خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع روش های برش چوب کدامند؟

فهرست مطالب

انواع اره

همانطور که پیش از این گفتیم اره ها کاربرد و انواع بسیاری دارند. به طور مثال برخی در پروژه های خاص مورد استفاده قرار می گیرند و برخی دیگر جنبه عمومی دارند و نسبت به سایر اره ها، کاربرد آنها وسیع تر می باشد. در این قسمت می ‌خواهیم به طور کامل به بررسی انواع اره ها و معرفی آنها بپردازیم:

  1.     اره دستی:

زمانی که واژه اره را می شنویم، اولین چیزی که از این ابزار به ذهنمان می‌آید اره دستی می باشد. این ابزار تیغه یا دندانی دارد که مجهز به دسته چوبی می باشد.

 اره دستی می ‌تواند به راحتی تکی چوب را به صورت مستقیم برش دهد. این نوع از اره نسبت به سایر اره ها به قدرت بیشتری نیاز دارد. معروف ترین و به نام ترین اره های دستی، اره های باغبانی هستند که کاربرد آنها برش شاخه های کوچک می باشد. توجه داشته باشید که از این نوع اره اشتیل برای برش دادن شاخه های بزرگتر و یا فلزات نمی توان استفاده کرد.

2. اره های موتوری:

 این نوع از اره ها همانطور که از نامش نیز پیداست یک موتور دارند و بیشتر برای قطع درختان و برش شاخه های بزرگتر و فلزات، مورد استفاده قرار می‌گیرند این نوع اره ها بیشتر به دوصورت بنزینی یا برقی تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. نام دیگر اره موتوری، اره زنجیری می باشد که دستگاهی پرتابل بوده و به طور دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

این اره فوق العاده به صورت یک زنجیر تیغ دار است که از زمان قطع درختان تا تبدیل آنها به الوار و حتی در اندازه بری الوار ها در کارگاه هم کاربرد بسیاری دارد. دستگاه اره زنجیری یا همان اره موتوری اندازه های مختلفی دارد که هر کدام با توجه به کاربرد خاص خود مورد استفاده قرار می گیرند.

از ابعاد کوچک اره برای اره بری الوار ها در اماکنی مانند کارگاه‌ ها و یا در مصارف خانگی برای قطع هیزم و یا برای هرس کردن شاخه درختان استفاده می کنند.

همچنین از اره زنجیری در ابعاد بزرگتر برای قطع درختان و همچنین تبدیل آنها استفاده می شود. در دوران گذشته برای قطع درختان از اره دستی بزرگ و دو نفره آن استفاده می‌شد اما از زمانی که دستگاه اره زنجیری اختراع شده است؛ کار برشکاری بسیار سریع تر و راحت تر صورت می گیرد.

 همچنین قدرت این دستگاه بسیار بالاتر رفته است. در ابتدا این دستگاه فقط برای قطع درختان و تبدیل آنها به قطعات کوچک تر مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما امروزه از این دستگاه برای بسیاری از مصارف مانند تبدیل گرده بینه ها در بارهای چوبی در ابعاد و اندازه های متفاوت استفاده می شود.

از انواع اره زنجیری می توان به اره زنجیری برقی و بنزینی اشاره کرد. دستگاه اره زنجیری بنزینی یک موتور دوزمانه و معمولاً تک سیلندر دارد. این دستگاه پر کاربرد به کمک سوخت آن که بنزین می باشد سیلندر پیستون را به حرکت درمی‌آورد و حرکت رفت و برگشتی آن را به وسیله میل لنگ به حرکت گردشی تبدیل می کند.

 اره زنجیری بنزینی بسیار پر قدرت است و سرعت زیادی دارد همچنین صدای زیادی نیز تولید می کند که این می تواند یکی از معایب آن باشد. دستگاه اره زنجیری برقی که در آن اره به وسیله الکترو موتور کار می کند دارای وزن و حجم کمی می باشد و نسبت به دستگاه اره زنجیری بنزینی صدای کمتری هم دارد.

یکی از مزایای آن این است که هر زمانی می توان از آن استفاده کرد و فقط لازم است که سوخت بنزین داشته باشید تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید. اما دستگاه اره زنجیری برقی نیازمند برق است و تنها در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن برق که در آنها بر وجود داشته باشد

3.اره اهن بر: اره آهن بر اشتیل همانطور که از نامش هم پیداست برای برش فلزات و آهن مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دارای یک تیغه فلزی است که دندان دار می باشد. عملکرد این به این صورت است که به طور رفت و برگشتی موجب برش نمونه می‌شود.

4.اره فارسی بر: این دسته از اره ها معمولاً برای ایجاد یک برش زاویه دار مورد استفاده قرار می گیرند و معمولاً سه مدل دارند: ساده ترکیبی و کشویی. اره های فارسی بر به صورت شیب دار حول یک محور حرکت می کنند تا زاویه را ایجاد نمایند.

از این اره پرکاربرد می توان برای ساخت اشیای چوبی که اندازه کوچکی دارند استفاده کرد اما به طور کلی اره فارسی بر، بیشتر برای برش چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار علاوه بر چوب مواد دیگری مانند فلزاتی که غیرآهنی هستند را نیز می تواند به راحتی برش دهد.

5.اره گرد نجاری: اره گرد نجاری  یکی از دسته‌های اره محسوب می‌شود که به راحتی قابل حمل بوده و به طور مستقیم برای برش انواع سطوح مانند چوب تخته سلاح و ... به کار برده می شود. با کمک این اره پر کاربرد می توان برش های مستقیم زاویه دار و کج را ایجاد کرد.

از اره گرد نجاری در ساخت بسیاری از وسایل مانند مبلمان دکوراسیون منزل و بسیاری از امور دیگر برشی صنایع چوب می توان بهره برد. این ابزار مجهز به تیغ اره ام دی اف می باشد.

این نوع از اره ها به اره گرد بور معروف است که برای برش پنل های ام دی اف بسیار کاربرد دارد. همچنین این نوع از قدرت مانور بسیار بالایی داشته و در ساخت کمد و کابینت و کمد دیواری نیز کاربرد دارد.

6.اره میزی

اره میزی مجهز به یک تیغه می باشد که با استفاده از همان می توان برش های بلند و تمیزی داشت. این نوع از اره ها لبه ای دارد که می توان با کمک آن چوب را تکیه داد و برش را به راحتی انجام داد. فایده این کار این است که هنگام برش اطمینان بیشتری حاصل می شود.

اره میزی را همچنین می توان برای برش قطعات بزرگ چوب و همچنین تبدیل آن به قطعاتی کوچک مورد استفاده قرار داد. از آنجا که این اره عملکردی ثابت دارد به عنوان ابزاری ثابت در کارگاه نجاری شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7.اره عمود بر: اره عمود بر بیشتر برای ساخت و برش اشکال سفارشی و پیچیده کاربرد دارد. این اره یک تیغه نازک دارد که با سرعتی بسیار بالا به سمت عقب و جلو حرکت می کند. در نتیجه یک نجار تنها کاری که لازم است انجام بدهد حرکت دست با توجه به الگوی مورد نظر است.

این اره پرکاربرد به عنوان اره منبت‌کاری نیز شناخته می‌شود که با توجه به نوع تیغه آن می‌تواند برای برش بر روی انواع سطوح مانند فلزات پلاستیک یا سرامیک به کار برده شود. همچنین از اره عمود برد می توان در ساخت انواع مصنوعات چوبی هم استفاده کرد.

اجزای تشکیل دهنده اره زنجیری

با توجه به انواع مختلف اره ها و اجزای تشکیل دهنده آنها، اره ها با یکدیگر متفاوت میباشند. به طور مثال اره زنجیری بنزینی، یک موتور دو زمانه با یک یا دو سیلندر دارد و سوخت آن همان طور که از نامش پیداست ترکیبی از بنزین روغن می باشد که این میزان سوخت در موتور های دو زمانه بنزینی به نسبت ۲۵ به یک است.

مکانیزم موتور دستگاه اره زنجیری بنزینی بیشتر به موتور اتومبیل و موتور سیکلت شباهت دارد و در آن حرکت رفت و برگشتی پیستون به وسیله یک میل لنگ کوچک به حرکت دورانی تبدیل می شود.

همانطور که پیش از این گفته شد این موتورها یک هندل نخی دارند که با کشیدن آن دستگاه روشن شده و محور آن به گردشگر می آید. مثال دیگر دستگاه اره زنجیری برقی می باشد که اجزای تشکیل دهنده آن الکتروموتور است که به وسیله جریان برق ۲۲۰ ولت روشن می شود.

همچنین دستگاه های اره زنجیری( برای نمونه اره اشتیل 70 سانت) در داخل موتور دو دستگیره دارند که اولین دستگیره در پشت دستگاه قرار میگیرد و کلید دستگاه هم روی همین دستگیره قرار داده شده است. دست دوم اما در قسمت بالای موتور و برای هدایت دستگاه قرار گرفته است.

این دستگاه به گونه ای تعبیه شده است که زمانی که آن را در دست می گیرید دستگاه اره زنجیری به صورت کاملاً تراز در حالت تعادل قرار میگیرد. توجه داشته باشید که در قسمت جلوی این دستگیر کلاچ دستگاه اره قرار دارد و زمانی که این کلاس را فعال کنید نیروی گردشی موتور دستگاه به چرخ دنده ها انتقال یافته و تیغه دستگاه به گردش در می آیند.

مزایای اره موتوری

اره ها نسبت به انواع مختلفی که دارند از مزایای متفاوتی نیز برخوردار هستند برای مثال برای زنجیری اشتیل زنجیری مزایا و معایبی وجود دارد که برای نمونه می‌توان گفت که این اره با قابلیت بیشتر از ۱۰ برابر یک اره دستی کار می کند.

به بیان ساده تر می توان گفت که اره زنجیری زمان و نیروی کمتری از شما می گیرد. علت این مقدار این است که نیروی محرکه موجود در اره دستی انسان‌ها هستند؛ اما در اره موتوری و زنجیری این نیروی محرکه در موتور خود دستگاه موجود می باشد. این موضوع موجب شده تا با توجه به سرعت بسیار بالا و عملکرد بالای آن، استفاده از اره های دستی کمتر شود. 

کاربرد اره موتوری

همانطور که پیش از این نیز گفته شد اره ها کاربردهای بسیاری دارند که برای نمونه می‌توان به برش انواع سطوح مانند چوب، فلز و .... اشاره کرد. این کاربردها به نوع اره ها بستگی دارد. به طور مثال از اره زنجیری علاوه بر هرس و قطع درختان در بسیاری از صنایع مانند صنعت پزشکی، جراحی، ساختمان سازی، شهرسازی، آتش نشانی و ... می توان بهره برد.

همچنین با اره موتوری میتوان انواع سطوح مانند چوب بتن آسفالت و سایر سطوح را به راحتی برش داد.

نحوه استفاده از اره موتوری

اگر دستگاه، اره زنجیری بنزینی باشد در اول کار باید سوخت مورد نظر آن را که همان بنزین است در مخزن ریخته و با کمک هندل زدن دستگاه را روشن کنید. با این کار تا پایان انجام عملیات دستگاه روشن می ماند.

اما اگر دستگاه اره زنجیری برقی باشد کافی است کلید را فشار دهید تا با این کار دستگاه روشن شده و همچنین با فشار دادن همان کلید، دستگاه خاموش می شود. اره زنجیری اگر شارژی باشد مانند اره زنجیری بنزینی می‌تواند در هر مکانی مورد استفاده قرار بگیرد. برای شروع کار با دستگاه اره زنجیری بنزینی در ابتدا  بنزین و روغن مخصوص موتورهای دوزمانه را به نسبتی حدوداً ۲۵ به یک با هم ترکیب کنید و در داخل مخزن سوخت دستگاه بریزید.

توجه داشته باشید که در سمت راست دستگاه یک عدد پیچ تنظیم برای کشش زنجیر اره موجود است. این پیچ دو قسمت دارد که قسمت وسط بیان برای فول صفر کردن ساطوری دستگاه و باز کردن قاب مورد استفاده قرار می گیرد. پس برای تنظیم کشش زنجیر دستگاه در ابتدا پیچ وسط را کمی شل کنید و سپس مهره دور آن را به گردش در آورید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر