای چینی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
  • برند  و جنس پوسته گیربکس دستگاه: از عوامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت بالابر مصالح، جنس پوسته گیربکس دستگاه و برند سازنده آن است. چنانچه گیربکس از مدل پوسته چدنی انتخاب گردد، قیمت تمام شده بالابر حمل مصالح نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین هرچه برند گیربکس معتبرتر باشد به همان نسبت قیمت تمام شده بالابر نیز بیشتر می‌شود. از معروفترین و گران قیمت ترین برندهای گیربکس می‌توان به برند شاکرین، سهند و کاردان اصفهان اشاره نمود.
  • کیفیت پایه و ریل: ساخت و کیفیت استراکچر بالابر نیز جز عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر قیمت بالابر ساختمانی به شمار می‌رود. مطمعنا هرچه کیفیت اسکلت دستگاه بالاتر برود و سنگین‌تر باشد، به همان نسبت قیمت بالابر مصالح نیز افزایش پیدا می‌کند. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر